مقاله

آماده سازی برای کسب و کار همراه با آماده سازی برای زندگی

عکس: بادران

نوشته: باربارا پلگرینو (Barbara Pellegrino)

    
چند نفر حرفه‌ای در مشاغل بازاریابی شبکه‌ای/ فروش مستقیم می‌شناسید که زندگی شغلی و زندگی شخصی آن‌‌ها کاملاً بر هم منطبق باشد؟ بسیاری از صاحبان کسب و کارهای مستقلی که من کار مربی‌گری آن‌ها را بر عهده داشته ام دنیای شرکت‌هایشان را رها کرده‌ و به کار پاره‌وقت رو آورده‌اند تا خانواده‌ای تشکیل دهند (یا صرفاً به این خاطر که وقت بیشتری با اعضای مسن تر خانواده‌ بگذرانند). آنها اغلب همان در آمد یا حتی بیشتر از زمانی کسب کرده اند که به صورت تمام وقت کار می‌کرده‌اند و در این‌کار به واسطه تنظیم برنامه و ساعات کارشان موفق بوده اند.
انجام مربیگری برای صاحبان مشاغل می‌تواند باعث گردد مشتری به اوج موفقیت در کسب و کار خود برسد زیرا مربیگری به معنا و مفهوم گام برداشتن در کنار مشتری و کشف عاملی است که موجب الهام گرفتن وی می‌شود؛ این‌که ببینید چه چیزی او را شگفت زده و هیجان زده می‌کند، ببینی عاشق کدام جنبه شغل انتخابی‌شان هستند و دریابید با انجام چه کاری می‌توانید بیشترین تاثیرگذاری را بر رشد سریع آن‌ها در کسب و کارشان داشته باشد.
اما گاهی «مسائل زندگی شخصی سد راه می‌شود» و فعالیت‌‌های مربوط به شغل موقتاً کنار نهاده می‌شوند یا «در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند» که در نتیجه می‌تواند به عدم نیل به مقصود منجر شود.

آیا مشتری‌تان واقعاً نیازمند انگیزه‌‌های بیشتر است؟ لازم است مشتری‌تان سخت‌تر کار کند؟ باید بیشتر تقویتش کرد؟
پاسخ مناسب برای معضل تعادل میان کار و زندگی چیست؟
در حقیقت برای این مسئله پاسخی که شاه کلید بوده و مشکل همه را حل کند وجود ندارد و مربی هم نمی‌تواند چنین پاسخی به شما بدهد!
در واقع این کلید در جیب خود مشتری است.
من به شخصه به عنوان یک مربی مسائل کاری و مسائل شخصی، از مشتریان سوالاتی قوی می‌پرسم و با پاسخی که از روی تفکر و تعمق به آن می‌دهند، متوجه می‌شوند که خودشان مسئول انتخاب‌هایشان و عواقب آن هستند و هیچ‌گاه نمی‌توانند خود را قربانی شرایط پیش‌آمده تلقی کنند. این پرسش و پاسخ آن‌ها را به سرعت روی ریل خودشان برمی‌گرداند و گاهی حتی باعث می‌شود بتوانند زمان از دست رفته را هم جبران کنند.
به رسمیت شناختن مشتریان‌تان و این که «چه کسی هستند» و چه ویژگی‌‌هایی را در زندگی‌هایشان نمایش می‌دهند؛ مانند تعهد داشتن به خانواده، توانایی تصمیم گیری، تجلیل از ارزش‌های متعالی‌شان، تفکر روشن، اقدام به عمل، حل مسئله، رهبری که خود را وقف مجموعه می‌کند، عضوی مهربان برای تیم، سخاوتمند در وقت گذاشتنم برای دیگران (و بسیاری از ویژگی‌‌های دیگری که می‌توان نام برد) به آن‌ها کمک می‌کند تا نقاط قوت و ارزش‌هایشان را بشناسند و سطح انرژی طبیعی آن‌ها را افزایش می‌دهد. این‌کار باعث می‌شود مشتری در همه حال الهام پذیر و پرانگیزه باشد.
یکی از 5 مهارت قدرتمند مربیگری که در مدرسه عالی آموزش مربی‌گری DSWA آموزش داده می‌شود اذعان به ICU است. این نوع از اذعان خاص شخصیت مشتری است، تعریف و تمجید خشک و خالی نیست، اذعان صادقانه و شاخص گذاری شخصیت‌‌هایی است که مشتری از خود به نمایش می‌گذارد.
در مورد خیلی از افراد برقراری تعادل میان کار و زندگی چالش بزرگی است و مربیگری بهترین روشی است که می‌تواند به مشتری کمک کند تا «شگفتی‌های وجودی» خودشان را کشف کنند تا بتوانند شور و اشتیاق خود را بازیابند و به اهداف خودشان دست پیدا کنند.
آیا شما یک مربی موفق برای سایر توزیع کنندگان زیر مجموعه تان و مشتریانشان هستید ؟

3 اظهار نظر

  1. حجت عباسپور برزی (22110084040)

    سه شنبه، 10 مرداد ماه 1396

    درود تعادل بین کار و زندگی برگرفته از ارزش ها و اولویت های فردی و باطنی هر شخص می باشد که بحرانی شدید و شایع میان خانواده بزرگ بازاریابی شبکه ای است و پرداختن به این مساله بسیار حیاتی و پراهمیت است که راهکارهای عملی و کاربردی کارشناسانه و موضوعی را میطلبد و از شما خواستار پرداختن بیشتر به این امر هستم و بنظر اینجانب که تحقیقات گسترده ای در این زمینه دارم و البته همراه با تجربه چندین ساله در برخورد با افراد و نگرانی هایشان ، برگزاری سمینارهای مرتبط با روش های حل مسایل ، بسیار اثر بخش خواهد بود. با سپاس فراوان

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.