مقاله

9 مهارت فروش که داشتن‌شان حتماً ضروری است، حتی اگر فروشنده نباشید

عکس: بادران

جف هیدن (Jeff Haden)

     فارغ از شغلی که دارید، فروش بخشی از کار شماست.
البته برای خیلی از مردم کلمه «فروش» به معنای دغل‌بازی، در تنگنا قرار دادن طرف، گول زدن، ... و همه کلاشی‌هایی است که برخی از فروشندگان کلیشه‌ای انجام می‌دهند.
اما اگر فکر می کنید «فروش» به معنی توضیح منطقی و شرح مزایای اتخاذ یک تصمیم است آنگاه می‌توان گفت همه نیازمند این مهارت فروش هستند: متقاعد کردن دیگران در رابطه با اینکه ایده‌ای که در ذهن‌تان دارید صحیح است، نشان دادن چگونگی یک پروژه به کارفرمایان یا سرمایه گذاران، یا ارائه توجیه بازگشت سرمایه یک کسب و کار، و به این ترتیب، کمک به کارکنان در درک مزایای فرآیند جدید تولید و غیره می باشد.
در اصل مهارت‌های فروش مهارت‌های ارتباطی هستند و مهارت‌های ارتباطی در همه کسب و کار‌ها یا مشاغل اهمیت زیادی دارند.
بنابراین از مربی مقیم شرکت Inc.comبه نام آقای جفری جیمز (Geoffrey James)، نویسنده کتاب کسب و کار بدون چاخان، خواستم تا مهارت‌های فروش پایه که همه افراد برای موفقیت بیشتر بدان نیازمندند را شرح دهد.

فهرستی که جفری برایم ارسال کرده اینها هستند:

1. تحقیق در مورد مشتریان.
چه یک مشتری خارجی جنس می‌فروشید یا مشتری داخلی (مثلاً به رییس خودتان)، هر چه در مورد خریدارتان بیشتر اطلاعات جمع کنید تاثیر گذاری بر تصمیم این افرادراحت‌تر خواهد بود.
2. ایجاد تفاهم.
اولین تصمیمی که هر مشتری می‌گیرد این است: «دلم می‌خواهد با این فرد معامله کنم یا نه؟» برای برقراری یک ارتباط سریع کنجکاو باشید، جذابیت فردی داشته باشید و به طرف مقابل اهمیت بدهید.
3. پرسیدن سوال.
اگر نتوانید نیازهای واقعی مشتری را برآورده کنید، نخواهید توانست چیزی به وی بفروشید. و اگر شما سؤال‌های درست و مناسب نپرسید، هرگز نخواهید فهمید مشتری‌تان واقعاً به چه چیزی نیاز دارد و قادر نخواهد بود به او کمک کنید.
4. فعالانه گوش دادن.
وقتی مشتری دارد حرف می‌زند، بسته نگه داشتن دهان و حرف نزدن شما کافی نیست. بلکه باید همزمان ذهنتان را هم باز نگه دارید تا بتوانید به واقع متوجه بشوید که چه خدمتی می‌توانید به او بکنید.
5. متعهد شدن.
هر تماسی با یک مشتری بالقوه باید به ایجاد نوعی تعهد به مشتری بینجامد، نوعی توافق برای انجام کاری که روند انجام کار را پیش خواهد برد.
6. ارائه راه حل.
همین که فهمیدید چطور می‌توانید به وی کمک کنید، باید بتوانید با حضور خودتان به یاری او بشتابیدو در این مسیر محصولی که ارائه می‌کنید نقشی اساسی در موفقیت طرف مقابل (مشتری) بازی خواهد کرد.
7. بستن «فروش».
در برخی از نقاط شما نامه دارید برای تصمیم گیری. اگر مهارت‌های قبلی را به خوبی اعمال کرده باشید «بستن» معامله بخشی کاملاً طبیعی برایتان خواهد بود.
8. ایجاد روابط.
هدف شما همیشه باید این باشد که یک رابطه طولانی ایجاد کنید نه این‌که رابطه‌ای کوتاه مدت و موقتی برای فروش پایه گذاری نمایید.
9. احساس حق‌شناسی.
افرادی که رویکردشان نسبت به فروش (و زندگی) توأم با حس حق‌شناسی بوده از موفقیت لذت بیشتری می‌برند و اگر شکست بخورند کمتر حس ناامیدی می‌کنند.
 

2 اظهار نظر

  1. Mohammad Baluchzadeh (22610367043)

    جمعه، 17 شهريور ماه 1396

    سلام احساس حق شناسی رو یکم بیشتر توضیح میدین؟

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.