مقاله

نتورک در تعطیلات : سه نوع از بدترین نتورکر‌ها

عکس: بادران

نوشته:‌ سوزان رال (Susan Ruhl) نویسنده مقاله ،در حال حاضر به عنوان مدیر داخلی شرکت او آی پارتنرز (OI Partners) کار می‌کند و نیز یکی از شرکای موسس شرکت ICC Inc است. او مسئول هدایت عملیات اجرایی، مالی و استراتژی شرکت است. سوزان با دارا بودن بیش از دو دهه تجربه کسب و کار، موفق به توسعه توانایی‌هایی خود در زمینه از بین بردن «باد توخالی کسب و کار» (ناکارآمدی‌ها، تقابل اهداف و ارتباطات نادرست) و تجهیز مجدد شرکت به ساختار شفاف‌تر، هموار‌تر، و از منظر استراتژیک متمرکز‌تر گردیده است.

بازاریابی شبکه‌ای، کلمه ای که وقتی دارید پشت بلندگو با جمعیت صحبت می‌کنید، ترس را در وجود تقریباً همه آدم‌ها می‌ریزد. «خلاصه، حالا باید راه بیفتم وسط آدم‌های غریبه و سعی کنم شبیه آدم‌های بازنده نباشم؟ نه متشکرم، می‌مانم خانه بهتر است.» این واکنش قابل فهم است اگر یکی از این دو نوع آدم باشید: الف) آدمی که برخورد مناسبی ندارد؛ یا ب) آدمی که تجربه بدی با بازاریاب‌های بد داشته است.

حالا که تعطیلات دارد می‌رسد و شما مجبورید با دنده سنگین حرکت کنید می‌دانید بازاریابی شبکه‌ای خوب چطور است؟ بگذاریم با شناختن انواع بازاریاب‌هایی که دلتان نمی‌خواهد شبیه آن‌ها باشید تلاش کنیم بازاریابی شبکه‌ای خوب را بشناسیم و مصداق  ضرب المثل معروف: ادب از که آموختی، از بی ادبان باشیم.

آدم‌های خودشیفته:
در مورد بازاریابی شبکه‌ای خودتان زیاد مطالعه کرده‌اید. می‌دانید که ایراد از شما نیست و از جانب آن‌هاست. خوب، اشکالی ندارد. در نتیجه از این راه وارد شوید که به آن‌ها بگویید «یک کمی در مورد خودت حرف بزن» و همین ساکتشان خواهد کرد. بیست دقیقه بعد شما کاملاً اطلاع حاصل کرده‌اید که آدم روبرویتان آدمی است کامل و فوق العاده و هیچ علاقه‌ای ندارید مطلبی راجع به خودتان به او بگویید! یادتان باشد،وقتی کسی از شما در مورد خودتان پرسید پس از مدتی شما هم نوبت را به او برگردانید. مکالمه را تبدیل به مونولوگ نکنید. قرار نیست فقط شما حرف بزنید و او بشنود. شبکه‌سازی یعنی ساختن و ایجاد روابط میان آدم‌ها.

آدم‌های سریش:
زمانی که شروع به بازاریابی شبکه‌ای کردم، همکارم رک و پوست کنده به من گفت اجازه صحبت کردن با او را ندارم. آن زمان فکر می‌کردم چقدر بی‌رحم است که این حرف را می زند اما حق با او بود و همین حربه باعث شد شبکه سازی من رو به جلو پیشرفت کند. ما برای این شبکه‌سازی می‌کنیم که می‌خواهیم با کسانی ارتباط برقرار کنیم که اگر غیر از این بود، هرگز این آدم‌ها را ملاقات نمی‌کردیم. عکس قضیه این است که سریش شدن به گروهی که رفتار تهاجمی دارند باعث خواهد شد مردم از شما بترسند و موجب می‌شود کسی به شما نزدیک نشود. حواستان باشد یک وقت ارتباطات بعدی خودتان را با این‌کار از دست ندهید.

آدم‌های فروشنده:
این آدم‌ها نتورکر‌هایی هستند که نمی‌فهمند نتورک کردن یعنی چه. برخورد و رویکرد این قبیل آدم‌ها به نتورک کردن این است که «تو چکار می‌توانی برایم انجام دهی»؟ متاسفانه، این سریعترین راه برای مطمئن شدن از این قضیه است که این آدم برای هیچ کس هیچ کاری نخواهد کرد. هیچ وقت وسط خیابان نمی روید سراغ یک آدم غریبه تا به او بگویید، «ببخشید من دنبال کار می گردم. شما می‌توانید به من کمک کنید؟» باید قبل از این که خواسته‌تان را به طرف بگویید رابطه‌تان را ایجاد کرده باشید. به جمع آوری اطلاعات بپردازید؛ از آن‌ها بخواهید در مورد خودشان حرف بزنند و به این ترتیب به دنبال علایق مشترک بین خودتان بگردید.همه رمز و راز این کار ایجاد ارتباط است.

پس یادتان باشد، وقتی دارید در تعطیلات نتورک ،می‌توانید، محترمانه وارد صحبت بشوید، زود حرفتان را تمام کنید و نوبت را به طرف مقابل بسپارید. از گروهی که با آن‌ها وارد جمع شده‌اید جدا شوید و شروع کنید با ارتباط برقرار کردن با دنیای اطراف و بگذارید دنیای اطراف هم بتواند با شما ارتباط برقرار کند. در نهایت، به شبکه‌سازی به مثابه راهی برای ایجاد رابطه‌های جدید بنگرید، نه راهی برای فروش کالا یا پیدا کردن کار جدید.

4 اظهار نظر

  1. مرتضی شمس صالحی (22110777187)

    سه شنبه، 24 اسفند ماه 1395

    نکات جالبی ارائه کرده

  2. نسیم فروغی لیاولی (12610838053)

    چهارشنبه، 23 فروردين ماه 1396

    طبق معمول عالی بود..

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.