مقاله

ارزش به تاخیر انداختن داوری

عکس: بادران

نوشته: ریچارد برانسون در این سری از مقالات، افراد حرفه ای چگونگی رهبری در زمان‌های توأم با آشفتگی یا رشد را شرح می‌دهند. پست‌ها را بخوانید و سپس مطالب خود را بنویسید (از #HowILead در بدنه پست‌هایتان استفاده کنید).

   یکی از مهم ترین مهارت‌هایی که هر رهبری می‌تواند فرا بگیرد دانستن زمانی است که باید نقشی تعیین کننده ایفا نماید و نیز زمانی که باید گامی به عقب بردارد و پیش از اتخاذ تصمیم، نگاهی به کلیت تصویر بیندازد.
در اوضاع و احوال آشفتگی‌ها، هیجان زدگی‌ها، رشد سریع یا بحران‌ها بیش از پیش نیاز به اتخاذ تصمیمات صحیح و نیز اتخاذ آنها در زمان‌های کوتاه‌تر به چشم می‌خورد. همچنین ممکن است در چنین موقعیت‌هایی نوعی وسوسه تقریباً غیر قابل مقاومت وجود داشته باشد که این تصمیمات را در کوتاه‌ترین زمان و بیشترین سرعت ممکن اتخاذ کرد. رهبر می‌بایست آرام، در انتخاب‌های خود متکی به نفس، در دسترس اعضای تیم و مشتریانش بوده و کنترل اوضاع را در دست داشته باشد.
با این حال، این مسئله به معنای عجله کردن و نتیجه گیری پیش از مطالعه جوانب امر و دانستن تمام حقایق نیست. اخیراً داستانی خواندم در مورد دروس ماندگار تاجری به نام استفن کاوی (Stephen Covey): اول به دنبال فهم مسئله باش، سپس سعی کن منظور خودت را به دیگران بفهمانی. او داستان شیرین دخترکی را تعریف می‌کند که دو عدد سیب در دست داشت. مادرش از در وارد می‌شود و از او می‌خواهد یکی از سیب‌ها را به مادرش بدهد. دختر به چشمان مادرش نگاهی کرده و سپس گازی به سیبی که در دست دارد می‌زند، و یک گاز دیگر به آن یکی سیب. مادر با ناراحتی و افسوس به دخترش می‌نگرد. آنگاه دخترک یکی از سیب‌هایی که گاز زده است را به مادرش می‌دهد و می‌گوید: «مامانی، بفرمایید. این یکی خوشمزه‌تر است.»
حتی وقتی فکر می‌کنیم همه زیر و بم مسئله‌ای را می‌دانیم، و همه زوایای سناریو داده شده را مشاهده و پایین و بالا کرده‌ایم، حقیقت نهفته در آن شرایط ممکن است شگفتی بزرگی بیافریند. این یکی از چیزهایی است که باعث می‌شود زندگی بسیار هیجان انگیز باشد؛ درست زمانی که فکر کنیم چیزی را درک کرده‌ایم، ناگهان مسئله جدیدی یاد می‌گیریم.

به همین دلیل تاخیر انداختن در داوری و قضاوت کردن افراد و شرایط می‌تواند در کسب و کار بسیار مفید باشد. مواقع زیادی بوده که وسوسه شده‌ام تصمیمی سریع و شتابزده بگیرم، اما در عوض تصمیم گرفته‌ام تا زمانی که کل تصویر را با وضوح بیشتری ندیده‌ام صبر پیشه کنم. این تاخیرها می‌تواند به معنای از دست رفتن یک فرصت باشد. یکی از نمونه‌هایی که همین الان به ذهنم می‌رسد تاخیر بیش از حد طولانی در اتخاذ تصمیم جهت خرید حقوق مربوط به یک بازی جدید به نام «تعقیب بی اهمیت» بوده است. اما هر بار که به دست آوردن موقعیتی جدید را از دست می‌دهید، از بروز چندین مصیبت و بلای خانمان سوز هم جلوگیری کرده‌اید.

اعتماد بیش از اندازه به استفاده از آمار به عنوان جایگزین برای استفاده از داوری و قضاوت به تازگی رو به ازدیاد گذاشته است. هرچند آمار و ارقام بسیار مفیدند اما نباید اتخاذ همه تصمیم‌ها را به تجزیه و تحلیل داده‌ها متکی کرد. دیوید اوگیلوی (David Ogilvy)، مربی تبلیغات ،اتکا مدیران به آمار بجای داوری را چنین خلاصه می‌کند: «این افراد دارند بیشتر از گذشته به تحقیقات متکی می‌شوند و چنان از آمار و ارقام می‌آویزند که گویی میخواره‌ای به میله چراغ کنار خیابان آویخته است، بجای اینکه به اشراق و به خود نور بیاویزد (برای نجات خود)».
یکی از جزئیات حیاتی تصمیم گیری که اغلب نادیده گرفته شده تفکر آرام است. بعد از ملاحظه آمار و ارقام، مشاوره با آدم‌های متخصص و تجزیه و تحلیل همه جوانب امر، سپس مدت زمانی را به خودتان بدهید تا همه چیز را به وضوح و از طریق فکر خود کشف و شهود نمایید. کمی قدم بزنید، تکه‌ای سایه پیدا کنید یا خیلی راحت گوشه‌ای بنشینید و فکر کنید.  تاخیر بی دلیل جایز نیست، اما زیادی هم عجله نکنید. باید تعادل را حفظ کنید تا به مراتب احتمال بیشتری برای اتخاذ تصمیم درست وجود داشته باشد.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.