مقاله

چگونه به دوست ناراحت و دل‌شکسته‌ی خود کمک کنیم؟ - بخش 2

عکس: بادران

 بخش دوم: کمک به دوستتان برای پشت‌سر گذاشتن شرایط فعلی
1.  به دوستتان بفهمانید که چقدر قوی است
شاید دوستتان در شرایط فعلی‌اش، حس خوبی نسبت به خودش نداشته باشد. پس با یادآوری این‌که او تا چه حد قدرتمند و فوق‌العاده است، به او کمک کنید. همه‌ی جنبه‌های دوستتان که برایتان ارزشمند است و شما قدردان آن هستید را با او درمیان بگذارید و بگویید که او همه‌ی خصوصیات یک انسان قوی را دارد و می‌تواند این شرایط سخت را به زودی پشت‌ سر بگذارد.
•    یک لیست از بهترین خصوصیات دوستتان تهیه کنید. شاید با همین کار، بتوانید به او قوت قلب دهید.
•    مثال‌هایی از قوی بودنش بزنید. به او یادآوری کنید که چه شرایط و موقعیت‌های سختی را در گذشته پشت‌سر گذاشته و از پس چه چیزهایی برآمده.
2.  کمکش کنید تا مستقل شود
اگر دوست شما از آن آدم‌ها بود که تمام کارهایش را با شخص دیگری، مانند شریک سابقش که دیگر نیست انجام می‌داد، ممکن است حس کند که حتما برای انتخاب‌های درست در زندگی، به آن شخص نیاز دارد. دوست خود به انجام کارهایش با دوستان دیگرش یا به تنهایی، تشویق کنید. به او بفهمانید که کاملا به تنهایی قادر به انجام کارهای خود است.
•    مثلا برای دوست خود به دنبال سرگرمی‌‌ای باشید که برای انجامش نیازی به شریک سابقش ندارد و یاد او نمی‌افتد یا به او کمک کنید تا دوستان جدیدی پیدا کند. اگر دوستان و اطرافیان دوستتان با شریک سابقش در ارتباط بودند، به او کمک کنید تا دوستانی پیدا کند که اصلا شریک سابقش را نشناسند.
•    اگر دوستتان سرگرمی‌هایی دارد که قبلا از آن‌ها لذت می‌برده، کمک کنید تا دوباره سرگرم همان‌ها شود، زیرا این ‌کار، فکر و ذهنش را از جدایی‌، دور می‌کند.
3.  به همراه یکدیگر فعالیت کنید
فعالیت فیزیکی برای روح و روان معجزه است، پس دوست خود را مجبور به جنب و جوش کنید. حالا فرقی نمی‌کند که ورزش خاصی باشد یا به‌طور منظم انجام شود، چون در هر صورت، تاثیرگذار است.
•    می‌توانید کلاس ورزشی که می‌روید را به دوستتان معرفی کنید.
•    اگر نتوانستید او را به انجام ورزشی پرتنش و پرتقلا متقاعد کنید، از او بخواهید تا با شما پیاده‌روی کند.
4.  از او بخواهید از یک متخصص، کمک اساسی بگیرد
اگر حال دوست شما در این روزهای بد، اصلا خوب نیست، او را به ملاقات و صحبت با روان‌پزشک تشویق کنید. چرا که یک متخصص قادر است کارهایی را به دوست شما پیشنهاد دهد و او را طوری حمایت کند که بقیه‌ی اطرافیانش نتوانند.
•    باید زمانی اقدام کنید که دوستتان قصد خودکشی داشته باشد و با مصرف قرص یا خودزنی، سعی دارد به خودش آسیب برساند. در این وضعیت، دوست شما قطعا به کمک نیاز دارد.
•    با توجه به نوع ناراحتی‌ای که دوست شما دارد، گروه‌های حمایتی نیز  گزینه‌ی خوبی است. در این گروه‌ها، دوستتان می‌تواند با افراد مختلفی که دقیقا وضعیت او را دارند، صحبت کند.
 
بخش سوم: جلوگیری از رفتارهای مخرب
1.  به دوست خود پیشنهاد دهید تا برای مدتی، هرچند کوتاه، از تکنولوژی دور بماند
•    اگر دوست شما دوران جدایی را سپری می‌کند، ممکن است بخواهد در فضای مجازی، به شریک سابقش توهین کند. اما این‌ کار به او واقعا کمکی نمی‌کند. سعی کنید متقاعدش کنید تا برای مدتی از فضای مجازی دور بماند و جزئیات رابطه‌ی سابقش را خصوصی نگه ‌دارد. این‌گونه، دیگر چیزی یا موضوعی درباره‌ی جدایی از شریک سابقش، در فضای مجازی نمی‌بیند.
•    این دور شدن از تکنولوژی ، مناسب بقیه‌ی ناراحتی‌ها و دل‌شکستگی‌ها نیز هست، مخصوصا اگر دیگران با ابراز همدردی‌های بی‌مورد، او را تحت فشار قرار می‌دهند.
2.  از رفتارهای وسواسی جلوگیری کنید
بعضی فعالیت‌ها فقط باعث اذیت بیشتر دوستان شما می‌شود، پس سعی کنید عادت‌های مخربی که دوستتان را ناراحت می‌کند شناسایی کنید و نگذارید آن کارها را انجام دهد. نظرتان را نسبت به این کارها بگویید و او را تشویق به دوری از این کارها کنید.
•    حواستان باشد که دوستتان بعد از جدایی‌اش، شریک سابقش را تهدید نکند. اگر باز هم با شریک سابقش تماس گرفت یا از دیگران احوال او را پرسید، بگویید که رفتارش نگران‌کننده است.
•    اگر دوستتان به تازگی شغلش را از دست داده است، نگذارید درباره‌ی شرکت سابقش، حرف‌های بدی را در شبکه های اجتماعی انتشار دهد.
3.  حواستان به عادت‌های ناسالم باشد
وقتی شرایط سختی را پشت‌سر می‌گذاریم، به راحتی سلامتی خود را نادیده می‌گیریم. پس مطمئن شوید که دوستتان به سلامتش می‌رسد. اگر متوجه شدید که او به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابد، درست غذا نمی‌خورد یا شروع به مصرف دارو یا قرصی کرده است، نگرانی خود را با او در میان بگذارید و او را به انتخاب گزینه‌های سالم‌تر تشویق کنید.
•    در صورت مشاهده‌ی هرکدام از این رفتار‌ها، شخصا مداخله کنید. شاید حتی خودش هم متوجه رفتارهای ناسالم خود نباشد.
•    اگر واقعا نگران دوستتان هستید، از افراد دیگری نیز کمک بخواهید. مخصوصا وقتی که دوستتان کم‌‌سن و سال است. خانواده‌ی او باید در جریان رفتارهای ناسالمش باشند.
4.  حواستان به روابط جدید دوستتان باشد
نگرش‌های مختلفی درباره‌ی ورود بلافاصله به روابط جدید وجود دارد. بعضی‌ها معتقدند که این، کار درستی است و خیلی‌ها هم با آن مخالفند. اگر دوستتان بلافاصله بعد از جدایی‌اش تصمیم به شروع رابطه‌ی جدیدی گرفت، بهتر است از او بپرسید چرا به این سرعت می‌خواهد وارد رابطه‌‌ی جدیدی شود
•    اگر این کار را برای این‌که دیگر به شریک سابقش فکر نکند انجام می‌دهد و شریک جدیدش برایش جذابیت خاصی ندارد، به احتمال خیلی زیاد، در نهایت هر دوی آن‌ها آسیب می‌بینند.
•    از طرفی، اگر آمادگی قبول کردن رابطه‌ی گذشته‌اش را دارد و خودش می‌تواند معیارهای انتخاب شریک جدیدش را تشخیص دهد، این رابطه، همان چیزی‌ است که به آن نیاز دارد.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.