مقاله

8 دلیلی که وزنه زدن زندگی‌تان را عوض می‌کند - قسمت 2

عکس: بادران

نوشته: مری‌لیزا فابرگا

 4. خودتان را در برابر دیابت محافظت خواهید کرد.
مطالعات نشان داده‌اند که بدن افرادی که وزنه می‌زنند توانایی بیشتری در کنترل قند خون دارند تا افرادی که با وزنه تمرین نمی‌کنند. دلیل این مسلب این است که ساختن بافت عضله نیاز بدن به گلوکز را افزایش می‌دهد.
عضلات گلوکز را از جریان خون بیرون می‌شکند و این مسئله مانع از افزایش سطح قند و رسیدن آن به مقادیر خطرناک در خون می‌شود. به نوبه خود، این مسئله باعث می‌شود فرد از ابتلای به دیابت جلوگیری کند.
در ضمن وزنه زدن باعث می‌شود چربی‌های دور شکم آب شوند.  این چربی‌ها بافتی هستند که در داخل حفره شکمی ذخیره شده و در اطراف اعضای بدن تشکیل می شوند و در نهایت، بدن را با خطر ابتلای به سرطان و دیابت روبرو می‌کنند.

5. استخوان‌های قوی‌تری خواهید داشت.
یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان بوسیله‌ی آن از تحلیل رفتن استخوان‌های بدن در سنین پیری  پیشگیری کرد افزودن تمرین‌های قدرتی به برنامه‌ی تمرینی در دوران جوانی و میان‌سالی است. تمرینات قدرتی با فشار آوردن بر استخوان‌ها تراکم استخوانی را افزایش داده و خطر پوکی استخوان را کاهش می‌دهند. از این رو، فرد کمتر در معرض شکستگی و یا ترک خوردگی استخوان‌ها در سنین پیرسالی قرار خواهد گرفت.
علاوه بر این، وزنه زدن به بهبود قدرت و تعادل خواهد انجامید، که باعث می‌شود کمتر احتمال افتادن به زمین و از دست رفتن تعادل برای‌تان وجود داشته باشد.
مثلاً، همین چند روز پیش عمه‌ی 70 ساله‌ام به من می‌گفت دوست دارد روزی اسکی کردن یاد بگیرد، اما در سن و سال او می‌ترسد زمین بخورد و استخوان‌هایش بشکند (به دلیل احتمال بالای شکستگی استخوان در سنین پیری). من عاشق اسکی هستم و امیدوارم وقتی 70 ساله شدم هم بتوانم از عهده‌ی انجام این ورزش برآیم. بنابراین، همین از همین امروز سعی می‌کنم به باشگاه بروم.

6. می‌تواند شما را جوان‌تر کند.
همانطور که در یکی از مطالب قبلی تحت عنوان 17 روش برای کاستن از سرعت روند پیری و طولانی‌تر کردن زندگی برای‌تان نوشتم، یکی از جنبه‌های تاسف بر‌انگیز پیری از دست رفتن بافت عضلانی و قدرت بدنی است. با این حال، مطالعه‌ای در سال 2011 در مجله پزشکی ورزشی منتشر شده نشان می‌دهد که با بالا بردن قدرت بدنی می‌توان روند پیری را کند نمود.
علاوه بر این، در سال 2007 گروهی از محققان آمریکایی و کانادایی 596 ژن مربوط به پیری موجود در افراد مسن را با ژن‌های شرکت کننده‌های جوان‌تر در آزمایش مورد مقایسه قرار دادند. همانطور که از قبل هم انتظار می‌رفت، ژن‌های افراد پیر توانایی بالایی ندارند. سپس، از شرکت کنندگان مسن‌تر خواسته شد به مدت شش ماه یک برنامه‌ی ورزشی دو روز در هفته شامل یک سری تمرین‌های استقامتی را انجام دهند.
در پایان شش ماه محققان آزمایش ژن‌ها را تکرار کردند. نتیجه‌ی به دست آمده حاکی از بهبود قابل توجهی در شکل و حالت ژن‌ها بود. محققان نتیجه‌ی یافته‌های خود را  چنین تشریح نمودند: افزایش قدرت بدنی در اثر کار با وزنه باعث جوان‌تر شدن ژن‌ها می‌شود.

7. فرد خوشحال‌تر خواهید بود.
آدام کمپبل، که در قسمت قبلی مقاله به وی اشاره شد، در کتاب بزرگ تمرینات ورزشی برای سلامت مردان می‌نویسد که وزنه زدن باعث می‌شود فرد شادتری باشید. کمپبل با هدف تایید علمی سخن خود، کمپبل به نتایج تحقیقاتی استناد می‌کند که در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام ایالات متحده به انجام رسیده است.
محققان آن زمان گروهی از افراد را انتخاب کرده و از آن ها خواستند به مدت شش ماه هر روز سه نوع تمرین با وزنه را انجام دهند. نتایج حاصل از این مطالعه به نحوی بود که شرکت کننده‌های این ازمایش به طور قابل توجهی نمرات بالاتری در آزمون اندازه گیری خشم به دست آوردند (میزان خشم شان کاهش یافته بود) و خلق و خو و روحیه‌ی کلی‌شان تا حد زیادی بهبود یافته بود.
علاوه بر این، کمپبل به مطالعه‌ای استناد می‌کند که در دانشگاه سیدنی در استرالیا انجام شده است. دانشمندان در این مطالعه دریافتند  که وزنه زدن به صورت یک برنامه‌ی منظم می‌توان به میزان زیادی از علائم افسردگی بکاهد. این دانشمندان گزارش دادند که بهبود معنی داری در 60 درصد از بیماران مبتلا به تشخیص بالینی دیده می‌شود؛ عدد و رقمی که مشابه پاسخ دریافتی از داروهای ضد افسردگی است بدون این که بیمار را مجبور به تحمل عوارض جانبی منفی آن دارو ها کرده باشد.

8. اعتماد به نفس و عزت نفس یبشتری به دست خواهید آورد.
شاید همین الان دارید به این فکر می‌کنید که زیادی بدن‌تان ضعیف است یا دیگر برای وزنه زدن پیر شده‌اید. با این حال، باید گفت تقریباً هر کسی که مایل باشد از برنامه‌های آموزشی خاص برای شرایط بدنی خودش پیروی کند می‌تواند وزنه هم بزند. به علاوه، با این کار می‌توانید خودتان را به چالش بکشید:
    به تدریج وزن وزنه‌هایی که بلند می‌کنید را افزایش دهید. این کار هم برای آقایان و هم برای بانوان عملی است (خانم‌ها اصلاً ناراحت این نباشند که در آخر کار بدن‌شان مثل بدن آقایان پر از عضله و به اصطلاح هیکلی بشود).
    تعداد حرکات هر ست که وزنه می‌زنید را به تدریج افزایش دهید؛
    تعداد ست‌هایی که برای یک حرکت انجام می‌دهید را افزایش دهید؛ و
    سعی کنید تمرینات بیشتری انجام داده و خودتان را بیشتر به چالش بشکید.
برای وزنه‌هایی که در برنامه‌ی ورزشی با آن ها کار می‌کنید از نظر وزن آن ها هدف تنظیم کنید و سعی کنید به این اهداف پایبند بمانید و آن ها را دنبال کنید. این کار به شما نوعی حس موفقیت می‌دهید که بعدها به تمام جنبه‌های دیگرتان هم تسری می یابد و متوجه می‌شوید که در هر کار دیگری هم می‌توانید با همین روش به موفقیت دست پیدا کنید. علاوه بر این، وزنه زدن شما را قوی‌تر می‌کند و احساس قوی بودن نوعی توانمندی به فرد می‌دهد.
وزنه زدن چطور می‌تواند عزت نفس فرد زا زیاد کند؟ افرادی که وزنه می زنند از نظر جسمی هیکل و بدن زیبایی پیدا می‌کنند. و، بیایید بقیه‌اش را هم حدس بزنیم: داشتن ظاهر خوب  و ورزشکاری باعث می‌شود نوعی عزت نفس در درون شما رشد کند که در نهایت به شما حس خوب و تقویت کننده‌ای خواهد داد.

نکته‌ی پایانی
من از وزنه زدن لذت می‌برم. این کار باعث می‌شود حس قوی بودن به من دست بدهد. به علاوه، من فکر می‌کنم تمرینات قدرتی باعث می‌شود ظاهر جسمی آدم خوب بشود. امیدوارم 8 دلیلی که برای خوبی و ضرورت وزنه زدن برای‌تان آوردم توانسته باشد شما را متقاعد کند که وزنه زدن را هم به برنامه‌ی رژیم غذایی و ورزشی روزانه‌تان اضافه کنید. سعی کنید به بهترین نحو ممکن زندگی کنید و این کار را می‌توان با در پیش گرفتن یک برنامه تمرینی قدرتی (با تایید پزشک‌تان) به انجام رساند.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.