مقاله

مغزتان نمی‌خواهد تغییر کند؟ 5 راه برای مجبور کردن آن به تغییر

عکس: بادران

  قبول تغییر همیشه در ابتدا کمی سخت است اما به مرور و با تمرین آسان‌تر می‌شود.
یک لحظه وقت صرف کنید و کاری که می‌گویم را انجام بدهید. ابتدا دست‌های‌تان را شکل چلیپا روی سینه بگذارید (دست به سینه). حالا سعی کنید آن‌ها را از جهت مخالف روی هم بگذارید. کدام یکی مشکل‌تر است؟

اگر فکر می‌کنید روش دوم سخت‌تر است و به کمی فکر کردن نیاز دارید، درست فکر می‌کنید. در واقع، بار اول که آن‌ها را چلیپا کردید، سیگنال ارسالی دستور این کار نسبت به بار دوم از جای متفاوتی از مغز ارسال شده بود.

عادت‌ها انتخاب‌هایی هستند که به صورت تعمدی آن‌ها را انجام می‌دهیم و در برخی از مواقع به شکل خودکار در می‌آیند. عادت‌های اتوماتیک بیش از 45 درصد از اعمال هر روزه ما را شامل می‌شوند. مغز شما تنبل است. ضمناً مغز فرق عادت‌های خوب و بد را نمی‌داند. مغز تنها هر چیزی که شما مدام به آن فکر می‌کنید، می‌گویید یا انجام می‌دهید را ضبط می‌کند و آن را به شکل یک عادت باز می‌تاباند تا مجبور نباشد سخت کار کند.

بار اولی که دست‌ها را چلیپا کردید سیستم لیمبیک‌تان (جایی از مغزتان که خاطرات و عادات‌ها را در خود نگه می‌دارد) دستور اقدام را ارسال کرد. بار دوم که این‌کار را کردید پیام از قشر پیشانی مغز ارسال شد؛ یعنی از منطقه‌ای که مسئول سطوح بالاتر فکری و برنامه ریزی است. هر فکر یا رفتار جدیدی در قشر پیشانی مغز شکل می‌گیرد و اگر چند بار آن را تکرار کنیم، در نهایت به عادت تبدیل می‌شود.

جهت مطالعه بیشتر: 4 دلیل این که چرا هیچ وقت میلیونر نمی شوید و راه‌حل تغییر این وضعیت (بزودی ترجمه و برای مطالعه عزیزان بر روی سایت مجله بادران منتشر خواهد شد)است.

بیشتر انسان‌ها به این دلیل از تغییر می‌ترسند و در برابر آن مقاومت می‌کنند چون الگوی عادت‌های طبیعی آنها را به هم می‌ریزد. حال این تغییر می‌خواهد یک نقش جدید، رئیس جدید، ماشین جدید، رژیم غذایی جدید یا یک مشی جدید باشد، مغز شما برای یادگیری انطباق با تغییر نیاز به کار بیشتر دارد. اما متاسفانه، این گفته قدیمی کاملاً درست است که: «اگر همیشه همان کاری را انجام دهید که همیشه انجام می‌داده‌اید، همان چیزی را به دست خواهید آورد که همیشه به دست آورده‌اید.»

هدایت تغییر، چه تغییر شخصی و چه حرفه ای، نیازمند این است که عادت‌های جدیدی پیدا کنید و پیدا کردن عادت‌های جدید نیازمند این است که کمی از راحتی‌های‌تان بزنید و سختی بکشید. هر چه عادت‌های قدیمی بیشتر در وجود‌تان ریشه دوانده باشد و به روش‌های قدیمی بیشتر خو کرده باشید، مدت بیشتری طول می‌کشد تا عادات جدید در شما شکل بگیرند. اما باید این خبر خوب را به شما بدهم که با خرج کردن کمی اراده می‌توانید به خودتان یاد بدهید به روش‌های جدید فکر کرده و عمل نمایید. هر چقدر بیشتر به این کار مبادرت کنید، شکل دادن عادت‌های جدید آسان‌تر می‌گردد.

جهت مطالعه بیشتر: چطور تنظیم زنگ ساعت برای چند دقیقه زود‌تر زندگی مرا تغییر داد (بزودی این مقاله ترجمه و در مجله بادران منتشر خواهد شد)

دفعه بعدی که می‌خواهید تغییری به وجود بیاورید این افکار را به خاطر داشته باشید :

1. شما نمی توانید در مقابل احساس استرس با منطق مقابله کنید.
همه ما همین که می‌خواهیم با تغییر مواجه بشویم دچار اضطراب و ترس از ناشناخته‌ها می‌شویم. ممکن است دیگران به ما بگویند تغییر مزبور از منظر منطقی عملی است. متاسفانه این توصیه خیلی نمی‌تواند ناراحتی هایی که دچارش شده ایم را از بین ببرد. کمی به خودتان وقت بدهید و ببینید چه چیزی احساس می‌کنید. ببینید چرا در چنین مواقعی دچار حس اضطراب یا ترس می‌شوید. خودتان را قضاوت نکنید، فقط ببینید چه حس‌هایی دارید. این اولین گام برای پذیرش تغییر است.

2. مشخص کنید در این تغییر چه چیزی به شما می‌رسد.
حتی وقتی می‌دانیم که تغییری برایمان خوب است مقاومت کردن در برابر آن رایج و آسان است و باز هم عادت‌های قدیمی را ترجیح می‌دهیم. کمی وقت بگذارید و ببینید از این تغییر چه چیزی به شما می‌رسد. این کار انگیزه شما را بالا می‌برد و باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید سختی کار را تحمل کنید. اگر نمی‌توانید نکته مثبتی در این تغییر پیدا کنید، ببینید از چه نکته منفی و از چه مشکلی سعی دارید پرهیز کنید.

3. موانع را مشخص کرده و فعالانه مدیریت‌شان کنید.
مثلاً بیایید فکر کنیم هدف‌تان این است که سالم‌تر زندگی کنید. شاید به موضوع به معنای تمرین و ورزش بیشتر، تغذیه بهتر یا خواب بیشتر و راحت‌تر باشد. با این که می‌دانیم همه این کار‌ها برای ما خوب و مفید است، با این باز هم موانعی همچون نداشتن وقت، پول، تنبلی یا گرفتاری های زندگی ما را از این مسیر دور می‌کند. سعی دارید تغذیه بهتری داشته باشید؟ برای وعده‌های غذایی خودتان برنامه‌ریزی کنید به طوری که در هر کجا که باشید بتوانید غذاهای سالم‌تری انتخاب کنید. این‌قدر خسته می شوید که قادر نیستید بعد از ساعت‌های کاری به باشگاه بروید؟ با لباس ورزشی‌تان بخوابید و روزانه 30 دقیقه زودتر از خواب برخیزید و پیاده‌روی کنید. خیلی خسته می‌شوید؟ نگران نباشید، ورزش به شما کمک خواهد کرد خواب راحت‌تری داشته باشید.

جهت مطالعه بیشتر: اگر به اندازه کافی خوشحال نیستید، غر نزنید، خودتان را تغییر دهید (بزودی ترجمه و در مجله بادران منتشر خواهد شد)

4. آدم‌های درستی را پیرامون خودتان جمع کنید.
همه ما آدم‌هایی داریم که کل انرژی ما را در زندگی می‌گیرند. این افراد مملو از هیجان و استرس هستند. این گونه افراد سمی هستند و به سختی تغییر می‌کنند. افرادی که در زندگی‌تان همه انرژی تان را می‌گیرند را شناسایی کنید و تا حد ممکن از آن‌ها دوری نمایید. برعکس، افرادی که مدام پشتیبان شما هستند و زمان بیشتری را دوست دارید با آن‌ها صرف کنید شناسایی کنید.

5. تصویر بزرگ را در ذهن داشته باشید.
وقتی به سمت تغییری حرکت می‌کنیم همیشه دلهره‌آور است. اما همین که از مانع این تغییر عبور کردیم، نگاه کردن به مانع از آن سوی آن و دیدن آن با چشم باز راحت‌تر است و براحتی خواهیم دید که رشد کرده‌ایم. همین که دچار سختی، چالش و تغییری در زندگی شدید این تصویر را در ذهن‌تان بازیابی کنید. همه تغییر‌هایی که تا این‌جای زندگی‌تان پشت سرشان گذاشته‌اید را پیدا کنید. داشتن این سابقه ذهنی خیلی برای‌تان مفید است.

به یاد داشته باشید، اگر می‌خواهید رفتار متفاوتی داشته باشید باید متفاوت فکر کنید. ما براحتی می‌توانیم مغزمان را تربیت کنیم و عادت‌های جدیدی به آن بیاموزیم. کمی شجاعت و اراده لازم است تا خودمان را از دایره راحتی‌هایمان بیرون بکشیم. تغییر می‌تواند ترسناک باشد، اما با کمی صرف وقت و مدیریت فعالانه روال کار، می‌توانید خودتان را در مسیر موفقیت قرار دهید.

3 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.