مقاله

8 دلیلی که وزنه زدن زندگی‌تان را عوض می‌کند - قسمت 1

عکس: بادران

نوشته: مری‌لیزا فابرگا

 هم خانم‌ها و هم آقایان باید در هر سنی که هستند دست از تمرین‌های قدرتی بر ندارند و این گفته بسیار بیش از آنچه فکر می‌کنید دلایل متقن و قوی دارد.
با این که خودم شخصاً سال‌ها به تمرینات قدرتی پرداخته‌ام، اما شش سال پیش بود که انجام تمریناتم را کنار گذاشتم (به دلایلی که ذکر آن‌ها ارتباطی بخ موضوع این مقاله ندارد). در طول شش سال گذشته، تمرینات بدنی من منحصر بود به چهار روز دویدن و دو روز پیاده روی در هفته. این قضیه ادامه داشت تا همین چند هفته پیش.
در اواسط ماه آوریل سال جاری بود که به این نتیجه رسیدم باید یک بار دیگر بروم سراغ رساندن خودم به وزن دلخواه. چرا؟ برای این‌که فهرستی بلند بالا هست در مورد مزایایی که وزنه برداری برای جسم و روح انسان همراه می‌آورد. اول این‌که خیلی از اهداف جسمانی هستند که می‌توانید با تمرینات قدرتی به آن ها برسید. در زیر تنها تعدادی از آن ها را برای‌تان نام می‌برم: کمرتان را باریک می‌کنید، در نتیجه می‌توانید شلوار‌های جین تنگ را براحتی بپوشید، و در نتیجه لاغرتر و هیکلی باب میل روز پیدا می‌کنید. همین یک مزیت کافی است که شما را مجاب کند به صورت منظم و چند جلسه در هفته به باشگاه رفته و ورزش کنید. با این حال، تمرینات قدرتی تنها باعث خوب شدن هیکل‌تان نمی‌شود.
وزنه زدن علاوه بر زیبایی بدن بی شمار مزایای سلامت جسمانی و روانی برای‌تان به همراه دارد. علاوه بر موارد بالا، ورزش کردن باعث می‌شود حس رفاه و خوب بودن بیشتر در شما نزج بگیرد. اگر تا به حال وزنه زدن را امتحان نکرده‌اید،قویاً به شما توصیه می‌کنم هر چه زودتر شروع کنید. در باید آغاز این کار به کمی انگیزه و محرک نیاز دارید، باید بگویم در ادامه مقاله 8 عامل را برا‌تان خواهم آورد که باعث ایجاد تغییرات عمده در زندگی شما می‌شود.

1. چربی بیشتری از دست می‌دهید.
آدام کمپبل، مدیر تناسب اندام و سلامت مردان و نویسنده کتاب‌های پرفروش معرفی شده در نشریه‌ی نیویورک تایمز از جمله کتاب بزرگ تمرینات ورزشی برای سلامت زنان، می‌گوید نسبت به زمانی که تنها با رژیم گرفتن می‌خواهید به تناسب اندام برسید، یا نسبت به زمانی که با ترکیب رژیم و انجام حرکات هوازی به این هدف می‌خواهید برسید، وزنه زدن می‌تواند 40 درصد بیشتر از چربی‌های بدن‌تان را سوزانده و از بین ببرد.
او به مطالعه‌ای استناد می‌کند که توسط دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا انجام گرفته و طی آن افراد چاق شرکت کننده را تحت یک رژیم غذایی کاهش کالری قرار دادند و کل جمعیت نمونه را به سه گروه تقسیم کردند:
    گروه اول هیچ حرکتی ورزشی نکرد.
    گروه دو سه روز در هفته اقدام به انجام ورزش‌های هوازی نمود.
    گروه سه هم حرکات هوازی را انجام داد و هم سه روز در هفته به انجام حرکات کاهش وزن پرداخت.
شرکت کنندگان هر سه گروه تقریباً به اندازه‌ی مساوی وزن  کم کردند: 10/5 کیلو. با این حال، مقدار وزن کم شده در گروه یک و دو تقریبا معادل 7/5کیلو چربی و حدود 3 کیلو عضله بود. گروه سه (گروهی که وزنه زده بود) تمام 10/5 کیلو را از چربی‌های بدنش کم کرده بود. فکر می‌کنید از نظر هیکل افراد کدام یک از این گروه‌ها نسبت به دو گروه دیگر شکل و  شمایل بهتری پیدا کرده و کدام‌یک راحت‌تر می‌توانست این کاهش وزن را بعد از اتمام دوره همچنان حفظ کند؟ بدیهی است که گروه سه.
آلوین کاسگرو به شکل دیگری به شما توصیه میکند با انجام حرکات با وزنه از چربی‌های بدن‌تان کم کنید. او چنین می‌گوید:
"تمرینات قدرتی جزئی حیاتی از هر برنامه‌ی ورزشی‌ای است که به منظور کاهش چربی در درازمدت نوشته می‌شود."
کاسگرو نویسنده همکار کتاب قوانین جدید وزنه زدن: شش حرکت اصلی برای حداکثر کردن حجم عضلات و قوانین جدید وزنه زدن بانوان: مثل یک مرد وزنه بزنید، مثل یک الهه زیبایی به نظر برسید است.

2. باهوش‌تر خواهید شد.
مطالعه‌ای که در کنگره‌ی قلب و عروق کانادا ارائه گردید نشان داده که افرادی که ورزش می‌کنند در آزمون‌های هوش‌مندی ذهنی (توانایی به دست آوردن و پردازش دانش) در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کنند بسیار نمرات بالاتری به دست می‌آورند. این مطالعه شامل افرادی می‌شد که اضافه وزن داشتند؛ بزرگسالانی که دچار کم تحرکی بودند. اتفاقی که رخ داده این است:
    شرکت کنندگان تحت یک سری ارزیابی‌ها قرار گرفتند.
    سپس، به مدت چهار ماه هفته‌ای دو بار ورزش کردند. این جلسات ورزشی شامل ورزش‌های هوازی و نیز ورزش‌های مربوط به کاهش وزن می‌شد.
در پایان دوره ی چهار ماهه شرکت کنندگان مقدار زیادی از دور کمرشان را کاهش داده و وزن کم کرده بودند. هر چند منافعی که این حرکات برای‌شان داشت بسیار فراتر از منافع جسمانی بود. علاوه بر موارد بالا، شرکت کننده‌ها عملکرد قابل توجهی در آزمون‌های هوشمندی از خود نشان داده و هوش آن‌ها به مراتب بالاتر رفته بود.
چرا ورزش باعث می‌شود هوش‌مند‌تر شوید؟ روانپزشک دانشکده‌ی پزشکی‌ هاروارد جان رتی، نویسنده کتاب "اخگر: علمی جدید و انقلابی در ورزش و مغز" می‌نویسد ورزش باعث افزایش سطح مواد شیمیایی در مغز می‌گردد که تحت عنوان فاکتورهای رشد شناخته می‌شوند. فاکتور‌های رشد موجب به وجود آمدن سلول‌های جدید در مغز گردیده و موجب برقراری ارتباطاتی جدید بین سلول‌های مغز می‌شوند که در نهایت، سطح یادگیری فرد را بالا می‌برند.
علاوه بر این، اگر چه ورزش‌های هوازی و استقامتی سطح فاکتورهای رشد را بیشتر می‌کنند، مطالعات نشان می‌دهد که نوروژن‌های بیشتر (یا همان رشد مغزی) زمانی رخ می‌دهد که  علاوه بر ورزش‌های هوازی، به انجام ورزش‌های قدرتی هم روی آورده باشید.

3. استرس‌تان را از بین می‌برد.
فعالیت بدنی با آزاد کردن اندورفین‌ها باعث کاهش استرس می‌شود؛ اندروفین‌هایی که در واقع تحت عنوان هورمون‌های حس خوب و شادمانی شناخته می‌شوند. اگر چه هم ورزش‌های هوازی و هم ورزش‌های قدرتی بدن‌تان را تحریک می‌کنند تا اندورفین ترشح کند، اما وقتی در کنار ورزش‌های هوازی وزنه هم بزنید، بدن اندورفین بیشتر ترشح کرده و این ترشح هورمون سریع‌تر و در مدت زمان کوتاه‌تری اتفاق می‌افتد.
علاوه بر این، برخی از تمرینات قدرتی خاص اندورفین بیشتری نسبت به دیگر حرکت‌ها تولید می‌کنند. به ویژه، مشخص گردیده که تمرینات ترکیبی (تمریناتی که بیش از یک دسته عضله را درگیر می‌کنند) در مدت زمان انجام ورزش و در ساعت‌های بعد از آن موجب تولید اندورفین بیشتری می‌شوند. برخی از این نوع تمرینات ترکیبی عبارتند از پرس سینه روی دستگاه، لیفت و اسکات هالتر.
ادامه دارد ...

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.