مقاله

نکاتی برای رشد نتورکرهای بی میل در تعطیلات

عکس: بادران

نوشته الاینا جی. لوین (Alaina G. Levine)

 اگر از زمره آدم‌هایی نیستید که راحت ارتباط برقرار می‌کنند احتمالاً جزء آن دسته از افرادی هستید که از شرکت در مجامع و مهمانی‌های ایام تعطیلات و مشارکت در بحث و صحبت‌ها دو یا چند نفره وحشت دارند. مطمئناً می‌دانید که باید از فرصت به دست آمده در این ایام برای شبکه سازی از جمع‌ها و گردهمایی‌ها استفاده کنید (به خصوص اگر جمع‌های مربوط دور‌همی‌های کاری باشند) اما صحبت‌های کوتاه و معرفی کردن‌ها و معرفی شدن‌ها جزء نقاط قوت شما نیستند. احتمالاً ترجیح می‌دهید فنجان قهوه‌تان را دست بگیرید، به گوشه‌ای از سالن بروید، و صحبت‌های کوتاه‌تان را برای کسانی محدود کنید که از قبل آن‌ها را می‌شناسید. اگر با این حرف‌ها کاملاً حس همذات پنداری دارید، الاینا جی. لوین شما را به چالشی دعوت می‌کند تا وجود خودتان را از پیله‌ آسایشی که به دور خود تنیده‌اید رها ساخته (به معنای واقعی کلمه) و همه روز‌های تعطیل را با چیزی بیش از خوردن و آشامیدن شیرینی و شربت و آجیل بگذرانید.

نگران نباشید، الاینا خودش می‌داند که شبکه‌سازی (نتورکینگ) بخشی از یک زندگی حرفه‌ای که خیلی از مهندسان، دانشمندان، و آدم‌های درونگرا شاغل در کسب و کار‌های مختلف در باتلاق آن گیر می‌افتند و در واقع الاینا تصمیم دارد نقشه راهی به دستمان بدهد که همه آن برکه‌ها و آبراه‌های اجتماعی را به ما بشناساند. لوین، نویسنده کتاب «بازاریابی شبکه‌ای برای شاگرد‌های کتاب خوان»، می‌گوید: «در جهان متصل امروز باید بتوانید با دیگران به همکاری و نوآوری بپردازید تا تخصص فنی خود را به کار بیندازید.» ... «تعطیلات فرصت مناسبی در اختیارتان قرار می‌دهد تا ارتباطاتی جدید ایجاد کنید، به آتش روابط پایه‌گذاری شده قبلی بدمید و هر آن‌چه می‌دانید و دارید روی آن کار می‌کنید را با دیگران تقسیم کنید.»

او می‌افزاید: «بهترین خبر برای بازاریابان شبکه ای بی میل و رغبت این است،» «این زمان بهترین زمان سال برای شبکه‌سازی است چون به لطف جشن و شادی مردم، اکثر مردم خلق و خو و مود خوبی دارند. همه آن‌ها دارند به موفقیت‌هایی فکر می‌کنند که  به دست آورده‌اند و دارند برای پس از تعطیلات برنامه‌ریزی می‌کنند.» اگر آدم فعالی باشید و کارت‌های در دستتان را درست بازی کنید، ممکن است راهی پیدا کنید تا به طرف آشنا خودتان در سال جدید کمکی بکنید، یا شاید هم آشنای شما اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهد که  بسیار به درد شما بخورد و مشکل‌گشا شود.

لوین در کتاب بازاریابی شبکه‌ای برای شاگردان کتاب خوان بصیرتی عینی به شما می‌دهد که به واسطه آن می‌توانید شبکه‌های حرفه‌ای بسازید که متقابلا سودمند بوده و موجب پیشرفت شما در نیل به اهداف شغلی خواهند شد. در نوشته او 11 اصل بازاریابی شبکه‌ای را متذکر می‌شود تا همواره آن‌ها را در مهمانی‌های تعطیلات به یاد داشته باشید:


 فصل، فصل عطا کردن و بخشندگی است:
فکر نکنید بازاریابی شبکه‌ای یعنی وراجی کردن و شل و وارفته بودن (مانند فروختن ماشین دست دوم) است. شبکه‌سازی تهیه و تدارک ارتباطات و روابط مشارکتی برد-برد است که برای هر دو طرف ارزش ایجاد کند. شبکه‌سازی به هیچ وجه موی دماغ شدن در ایام تعطیلات و تلاش برای بیرون کشیدن چیزی از جیب کسی نیست. لوین چنین اظهار می‌نماید: «بنابراین با این رویکرد و با این ایده در ذهن به شبکه‌سازی نگاه کنید که به دنبال یافتن چیزی باشید که مردم ممکن است نیازمند آن باشند یا با این ایده پیش بروید که ببینید اطرافیان چه مشکلی دارند و شما چه کاری می‌توانید بکنید تا آن مشکل خاص آن‌ها حل شود.»

فصل فصل شاد بودن است:
شبکه‌سازی باید تجربه‌ای لذت بخش باشد نه مثل کارهایی عادی و روزمره که آدم از سر اجبارانجام می‌دهد. لوین می گوید: «این‌طور به قضیه فکر کنید: همیشه این نوعی امتیاز و افتخار است که فرصت داشته باشید در مورد موضوعاتی که شما و فرد دیگری به جز شما به آن علاقه مشترک دارید بحث کنید.» «پس از این موهبتی که بدست آورده‌اید تا با افرادی جدید دیدار و گفتگو داشته باشید و ببینید چه نتیجه از تبادل اندیشه و طرفه شما به دست خواهد آمد استفاده کنید.»

فصل فصل  داشتن نشاط است:
وقتی دارید شبکه‌سازی می‌کنید و برای اولین بار با فردی جدید دیدار کرده‌اید، فقط به مباحث مثبت بپردازید و مسائل و مباحثی که مانند سیاست و مذهب، به طور بالقوه جنجال برانگیز هستند را به نحوی مدیریت کرده و از آن‌ها اجتناب کنید. به قول لوین، «شما دلتان می‌خواهد در دیگران یک تصور خوب ایجاد کنید به طوری که ضمانت کند مخاطب جدیدتان شما را با افکار شاد و مثبت برابر خواهد داشت.»

فصل، فصل رسیدن است:
لوین همیشه به مناسبت ایام عید و تعطیلات برای مشتریان، همکاران، شرکا و افراد دیگری که در سال گذشته با آن‌ها مراودات شبکه‌سازی داشته  کارت تبریک می‌فرستد. این کارت‌ها وسیله‌ای هستند که برای تداوم ارتباطات، در میان گذاشتنم مسائل به روز حرفه خود با طرف‌های دیگر، و مهم‌تر از همه، نشان دادن این‌که فرستنده واقعاً به سلامتی و شادمانی گیرنده کارت علاقه مند است.
او توصیه می کند: «در این‌جا نکته‌ای وجود دارد: ... به گفته او، «خودم شخصاً ‌سعی می‌کنم مطلب روی کارت را مطالبی انتخاب کنم مثل «عیدت مبارک» یا «امیدوارم تعطیلات خوشی داشته باشید» . برای مشتریان و همکاران جدیدم کارت ویزیتم را هم همراه کارت ارسال می‌کنم. حتی اگر نمی‌توانید برای همه افراد حاضر در فهرست آشنایان‌تان کارت تبریک ارسال کنید، فقط یک ایمیل حاوی پیام تبریک ارسال کنید.»

فصل، فصل خوش مشرب بودن است:
از حضور در مهمانی‌های اختیاری تعطیلات که در شهر و دیار خودتان برگزار می‌گردد دریغ نکنید. شما که نمی‌دانید با چه افراد جدیدی ممکن است دیدار کنید. و یادتان باشد در هر مراسمی کارت ویزیت‌تان را همراه بیاورید. لوین چنین می‌نویسد: «به ویژه گوش به زنگ نشست‌های تفریحی در ایام تعطیلات به میزبانی انجمن فارغ التحصیلان یا مساجد محل، سازمان/شرکت خودتان، و سازمان‌های خیریه و یا سازمان های دیگری باشید که در آن‌ها عضویت داوطلبانه دارید.»

فصل، فصل کارآفرینی است:
اگر واقعا احساس شادی و شعف می‌کنید یک میهمانی ناهار برای افرادی برگزار کنید که در کسب و کار و صنعت خودتان مشغول کارند. برای این‌کار از شبکه های اجتماعی جهت دعوت افراد استفاده کنید. لوین می گوید، «قطعاً در این میهمانی‌ها فرصتی خواهید داشت برای برقراری ارتباطات جدید و تقویت مهارت‌های‌تان در زمینه برگزاری و مراسم این‌چنینی، دعوت از یک جمع و بازاریابی.» «علاوه بر این، مردم واقعاً قدردان این ابتکار عمل شما در جمع کردن همه افراد دور هم خواهند بود و تخصص شما در این زمینه را هم از نظر دور نخواهند داشت.»

فصل، فصل حرکت عاقلانه و استراتژیک است:
اگر همه این راه و روش‌های شبکه سازی باعث می‌شود شما فکر کنید باید همه تعطیلات را به کنج خلوت خودتان بخزید، به عنوان هدف خودتان در طول این ایام این قرار را بگذارید که حداقل بین 10 تا 15 نفر از کسانی را که به نحوی مایلید با آن‌ها باب همکار را باز کنید به فهرست آشنایان خودتان بیفزایید. لوین می‌گوید: «خودتان را به آن‌ها معرفی کنید، برایشان تعطیلات شادی را آرزو کنید، و از آن‌ها بخواهید قراری رسمی برای دیدار پس از تعطیلات با شما هماهنگ کنند.» «هدفتان از این‌که می‌خواهید با ایشان ملاقات کنید را به آن‌ها بگویید، یعنی مثلاً این‌که مایلید بابی برای همکاری و مشارکت آن‌ها در تیم‌تان باز کنید. این همه کاری است که باید انجام دهید. پس از این مرحله دیگر قلاب شبکه سازی خودتان را افکنده‌اید!»

فصل، فصل شرکت در مهمانی‌های معمولی برای اهدافی بلند است:
به همین دلیل است که از مهمانی‌های عید به عنوان صله ارحام نام می برند چون روان کننده چرخ‌دنده‌های روابط اجتماعی است.» این‌کار به شما کمک می‌کند قدری حس استرس‌تان کاسته شود. لوین می‌گوید: «فقط حواستان به میزان میوه‌ها و شیرینی‌هایی که می‌خورید باشد. در مهمانی‌های به هیچ وجه زیاده‌روی نکنید.» «هدف نهایی خودتان را همیشه در ذهن داشته باشید. با این هدف به مهمانی وارد شده‌اید که شبکه‌سازی کنید نه این‌که خودتان را با آجیل و شیرینی سیر کنید.»

فصل، فصل رسیدن به اهداف است:
در میهمانی‌ها، به خصوص اگر میهمانی همکاران با هم باشد، نیازی به زمینه چینی برای ورود به بحث کاری ندارید. صرفاً نزد یکی از همکاران رفته و خودتان را به وی معرفی کنید. لوین می گوید: «هر چه بیشتر این کار را تکرار کنید، ساده‌تر می‌شود. به شما قول می‌دهم.»

فصل، فصل باز کردن ذهن‌هاست:
ذهن‌تان را برای شبکه سازی با افرادی آماده کنید که در صنعت شما نیستند یا حتی افرادی که به نظر هیچ وجه مشترکی با شما ندارند. یادتان باشد، تنها با شش درجه فاصله با همه افراد موجود در این سیاره در ارتباطیم، تنها با شش درجه فاصله. تعجب آور نیست که چقدر این گزاره و این نظریه در عالم واقع اثبات شده است! لوین چنین نظر می‌دهد: «مثلاً، امکان دارد من کسی را بشناسم که او دوستی داشته باشد که مثلاً خواهر زاده بیل گیتس باشد.» «علاوه بر این، وقتی با فرد جدیدی هم کلام می‌شوید چه چیز‌هایی که نمی‌توانید یاد بگیرید. با شبکه‌سازی، شانس این امکان وجود دارد با ایده‌ها و فکر‌هایی در سرتان مهمانی را ترک کنید که بتوانند به حل یکی از مشکلاتتان یا پیدا کردن روش‌هایی جدید برای انجام امور حرفه‌ای تان کمک کند. این تارها برای خود من اتفاق افتاده است.»

فصل، فصل جسارت و شجاعت است:
فرصت‌های شغلی پنهان، و متحول‌کننده همه جا هستند. اما خودشان با امثال خرگوشی که از کلاه شعبده بازی در می‌آید ظاهر نمی‌کنند. تنها راه دسترسی به این سنگهای قیمتی مخفی از مسیر شبکه‌سازی است. اکثر مردم جرات دنبال کردن فرصت‌هایی را ندارند که مزیت متمایز به آن‌ها در انجام امور عطا می‌کند. لوین تاکید می‌ورزد: «از مزایای هر موقعیتی که بدست آوردید برای شبکه سازی و ایجاد فرصت‌های همکاری استفاده کنید و اگر دنبال فرصتی می‌گردید، آن را طلب کنید.» «اگر وجود ندارد، خودتان ایجادش کنید. فقط باید انقلابی به وجود آورید. و چیزی است که باید تمام طول مسیر برگشت به خانه به آن فکر کنید.»

لوین چنین نتیجه می‌گیرد: «مخلص کلام این‌که، شبکه‌سازی در طول تعطیلات موقعیت مناسبی در اختیارتان قرار می‌دهد تا ارتباطات دوجانبه مفید و جدیدی به حرفه‌تان افزوده و آتش ارتباطات ایجاد شده قبلی را گرم‌تر کنید.» «بنابراین بهانه را کنار بگذارید و کنج خلوت و گوشه دنج خودتان را ترک کنید  و شروع کنید با گردش در اطراف سالن مهمانی. خوشحال خواهید شد از این‌که عید دارد می‌رسد!»

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.