مقاله

10 راه برای اهلی کردن میمون‌های ذهن و از بین بردن واگویه‌های ذهنی - قسمت 2

عکس: بادران

نوشته: مری‌لیزا فابرگا

 5.    روش A-B-C را امتحان کنید.
در خیلی از مواقع،  میمون‌های ذهن در اثر افکاری در شما به وجود می‌آیند که با روند اتفاقات در حال افتادن قرابت و همخوانی ندارند. به این معنا که بین افکار شما و محیط اطراف‌تان تضاد وجود دارد. وقتی اتفاقاتی که دارند می‌افتند با افکار میمون‌های ذهن‌تان همخوانی و تفاهم ندارند، این میمون‌ها شروع می‌کنند به فریاد کشیدن و بالا و پایین پریدن.
روش A-B-C می‌تواند در این‌گونه مواقع به شما کمک کند تا اختلاف بین آنچه میمون‌های ذهن‌تان فکر می‌کنند باید اتفاق بیفتد یا وقایعی که در عالم واقع دارند می‌افتد را از بین ببرید. نحوه‌ی کار این روش به صورت زیر است:
    حرف A معادل “activating event" یا "رویداد فعال‌کننده" است. یعنی اتفاقاتی که دارند می‌افتند.
    B نشانگر “beliefs" یا "اعتقادات" است. میمون‌های ذهن شما شروع می‌کنند به تفسیر اتفاقاتی که دارند می‌افتد بر اساس باورهای خودشان.
    C معادلی است برای “consequences" یا "عواقب". در اثر افکاری که در مورد اتفاقات در حال افتادن در سر می‌پرورانید احساسات خاصی در شما ایجاد می‌شوند.
کلید رام کردن میمون‌های ذهن با استفاده از روش A-B-C به این صورت است که اعتقاداتی که میمون‌های ذهن شما بر آن‌ها تکیه می‌کنند را زیر سوال ببرید تا به نتیجه گیری رسیده و با آن ارتباط برقرار کنید. در اینجا سه نمونه زیر سوال بردن اعتقادات خودتان را مثال خواهم زد:
    آیا مردم واقعاً وظیفه دارند همواره طوری رفتار کنند که من از آن‌ها توقع دارم؟
    آیا واقع بینانه است که تصور کنم همیشه همه چیز باید مطابق میل من باشد؟
    آیا این درست است که من همیشه مجبور باشم کار درست را انجام دهم؟
اگر اعتقاداتی که میمون‌های ذهن شما بر آن‌ها تکیه دارند را رد کنید؛ اعتقاداتی که برای اوقات تلخی‌ها و خلق و خوی بدشان آن‌ها را دستاویز می‌کنند؛ آنگاه دیگر میمون‌های ذهن شما دیگر بهانه‌ای برای ایراد گرفتن از شما نخواهند داشت. در این صورت دیگر چاره‌ای ندارند جز این‌که آرامش‌شان ا حفظ کنند. اگر نیازمند مطالعه بیشتر در این ارتباط باشید می‌توانید مقاله دیگر من را بخوانید که عنوانش هست: یک ابزار قدرتمند برای زرادخانه شادی شما: روش REBT.

6.    دست از لقب دادن بردارید.
نقاش صاحب سبک اسپانیایی، پابلو پیکاسو در جایی گفته است: "کاش می‌شد مغزمان را از کارها بیرون کشیده و فقط از چشم‌های مان استفاده می‌کردیم." هر چند تصویر حاصله یک تصویر گروتسک و عجیب و غریب می‌شود، اما خوب است لحظه‌ای درنگ و مکث کرده و در معنای گفته‌ی وی تأمل کنید.
آنچه پیکاسو دارد می‌گوید به این معنی است که باید بگذارید فقط چیزهایی وارد ذهن‌تان بشود که حواس پنجگانه‌تان دریافت و درک می‌کنند، وآن‌گاه دست از دریافت کردن بردارید. به این ترتیب مرحله‌ای که در آن میمون‌های ذهن شروع به بالا و پایین پریدن، قضاوت کردن، نقد کردن، و معنا و مفهوم بخشیدن به ادراک‌تان می‌کند را حذف کرده‌اید. وقتی به این کار عادت کردید و ملکه‌ی ذهن‌تان شد، متوجه خواهید شد که دارید دنیا را با وضوح بیشتری تماشا می‌کنید. علاوه بر این، پس از آن خواهید توانست چیزهایی بیشتری ببینید.

7.    مانترا بخوانید.
حرف میمون‌های ذهن‌تان را قطع کرده و شروع کنید به خواندن مانترا [جملات و عبارت‌هایی دعا مانند که در اثر تکرار بر ذهن شما و در نتیجه بر عالم هستی اثر می‌گذارند - مترجم] و به این ترتیب، حواس آن‌ها را پرت کنید. وقتی مانترا می‌خوانید حواس پراکنده‌تان را جمع کرده و آن را روی یک کلمه، عبارت، یا یک صدا متمرکز می‌کنید. یکی از مانترا‌هایی که خودم خیلی دوستش دارم کلمه‌ی "صلح" است (اما شما می‌توانید هر مانترایی که دوست داشتید را انتخاب کنید).
اگر چه می‌توانید مانترای‌تان را به صورت لب‌خوانی بیان کنید یا آن را زمزمه کنید، اما اگر آن را با صلای بلند تکرار کنید قطعاً موثرتر خواهد بود. به این ترتیب، علاوه بر بیان کلمه، عبارت یا صدا گوش هم می‌کنید که در نتیجه، حس شنوایی شما را هم درگیر می‌کند. هر چه بتوانید حواس بیشتری را تحریک کنید، منحرف کردن افکار ناشی از میمون‌های ذهن آسان‌تر خواهد بود.
علاوه بر این با تکرار عبارت‌های مثبت (یا با صدای بلند تکرار کردن آن‌ها) به شما امکان می دهد به جای گوش دادن به گفته‌های مزاحم میمون‌های ذهنی‌تان که منفی باف هستند، به مطالب و کلمات مثبت گوش بدهید.

8.    بازی پنج انجام دهید.
به محض این‌که می‌شنوید میمون‌های اولین زوزه خود را در ذهن شما می‌کشند، فورا‌ً درمی‌یابید به احتمال بسیار زیاد ذهن‌تان سرگردان شده و در لحظه ی حال قرار ندارد. با وادار کردن ذهن‌تان به برگشت به زمان حال گله‌ی میمون‌های موجود در ذهن‌تان را مجبور می‌کنید آرام بگیرند.
یکی از راه‌های بازگرداندن ذهن‌تان به زمان حال، انجام بازی پنج است. لحظه‌ای قطار فکرتان را نگه داشته و به پنج چیزی فکر کنید که در محیط پیرامون‌تان قرار دارد. مثل مثلاً پنج شی‌ای که می‌بینید، پ صدایی که می‌شنوید، یا پنج بویی که استشمام می‌کنید. سپس، اشیا یا صداها یا بو‌ها را با حواس خودتان به طور کامل ببینید، گوش کنید یا بوبکشید. می‌توانید تظاهر کنید اولین بار است دارید آن پنج شی را می‌بینید، یا می‌شنوید یا بو می‌کنید و سپس سعی کنید تمام حس ناشی از ادراک‌تان را تجربه کنید.
در لحظه‌ای که دارید این کار را می‌کنید تمام توجه شما معطوف مکانی که خواهد شد که در لحظه‌ی حال در آن قرار دارید و به این ترتیب، میمون‌های ذهن‌تان ساکت خواهند شد.

9.    ذهن‌تان را مشغول کنید.
مطمئنم بارها لحظاتی را تجربه کرده‌اید که در آن ذهن‌تان به طور کامل در آرامش قرار دارد. گاهی تماماً در کتابی که دارید می‌خوانید غرق می‌شوید، یا در فیلمی که به تماشای آن نشسته‌اید، یا به مطلبی که دارید می‌نویسید. در این مواقع میمون‌های ذهن شما در سکوت مطلق قرار دارند. در این مواقع تمام و کمال لحظاتی را تجربه می‌کنید که دارد اتفاق می‌افتد، نه پچ پچ‌های ذهن‌تان که اتفاقات در حال رخ دادن را تعبیر و تفسیر می‌کند.
این رخداد به دلیل این است که یکی از راه‌های ساکت کردن میمون‌های ذهن مشغول و درگیر کردن کامل ذهن است. دفعه بعدی که میمون ذهن‌تان شروع کردند به پرت کردن حواس شما، دنبال فعالیتی بگردید که بتواند تمام و کمال حواس شما را به خود معطوف کند طوری که تمام توجه شما به سوی کاری جلب شود که در آن لحظه انجامش می‌دهید و دیگر حواسی برای گوش دادن به میمون‌های ذهن باقی نماند.

10.    تنفس پیکو پیکو را امتحان کنید
تنفس پیکو پیکو یکی از شیوه‌های اصلی فلسفه‌ی باستانی اهالی هاوایی است. "پیکو" به معنی "ناف" یا "مرکز" است. این تنفس به روش زیر انجام می‌شود:
    یک دم عمیق. وقتی دارید ها را به داخل ریه‌ها می‌کشید حواس‌تان را بدهید به تاجی که روی سر دارید.
    موقع بازدم، مرکز توجه‌تان را روی ناف خود قرار دهید.
    این بار بالعکس، و با متمرکز کردن توجه‌تان از ناف به تاج سر، عمل دم را تکرار کنید.
    این کار را چند بار تکرار کنید.
عمل تنفس عمیق، با تغییر محور توجه در یک نقطه، و سپس به طور خودکار منعطف کردن مرکز توجه به نقطه‌ای دیگر از بدن به شما کمک خواهد کرد ذهن نا آرام‌تان را به آرامش برسانید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.