مقاله

17 عادت عجیبی که باعث می‌شود بمب انرژی شوید – بخش 1

عکس: بادران

    ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت «تسلا» و «اسپیس ایکس»، طرز فکر جالبی دارد که مورد تایید اغلب کارآفرینان است. او می‌گوید:
 کارآفرینی همانند این است که شیشه بجوی یا به درون یک پرتگاه خطرناک خیره شوی.
 بله درست است؛ کارآفرینان هر روز با مشکلات و فشارهای زیادی مواجهند، گاهی در اوج خطر و ناامیدی، داشتن انرژی برای مقابله با این فراز و نشیب ها جزء اصلی موفقیت است. در ادامه با ما همراه باشید تا 17 عادت عجیب را  به شما معرفی کنیم که انرژی‌تان را بیشتر از نوشیدن قهوه افزایش می‌دهد.
قطعا همه‌ی شما با خستگی مفرط آشنایید. مثلا روزی را به خاطر می‌آورید که آنقدر خسته بوده‌اید که حتی فیلم جدید سینما، دورهمی دوستانه یا خرید کردن هم نتوانسته حال‌تان را خوب کند. اما آن‌چه مهم است، اُفت قابل توجه انرژی در طول روز است. در این مواقع، ممکن است علائم خستگی مفرط را احساس نکنیم. بلکه آن‌چه به چشم می‌آید، نبود حوصله‌ی کافی برای انجام کارهایی است که دوست داریم. حتی تمرکز روی انجام کارهای روزمره و مسئولیت‌های شغلی نیز دشوار به نظر می‌رسد. با کاهش چشمگیر انرژی، صبر و حوصله‌مان کاهش پیدا می‌کند و عصبانیت‌مان دوچندان می‌شود، به طوری که مواجهه با چالش‌‌های همیشگی نیز غیرممکن به نظر می‌رسد. اگر به شغل کارآفرینی مشغولید و با چنین شرایطی مواجه شده اید، ادامه مطلب را از دست ندهید.
برای این‌که به عادت‌های فوق‌العاده کارآفرینان موفق پی ببریم و بتوانیم انرژی روزانه‌مان را تامین کنیم، مصاحبه‌هایی با کارآفرینان جوان موفق توسط سایت «ایمپکت شوکیس» (Empact Showcase) انجام شده است. این کارآفرینان جوان و بلندپرواز بدون هیچ خستگی، از صبح تا شب کار می‌کنند تا رویاهایشان را به واقعیت مبدل کنند.
پیشنهاد می‌کنیم این عادات عجیب را در زندگی‌تان به کار بگیرید و انرژی‌تان را دو چندان کنید:

1. بالا و پایین بپرید
برایتان جالب نیست برای افزایش انرژی و قدرت ذهنی، بالا و پایین ببرید. اروم تهیر (Irum Tahir)، فیزیوتراپ موفق می‌گوید، برنامه‌ی روزانه‌ی من بالا و پایین پریدن است که فواید زیادی چون افزایش شفافیت ذهنی و فعال‌سازی سیستم لنفاوی بدن برای دفع سموم دارد. من هر روز صبح، 10 دقیقه بالا و پایین می‌پرم و همین زمان کوتاه، باعث تولیدانرژی مثبت در تمام روزم می‌شود. در حین بالا و پایین پریدن، جملات مثبتی چون «من خوشبختم»، «من ثروتمندم»، «من قوی‌ام» و... را تکرار می‌کنم.
کارآفرینان موفقی چون آنتونی رابینز معتقدند بالا و پایین پریدن سبب بهبود وضعیت مزاجی و افزایش ترشح هورمون اندورفین در بدن می‌شود و از این تکنیک برای پیش‌برد زندگی روزمره‌ خود استفاده می‌کنند. بالا و پایین پریدن، برای سلامت قلب و عروق مفید است و یک راه ایمن و کم خطر به حساب می‌آید. جالب است بدانید، این حرکت همان مقدار کالری را می‌سوزاند که دویدن روی تردمیل مصرف می‌کند.

2. کار خیرخواهانه‌ای انجام دهید
کیم کاپ (Kim Kaupe)، مدیرعامل شرکت ZinePak می‌گوید: «انجام کارهای خیرخواهانه و کمک به دیگران به من انرژی مثبت می‌دهد و این را به عادتی برای بعدازظهرهای خود تبدیل کرده ام؛ به طوری که هر روز 15 دقیقه از وقتم را به کمک به دیگران اختصاص می‌دهم. من زمانی را برای پیدا کردن انرژی مضاعف و دلمشغولی‌های غیرکاری کنار می‌گذارم. این شامل هر کاری مانند بستن کفش یک فرد مسن، درست کردن قهوه برای خانواده یا پاسخ دادن به ایمیلی از طرف یک دوست می‌شود. در همین 15 دقیقه، دری را برای کسی باز می‌کنم، خریدهای شخصی را برایش می‌برم یا از یکی از دوستانم می‌پرسم نیاز به کمکی دارد یا نه؟ بدین صورت به دیگران کمک می‌کنم و انرژی ام مضاعف می‌شود. همیشه بعد از کمک به دیگران، احساس رضایت خاطر می‌کنم و براساس قاعده جهانی کارما (Karma)، همین کارهای کوچک در آینده به نفع مان خواهد بود.»

3. به سراغ مدیتیشن بروید
گیلوم گاترو (Guillaume Gauthereau)، بنیان‌گذار شرکت Sequoia Lab، عادت صبحگاهی مدیتیشن را در خود به‌وجود آورده و 20 دقیقه از وقت صبحگاهی خود را به این کار اختصاص می‌دهد و به افزایش انرژی روزانه‌اش کمک می‌کند. بهترین زمان برای مدیتیشن صبح زود و قبل از روشن کردن وسایل الکترونیکی مانند کامپیوتر و تلفن همراه است. برای این‌که مدیتیشن تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، با 5 دقیقه شروع کنید و به تدریج این زمان را افزایش دهید. از هر روشی می‌توانید استفاده کنید، مهم این است هر روز تمرین کنید و زمان مدیتیشن را به حداقل 20 دقیقه برسانید. در کمتر از 20 دقیقه، مغز انرژی لازم را دریافت نمی‌کند و نباید انتظار فواید قابل توجهی چون کاهش اضطراب، کاهش احساس خواب، تمرکز و توجه بیشتر در محل کار را داشته باشید. در ابتدا به سراغ اپلیکیشن‌های مدیتیشن بروید، من از «هد اسپیس» استفاده می‌کنم.

4. یک قاشق چای‌خوری گرده‌ی زنبور عسل و روغن نارگیل را مخلوط کرده و بخورید
ناتالی مک‌نیل (Natalie Macneil)، کارآفرین موفق می‌گوید هر زمان انرژی ام کاهش پیدا می‌کند، یک قاشق چای‌خوری گرده‌ی زنبور عسل را با یک قاشق روغن نارگیل می‌خورم. این کار انرژی فوق العاده‌ای به من می‌دهد؛ به طوری که می‌توانم تا آخر روز بدوم و به تمام کارهای لیست شده روزانه ام رسیدگی کنم.
این تکنیک را از کیمبرلی اسنایدر (Kimberly Snyder)، نویسنده کتاب «غذاهایی برای زیبایی و سم‌زدایی بدن» یاد گرفته‌ام. او این روش را «انرژی در یک قاشق» نام‌گذاری می‌کند. شاید فکر کنید خوردن یک فنجان قهوه و دریافت کافئین موردنیاز، سبب افزایش انرژی می‌شود، اما انرژی‌تان در همین سطح باقی نمی‌ماند و ماندگاری چندانی ندارد. گرده‌ی زنبورعسل فواید زیادی دارد و باعث افزایش تمرکز و استقامت بدن شده و سوخت موردنیاز بدن‌تان را تامین می‌کند. روغن نارگیل از تری‌گلیسریدهای با زنجیره‌ی متوسط (MCT) ساخته شده که در بدن انسان به سرعت تبدیل به انرژی می‌شود.

5. وقتی کلافه‌اید، بالانس بزنید
آن ووتون (Anne Wootton)، موسس «Pop Up Archive» می‌گوید: ما برای افزایش انرژی روزانه، به طور منظم بالانس سر و دست می‌زنیم. وقتی به شدت گرفتاریم و برای حل مسائل سخت احساس تنگنا می‌کنیم، بالانس زدن کارساز است. یک دیوار در دفتر کارمان داریم و چند دقیقه کنار آن بالانس می‌زنیم. حتی حضور در کلاس‌های یوگا‌یی که روی حرکت وارونگی تمرکز دارند هم می‌تواند مفید باشد. وقتی بیشتر کارهای ما ذهنی انجام می‌شوند، یادآوری این‌که بدنمان قادر به انجام چه کارهایی است، احساس فوق‌العاده‌ای دارد. بالانس زدن احساس شادی و انرژی به ما می‌دهد، برای بدن و مغز مفید است و به سرعت نتیجه می‌دهد.

6. در قهوه‌تان، کره و روغن نارگیل بریزید
ماتان گریفل (Mattan Griffel)، کارآفرین و مولف می‌گوید، هر زمان نیاز به انرژی داشته باشم، این قهوه‌ی ضدگلوله را می‌خورم و می‌دانم اثر خوبی دارد. قهوه‌ی ضدگلوله از قهوه‌ی درجه یک، روغن نارگیل و کره‌ی ارگانیک بدون نمک تشکیل شده است. نوشیدن این قهوه باعث کاهش وزن، کاهش حرص خوردن و تقویت عملکرد شناختی می‌شود.
قهوه‌ی ضدگلوله با دو فنجان قهوه، یک یا دو قاشق غذاخوری روغن MCT (مانند روغن نارگیل) و یک یا دو قاشق غذاخوری کره‌ی بدون نمک به‌دست می‌آید. این نوشیدنی سبب تامین انرژی بدون مصرف کربوهیدرات‌‌های فرآوری شده می‌شود.

7. آب بیشتری بنوشید
درک فلنزرایک (Derek Flainzraich)، کارآفرین و موسس «Greatist» می‌گوید، من آب زیادی می‌نوشم زیرا انرژی‌ام را بیشتر می‌کند. به عقیده‌ی من، آب معجزه می‌کند. حتما می‌دانید بیشتر بدن ما از آب تشکیل شده و تمام فرآیندهای بدنمان تحت تاثیر آب قرار دارد. تحقیقات زیادی ثابت می‌کند آب باعث هوشیاری هر چه بیشتر انسان می‌شود، مغز را تقویت می‌کند، بهره وری را افزایش می‌دهد و حوصله‌تان را سر جا می‌آورد.
چقدر در طول روز آب بخوریم؟
غذایی که روزانه می‌خوریم 20 درصد مایعات موردنیاز بدن را تامین می‌کند، اما با این حال مردان به 13 فنجان و زنان به 9 فنجان آب نیاز دارند. البته نیاز به آب در هر فرد متفاوت است و به عواملی چون آب و هوا، سن یا میزان فعالیت بستگی دارد.
ادامه دارد ...

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.