مقاله

زمان بندی چریکی

عکس: بادران

نوشته: جی کنراد لوینسون (Jay Conrad Levinson)

  اگر بازاریابی‌تان درست است اما زمان بندی اشتباهی دارید مراقب باشید. حتی بهترین برنامه‌ها هم اگر زمان‌بندی درستی نداشته باشند به بیراهه می روند. در این‌جا قصد داریم راه‌های احتراز از این مسئله‌ را برایتان بازگو کنیم.
گاهی اوقات شرکت فعالانه محصول یا خدمات مناسب را در رسانه مناسب به هدف گرفتن افراد مناسب بازاریابی می‌کند. اما در نهایت بازاریابی فوق به دلیل زمان‌بندی بد با شکست مواجه می‌گردد. برای اینکه بتوانید بیشترین بهره را از بازاریابی‌تان برداشت نمایید باید با تیز هوشی بتوانید خودتان را با زمان‌های صحیح و ناصحیح هماهنگ نمایید. برای اینکه کمی به گفته‌های‌مان عینیت ببخشیم،

به 10 مثال زیر توجه کنید:
1. فرض کنید یک فهرست نشانی‌های پستی تهیه کرده‌اید که خیلی هم کامل است اما ایمیل‌های شما یا در هفته خیلی زود دست مشتریان احتمالی‌تان می‌رسد، که هنوز وقت نکرده‌اند تصمیمی درباره رویکرد آن هفته‌شان بگیرند یا خیلی دیر به دست‌شان می‌رسد، که دیگر مشتری احتمالی پرونده هفته جاری را بسته و به فکر کاری‌های هفته بعدی‌اش است. اخلاقی: طوری برنامه ریزی کنید که ایمیل‌های‌تان روز‌های یکشنبه، دوشنبه یا سه‌شنبه به دست گیرند‌گان برسد.
2. محصولی که دارید خیلی خوب است اما بودجه محدود و رقبای فراوانی دارید. چه کاری باید بکنید؟ زمانی به کار بازاریابی بپردازید که رقبایتان تا حدی از شدت فعالیت خود کاسته‌اند و در نتیجه شما می‌توانید با سرمایه گذاری کمتر سهم بیشتری از جلب توجه و جلب ذهنیت مشتریان داشته باشید. شاید این زمان موکول شود به ماه‌هایی که اصطلاحاً ماه‌های آرام نامیده می‌شوند. اما همین ماه‌ها زمان‌هایی هستند که خواهید توانست با سرعت بیشتر توجه بیشتری را به خود معطوف سازید.
3. همه افراد در ماه‌های پایانی سال مثل اسفند و حتی بهمن از همه طرف کارت‌های تبریک و کاتالوگ‌ها و هدیه‌های سال نو را دریافت می‌کنند. اگر شما بتوانید کارت‌های‌تان را در ماه‌های آذر و دی ارسال کنید باعث خواهید شد مردم چه در آن ماه‌ها و در ماه‌های بعدی نام شما را در خاطر داشته باشند. شاید این گفته کمی احمقانه به نظر بیاید اما اگر به مشتریان توضیح بدهید چرا  دارید در چنان موقعی از سال کاتالوگ‌های سال نو را ارسال می‌کنید، مشتریان احتمالی شما براحتی متوجه موضع شما خواهند شد. همین موضوع در دیگر ایام هم صادق است.
4. همواره سعی می‌کنید با دیدن اخبار تلویزیون، مطالعه روزنامه‌ها، دریافت خبر‌های آنلاین، دنبال کردن خبرنامه‌های تخصصی و گرفتن اشتراک نشریات حرفه‌ای مربوط به صنعت و گروه کسب و کار‌تان در جریان اخبار و اتفاقات در حال وقوع در زمینه کاریتان قرار بگیرید. باید هم اینکار را انجام دهید که در چنین صورتی خواهید توانست مواردی که می‌خواهید عرضه کنید را با اتفاقات در حال وقوع هماهنگ نمایید. رکود اقتصادی و کسادی بازار برای همه بد است مگر برای شرکت‌ها و افرادی که بدانند چنین موقعیت‌هایی بهترین زمان و فرصتی بی‌نظیر برای فروش کالاست.
5. مراقب باشید خیلی زود‌تر از موعد بازاریابی‌تان را شروع نکنید. یکی از رایج‌ترین اشتباهات بازاریابی کالاها در زمانی است که هنوز اشکالات سیستم توزیع رفع نشده‌اند، هنوز پرسنل فروش و توزیع اطلاعات کافی راجع به محصولات ندارند و هنوز قدرت این را ندارید که از پس حجم عظیم و سیل سفارشات روانه شده و پی‌گیری‌های چریکی بعدی را انجام دهید. یادتان باشد که صبر یکی از فضایل چریک بودن است.
6. یکی از لحظه‌های ناراحت‌کننده در بازاریابی زمانی است که مطلبی جالب یا برنامه تلویزیونی قشنگی راجع به محصول یا خدماتی پخش شود که هنوز به بازار نیامده است. صاحبان کسب و کار به شدت شیفته این هستند که قبل از عرضه محصول یا خدمات به بازار، اخبار آن به صورت رایگان بین عموم منتشر شود. اگر چنین اتفاق بیفتد و مشتری به دنبال دریافت کالا و خدماتش باشد ولی نتواند به آن دست پیدا کند، دیگر نه سراغی از شما خواهد گرفت و نه رسانه‌ها شانس مجددی برای تبلیغ کالا یا خدمات‌ به شما خواهند داد. خویشتن داری لازم است حتی وقتی پوشش خبری رایگان باشد.
7. فروشنده‌های فهمیده و دانا قبل از آغاز فروش بزرگ‌شان حداقل یک ماه صبر و تامل می‌کنند. اگر اینکار بدرستی انجام نگیرد، مشتریان هجوم می‌آورند و با فروشندگانی که به قدر کافی آموزش ندیده‌اند، با قفسه‌های خالی، موعد‌های تحویل طولانی مدت، فرایند کند فروش و محیطی به هم ریخته مواجه می‌شوند. قبل از عرضه بزرگ محصول این اشکالات را رفع کنید وگرنه دیگر عرضه محصولتان بزرگ نخواهد بود. چریک‌ها هرگز عجله نمی‌کنند.
8. بازاریابی تلفنی در مواقعی که کسی جواب تلفن را ندهد یا به تلفن‌های گویا ارجاع داده شوید اتلاف وقت و سرمایه است. ببینید مشتری‌های احتمالی شما چه زمانی شخصاً آمادگی پاسخگویی به تلفن را دارند، آنوقت اقدام به بازاریابی تلفنی کنید. شاید بهترین موقع روز برای دسترسی کاری ساعت 11:00 صبح و برای منازل شخصی ساعت 6:30 بعد از ظهر مناسب‌ترین زمان باشد. هدف اولیه تماس تلفنی صحبت کردن با مشتری احتمالی است.
9. در زمان بندی خودتان برای رسیدگی به درخواست، سفارشات، سوالات و شکایات مشتری قدری عجله به خرج بدهید. مردم این روزها بیش از هر زمان دیگری برای وقت‌شان ارزش و احترام قایلند. شما هم به اندازه خودشان برای وقت ایشان ارزش و احترام قایل شوید و حتی یک دقیقه از وقتشان را هدر ندهید.
10. هرگز در تهیه ابزار و لوازم بازاریابی عجله به خرج ندهید. حواستان باشد در تهیه این لوازم با سه فاکتور سرعت، کیفیت و اقتصاد روبرو هستید. شاید بشود دو متغیر از این سه متغیر را همزمان در دست داشت اما به هیچ وجه نمی‌شود هر سه آنها را همزمان برآورده کرد. چریک‌ها معمولاً کیفیت و اقتصاد را انتخاب می‌کنند. زمان‌بندی همچنین به تبعیت از اخبار و حوادث لحظه‌ای وابسته است؛ به اینکه در لحظه در ذهن مشتری احتمالی چه می‌گذرد، و اینکه رقبای احتمالی‌تان در این لحظه دارند چه کار می‌کنند.
زمان‌بندی چریکی می‌تواند یک کمپین منجر به شکست را با موفقیت و پیشرفت عوض کند.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.