مقاله

چگونگی ایجاد یک فرهنگ فوق‌العاده شرکتی

عکس: بادران

نوشته: ریچارد برانسون، موسس گروه ویرجین

     
تازگی‌ها که داشتم به عکس‌های دفاتر اداری جدید و چشم‌نواز فیس‌بوک نگاه می‌کردم که توسط فرانک گری (Frank Gehry) طراحی شده، ناگهان برخوردم به نظراتی که از مارک زاکربرگ، موسس و سهامدار عمده شبکه اجتماعی فیس بوک حول محور همین مفاهیم ارائه شده بود: «هدف ما ایجاد یک فضای مهندسی مناسب برای تیم‌مان بود تا در کنار یکدیگر کار کنند. ما می‌خواهیم فضایی داشته باشیم که این حس را ایجاد کند که کاری در حال انجام و پیشرفت است. وقتی که وارد ساختمان‌های ما می‌شوید، دلمان می‌خواهد حس کنید چقدر کار برای انجام دادن مانده تا به هدف و ماموریتی که برای خودمان تعریف کرده‌ایم برسیم؛ یعنی به مرتبط کردن کل دنیا با هم.»
این بیانیه، همراه با نمود تحقق یافته آن در شکل فیزیکی‌اش، دقیقاً همان دیدگاه و بصیرت شرکت است. ممکن است این دیدگاه لزوماً در مورد سازمان‌های دیگر به کار نیاید، اما شکی در شما باقی نمی‌گذارد که تفکری پشت این طراحی نهفته است. خیلی از کسب و کارهای دیگر هم ممکن است از ایده ایجاد فضای کاری مناسب به منظور تکمیل و تقویت شخصیت برند خود پیروی کنند. در مورد استقرار یک فرهنگ قوی شرکتی نیز داستان به همین منوال است.

ایده ای که بهترین نتیجه را در یک شرکت به دست می‌دهد ممکن است در شرکتی دیگر کارایی چندانی نداشته باشد. نکته موجود یافتن ایده‌ای است که برای تیم‌تان بهترین باشد و بتواند چیزی بدیع و منحصر به فرد جهت ارائه عملکرد بهتر ایجاد کند.
استقرار یک فرهنگ شرکتی که برای کسب و کارتان یکتا و بدیع بوده باشد همان چیزی است که قرار است هفته آینده در جلسه بحث و بررسی زنده ویرجین دیسراپتورز (Virgin Disruptors) با همراهی شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg) در مورد آن صحبت کنیم. فیس‌بوک هم درست مثل ویرجین، عناوین ایجاد کرده که در نتیجه سیاست‌های مختلف رفاهی و درمانی کارکنان بوجود آمده است.  
هر چند ممکن است خیلی‌ها بگویند چیزی که تونی هسیش (Tony Hsiesh) و زاپوس (Zappos) دارند در مرکز شهر لاس وگاس می‌سازند ماجراجویانه‌تر از دوره‌های کمک بارداری رایگان و مرخصی سالیانه نامحدود برای مادران است. تونی در همین ارتباط می‌گوید: «ما دوست داریم زاپوس بیشتر شبیه یک شهر باشد تا یک سازمان اداری». «به شرکت‌هایی که 50 سال پیش در فهرست فورچون 500 (لیست 500 شرکت برتر دنیا) حضور داشتند و امروزه حتی اثری از آنها هم باقی نمانده نگاه کنید. شرکت‌ها روز به روز به زوال و نیستی می روند اما شهرها خیر.»
یکی دیگر از موارد منحصر به فرد تعهد داشتن به ایده‌ فرهنگ شرکت است. تا به همین امروز هیچ شاه‌کلیدی نبوده که به همه قفل‌ها بخورد و راه حلی باشد برای اطمینان از این که کارکنان‌تان شاد و سالم باشند، اما در عین حال، این مسئله نتوانسته مانع افرادی شود که در تلاش بوده‌اند تاکتیک‌های خسته‌کننده و بی‌انگیزه‌کننده را دوباره پیاده کنند. عرضه چیزی که بتواند شما را از رقابت بی نیاز کند می‌تواند بزرگترین سرمایه‌ شما باشد مخصوصاً برای شرکت‌های جدیدی که در تلاش برای شکستن بازارهای رقابتی هستند.

مثال خوبی از این اقدام را در هتل ویرجین شیکاگو به صورت جاری و کامل دیدم. ما تا حالا فقط یک هتل داشته‌ایم اما موفق شده‌ایم یک فرهنگ شرکتی را از ابتدا پیاده کنیم که توانسته به ما کمک کند تیمی فوق‌العاده برای اجرای آن فرهنگ گرد هم بیاوریم. وقتی صحبت از رفتار و برخورد با کارکنان می‌شود، صنعت هتل‌داری هیچ سابقه خوبی در این زمینه نداشته است بنابراین با نوآوری در این زمینه، توانسته‌ایم هتل ویرجین بعدی را به مکانی تبدیل کنیم که هر کس آرزوی کار در آن را داشته باشد.
نشان داده شد که فعالیت‌های سرگرم کننده و سالم مانند یوگا و لیگ سافت‌بال بانوان شرکت، بسیار محبوب عموم افراد بوده اما این فعالیت‌ها تنها می‌توانند در کنار فعالیت‌های معنادارتری اثرگذار باشند. شما نمی‌توانید در متفاوت ترین شهر آمریکا از نظر فرهنگی یک کسب و کار راه بیندازید و شاهد این واقعیت نباشید که این حقیقت بر نیروی کار یا سیاست‌های روزمره شرکت تاثیر خود را بگذارد. همکاری ما با وکسی (Voxy) که یک پلت فرم آموزش زبان انگلیسی است، بدین معناست که آن‌دسته از کارکنانی که زبان انگلیسی زبان اول آنها نیست بتوانند توانایی‌های زبانی خود را تقویت کنند. همه این‌ها نه تنها به نفع افراد در زندگی خصوصی آنها خواهد بود، بلکه باعث تقویت عملکرد شرکت نیز می‌گردد.
برای ایجاد فرهنگ شرکتی، تا زمانی که شما کارکنانی که این فرهنگ برای آنها طراحی شده را قدم به قدم و تا نیل به مقصود حفظ کرده‌اید، هیچ راه درست یا غلطی وجود ندارد. شما در مورد این‌که چه چیزی می‌تواند به ایجاد یک فرهنگ شرکتی فوق‌العاده و بهبود سلامت محیط کار کمک کند چه فکر می‌کنید؟

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.