مقاله

اگر کارشناس فروش هستید، این ۵۰ نکته برای شما معجزه خواهد کرد – بخش 1

عکس: بادران

  یک فروشنده موفق و حرفه‌ای دائما باید به فکر پیشرفت دانش و اطلاعات خود باشد و آموزش فروش را مهمترین دغدغه کاری خود بداند. اما بعضی نکته‌ها فراتر از تئوری‌های علمی حوزه فروش هستند و دانستن آنها نیاز به کسب تجربه فراوان دارد.
در این مقاله ۵۰ مورد از همین جنس نکته‌ها را با شما در میان می‌گذاریم که دانستن آنها برای شما معجزه می‌کند.
 ۱- محصول و یا خدمات خود را بهتر از هر شخص دیگری بشناسید و از تمام زوایا آن را بررسی کرده تا بتوانید هرگونه سوال و ابهامی را پاسخ دهید. خریدار اگر احساس کند که شما اطلاعات دقیقی در مورد چیزی که می فروشید،‌ ندارید، شما را جدی نخواهد گرفت.
 ۲- عاشق محصولتان باشید. زمانی که در موردش صحبت می کنید سرشار از انرژی مثبت باشید و بگذارید دیگران عمق این احساس را بفهمند. یادتان باشد مشتریان حتما این موضوع را حس خواهند کرد. عشق و دوست داشتن شما به محصول انرژی می دهد و خریداران این انرژی و شعف را کامل احساس می کنند.
۳- مردم عضوی از یک گروه خاص بودن را بسیار دوست دارند! این حس را به آن ها منتقل کنید که با خرید محصولات شما وارد آن گروه خاص خواهند شد، این حس احتمال فروش شما را بیشتر می کند.
۴- هر روز دقیقا هر روز بدانید که مشتریان شما از چه کانالی وارد می شود،‌ از چه مسیری (منظورم چه شیوه تبلیغاتی شما) تا بتوانید آنها را بهینه کنید،‌ مثلا تبلیغاتی که شما در سال پیش جواب بهتری از آن می گرفتین ممکن الان دیگر برای شما کار نکند.
برای ثبت و گزارش گیری این اتفاقات می توانید از فایل اکسل یا نرم افزار CRM استفاده کنید.
۵- ارتباط خود را با مشتریان سابق‌تان حفظ کنید. هر از چندگاهی با مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی از حال آنها باخبر شوید و در ایجاد صمیمیت بیشتر بکوشید. این اتفاق برای شما معجزه می کند. فرض کنید شما ۳۰۰ تا مشتری دارید اگر بخواهید با هر کدام از آنها ۳ ماه یکبار صحبت کنید. یعنی شما در سال باید ۴ بار با هر مشتری صحبت کنید،‌ این یعنی اینکه در سال شما نیاز به ۲۰۰۰ ارتباط دارید. یعنی تقریبا روزی ۴ ارتباط با مشتری! جالب نیست با ۴ تماس روزانه شما می توانید اطمینان حاصل کنید که ۳۰۰ مشتری خود را ۳ ماه یکبار تاچ می کنید.
برای مدیریت این ارتباط می توانید از فایل اکسل یا نرم افزار CRM استفاده کنید.
نرم افزار CRM دیدار می‌تواند فروش شما را تا ۳۰۰ درصد افزایش دهد. کافی است شما هم مانند هزاران کاربر دیدار، ۱۵ روز به طور کاملا رایگان از امکانات دیدار استفاده کرده و اثرات فوق‌العاده آن را در رونق کسب‌وکارتان مشاهده کنید.
 ۶- تنها بازارهای موجود را ملاک قرار ندهید. همواره به دنبال ایجاد بازارهای جدید و ساخت الگوهای نوین فروش باشید. به یاد داشته باشید خلاقیت می تواند در بازارسازی بسیار موثر باشد.
۷- نگذارید دغدغه های مالی و مشکلات زندگی فرآیند بازاریابی و فروش موثر شما را تحت تاثیر قرار دهد. برای رهایی از شرایط نامطلوب خود فضایی امن در نظر بگیرید.
 ۸- اگر حس کردید مشتریان‌تان کم تر شده اند، همه چیز را به دقت بررسی کنید، زیرا این مساله زنگ خطر برای شماست. باید در سریع ترین زمان به رفع مشکل پیش آمده پراخت. شما باید به اعداد حساس باشید.
 ۹- مشتریان خود را به طور دقیق و کامل بشناسید. بدون شناخت از مشتریان نه در تبلیغات و نه در بازاریابی موفق نخواهید بود. ارتباط وسیع تری با آن ها برقرار کنید.
برای هر مشتری یک فایل ساده درست کنید (به نام شناسایی مشتری) و اطلاعاتی که در مورد آن مشتری مهم است را در آن ثبت کنید. اغلب نرم افزارهای CRM این امکان را می دهد که شما اطلاعات شناسایی مشتری در یک یاداشت ساده در پرونده مشتری پین کنید. تا همیشه در حین صحبت با مشتری جلوی چشم مشتری باشد.
۱۰- تبلیغات متناسب با محصول و خدمات خود ا انتخاب کنید. تبلیغات بدون استفاده از راهکارهای حرفه ای محکوم به شکست است. تقریبا چیزی شبیه دور انداختن پول!
چند وقت پیش دوستی با افتخار به من می گفت در فلان مجله معماری ۸ سال است که یک صفحه تبلیغ می رویم، از او پرسیدم آیا می دانی چند نفر در این ۸ سال از سمت آن مجله به سراغ شما آمده اند،‌ به طور حیرت انگیزی پاسخ ش این بود: نه! به او گفتم ۶ ماه به بچه های فروش بگویید که از مشتریان بپرسند و از شیوه آشنایی آنها مطلع شوند. بعد ۶ ماهه به من زنگ زد و گفت که تبلیغات مجله را قطع کرده است چرا که در ۶ ماه ۱ نفر هم از مجله به سراغ اون نیامده است.
 ۱۱- اطلاعات مربوط به مشتریان را جمع آوری و طبقه بندی کنید و با توجه به اطلاعات طبقه بندی شده برای جذب و ارتباط با مشتریان برنامه ریزی انجام دهید. سرمایه اصل شما،‌ معدن طلای شما اطلاعات مشتریان تان است آن ها را به صورت مرتب و طبقه بندی شده هر روز به روز کنید. زمان های خالی بهترین وقت برای اینکار است.
 ۱۲- همیشه سعی کنید در تیم فروشتان بهترین باشید. این اتفاق اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و باعث می شود بتوانید هر بار فروش شجاعانه تری داشته باشید. برای نتیجه بهتر باید فعالیت های بیشتر بکنید. رقابت فروش را به یک بازی جذاب تبدیل می کند.
 ۱۳- برای هر روز، هر هفته، هر ماه از فروشتان هدفی مشخص کنید و با تلاش آن را محقق کنید. فروش پراکنده و بی هدف در نهایت ذهن شما را پریشان و آشفته خواهد کرد. فرض کنید بدون مقصد شروع به رانندگی کنید،‌ آیا به جایی می‌رسید؟ هدف انرژی شما را برای حرکت در مسیرش افزایش می دهد.
۱۴- همواره به دنبال روش های نوین فروش و روانشناسی روز جامعه باشید و از همه ابزارهای به روز فروش و بازاریابی استفاده کنید. سعی داشته باشید روش های سنتی را با روش های جدید تلفیق کنید. آب مانده مرداب است. آیا روش های بازاریابی ۱۰ سال گذشته اکنون کار می کند؟ آیا می دانید همان پیک برتری که ۱۰ سال پیش ابزار جدید بازاریابی و فروش بود هم اکنون نیست؟ پس بهتر است هر روز برای اینکه بهتر بفروشید به روش های جدیدتر فکر کنید.
 ۱۵- فرض کنید شما می خواهید به قله دماوند صعود کنید، آیا چیزی به جز قدم های شما شما را به قله خواهد رساند؟ پاسخ قطعا نه است. دقیقا در فروش هم همین اتفاق می افتد. این فعالیت های شما است که فروش شما را رقم می زند پس لازم است آن ها را به دقت ارزیابی کنید و سعی در بهبود کمیت یا کیفیت آنها داشته باشید.
کتاب کاریز فروش به جزییات به شما شیوه مدیریت فعالیت های خود را در فروش یاد می دهد.
 این کتاب فروش شما را متحول می‌کند!
«کاریز فروش» کتابی است که نه تنها فروش شما را متحول می‌کند، بلکه نگرش جدیدی در کسب‌وکار به شما ارائه خواهد داد.
پیشنهاد می‌کنم همه کارهای دیگر خود را کنار بگذارید و دو ساعت از وقت خود را به خواندن این کتاب اختصاص دهید. مطمئنا از نتایج آن در کسب‌وکارتان شگفت‌زده خواهید شد.
۱۶- نقاط ضعف و قوت خود و رقیبانتان را بشناسید. سعی کنید نقاط ضعف خود را مرتفع کنید و از طریق نقاط ضعف رقیبان از آن ها پیشی بگیرید. شما به عنوان یک بازیگری حرفه ای باید به شکل دقیقی حریف خود را بشناسید تا بر او پیشی بگیرید.
 ۱۷- هرگز خود را درگیر حاشیه ها نکنید. حاشیه ها عمر کوتاهی دارند. کاملا متمرکز بر اهدافتان باشید و نگذارید چیزی ذهن شما را مشغول کند. آیا شما می توانید قیمت دلار را تغیییر دهید؟ یا جنگی را شروع یا پایان دهید یا ترامپ دیوانه را عوض کنید؟ نه! قطعا نه اما جستجو در اخبار و گوش دادن به اتفاقات منفی می تواند حال شما را بد کند.
ادامه دارد ...

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.