مقاله

ده عادت آدم‌هایی که به شدت کاریزماتیک هستند

عکس: بادران

نوشته: جف هیدن (Jeff Haden)

    
کاریزما چیزی نیست که شما داشته باشید یا نداشته باشید. کاریزما چیزی است که به دست می‌آورید. چند و چون این داستان را برایتان خواهم گفت.
بعضی از مردم به سرعت کاری می‌کنند که فکر کنیم آدم مهمی هستیم. برخی از مردم کاری می‌کنند فوراً فکر کنیم خاص هستیم. بعضی از افراد همین که وارد اتاقی بشوند باعث روشن شدن شمع مجلس می‌شوند.
نمی‌توانیم دلیلی برای این مسئله بیاورم اما به هر حال بعضی از مردم چنین خاصیت‌هایی دارند: چنین افرادی به طور طبیعی کاریزماتیک هستند.
متاسفانه، جاذبه و کاریزمای طبیعی به سرعت اثرش را از دست می‌دهد. به هر حال انس و الفت به مرور انس و الفت می‌آورد.
اما عده دیگری هستند که به شدت کاریزماتیک‌اند: این افراد روابط خوب و مستحکمی برقرار و آنها را حفظ می‌کنند، به طور مداوم بر افراد پیرامون خود تاثیر مثبت می‌گذارند، مدام باعث می‌شوند آدم‌های دور و بر حس خوبی نسبت به آنها داشته باشند و در کل، این افراد کسانی هستند که همه‌ی مردم دوست دارند با آنها نشست و برخاست کنند و نیز همه مردم دلشان می‌خواهند خودشان هم چنین شخصیتی داشته باشند.
خوشبختانه امکان تبدیل شدن به چنین آدمی برای همه ما وجود دارد چون شدت کاریزماتیک بودن ارتباطی به میزان موفقیت، توانایی‌های ما در پرزنت کردن، یا مثلاً به نحوه لباس پوشیدن یا تصویری که از خودمان به جا می‌گذاریم ندارد؛ تنها عامل کاریزماتیک شدن اعمالی است که انجام می‌دهیم.

در این جا 10 عادت افرادی که به شدت کاریزماتیک هستند را برایتان فهرست کرده‌ایم:

1. بیش از آنکه صحبت کنند گوش می‌دهند:
سوال بپرسید.  تماس چشمی خودتان را با شخص روبرو حفظ کنید. لبخند بزنید. اخم نکنید. مدام با سرتان گفته‌های طرف مقابل را تایید کنید. به گفته‌های وی پاسخ دهید، البته نه با کلام، بیشتر پاسخ غیر کلامی.
تنها با همین حرکات می‌توانید به طرف مقابل بفهمانید که برایش ارزش و اهمیت قایلید.
و وقتی خودتان در حال صحبت کردن هستید هرگز سعی نکنید توصیه‌ای به وی بکنید مگر این‌که خودش چنین درخواستی داشته باشد. گوش دادن نشان می‌دهد که خیلی بیشتر از ارائه مشاوره به طرف برایش اهمیت قایل هستید چون وقتی دارید به ارائه مشاوره می‌پردازید، در اکثر موارد دارید درباره خودتان حرف می‌زنید نه درباره طرف صحبت‌تان.
حرف مرا باور نمی‌کنید؟ این جمله در مورد چه کسی دارد صحبت می‌کند: «اگر من جای شما باشم اینکار را می‌کردم که...»؟ در مورد خودتان یا طرف مقابل؟
فقط وقتی حرف بزنید که بخواهید مطلب مهمی را انتقال بدهید. و یادتان باشد مطلب مهم چیزی است که برای طرف مقابل حایز اهمیت باشد نه خودتان.

2. دست به شنیدن انتخابی نمی‌زنند:
مطمئنم کسانی را دیده‌اید که نمی‌توانند به حرف‌های کسی گوش بدهند که حس می‌کنند از نظر شان و جایگاه پایین‌تر از خودشان قرار دارند.
مطمئناً شما با آنها صحبت می‌کنید اما حرف‌های شما هیچ واکنشی در مغز آنها بر نمی‌انگیزد چون در باطن اصلاً به شما گوش نمی‌دهند.
افرادی که به شدت کاریزماتیک هستند به دقت به هر کسی که با آنها سخن بگوید گوش فرا می‌دهند و کاری می‌کنند که بدون در نظر گرفتن موقعیت یا وضعیت اجتماعی یا «سطح» ما، حس کنیم چیز مشترکی با آنها داریم.
چون در واقع چنین نیز هست: همه ما انسانیم.

3. لوازم‌شان را کنار می‌گذارند:
تلفن‌تان را چک نکنید. به مانیتور‌تان نگاه نکنید. روی کار دیگری تمرکز نکنید، حتی برای یک لحظه.
اگر تا این اندازه گرفتار برقراری ارتباط با اسباب و لوازم شخصی‌تان باشید هیچ وقت نخواهید توانست با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید.
توجه تمام و کمال و حضور قلب‌تان را به دیگران هدیه بدهید. این هدیه‌ای است که کمتر کسی آن را به دیگری می‌دهد. دادن این هدیه به تنهایی باعث خواهد می‌شود افراد دیگر تمایل داشته باشند در کنار شما باشند و شما را به خاطر خواهند داشت.

4. پیش از اینکه چیزی بگیرند می‌دهند. در واقع به ندرت چیزی می‌گیرند:
هیچ وقت در پی این نباشید که چه چیزی گیر شما می‌آید. روی چیزی متمرکز شوید که می‌توانید به دیگران بدهید. عطا کردن و بخشش تنها راهی است که می‌توان بدان وسیله یک ارتباط واقعی ایجاد کنید و رابطه ایجاد کنید.
حتی اگر بخشی از توجه‌تان را و حتی برای یک لحظه روی این موضوع متمرکز کنید که از فرد مقابل چه چیزی گیر شما می‌آید، همین مسئله کافی است که نشان دهد تنها کسی که برای شما اهمیت دارد خودتان هستید.

5. مانند افراد خود بزرگ‌ بین برخورد نمی‌کنند:
تنها افرادی که تحت تاثیر خود مغرور، پرمدعا و خود بزرگ بین شما قرار می‌گیرند افراد مغرور، پرمدعا و خود بزرگ بین دیگر هستند.
بقیه افراد این‌گونه نیستند. بقیه افراد از این رفتار می‌رنجند، تحریک می شوند و احساس ناراحتی می‌کنند.
و وقتی چنین آدمی وارد محیط شود همه از حضورش متنفر می‌شوند.

6. چون درک می‌کنند که دیگران اهمیت بیشتری دارند:
خودتان می‌دانید چه دانشی دارید. ایده‌های‌تان برای خودتان روشن است. از دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خودتان آگاهید.
اینها موضوعات و مسایلی هستند که چندان اهمیتی ندارند چون مال خودتان هستند و از قبل در جریان وجودشان قرار داشته‌اید. شما که نمی‌توانید از خودتان چیزی یاد بگیرید.
اما از چیزی که دیگران می‌دانند آگاه نیستید و دانش آنها را ندارید و می‌دانیم که همگان همه چیز را می‌دانند. مهم نیست چه کسی باشند بلکه مهم آنست که دانشی دارند که شما ندارید.
همین موضوع باعث می‌شود آدم مهم تری از شما باشند چون چیزی می‌دانند که می‌توانید آن‌را از ایشان فرا بگیرید.

7. نوری بر وجود دیگران می‌افکنند:
هیچ‌کس به قدر کافی مورد ستایش قرار نمی‌گیرد. هیچ کس. اگر فردی کاری را درست و خوب انجام داده این را به وی متذکر شوید.
صبر کنید، منظورتان این است که نمی‌دانید طرف چه کاری را خوب انجام داده؟
باعث تاسف است، چون دانستن این موضوع وظیفه شما است. این که بتوانید پیش از موعد از این موضوع مطلع شوید وظیفه شماست.
نه تنها مردم قدردان ستایش کردن شما از اعمال آنها خواهند بود بلکه متوجه این حقیقت هم خواهند بود که به اندازه کافی دارید به آنها اهمیت قایل می‌شوید و کار‌های‌شان را رصد می‌کنید.
سپس این افراد کمی احساس خواهند کرد از پس کار برآمده‌اند و نیز حس خواهند کرد مهم هستند.

8. کلمات‌شان را با دقت انتخاب می‌کنند:
واژه‌هایی که استفاده می‌کنید روی نگرش دیگران تاثیر می‌گذارند.
مثلاً، مجبور نیستید به جلسه بروید؛ بلکه باید برای ملاقات با دیگران به این جلسه بروید. مجبور نیستید برای مشتری جدید جلسه پرزنت بگذارید؛ اما باید دیگران را در جریان مطالب جالب‌تان بگذارید. مجبور نیستید به باشگاه بروید؛ اما برای ورزش کردن و کسب سلامتی و تناسب اندام باید بروید.
مجبور نیستید با داوطلبین کار مصاحبه کنید؛ اما برای انتخاب یک آدم مناسب برای عضویت در تیم‌تان باید اینکار را بکنید.
همه‌مان دلمان می خواهد با افراد شاد، خوشحال و مشتاق‌ نشست و برخاست کنیم. کلماتی که انتخاب می‌کنید می‌تواند به دیگران کمک کند احساس بهتری در مورد خودشان داشته باشند. و نیز باعث می شوند خودتان هم در مورد خودتان احساس بهتری داشته باشید.

9. در مورد ناتوانی و شکست‌های دیگران صحبت نمی‌کنند:
همه ما مشتاقیم گاهی وقت‌ها به حرف‌های درگوشی و شایعات گوش بدهیم. همه ما دوست داریم گاهی وقت‌ها بعضی از حرف‌های هرزه و نادرست را بشنویم.
مشکل اینجاست که لزوما آن چیزها را دوست نداریم و مسلماً برای افرادی که صحبت را منتقل می‌کنند ارزشی قایل نیستیم.
به دیگران نخندید. وقتی چنین کاری می‌کنید افرادی که دور و بر شما هستند فکر می‌کنند ممکن است روزی هم پشت سرشان به آنها بخندید.

10. اما به راحتی به کاستی‌های خود اعتراف می‌کنند.
فرض بر این است که افراد فوق العاده موفق اغلب به دلیل موفقیت‌هایشان است که کاریزما و جاذبه دارند. به نظر می‌رسد موفقیت‌های آنها نوعی هاله نورانی دور آن‌ها ایجاد می‌کنند و باعث می‌شود بدرخشند.
نکته کلیدی در اینجا این است که صرفاً چنین به نظر می‌رسد.
برای این‌که به شدت کاریزماتیک باشید اصلاً لازم نیست موفق باشید. وقتی پوسته درخشان افراد را کنار بزنید، اغلب کسانی که دارای کاریزمای فوق‌العاده‌ای هستند در درون خود به سختی و کدری سنگ‌اند.
برای اینکه به شدت کاریزماتیک باشید صرفاً لازم است خود اصیل‌تان باشید.
فروتن باشید. شکست‌های خودتان را برای دیگران تعریف کنید. به اشتباهات خودتان اعتراف کنید. برای توصیه دیگران به احتیاط حوادث واقعی که از سرتان گذشته است را شرح دهید. و به اشتباهات خودتان بخندید.
در حالی که هرگز نباید به دیگران بخندید، بهتر است همیشه به خودتان بخندید.
دیگران به شما نخواهند خندید. دیگران به خندیدن شما خواهند خندید.
به همین دلیل شما را بیشتر دوست خواهند داشت. و بیش از پیش تمایل خواهند داشت با شما نشست و برخاست داشته باشند.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.