مقاله

راهنمایی‌هایی برای بازاریابی شبکه‌ای در تعطیلات: شروع جهشی در سال نو

عکس: بادران

    هر چند خیلی وسوسه‌انگیز است که در ایام تعطیلات از فضای کسب و کار و هر آنچه به کار مربوط می‌شود قدری فاصله گرفته و به ذهن خود استراحت بدهی، اما دیگر این‌طور هم نیست که آدم کلاً کارش را بسته‌بندی کند و در فریزر بگذارد.  با وجود این مهمانی و مسافرت و دید و بازدیدی که در عید انجام می شود، بهترین فرصت را دارید تا به شبکه سازی و گسترش شبکه های کاری‌تان بپردازید. همچنین بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها در شروع سال جدید بودجه‌های جدیدی برای آغاز سال تعیین می‌کنند که هزینه استخدام‌ نیروهای جدید را نیز شامل می‌شود. بنابراین اگر یکی از کار‌هایی که تصمیم دارید در سال جدید 1396 انجام دهید پیدا کردن یک کار جدید است، می توانید در طول تعطیلات همین طور که از شیرینی‌ها و آجیل‌ها تناول می‌کنید، کمی که به کار شبکه‌سازی بپردازید.

*با کارت تبریک به تقویت پروژه جستجو به دنبال کار بپردازید:
تعطیلات زمان بسیار خوبی، برای ایجاد ارتباط مجدد با افراد فهرست شبکه‌‌ حرفه‌ای‌تان دارید. چه با ارسال ایمیل باشد یا کارتی که با دستخط خودتان آن را پشت نویسی می‌کنید، همواره می‌توانید از تبریک عید به نفع کاریابی خودتان استفاده کنید. از همه ارتباطات خودتان بابت حمایتی که سال گذشته از شما داشتند تشکر کنید. همچنین از این پیام به منظور برجسته کردن تمام پیشرفت‌هایی که در سال گذشته داشته‌اید و تاکید و تکرار بر اهدافی که برای آینده دارید استفاده کنید. مخصوصاً این‌که افراد حرفه‌ای موجود در فهرست آشنایان خود را از پیشرفت‌هایی که داشته‌اید آگاه می‌کنید اهمیت زیادی دارد زیرا به آنها می فهمانید که به طور مداوم در حال تقویت مهارت‌ها و رفع نقاط ضعف خودتان هستید.

*از تعطیلات برای شکستن یخ رابطه‌ها استفاده کنید:
شاید این که چطور باید یک گفتگوی معمول در شبکه سازی را به پیش برد قدری مشکل و سخت باشد اما در کل هسته مرکزی نتورک کردن برقراری ارتباط و به اشتراک گذاشتن شور و اشتیاقی است که به مسائل مختلف داریم و پیدا کردن افرادی که در این احساس شور و اشتیاق دارای مخرج مشترک هستیم. تعطیلات می‌تواند الهام بخش سوالات زیادی باشد؛ سئوالاتی که پرسیدن آنها می‌تواند به شکستن یخ رابطه‌های مختلف به کمک شما بیاید و باعث شود با دیگران بهتر آشنا شوید. این‌که از آنها بپرسید چه روز‌هایی را جشن می‌گیرند، چه مقصدی را برای مسافرت انتخاب می‌کنند و آیا اصلاً‌ تصمیم به رفتن به سفر دارند، غذای مورد علاقه آن‌ها در ایام نوروز چیست، مجموعه این سئوال‌ها می‌توانند آغاز کننده مکالمه‌ای باشند که هم شخصی است و هم سرگرم کننده. سئوال کردن پیرامون موضوع سفر و غذا سئوالاتی عالی برای شروع هستند و باعث شکست یخ روابطی می‌شوند که در طول سال بسته شده‌اند چون تقریبا همه انسان‌ها از خوردن لذت و گشت و گذار لذت می برند.

*یک فهرست تهیه کنید (اما دو بار آن را بررسی نکنید):
تعیین اهدافی که از خلال برگزاری هر مراسمی می‌خواهید به آن برسید، حال می‌خواهد مقدمات آشنایی با یک نفر خاص باشد یا صحبت کردن با حداقل سه نفر فرد جدید قبل از این‌که مهمانی تمام شود، می‌تواند به عنوان یک نتورکر حس موفقیت را به شما ارزانی کند بر اعتماد به نفس‌تان بیفزاید. تعطیلات فرصتی است که فشار را از روی دوش خود بردارید و دوباره شبکه سازی را به کاری سرگرم کننده برای خودتان تبدیل کنید. رزومه کاریتان را با خودتان به مهمانی آخر سال دفتر کار نبرید اما در عوض هدفی برای خودتان تعیین کنید مبنی بر اینکه ارتباطات جدیدی با افراد تازه ایجاد کنید و زمینه را برای پیگیری آنها در سال جدید فراهم نمایید. به عنوان اهداف خودتان از شرکت در مراسم و مهمانی تعطیلات سال نو چیزی را انتخاب کنید که بتوانید در همان ساعت اول برگزاری مراسم به آن دست پیدا کنید و بقیه زمان مراسم را به خوش گذراندن و بهره بردن از روح جشن و سرور اختصاص دهید. هیچ وقت نمی توانید حدس بزنید موقع نوشیدن کاکائو داغ روی پیشخوان آشپزخانه منزلی که در آن میهمان هستید چه کسی را ممکن است ملاقات کنید و با چه انسان جدیدی آشنا شوید و این آدم در سال جدید ممکن است چه کمکی به پیشبرد حرفه شما بکند.

*روی چیزی تمرکز کنید که می توانید برای دیگران انجام دهید:
تعطیلات زمانی هست که باید به عطا کردن بیشتر فکر کنید. یکی از مهمترین اسرار بازاریابی شبکه‌ای موفق تمرکز بر دیگران به جای تمرکز بر نفس آدمی است. اگر شما آدم درون گرایی هستید که از مشارکت در گفتگوهای مهمانی های تعطیلات وحشت دارید، چشمان‌تان را به اطراف بگردانید و ببینید دیگر چه کسی در مهمانی هست که تنها است و با شخص دیگری هم صحبت نشده است. نزدیک شدن به آن شخص با لبخندی دوستانه و معرفی خودتان به وی هدیه ای است که قطعاً شخص مورد نظر بابت آن از شما سپاسگزار خواهد بود. همیشه به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید ارزش آفرینی کنید به این صورت که ببینید دیگری به چه چیزی نیاز دارد و او را به کسی معرفی کنید که بتواند نیاز وی را برآورده نماید حتی اگر شخصی که نیاز دیگری را برآورده می کند خود شما نباشید. تسهیل ارتباط  به ایجاد روابط واقعی کمک کرده و افراد را تشویق می‌کند روزی بالاخره محبت شما را جبران نماید.


**تعطیلات مبارک و بازاریابی شبکه‌ای خوبی داشته باشید!**

  **اجتماعی باشید، همین مطلب را به اشتراک بگذارید!**

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.