مقاله

10 نکته برای حمایت موفقیت آمیز از افراد جذب شده از راه دور

عکس: بادران

نوشته شده توسط چریتی (Charity)

  در عصر دیجیتال می‌توان از یک چیز مطمئن بود و آن این است که دایره افراد داخل شبکه شما متشکل از دوستان، بستگان و آشنایان آنلاین شما قطعاً از محدوده شهر محل سکونتتان (حتی از کشورتان) فراتر خواهد رفت! حتی اگر خودتان را داخل زمره افراد «آشنا به تکنولوژی» ندانید، توزیع کنندگانی که به عنوان زیر مجموعه شما فعال می‌شوند به طور قطع با افراد دیگری آشنا خواهند بود که خارج از منطقه محل سکونت شما خواهند بود.
از آنجایی که همه ما در یک دهکده جهانی زیسته و از منظر تکنولوژیک با یکدیگر متصل هستیم، لاجرم با افرادی درگیر کار خواهید شد که مجبورید از راه دور آنها را حمایت کنید.
این فرصت را با روی باز بپذیرید و خودتان را آماده جذب افرادی کنید که بیرون از دروازه‌های شهر شما زندگی میکنند. شاید خودتان هم نتوانید باور کنید فردی که در شهری 1000 کیلومتر دورتر از شما زندگی و کار می‌کند روزی بتواند از طریق همین حمایت از راه دور شما به سودبخش‌ترین زیرمجموعه شما تبدیل بشود.
در اینکار مثل هر کار دیگری و در این شغل (و مثل باقی کارها در زندگی)، باید‌ها و نباید‌هایی برای دست زدن به انجام حمایت افراد زیر مجموعه از راه دور وجود دارد.
یکی از توسعه دهندگان ملی نرم‌افزار و تهیه کنندگان مطالب چاپ شده در نشریات بازاریابی و آموزشی برای شرکت‌های بازاریابی چند سطحی و توزیع‌کنندگان شبکه‌ای طی مصاحبه‌ای با مجله بیزینس استارت آپز (Business Start-Ups) اشاره می‌کند که «تنها چیزی که در حمایت از راه دور موثر واقع می‌گردد تدوین دقیق برنامه کاری است.» مصاحبه شونده متذکر می‌شود که اتخاذ رویکرد  شلخته کاری (باری به هر جهت کار کردن و هر چه پیش اید خوش آید!) لزوماً به نتایج خوب و مناسبی در قبالتان و تلاشی که صرف می‌کنید منتهی نخواهد شد. به گفته وی، در استفاده از این روش به افراد گفته می‌شود از هر کسی که درخواست ثبت نام دارد، هر چقدر هم با شما فاصله داشت، ثبت نام کنید.
مثل هر تصمیم مالی دیگری، در این کار هم اما اگر وجود دارد چنانکه مصاحبه شونده توضیح می‌دهد. «صرف اینکه یک نفر را در ایالت دیگری می‌شناسید به معنای این نیست که او را جذب کنید؛ مخصوصاً اگر قرار باشد چنین آدمی وارد زیرمجموعه شما بشود و فقط وقت شما را تلف کند و کار و فعالیتی انجام ندهد.»
این روش ممکن است به درد چند لیدر رده بالای شرکت (که تعداد ورودی‌های آنها زیاد است) بخورد، اما به درد توزیع‌کنندگان رده متوسط نمی‌خورد. مصاحبه شونده، خود بر این نکته صحه می‌گذارد که افراد رده بالا در سازمان شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای همیشه به دنبال افرادی هستند که فعال و با انگیزه باشند.

در اینجا 10 نکته برایتان می‌شماریم که وقتی خواستید فردی را از فاصله دور به زیرمجموعه خود جذب کنید به دردتان خواهد خورد:

1) از مهارت خودتان مطمئن شوید:
قبل از شروع به حمایت از راه دور، اطمینان پیدا کنید که در کار فروش و جذب افراد جدید در محل بومی خود ماهر شده‌اید. مصاحبه شونده چنین توصیه می‌کند، «از کاری که می‌خواهید بکنید و از آنچه می‌خواهید به وی یاد بدهید مطمئن بشوید.» در نهایی کردن معامله حرفه‌ای بشوید!

2) عاقلانه انتخاب کنید:
اگر می‌خواهید شانس‌تان در جذب افراد از راه دور بیشتر شود، دنبال افرادی بگردید که ذاتاً برای موفق شدن آفریده شده‌اند؛ آدم‌هایی با شخصیت مستقل دارای سابقه‌ای زیاد و پر از موفقیت. در واقع هر چه فاصله شما از فرد جذب شده بیشتر باشد، باید آدم مستقل‌تر و قابل اعتماد‌تری را جذب کنید. مصاحبه شونده حمایت از راه دور را با عاشق شدن یکی دانسته و این دو را با هم مقایسه می‌کند با این پرسش که: «اگر من مثلاً در لوس آنجلس ساکن باشم، می‌توانم روابط نامزدی خوبی با فردی که در نیویورک زندگی می‌کند داشته باشم؟ تازه اگر انتخاب عاقلانه‌ای کرده باشم.»

3) یک سیستم درست کنید:
در کار حتماً همه گروه از یک برنامه کاری تبعیت کنند و شما به عنوان رهبر گروه باید بقیه اعضا را از وجود چنین برنامه‌ای آگاه سازید به نحوی که همه توزیع‌کنندگان مجموعه مثل یک گروه کر باشید که همگی از روی یک نت آواز می‌خوانند. بهترین راه جامه عمل پوشاندن به این ایده این است که در همان ابتدای آشنایی برنامه پیشنهادی خودتان را به فرد تازه جذب شده ایمیل کنید.

4) بر سر تعهدات و پاسخگو بودن وی توافق کنید:
وقتی فردی را به تازگی از راه دور جذب زیرمجموعه خود کرده‌اید، کمی وقت بگذارید و شرایط داوطلب را بررسی و تایید کنید. مصاحبه شونده می‌گوید، باید با این افراد صحبت کنید، ببینید دقیقاً دنبال چه چیزی هستند، چه مقدار وقت می‌توانند برای کار بگذارند، چه مقدار پول و منابع می‌توانند در این کار صرف کنند، و برنامه زمانی آنها برای کار چگونه است. اگر چه همه شما‌ها کسب و کار‌های مستقلی را هدایت می‌کنید اما به گونه‌ای باز تا حدودی به یکدیگر وابسته هستید. پس از یافتن فرد مناسب جزئیات تعهدات مربوطه را، در حداقل اندازه‌های مورد توافق، طی ایمیلی اختصاصی نوشته به عنوان اهداف و برنامه‌های کاری گروه خودتان برای وی بفرستید.

5) برای حمایت راه دور بودجه‌ای کنار بگذارید:
برای پول درآوردن مجبورید مقداری پول خرج کنید. حمایت از راه دور به طور معمولاً برای شما هزینه‌هایی می‌تراشد که در مورد حمایت از افراد محلی چنین هزینه‌هایی خودش را نشان نمی‌دهد. برای اینکه ببینید پولی که هزینه می‌کنید جبران خواهد شد یا نه، باید از ریز هزینه‌ها‌یی که باید انجام بشوند آگاهی داشته باشید. ابتدایی‌ترین هزینه‌هایی که باید انجام بشوند هزینه‌های تماس‌های تلفنی و ارسال و دریافت دیتا‌های اینترنتی است مخصوصاً در مورد خطوطی که امکان ارسال نامحدود دیتا روی آنها وجود ندارد. آیا قرار است کتاب‌ها، سی دی‌ها و امثال اینها را برای فرد جذب شده پست کنید؟ برای هزینه‌های پستی و نیز هزینه‌های حمل و نقل ارسال بسته‌های حمایتی فکری بکنید. آیا تصمیم دارید برای دیدن فرد زیرمجموعه‌تان و مثلاً شرکت در گردهمایی‌های آنان به مقصد شهر آنها پرواز کنید؟ برای حمایت از فرد زیرمجموعه برنامه‌ای برای تامین هزینه‌های مسافرت هوایی نیز کنار بگذارید. هرچند این چیز‌ها واضح و روشنند اما از ابتدا باید در نظر گرفته شوند: برای پایین آوردن هزینه‌های ارتباط‌ات راه دور خودتان از فناوری‌های رایگان مانند اسکایپ، ایمیل، امکانات ارسال و پیام‌رسان‌ها و غیره استفاده کنید ، استفاده از فن آوری‌های رایگان (ایمیل و اسکایپ، پیام‌های خدمات، و غیره).

6) از شرکت درخواست کمک کنید:
اگر مطمئنید که حمایت از فرد مورد نشر در نهایت موفقیت آمیز خواهد بود، می‌توانید در این ارتباط با شرکت بازاریابی چند سطحی که برایش کار می‌کنید تماس گرفته و ببینید آیا می‌تواند در زمینه ایجاد ارتباط و در راستای تلاش‌های شما کمکی به شما بکنید یا خیر. این کمک‌ها می‌توانند شامل سیستم‌های پیام‌رسان صوتی، سیستم خدمات کنفرانس تلفنی، ارتباطات دیجیتال و ارسال اسناد و مدارک، سرویس‌های ایمیل، وب سایت توزیع کننده و نیز کمک در مسیر خرده فروشی و ایجاد تیم پشتیبانی (این مورد برای شرکت‌های داخلی ایالات متحده است. شرکت بادران در اغلب شهرستان دارای نمایندگی مجاز است که همه کمک‌های اطلاعاتی و بسته‌های حمایتی و آموزشی را در اختیار توزیع‌کنندگان قرار می‌دهد.).

7) بررسی کنید که آیا برنامه‌های آموزشی شرکت حمایت از راه دور را در بر می‌گیرد یا خیر (مورد اخیر در عبارت قبلی شرح داده شد-):
اگرچه پیشتر این مسئله برای برخی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای مشکل بود لیکن در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های MLM دارای سیستم‌های جدیدی برای حمایت و در اختیار گذاشتن آموزش‌های ضروری برای جذب افراد از راه دور تدارک دیده‌اند. فقط نگاهی به ابزارهای بازاریابی شرکت بیندازید.

8) زیرمجموعه‌تان را در مناطق جغرافیایی بسازید که شرکت آموزش آن مناطق را پشتیبانی می‌کند (شرکت بادران در بیشتر همه مراکز استان‌ها و در اغلب شهر‌ستان‌ها دارای نمایندگی است-):
وقتی سازمان‌تان را در فاصله‌ای دور از نظر جغرافیایی ایجاد می‌کنید سعی کنید اینکار را در مناطقی انجام بدهید که شرکت از رشد سازمان‌ها در آن مناطق از طریق تور‌های آموزشی، و گردهمایی‌ها و ارائه دوره‌های آموزشی حمایت می‌کند. اگر بیشتر افراد زیرمجموعه شما در اطراف یک منطقه پراکنده باشند برگزاری گردهمایی امری ساده و البته کم هزینه‌تر خواهد بود.

9) روی مناطقی تمرکز کنید که توزیع کنندگان دیگر در ایجاد سازمان خود در آن مناطق موفق بوده‌اند:
مناطق جغرافیایی که دارای زیر ساخت‌های موفقی توسط توزیع کنندگان دیگر هستند باید در اولویت کاری شما قرار گیرند. اگر بتوانید رابطه‌ای دوطرفه با یکی از توزیع کنندگان دیگر برقرار کنید، به نحوی که شما از زیرمجموعه راه دور او در یک شهر و او از زیر مجموعه راه دور شما در شهری دیگر حمایت کند ایده‌آل و موثر خواهد بود.

10) تماس از نزدیک داشته باشید:
مصاحبه شونده بالا توصیه می‌کند که «آموزش همه چیز است و کنفرانس تلفنی سه طرفه تنها راه حمایت از راه دور است.» حتماً خودتان در 10 تماس اول توزیع کننده‌ی جدید تازه استخدام شده راه دور شخصاً یک سوی تماس باشید (در تماس سه طرفه؛ یعنی فرد تازه جذب شده، نفر واسط که فرد را جذب کرده و شما که رهبر گروه هستید سه ضلع مثلث تماس را تکمیل می‌کنید-). این کار باعث می‌گردد مشتریان احتمالی از همان ابتدا با سازمان شما (و در واقع با شما) به طور مستقیم در تماس باشند. بعلاوه وقتی توزیع کنندگان شما با مشتریان بالقوه تماس می‌گیرند فردی که تازه استخدام می‌شود فرصتی خواهد داشت که مستقیماً پرزنت کردن شما را بشنود، به جمع آوری اطلاعات از شما بپردازد، چگونگی غلبه بر مقاومت‌ها را از شما یاد بگیرد، و نهایی کردن معامله را بیاموزد و به این ترتیب در ساختن کسب و کار خودش موفق‌تر عمل نماید.

در بازاریابی شبکه‌ای حمایت از راه دور درهای جهانی از فرصت‌های نو را به روی شما باز می‌کند. اگر مایل به ورود به این دنیا بوده و اینکار را به درستی به سرانجام برسانید، دنیایی بسیار سود آور در انتظارتان خواهد بود. یادتان باشد که اینکار زمانبر خواهد بود. همچنین نیازمند صبر زیاد و تلاش فراوان خواهد بود. و علاوه بر همه اینها، لازمه کار عزم و اراده شماست.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.