مقاله

10 راه برای شادتر بودن در خانه - قسمت 2

عکس: بادران

نوشته: مری‌لیزا فابرگا

 4. خانه‌تان را پر از گل و گیاه کنید.
همانطور که پیشتر در مقاله‌ای با عنوان "8 دلیل برای این‌که زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانید" توضیح دادم [این مقاله با همین عنوان پیشتر در مجله بادران ترجمه و منتظر شده است - مترجم]،، تحقیقات نشان می‌دهد که بودن در طبیعت سطح شاد بودن را در شما افزایش می‌دهد. علاوه بر این، آوردن طبیعت به داخل خانه حس آرامش و شادمانی ما را می‌افزاید.  گیاهان گرفتگی هوای خانه را کم کرده، استرس موجود در محیط را کاسته، به جلوگیری از ابتلای به بیماری‌ها کمک کرده و روحیه شما را بهتر می‌کنند.
برای این‌که شادی‌تان را خانه بیشتر نمایید، به یکی از گلخانه‌ها و گلفروشی‌های شهرتان مراجعه کرده و ببینید کدام یک از گیاهان موجود برای فضای منزل شما و سبک زندگی‌تان مناسب‌تر است.

5. از سلام و خداحافظی گرم غافل نشوید.
گرچن روبین در کتابش با نام خانه‌ای شاد‌تر: بوسه‌ی بیشتر، بپر بپر کردن بیشتر، دست از کنترل کردن این و آن برداشتن، و دیگر تجربه‌هایی که من در زندگی روزمره‌ام داشتم می‌نویسد وقتی در تلاش بوده میزان شادی را در خانه‌اش افزایش دهد، از تک تک اعضای خانواده‌اش خواسته همگی قدردان باشند و هر وقت پایشان را از در خانه داخل گذاشتند این حس قدردانی را در خود بروز بدهند.
با این ذهنیتی که وی در سر داشته به خانواده‌اش پیشنهاد داده کارهای زیر را انجام دهند:
"می‌خواهم قانونی برای خودمان داشته باشیم و وقتی یکی از ما در خانه تو آمد، یا یکی از ما خواست از در بیرون برود، همه‌ی ما باید به مدت یک دقیقه تمام حواسمان را به آن نفر معطوف کنیم. بیایید همگی با همدیگر سلام و احوالپرسی و خداحافظی‌های گرمی داشته باشیم.”
گرچن می‌نویسد از آن زمان به بعد اعضای خانواده اش شروع کردن به تبعیت کردن از این قانون که خودشان قرار داده بودند. نتیجه کار این شده که از آن لحظه به بعد ارتباطی واقعی میان اعضای خانواده‌اش ایجاد شده است. علاوه بر این، هیمن کار به ظاهر ساده و کوچک باعث شده جو خانه‌‌اش بسیار بهبود پیدا کند.

6. اتاق خواب‌تان را به یک پناهگاه خواب تبدیل کنید.
خواب ارتباط تنگاتنگی با شادی دارد. طی یک نظرسنجی از بیش از 7 هزار نفر از بزرگسالان ساکن در ایالات متحده معلوم گشته که افرادی که خواب بیشتری دارند، احساس آرامش و شادی بیشتری می‌کنند نسبت به کسانی که از مقدار خواب کمتری بهره می‌برند. می‌توانید با تبدیل کردن اتاق خوابتان به یک پناهگاه امن و و توام با آسایش برای خوابیدن، خانه‌تان را به مکانی شاد‌تر تبدیل نمایید. کارهای زیر را انجام دهید:
    یک ست کامل و خوب پرده‌ یا کرکره نصب کرده و از سایه‌های تاریک غفلت نکنید.
    بهترین نوع تشکی که می‌توانید را همراه با یک ملافه با کیفیت بالا تهیه کنید (به خرید این لوازم به چشم یک سرمایه گذاری خوب روی سلامتی و آرامش‌تان نگاه کنید).
    به فکر ضد صدا کردن دیوار‌های اتاق خوابتان باشید، یا حداقل یک دستگاه نویز گیر تهیه کنید تا از ورود صداهایی که می‌تواند مزاحم خواب خوب‌تان شود جلوگیری نمایید.
هر کسی که شب‌های خواب خوب و راحتی داشته باشد صبح‌ها سرحال‌تر و شاداب‌تر از خواب برمی‌خیزد، بنابراین با ایجاد تغییرات در اتاق خواب به نحوی که خواب خوب و مفیدی برای‌تان به ارمغان بیاورد، خانه‌ای شاد‌تر داشته باشید.

7. تنقلات روحیه بخش دم دست داشته باشید.
اگر دلتان می‌خواهد تمام اعضای خانواده شادتر باشند، گوشه و کنار آشپزخانه تنقلات و خوراکی‌های مختلفی داشته باشید تا روحیه افراد عوض شود. از کار می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد که به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
    شکلات تلخ: شکلات تلخ موجب تحریک ترشح اندورفین می‌شود که همان هورمون لذت بخش است. شکلات تلخ همچنین حاوی سروتونین است که ماده‌ای است شیمیایی که به عنوان داروی ضد افسردگی عمل می‌کند.
    میوه: میوه‌هایی مانند انگور و توت فرنگی اثر تقویت کننده خلق و خو و روحیه از خود به جای می‌گذارند. همیشه سعی کنید در خانه از این نوع میوه داشته باشید، بشویید‌شان، و آنها را در قفسه‌هایی از یخچال قرار دهید که بدون بیرون کشیدن قفسه‌ها قابل دیدن باشند.
    آجیل: خوردن یک مشت آجیل برای افزایش سطح سروتونین عالی است که در نتیجه، منجر به ایجاد خلق و خوی بهتری در افراد می‌گردد.
علاوه بر این، همیشه چای‌تان دم کرده باشد. تیانین، که اسید آمینه‌ی موجود در چای سیاه و سبز است، اضطراب را کاهش داده و موجب ایجاد حس آرامش در انسان می‌شود. این رخداد به این دلیل است که این ماده تعداد انتقال دهنده‌های عصبی مهاری را افزایش می‌دهد که در نتیجه، خلق و خوی ما را متعادل می‌کند. علاوه بر این، تیانین میزان سروتونین و دوپامین که هورمون‌های احساس خوب هستند را تعدیل می‌نماید.

8. بازی‌های تناسب اندام را روی کنسول‌های بازی بریزید.
افزایش شادی از راه ورزش کاملاً اثبات شده است. فعالیت بدنی موجب ترشح مواد شیمیایی مختلفی در مغز می‌گردد که برای فرد احساس آرامش و بهبود خلق و خو را به همراه دارد. اما اکثر افراد امکان این‌که روی تردمیل بدوند را ندارند یا از پس خرید دوچرخه‌های ثابت بر نمی‌آیند و در نتیجه امکانات انجام 150 دقیقه ورزش هوازی در هفته را ندارند.
این جا است که اعتیاد اعضای خانواده به بازی‌های ویدئویی به کار می‌آید. کاری کنید که پمپاژ قلب اعضای خانواده بالا رفته و در نتیجه، سطح شادی‌شان افزایش پیدا کند؛ این کار را می‌تونادی به طور مثال باد استفاده زا بازی رقص روی کنسول Wii انجام دهید. بازی‌هایی مانند Just Dance ،ABBA You Can Dance، و  Zumba Fitness World Party – Nintendo Wii. این روشی است که با یک کلک مرغابی اعضای خانواده را به تحریک بیشتر وادار کنید.

9. یک کتابخانه خانگی درست کنید.
تحقیقات نشان داده که مطالعه باعث افزایش آرامش ذهنی و کاهش سطح استرس می‌شود. علاوه بر این، مطالعه باعث می‌شود آدم خوشحال‌تری باشید. به طور خاص، مطالعه به دلیل این‌که باعث می‌شود نیاز به افزایش تواناهایی علمی و حس رقابت جویی ما ارضا شود، موجب خوشحالی ما می‌گردد. در نهایت، وقتی فرد مطالعه می‌کند دانشش زیاد می‌شود، و دانش بیشتر موجب ارضای حس برتری جویی و رشد فرد می‌گردد.
با اختصاص دادن بخشی از منزل برای کتابخانه ی خانگی و داشتن برنامه‌ی منظم مطالعه افراد خانه می‌تواند مقدمات شادمانی بیشتر را فراهم کنید. برای فضای کتابخانه مبل‌ها و صندلی‌های راحتی خوب و با کیفیتی تهیه کنید تا اعضای خانه در آن حس راحتی بیشتری داشته باشند، نور کافی را برای محیط کتابخانه تامین کنید، و مهم‌تر از همه، کتابخانه را با تعداد زیادی کتاب خوب و مفید پر کنید. برای این‌که بدانید برای کتابخانه‌ی خانگی‌تان دنبال چه کتاب‌هایی باشید می‌توانید به یکی از مقالات قبلی من مراجعه کنید که عنوانش هست چگونه مطالعه‌ی خوبی داشته باشیم.

10. یک آتشدان درست کنید.
دکتر شان آکور پزشک در کتابی با نام  مزیت شاد بودن می‌نویسد، شبکه‌ی اجتماعی حمایت و  پشتیبانی کننده از ما یکی از بزرگترین چیزهایی است که در زندگی برایمان شادی به ارمغان می‌آورد. در حیاط خانه‌تان یک آتشدان درست کنید و رفقا و همسایه‌ها را عصرها گرد هم جمع کنید. می‌توانید در آتشدان یا باربکیویی که درست کرده‌اید مارشمالو کباب کنید، چند تا نوشابه انرژی زا سرو نمایید، یا صرفاً محیطی برای گفتگو و خنده و شادی فراهم نمایید.
البته، حتماً لازم نیست محلی که در آن دور هم جمع می‌شوید آتشدان داشته باشد. خیلی راحت می‌توانید فضایی از خانه را طوری طراحی کنید که افراد را تشویق به گرد هم جمع شدن و مراودات اجتماعی تشویق کند و محلی باشد برای این‌که جمع دوستانه با اشتیاق در آن حضور پیدا کنند. اگر بتوانید در منزل فضایی داشته باشید که در آن ارتباطات اجتماعی‌تان با دیگران گسترش پیدا کند، قطعاً خانه‌ای شاد‌تر خواهید داشت.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.