مقاله

اهمیت سنجش در بازاریابی

عکس: بادران

نوشته: بیل گالاگر، مجله ساکرامنتو بیزینس ، بیل گالاگر (Bill Gallagher ) رئیس بخش فروش و بازاریابی چریکی در شرکت دایاموند اسپرینگز (Diamond Springs ) و نویسنده همکار در نگارش کتاب «فروش چریکی» ( Guerrilla Selling) است.

  شخصاً از نخ دندان کشیدن نفرت دارم. نمی‌دانم چرا، فقط می دانم خیلی اعصاب خرد کن و پر دردسر است. سنجش تاثیرگذاری بازاریابی هم خیلی شبیه به نخ دندان کشیدن است. واقعاً دردسر آفرین و پر زحمت است.
شاید بگویید، «وقتی کسی تماس میگیرد، فقط جنس‌ات رو بفروش». شما دنبال این هستید که نیاز‌ها و کمبود‌های زندگی‌اش را  با محصولات‌تان پر کنید. دوست ندارید وقت‌تان را پرسیدن سئوال‌هایی تلف کنید که آخرش برای‌تان نان و آب نمیشود. اما به یاد داشته باشید، باید این سئوال‌ها را بپرسید. باید بتوانید فعالیت‌های بازاریابی‌تان را مترکز کنید و بسنجید. در واقع، عدم انجام اندازه گیری‌های بازاریابی خود بزرگترین گناه در تمام جهان کسب و کار است.
مجبورید بفهمید این ایمیل یا آن تبلیغ چقدر به موفقیت نزدیک شده است. آیا کمپین کلامی شما موفقیت آمیز بوده و کار‌آمد واقع شده است یا خیر.
آنچه در اینجا تلاش می‌کنیم انجام دهیم تقویت تقویم برنامه 52 هفته‌ای بازاریابی چریکی‌تان است تا ببینیم چه چیزی در ایجاد کسب و کار موفق بوده یا هست و چه چیزی این‌چنین نبوده است. آشکارا می‌خواهیم تمام ایده‌های بد و هر آن‌چه به درد نخور بوده را حذف کرده یا تغییر دهیم.

ممکن است این کار کمی سخت به نظر برسد اما با روشی که برایتان تعریف خواهیم کرد، براحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. تعدادی کارت 3*5 بردارید و روی هر کدام برچسبی زده و روی برچسب نام یکی از تکنیک‌های بازاریابی مورد استفاده خودتان را بنویسید. مثلاً «شرکت در همایش ها»، «گفتگو‌های دوستانه»، «آگهی تبلیغاتی»، « فعالیت های مجازی» و غیره.
وقتی کسی تماس میگیرد ، بعد از سلام و احوالپرسی بلافاصله از او بپرسید، «چطور با من آشنا شدید؟» وقتی پاسخ را دریافت کردید، روی محل مناسب در کارت 3*5 علامت بزنید.ممکن است برای هر روز یک کارت نیاز داشته باشید پس روی کارت تاریخ بزنید. همه آن‌ها را نگه دارید. چند هفته بعد که اوضاع آرام‌تر شد به سراغ همه آن‌ها خواهیم رفت.  آن موقع به راحتی معلوم خواهد شد چه کاری جواب می‌دهد و چه کاری خیر.

در طول چند سال و به دلیل طی مسافرت‌های متعدد در این شغل، قفسه‌ای پر از تعداد بیشماری از این اسناد خواهید داشت. این‌ها مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین اسناد و کاغذ‌های شما خواهند بود. حتماً آن‌ها را داخل گاو صندوق و پشت در‌های قفل‌شده نگهداری کنید. چرا؟ چون به محض این‌که این اسناد و مدارک کامل شوند به شما خواهند گفت در هر هفته از سال باید چکار کنید تا ماشین بازاریابی حیاتی شما در طول سال از کار باز نایستد.
اما اگر تک تک تماس‌های‌تان را ارزیابی نکرده و مورد سنجش قرار ندهید مثل مرغابی خواهید بود که بیرون از آب مانده باشد و نخواهید فهمید چه کاری مفید واقع شده و چه کاری بی فایده بوده است.

1 اظهار نظر

  1. محمد ده بزرگی (22611079666)

    دوشنبه، 11 ارديبهشت ماه 1396

    عالییییییییی. ممنونم از همه کسانی که با اشتراک گذاشتن این مقالات دید و نگرش عزیزان رو هم سو در راستای کار اصولی و موفقیت هدایت میکنن.

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.