مقاله

12 کاری که سوپر نتورکر‌ها در انجام آنها متفاوت عمل می‌کنند

عکس: بادران

نوشته: سی‌یرا کانلن (Ciara Conlon)

   آیا شبکه‌سازی‌تان تاثیری مثبت بر کسب و کار یا حرفه‌تان دارد؟ آیا زمانی که صرف می‌کنید برایتان سودآور است یا قرار ملاقات‌های دوستانه تنها به تعمیق دوستی‌ها منجر شده و آورده دیگری برایتان نداشته است؟ دنیای امروز حول روابط می‌چرخد؛ سالهاست که شنیده و می‌دانیم که «مهم نیست چه چیزی می‌دانیم بلکه آنچه اهمیت دارد این است که چه چیزی می‌دانیم و در کنار آن، چه افرادی را می‌شناسیم و این دومی است که ما را به اعلی‌علیین می‌رساند».
شبکه‌‌سازی فعالیت‌ است که برای شرکت‌ها و افراد به منظور توسعه حرفه‌شان به یک ضرورت تبدیل شده است. اما اینکار را باید با دقت و توجه به انجام رساند. در اینجا نکاتی را برایتان متذکر می‌شویم که به شبکه‌‌سازی‌های بی ثمر پایان بخشیده و به شما کمک می‌کند به باشگاه سوپر نتورکر‌ها بپیوندید.

قبل از گردهمایی‌

1.جمع‌ها و میهمانی‌های صحیح را انتخاب می‌کنند:
هزاران شبکه‌ آنلاین و آفلاین هست که می‌توانید در تک تک آنها عضو شوید. انتخاب درست گروه‌ها و شبکه‌ها برای مایه گذاشتن از وقتتان اولین قدم برای مشارکت در یک شبکه‌ موثر است. اگر بازار هدف شما خدمات مالی است به سراغ مهمانی‌ها و جمع‌هایی بروید که مد نظر افراد شاغل در صنعت خدمات مالی هستند. شبکه‌سازی نیازمند صرف زمان قابل توجهی است، بنابراین دقت کنید که وقتتان را در جای مناسب سرمایه گذاری کنید.

2. برنامه ریزی و خودشان را آماده می‌کنند:
نتورکر خوب یک برنامه ریز خوب است. قبل از شرکت در مراسم تحقیق کنید، ببینید چه کسانی قرار است در این مراسم شرکت کنندگان و ببینید از میان شرکت‌کنندگان کسی هست که با شما آشنا باشد و بتواند در مراسم شما را به دیگران معرفی نماید یا خیر. بی‌هدف در مراسم نچرخید با این امید که با فرد مناسب برخورد کنید و آشنا شوید. استراتژی داشته باشید

3. فرد مقابل را موضوع صحبت قرار می‌دهند:
درست است که شما در مراسم شرکت می‌کنید که در حقیقت خودتان را به بقیه بشناسانید، اما وقتی در چنین مراسمی شرکت کردید سعی کنید بیشتر روی طرف مقابل تمرکز کنید. شاید اگر قصد و غرض شما این باشد که ارتباطات‌ کاریتان را ارتقا ببخشید و امیدوارانه به دنبال جذب افراد جالب توجه برای کسب و کارتان باشید و بخواهید فقط روی دیگران تمرکز کنید مسلماً قدری دور از عقل سلیم به نظر می‌رسد اما بدانید که به هر حال راه درست این فرایند همان است که گفتیم. از ایشان بپرسید چه کار می‌توانم برایتان بکنم؟ بنا کردن شبکه‌سازی بر پایه نیاز‌های افراد مقابل بهترین راه برای این است که خودتان را در یاد و خاطره آن افراد جاودانه کنید و ارتباطاتی ایجاد کنید که به تمام معنا در پی کمک به شما برآمده و برای موفقیت کسب و کارتان تلاش کنند. این همه چیزی است که می‌توان درباره تمرکز روی دیگران گفت.

4. همیشه حی و حاضرند:
تا حالا با کسی برخورد کرده‌اید که از شما پرسیده مشغول انجام چه کاری هستید و در حالی‌که داشته‌اید برایش در مورد کسب و کارتان توضیح می‌داده‌اید در حال برانداز کردن در و دیوار خانه و اطراف محل بوده است؟ اینکار باعث می‌شود چه حسی به شما دست بدهد؟ شما هیچ‌گاه چنین رفتاری با دیگری انجام ندهید. مکن است بخواهیم فردی را در تیررس نگاهمان قرار داده و مترصد فرصتی باشیم که با او صحبت کنیم، اما به جای این‌که باعث ناراحتی طرف مقابل‌‌مان بشویم بهتر است رک و راست این موضوع را به وی بگوییم. من خیلی دلم می‌خواهد امشی با آن آقا (یا خانم) سر صحبت را باز کنم بنابراین اگر همه‌اش نگاهم دنبال ایشان است مرا ببخشید. هر کسی این را ترجیح می‌دهد به این‌که نصفه و نیمه به حرف‌هایش گوش بدهید.

5. شنوندگان خوبی هستند:
حضور قلب داشتن اولین گام شنونده خوب بودن است. به دقت به فردی که دارد صحبت می‌کند گوش داده و در همان حین به این فکر کنید که چطور می‌توانید به وی کمک کنید. هر چقدر بار دومی که با فردی ملاقات می‌کنید اطلاعات بیشتری راجع به وی به خاطر بیاورید ارتباط شما شکل بهتری به خود خواهد گرفت.


6. سئوالات روشنگرانه می‌پرسند:
برای اینکه بتوانید خوب گوش بدهید مجبورید سئوالاتی روشن و در جهت روشنگری بپرسید. به طرف مقابل نشان دهید که به او و آنچه دارد می‌گوید علاقه دارید.


پس از مراسم

7. مخاطبین را جذب می‌کنند:
از جلسه گردهمایی یا مهمانی با یک کیف پر از کارت‌های ویزیت بر می‌گردید. کارت‌ها را گوشه کشوی میزتان نریزید. کمی وقت بگذارید، بنشینید و از روی جزئیات کارت‌ها اطلاعات جمع کنید به طوری که بتوانید در موقع لزوم آنها را پیگیری کنید. از یک نرم‌افزار فروش یا CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) استفاده کنید. اگر هیچ‌کدام از این نرم‌افزار‌ها را ندارید با Excel هم می‌توانید کارتان را راه بیندازید. هر جزئیات و هر اطلاعاتی که فکر می‌کنید ممکن است برای ارتباطات آینده بدان نیاز پیدا کنید به خاطر بسپارید.


8. پیگیری می‌کنند;
پیگیری را فراموش نکنید. ظاهراً همیشه نیت‌تان خوب است اما وقتی برای پیگیری پیدا نمی‌کنید. برای اینکار حتماً وقت بگذارید. بعد از برگزاری هر مراسمی حداکثر در یک یا دو روز پیگیری را انجام دهید. هرگز سعی نکنید در این ارتباط به فروش کالا بپردازید. صرفاً بگویید که از آشنایی با ایشان خوشحالید و اگر خبر تازه‌ای هم در ارتباطات با مراسم داشتید با او در میان بگذارید. هرگز از ایمیل پیگیری به عنوان وسیله‌ای برای فروش استفاده نکنید. می‌توانید از وی اجازه بگیرید که نامش را در فهرست ارسال ایمیل‌های تبلیغی یا اطلاع‌رسانی شرکت‌تان ذخیره کنید. می توانید به آنها بگویید که نامشان را در رسانه‌های اجتماعی چک کرده و آنها دنبال (فالو) کرده‌اید. می‌توانید به آنها بگویید وب سایت‌شان را چک کرده‌اید و در صورت نیاز خود یا اطرافیان‌تان شرکت آنها را پیشنهاد خواهید داد. راه‌های زیادی هست که بدون این‌که بخواهید کالایی به طرف بفروشید جای پای خودتان را برای ارتباطات بعدی محکم نمایید.


9. به وعده‌هایشان جامه عمل می‌پوشانند:
یادتان باشد حتماً همان روزی که به کسی تعهد یا وعده‌ای دادید وعده‌تان را یادداشت کنید. اگر به کسی وعده دادید اطلاعات یا مشخصات تماس کسی را برایشان بفرستید حتماً در اولین فرصت این کار را بکنید. اگر نتوانید به همین وعده و وعید‌های اولیه خودتان جامه عمل بپوشانید احترام افراد را از دست خواهید داد.


10. از شبکه‌هایشان استفاده می‌کنند:
اگر همه ارتباطات شما در یکجا گرد هم جمع می‌شوند بهترین زمانی است که می‌توانید از شبکه تان استفاده کنید. اگر به دنبال یک تامین کننده محصول می‌گردید بهترین منبع اطلاعاتی می‌تواند یکی از افراد شبکه تان باشد که ممکن است کسی را در این زمینه بشناسند. هر زمان ممکن بود، با ارسال مقالات مفید یا دعوت افراد شبکه خودتان به میهمانی‌های کاری با آنها در ارتباط باشید. خودتان را در ذهن افراد شبکه‌تان تر و تازه نگه دارید.


11. راه گریزی پیدا می‌کنند:
واقعیت شبکه‌سازی آنجا نمود پیدا می‌کند که بخواهید در موقعیتی خاص راه گریزی برای خودتان پیدا کنید. فرد ایده آل مورد نظر که می‌خواستید با وی آشنا شوید دارد به سمت در خروجی می رود و شما اگر نتوانید در این جلسه با او باب آشنایی را باز کنید هرگز خودتان را نخواهید بخشید. تاکتیکی که من به کار می برم تا حد ممکن گفتن حقیقت است. عذر خواهی کنید، بروید و با فرد مورد نظرتان صحبت کنید، و سپس دوباره به سراغ کسی بروید که داشتید با او حرف می‌زدید. اگر به دنبال این هستید که خودتان را از دست کسی رها کنید که ساعت‌هاست دارد راجع به فروش کالا با شما صحبت می‌کند می توانید از نیاز‌های طبیعی برای این کار استفاده کنید، مثل اینکه بگویید باید یک لیوان آب بخورید، یا باید به دستشویی بروید، یا اینکه باید پارکومتر محل پارک ماشین‌تان را شارژ مجدد کنید. از هر راهی برای اینکار استفاده کردید سعی کنید احساسات طرف مقابل را جریحه دار نکنید (حتی اگر توجهی به احساسات شما نداشته است) و به علاوه در سطح استراتژیک نمی‌توانید حدس بزنید طرف مقابل‌تان چه کسی است و ارزش ارتباط با او چقدر است و در آینده ممکن است کجا به درد شما بخورد.


12. به کیفیت اهمیت می‌دهند نه کمیت:
و در نهایت در آخر روز برگزاری مراسم یادتان باشید که جذب دو نفر زیرمجموعه فعال خیلی بهتر از یک جیب پر از کارت ویزیت است.


شبکه‌سازی یعنی ایجاد رابطه و برقراری رابطه زمان می برد. ممکن است اول کار دلسرد بشوید اما بدانید که در نهایت میوه آن را خواهید چید. از این راهنمایی‌های مفید بهره ببرید و مطمئن باشید که خواهید توانست به یک سوپر نتورکر تبدیل شوید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.