مقاله

چرا و چگونه باید از دنیای دیجیتال فاصله بگیریم – بخش 2

عکس: بادران

 چگونه سم‌زدایی دیجیتال انجام دهیم؟
زمان و توجه از مهم‌ترین سرمایه‌هایی‌اند که در اختیار دارید. شرکت‌ها برای اینکه این سرمایه‌ها را از شما بگیرند هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کنند. برای پس‌گرفتن این سرمایه‌ها و داشتن روزهای سالم‌تر، باید راهکاری سازنده را اجرا کنید. این راهکار سازنده مدیریت روزانه است. برای شروع آن باید در اولین قدم برنامه‌های روزمره‌تان را به‌دقت بررسی کنید.
کارمندی را فرض کنید که هر روز ساعات زیادی را با رایانه کار می‌کند. این نوع از کارکردن ممکن است به او آسیب بزند. او برای شارژ مجدد باتری‌اش به زمان‌هایی بدون رایانه نیاز دارد. این کارمند می‌تواند هر روز سم‌زدایی دیجیتال انجام دهد. او باید در یک روز، سه زمان غیرقابل‌دسترسی داشته باشد. ابتدای صبح و قبل از شروع کار، در ساعت استراحت و ناهار و بعد از پایان ساعت کاری.
در ابتدای صبح و بعد از پایان ساعت کاری نباید از وسایل الکترونیک استفاده کند و ظهرها هم باید استفاده‌ خود را کنترل کند. اجرای این راهکار شرایطی را برای او فراهم می‌کند تا بتواند از دنیای دیجیتال فاصله بگیرد، به چشم‌ها و دستانش استراحت بدهد و از ابتلا به خستگی چشم و آسیب فشار تکراری پیشگیری کند.
اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، بیشتر افراد می‌دانند چگونه اعتیاد دیجیتال را کنار بگذارند؛ اگرچه کار آسانی نیست، اما باید کمتر از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند. در شرایطی که وسایل الکترونیک‌تان را کنار می‌گذارید، دچار استرس می‌شوید و دستگاه عصبی سمپاتیک شما واکنش نشان می‌دهد. این نوعی ترک اعتیاد فیزیکی است و علائمی مانند ترک اعتیاد به مواد مخدر دارد.
روش ایدئال برای سم‌ زدایی دیجیتال رفتن به مکانی خارج از دسترسی است. منتها این راهکار نه‌تنها واقع‌گرایانه نیست که ممکن است در تغییر عادت‌های بلندمدت شما هم بی‌تأثیر باشد. برای سم‌ زدایی دیجیتال باید هر روز زمان‌های بدون فناوری داشته باشید. برای رسیدن به این هدف باید برنامه‌ریزی کنید و از راهکارهای مناسب استفاده کنید.
برای اینکه سم زدایی دیجیتال را با یک روند منطقی شروع کنید، می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید:
۱. لازم نیست گوشی هوشمندتان همیشه همراهتان باشد
سعی کنید در مدتی که کار می‌کنید گوشی یا تبلت خودتان را روی حالت پرواز قرار دهید. اگر در خانه هستید و با بچه‌ها بازی می‌کنید، گوشی یا تبلت خودتان را در اتاق دیگری بگذارید. اگر چند ساعت را بدون این وسایل سپری کنید و متوجه هشدارهای وسوسه‌کننده آنها نشوید، می‌توانید به‌مرور زمان عادتتان را ترک کنید.
۲. نوتیفیکیشن‌های گوشی‌تان را خاموش کنید
اینکه دائما متوجه نوتیفیکیشن‌ها نشوید، به کاهش استرس ذهنی شما کمک می‌کند. در این شرایط، احساس می‌کنید کنترل بیشتری روی افکارتان دارید و می‌توانید روزتان را بهتر مدیریت کنید. این کار می‌تواند اولین قدم برای شروع باشد. می‌توانید زمان خاصی از روز را برای بررسی پیام‌ها تعیین کنید و فقط در همان زمان نوتیفیکیشن‌ها را روشن کنید.
۳. برای خودتان ساعات منع استفاده قرار دهید
اگر هر شب ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی حضور دارید، قابلیت محدودیت زمانی را در گوشی یا تبلت خودتان فعال کنید. بعد از ساعت ۹ شب، گوشی‌تان را داخل یکی از کشوها بگذارید و تا زمانی که روز بعد برای رفتن به محل کار آماده نشده‌اید به سراغ آن نروید.
۴. برای بیدارشدن، از هشدار گوشی استفاده نکنید
اگر اولین چیزی که بعد از بیدارشدن به آن دسترسی دارید گوشی هوشمندتان است، آن را به اتاق‌خواب نبرید تا بتوانید عادتتان را ترک کنید. ساعت زنگ‌دار بخرید و تا ۱ ساعت بعد از بیدارشدن سراغ گوشی نروید. اگر این زمان برای شروع زیاد است، با ۱۵ دقیقه شروع کنید و به‌تدریج این زمان را افزایش دهید.
۵. برای زمان‌ها و مکان‌های بدون فناوری قوانینی تعیین کنید
در محیط خانه برای استفاده از فناوری قوانینی را تعیین کنید. از سایر اعضای خانواده و حتی مهمان‌ها نیز بخواهید آنها را رعایت کنند. برای نمونه، آوردن گوشی سر میز غذا را ممنوع کنید یا اگر شب‌ها همراه با خانواده فیلم تماشا می‌کنید، گوشی‌ها یا تبلت‌ها باید در اتاق خواب بمانند.
حتی می‌توانید در محیط خارج از خانه هم قوانینی برای خودتان داشته باشید؛ برای نمونه، وقتی با دوستانتان برای ناهار به رستوران می‌روید، کسی نباید گوشی را از جیب یا کیفش خارج کند. شاید در ابتدا این محدودیت‌ها با اعتراضاتی همراه باشند. منتها به‌مرور زمان همه افرادی که آنها را رعایت کردند، از این فرصتی که برای ترک اعتیاد دیجیتال برای آنها فراهم کرده‌اید قدردانی خواهند کرد.
۶. در طول روز از فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده کنید
اگر هوا خوب است، برای پیاده‌روی یا دویدن از خانه خارج شوید. اگر هوا آلوده است یا وضعیت آب‌وهوا اجازه این کار را نمی‌دهد، در خانه ورزش کنید. می‌توانید گوشی‌تان را روی حالت do not disturb قرار دهید و از شنیدن موسیقی یا پادکست‌ها لذت ببرید.
۷. با زمان‌های بدون فناوری به خودتان پاداش بدهید
هر روز زمان بدون فناوری را به خودتان اختصاص دهید. حتما به فعالیت‌هایی علاقه دارید، اما فرصت کافی برای پرداختن به آنها ندارید. زمان‌های بدون فناوری فرصت‌های مناسبی برای پرداختن به علایق‌اند. گوشی‌تان را کنار بگذارید و از فرصت به‌دست‌آمده به‌نفع خودتان استفاده کنید. مطالعه، ورزش، موسیقی، آشپزی، پیاده‌روی در طبیعت، و هر فعالیتی که به آن علاقه دارید و باعث بهبود روحیه شما می‌شود پاداش خوبی برای کنارگذاشتن فناوری است.

سم زدایی دیجیتال با کمک وسایل دیجیتال
امروزه دنیای دیجیتال نیز شرایطی را فراهم می‌کند و امکاناتی را در اختیار کاربران می‌گذارد که به نیاز «فناوریِ کمتر در زندگی» پاسخ دهد. نمونه‌ای از این امکانات لایت‌فون‌ها هستند. این تلفن‌های همراه کوچک، بزرگ‌تر از کارت بانکی نیستند و قابلیت‌های ضروری یک تلفن همراه را دارند. البته ظاهری مدرن، امکان اتصال به گوشی‌های هوشمند و مدیریت بعضی از برنامه‌های کاربردی هم از دیگر ویژگی‌های لایت‌فون‌ها هستند. با داشتن لایت‌فون‌ها، نیاز نیست گوشی‌‌های هوشمند همیشه همراه افراد باشند و آنها را به حضور در دنیای دیجیتال وسوسه کنند.
امروزه تقاضا برای خرید تلفن‌های همراه ساده یا کلاسیک در حال افزایش است. در سال‌های اخیر، با کاهش نسبی فروش گوشی‌های هوشمند، سهم تلفن‌های همراه ساده از بازار بیشتر شده است. این روند تغییری آهسته اما آگاهانه را نشان می‌دهد. افراد هر روز در معرض ورود به دنیای دیجیتال قرار می‌گیرند و با این تغییر می‌خواهند حضورشان در این دنیای مجازی را مدیریت کنند. این مدیریت می‌تواند شامل توقف استفاده یا کنترل بهتر آن باشد.

جمع‌بندی
امروز تحولات دنیای دیجیتال بسیاری از ما را غرق کرده و فرصت‌ زندگی‌کردن در دنیای واقعی و تفریحات واقعی را از ما گرفته است. با سم زدایی دیجیتال می‌توانید فرصت برای بازگشت به تفریحات غیردیجیتال و زندگی غیردیجیتال را برای خودتان فراهم کنید. با داشتن دوره‌های سم زدایی دیجیتال آسیب‌های جسمی و روحی استفاده از دستگاه‌های دیجیتال را کاهش می‌دهید و زندگی سالم‌تر و پربارتری خواهید داشت.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.