مقاله

چرا الآن «قدردانی» بیش از همیشه مهم است؟

عکس: بادران

 امسال قطعا در کتا‌ب‌ها نوشته می‌شود، چرا که سالی بود پر از عدم اطمینان و ترس. اما با این حال، این به ما بستگی دارد که از امسال در ذهن ما خاطره‌ای بد به یادگار بماند یا خوب. روز شکرگزاری امسال، از شما می‌خواهم به جای تمرکز بر روی چیزهای منفی، سپاسگزار و قدردان همه چیز باشید. همه‌ی ما می‌توانیم طرز فکر خود را تغییر دهیم و دیدگاه خود را از اضطراب، یأس و ناامیدی به مثبت‌نگری و امید تغییر دهیم. با ما همراه باشید.
آن‌طور که من فهمیدم، شادترین افراد، کسانی هستند که عادت به سپاسگزاری دارند. آنها حتی در سخت‌ترین شرایط هم همیشه دلیلی برای شکرگزاری پیدا می‌کنند. همه‌ی ما چنین آدم‌هایی را دور و بر خود می‌شناسیم، اما راز آنها چیست؟ آنها چگونه همیشه به همه چیز دیدگاه مثبتی دارند؟
این عادت یا طرز فکر قدردانی، یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. هیچ عادتی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. باید هم توجه زیادی داشته باشیم و هم عمل. همه‌ی ما باید یک زندگی متعادل داشته باشیم. تحقیقات نشان می‌دهد که سپاسگزاری، باعث می‌شود که ما زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشیم.
بنابراین، این هفته که باید شکرگزاری کنیم، چهار چالش پیش روی شما می‌گذارم تا شکرگزاری را بین دیگران ترویج کنم.

1. اطرافیان خود را بشناسید
ما در این دنیای همیشه در حال پیشرفت، آن‌قدر بین این پروژه و آن پروژه می‌پریم که دیگر وقت نداریم قدردان موفقیت‌های خود باشیم. ده دقیقه از این هفته را صرف قدردانی از یکی از اطرافیانتان کنید. از شما می‌خواهم از راهی، قدردانی خود را به آنها نشان دهید. آن همکارتان که در پروژه‌ی اخیر کمکتان کرد را برای صرف قهوه، فردا صبح دعوت کنید یا اگر همسرتان برایتان کاری انجام داد، برایش یک یادداشت تشکر بنویسید. این عمل ساده و محسوس قدردانی، زیاد طول نمی‌کشد، اما هم برای شما و هم برای طرف مقابلتان مفید است.

2. چالش‌های رشد و پیشرفت را بشناسید
امسال همه‌ی ما با چالش‌ها و موانع جدیدی مواجه شدیم. از شما می‌خواهم حداقل یک مانع که امسال با آن مواجه شدید و تجربیات مثبتی که از آن کسب کردید را بنویسید. این‌گونه به یاد می‌آورید که توانایی انجام هر کاری را دارید و از کسی یا چیزی که در راه گذر از این مانع کمکتان کرد، قدردانی می‌کنید. اگر به جای چیزهای منفی، روی چیزهای مثبت تمرکز کنید، در هر شرایط غیرقابل کنترل و سختی هم که باشید، می‌توانید طرز فکر شکرگزاری و قدردانی خود را حفظ کنید.

3. قدردان کوچک‌ترین‌ چیزها هم باشید
ما اغلب اوقات فراموش می‌کنیم از کسانی که همیشه و همه روز سعی می‌کنند کارهای ما را انجام دهند و به خانه و زندگی ما سر و سامان می‌دهند، قدردانی کنیم. هر روز یک زمان خاصی را صرف نوشتن پیام یا ایمیلی به آن افراد کنید. اگر هر روز این کار را انجام دهید، می‌توانید به راحتی حس قدردانی را در خود ایجاد کنید.

4. زمانی را صرف تأمل در خودتان کنید
حداقل ده دقیقه در روز را صرف تأمل در دلایل قدردانی خود کنید. یک لیست تهیه کنید. باورتان نمی‌شود که همین عمل ساده‌ی نوشتن قدردانی‌هایتان، تا چه حد می‌تواند نگرش و دیدگاه شما را تغییر دهد. این طرز فکر حق‌شناسی و قدردانی، بسیار قانع‌کننده است. وقتی از درون خود این حس قدردانی را پرورش دهید‌، اطرافیانتان نیز از آن حس الهام می‌گیرند.
من فهمیدم که هر چه بیشتر خوبی‌ها را ببینم، خوشحال‌تر می‌شوم. فکر می‌کنم اگر شما هم این طرز فکر را در پیش بگیرید، به همین نکته خواهید رسید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.