مقاله

فروش مستقیم کجای دنیا واقعی است؟

عکس: بادران

    نوشته: نانسی تابلر (Nancy Tobler
فدراسیون جهانی انجمن‌های فروش مستقیم (WFDSA ) اطلاعات زیادی در مورد فروش مستقیم و بازاریابی چند سطحی در سراسر جهان فراهم می‌کند. WFDSA نمایندگی58 انجمن ملی فروش مستقیم را بر عهده دارد. جدیدترین آمار سراسری جهان در سال 2014 تهیه شده است. برآورد میزان خرده فروشی در سراسر جهان از سال 2011 تا 2014 به میزان 5/6 درصد افزایش یافته است.


خرده فروشی‌ها:
ایالات متحده آمریکا بزرگترین درصد را از لحاظ فروش خرده فروشی به خود اختصاص می‌دهد که این مقدار معدل حدود 19٪ درصد که به این ترتیب، افزایشی 5/5٪ را نشان می‌دهد. با کمال تعجب، با وجود ممنوعیت ملی بازاریابی چند سطحی در چین، این کشور دومین رتبه در زمینه میزان فروش خرده فروشی را با مقدار 17 درصد است که افزایشی 6/18٪ را تجربه کرده است. چند بازار کوچک رشد چشمگیری در این زمینه داشته‌اند. مثلاً، ونزوئلا، آرژانتین، اروگوئه و کلمبیا که همگی افزایشی دو رقمی در خرده فروشی داشته‌اند. به طور کلی آمریکای‌مرکزی و جنوبی خرده فروشی 6/46 درصد بود.
                       
محصولات:
نوع محصولاتی که اغلب به فروش می‌رسد، محصولات بهداشت شخصی و لوازم آرایشی با آماره 34٪ و محصولات سلامتی 29٪ و کالا‌های خانگی با 13 درصد است. با توسعه دایره فعالیت شرکت‌ها به کشورهای دیگر، محصولات به فروش رسیده با تغییراتی (هاموند، و پراهالد، 2004)  مواجه می‌شوند.
محصولات باید مبتنی بر فرهنگ و شیوه زندگی خریداران طراحی شوند. فروش به افراد فقیر جهان چالش بزرگی است.‌هاموند و پاراهالد نمونه‌هایی از شرکت‌های فروش مستقیم در حال پیشرفت در دو کشور هند و برزیل را مثال آورده‌اند. به عنوان مثال در هند، شرکت هیندوستان لور با مسئولیت محدود  روشی برای کپسوله کردن ید یافته است. کمبود ید یکی از علل اصلی عقب ماندگی ذهنی است. بسیاری از مردم فقیر هندی به هیچ وجه از نک ید‌دار استفاده نمی‌کنند. محصولات تنها موضوع مد نظر قرارگرفته برای عبور از مرزهای بین‌المللی نیستند (برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به مقاله در «فقرا چه چیزی می‌خرند؟»).
در مکان‌ها و مسیرهایی که امکان حمل و نقل با محدودیت‌هایی مواجه است، فروش مستقیم و فرد به فرد بسیار کارآمد است. فروش مستقیم به این دلیل در اوایل دهه 1900 در ایالات متحده کارآمد گردیده و مورد استقبال واقع شد که توزیع فردی در نقش نوعی روش توزیعی عمل کرد. شرکت آون  از زنانی استفاده کرد که دست به فروش در منزل به در منزل کردند.

محدودیت‌های قانونی:
مسئله دیگری که باید مد نظر قرار گیرد پلن پاداش است. قوانین موثر بر مسائلی همچون تعدادی سطوحی که یک شرکت می‌تواند بابت آن کمیسیون پرداخت کند و اینکه چه مقدار از قیمت فروش را می‌توان برای پاداش فروش پرداخت کرد در کشور‌های مختلف جهان متفاوت هستند.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.