مقاله

شش راه برای جلب بهترین زیرمجموعه‌های MLM

عکس: بادران

جذب موثر زیرمجموعه‌های بازاریابی چند سطحی کاری کنید که مردم خودشان مشتاقانه دستهایشان را بالا برده و طالب دانستن اطلاعات بیشتر درباره کسب و کار MLM شما باشند. نوشته: لیزا ویلارد (Lisa Willard)

  وجود زیرمجموعه‌ها برای هر کسب و کار موفقی ضروری است، بالاخص که برای بازاریابی شبکه‌ای شریان اصلی کار به حساب می‌آید. در این کسب و کار بازاریابان شبکه‌ای نیازمند جریان ثابتی از زیرمجموعه‌هایی هستند که به ارائه محصولات پرداخته یا فرصت‌های کاری‌شان را توسعه دهند. متاسفانه بسیاری از افراد شاغل در بازاریابی چند سطحی (MLM) با کسب و کار خود به مثابه یک کسب و کار جدی برخورد نمی‌کنند. حقیقت این است که بازاریابی شبکه‌ای نوعی کسب و کار فروش مستقیم و درست مانند هر کسب و کار دیگری نیازمند توجه جدی است. خواه این کسب و کار در قالب یک وبلاگ باشد یا سایتی شبیه به eBay، یک نمایندگی وابسته (فرنچایز) یا یک نمایندگی مستقل.
همه کسب و کار‌ها نیازمند بازاریابی و ایجاد نسلی از زیرمجموعه‌ها با هدف فروش کالا هستند. در نتیجه، بازاریابان شبکه‌ای نیز باید از بسیاری از همان استراتژی‌های بازاریابی و سامانه‌های قیفی شکل مورد استفاده در کسب و کارهای دیگر، که نیازمند جذب زیرمجموعه جهت فروش هستند، استفاده کنند.

موارد ابتدایی: قبل از آغاز جذب زیرمجموعه
اکثر شرکت‌های MLM به شما توصیه می‌کنند با فهرستی 100 نفره از آشنایان خودتان شروع کنید. این بازار که به نام بازار گرم شناخته می‌شود، به نظر بهترین نقطه برای آغاز به کار شما و جستجو به دنبال زیرمجموعه‌ و ایجاد کنندگان کسب و کار است. تنها مشکل این است که بسیاری از بازاریابان شبکه‌ای آنقدر روی این فهرست کار می‌کنند که موجب آزار و اذیت دوستان و اعضای خانواده خود می‌شوند. بهتر است وقت با ارزش خود را برای پیدا کردن افرادی صرف کنید که علاقه مند به کاری که انجام می‌دهید هستند، نه این‌که سعی کنید نزدیک‌ترین دوستان‌تان را متقاعد کنید در کاری وارد بشوند که به هیچ وجه تمایلی به آن ندارند.
حال چطور باید زیرمجموعه جذب کرد؟ همیشه بهترین زیرمجموعه‌ها آن‌هایی هستند که خودتان جذب و تربیت‌شان می‌کنید. این افراد کسانی هستند که سخنان شما درباره تبلیغات و توضیحات مربوط به شرکت را شنیده‌ و دست خود را برای دانستن اطلاعات بیشتر بالا برده‌اند. زیرمجموعه‌های خریدار کالا دنبال تبلیغات عمومی می‌روند و در نتیجه، علاقه‌ای به محصولات و مخصوصاً کسب و کاری که شما دارید نشان نمی‌دهند. بعلاوه، این افراد این‌ها زیرمجموعه‌هایی هستند که تمایل به خرید کالاهای گران قیمت هستند.
خبر خوب این‌که خود شما می‌توانید زیرمجموعه‌های MLM‌ای با کیفیت تربیت کنید. اینترنت فضا را برای پیدا کردن افرادی که مایل به خرید محصول یا خدمات شما یا مایل به مشارکت در کسب و کار خانگی شما هستند بیش از پیش راحت کرده است. اما قبل از اینکه شروع کنید به نوشتن و انتشار پست‌های مربوط به کسب و کارتان در فروم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، بهتر است به چند سوال پاسخ دهید.

1. چه کسانی بیش از دیگران به خرید محصول، خدمات یا طرح کسب و کار من تمایل دارند؟
شما چه می‌فروشید و چه کسانی به آن نیاز دارند؟  شما شمع می‌فروشید؟  چه کسانی شمع می‌خرند؟  محصولات تندرستی می‌فروشید؟ چه کسی خریدار محصولات تندرستی است؟  همه کارهای بازاریابی برای هر کسب و کاری با شناسایی بازار هدف شروع می‌شود.

2. بازار هدف‌تان را از کجا می‌توانید بیابید؟
در گذشته به بازاریابان شبکه‌ای گفته می‌شد با هر کس که در شعاع یک متری او ایستاده است صحبت کند یا تبلیغات طبقه بندی شده را در معرض دید عموم بگذارد. هر چند این کار عمل بدی نیست اما در قیاس با رفتن به سراغ منابع چندان کارآمد نیست. ممکن است آدم‌هایی که در اطرافتان حضور دارند یا روزنامه می‌خوانند علاقه‌مند یا خواهان محصولی که ارائه می‌کنید نباشند. اگر محصولات بهداشتی و تندرستی می‌فروشید صحبت کردن با افرادی که در باشگاه ورزشی کار یا ورزش می‌کنند یا نوشتن پست‌های تبلیغی در وبلاگ‌های مربوط به ورزش‌های بدنسازی گزینه بهتری است. اگر جواهرات می‌فروشید، رفتن به سراغ دفاتر اداری و ملاقات با مردانی که مایل به خرید هدیه روز زن یا روز عشاق هستند می‌تواند گزینه و انتخاب بهتری باشد.

3. چطور می‌توانید نظر بازار هدف‌تان را طوری جلب کنید که مایل به شنیدن و دانستن اطلاعات بیشتری راجع به محصول شما باشند؟
چیزی که در ملاقات و صحبت کردن با افراد اهمیت زیادی دارد این است که نباید به فکر خودتان یا محصول‌تان باشید. آن‌چه اهمیت دارد آن ها هستند و این‌که چطور می‌توانید به ان‌ها کمک کنید و کاری کنید تا نیازهایشان برطرف شود. این‌کار را می‌توانید با جمع‌آوری اطلاعات راجع به احساسات، اهداف، و نیازهای زیرمجموعه‌ای که در پی جلب‌اش هستید و یافتن راهی برای برطرف کردن آن نیاز‌ها به انجام برسانید. واقعیت این است که اکثر مردم علاقه چندانی به شرکت، طرح پرداخت پورسانت‌ و از این قبیل مسایل ندارند.
آن‌ها تنها به پیدا کردن راه حلی برای برطرف کردن نیازشان می‌اندیشند.
شش راه موثر برای جذب زیرمجموعه‌های MLM
حالا که یاد گرفتید از کجا و چگونه بازار هدف‌تان را پیدا کنید و دنبال چه کسانی بروید، وقت آن است چند راه برای یافتن و جلب نظر این افراد در اختیارتان قرار دهیم.


1. جذب زیرمجموعه‌های MLM با کمک وب سایت شخصی
شرکت‌های بسیاری هستند که وب سایت‌ در اختیارتان قرار می‌دهند. برخی دیگر از شرکت های این اجازه را به شما می‌دهند که وب‌سایت خودتان را داشته باشید اما در عوض، شرکت‌هایی هم هستند که چنین اجازه‌ای به شما نمی‌دهند. بنابراین طراحی و بنا کردن وب‌سایت چیزی است که باید حتماً آن را با قوانین و سیاست‌های شرکت خودتان چک کنید. اگر مجوز این کار را داشتید، فوراً وب‌سایت خودتان را بسازید چون قرار است خودتان را از رقبا متمایز کنید. اگر اجازه تاسیس سایتی که مستقیماً کسب و کارتان را در آن تبلیغ کنید به شما داده نمی‌شود وب‌سایتی تهیه کنید که به یک موضوع مرتبط با کسب و کارتان بپردازد و تحت پوشش آن عنوان فرعی فعالیت کنید. برای طور مثال، اگر به فروش محصولات بهداشتی و تندرستی اشتغال دارید اما نمی‌تواند وب‌سایت شخصی خودتان را داشته باشید، یک وبلاگ سلامتی و تندرستی بسازید.
وب سایت شما باید حاوی اطلاعاتی در مورد شما و شرکت‌تان باشد و هم‌زمان و به طور ضمنی باید نشان دهنده این موضوع باشد که قادرید در زمینه تامین نیاز‌های زیرمجموعه در زمینه مورد نظر به ایشان کمک کنید.

 2. تهیه فهرست ایمیل
برای کار کردن با زیرمجموعه‌ها فرایند و سیستمی وجود دارد. اولین گام این است که آنها را به چیزی که دارید علاقه کنید (مثلاً به واسطه بازدید از وب سایت‌تان). بهترین گام بعدی این است که از زیرمجموعه احتمالی‌تان درخواست کنید در فهرست ایمیل‌ شما  ثبت نام کند. بهترین راه برای به دست آوردن نام و ایمیل ای‌شان عرضه چیزی به صورت رایگان است مثل ارائه یک گزارش به صورت مجانی در قبال ثبت‌نام آن‌ها در فهرست ایمیل سایت. با ای روش می‌توانید فهرست ایمیل‌هاتان را پربارتر کنید و این به شما امکان خواهد داد با زیرمجموعه‌های احتمالی تان ارتباط مستمر داشته باشید. از این فهرست ایمیل برای ارائه اطلاعات ارزشمند مربوط به کسب و کار‌تان مثل ارائه نتایج تحقیقات مرتبط یا ارسال مطالب روزآمد و آمار فروش استفاده کنید. زمان بندی نکته پراهمیتی است. اگر امسال زمان خوبی برای دعوت کردن نیست بهتر است تا سال بعد صبر کنید. طوری عمل کنید که مدام با طرف مقابل در ارتباط باشید.

3. همیشه یک گزینه «لطفاً اطلاعات بیشتری بدهید» در جیب‌تان داشته باشید
بیشتر افرادی که سایت شما بازدید می‌کنند آمادگی خرید کردن ندارند اما در این ممکن است چند نفری هم پیدا بشوند که مایل به شنیدن صحبت‌های شما در رابطه با محصولات باشند. یک فرم جدا از ایمیلی که ارسال می‌کنید تهیه کنید و در آن از افراد بخواهید در صورتی که جهت ارائه اطلاعات راجع به محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید یا فرصت‌های کاری که دارید نیازمند تماس بعدی شما هستند آن را پر کنند. در ایمیل‌‌هاتان یک لینک به این فرم ایجاد کنید (#2). از تکنیک‌های کپی‌رایت به منظور دانستن این نکته که زیرمجموعه احتمالی شما چطور می‌تواند از خدمات یا محصولات یا فرصت‌های کاری شما بهره‌مند گردد  استفاده کنید.

4. به منظور جلب زیرمجموعه‌های MLM مقاله بنویسید
نوشتن مقاله روشی رایگان و موثر برای جلب زیرمجموعه‌های بازار اختصاصی خودتان از طریق وب سایت‌های دیگران است. نکته کلیدی یک مقاله خوب به نحوی که دیگر سایت‌ها هم به انتشار آن بپردازند این است که باید اطلاعات دهنده و آموزنده باشد. اگر شمع می‌فروشید یک مقاله راجع به دیدار‌های عاشقانه به مناسبت روز زن یا به مناسبت نحوه تشکر از همسر در روز تولدش بنویسید و در آن روش خلق یک موقعیت رمانتیک با استفاده از شمع‌ها را توضیح دهید. به عنوان یک بازاریاب شبکه‌ای دو نوع مقاله و دو بازار متفاوت پیش روی خود دارید. روش اول مقالات مربوط به محصول یا خدمات اختصاصی خودتان است (مثلاً،  شمع) و دومی نوشتن مطلب درباره جویندگان مشاغل و کسب و کارهای خانگی است. در گزینه دوم می‌توانید به نوشتن مقاله درباره MLM در وب‌سایت‌های حرفه‌ای و نشریات کسب و کار بپردازید. فقط باید بدانید که اغلب وب‌سایت‌ها و نشریات تمایلی چندانی به این ندارند که در داخل مقاله تان به تبلیغ مستقیم کسب و کار خودتان بپردازید. در عوض راجع به مطلبی بنویسید و اشاره کنید به محصولی که می‌توانید رایگان در اختیار خواننده قرار دهید (2#) و لینکی هم برای مراجعه به وب‌سایت خودتان در آن قرار دهید.

5. استفاده از رسانه‌های اجتماعی
اگر به صورت مستقیم پستی بفرستید با این محتوا که «به تیم من بپیوندید» به احتمال زیاد نتیجه چندانی نخواهید گرفت. اگر کمی تیز‌هوشی به خرج بدهید، می‌توانید با استفاده از رسانه‌های اجتماعی به راحتی به جذب زیرمجموعه بپردازید. مثلاً، اگر به فروش محصولات کاهش وزن اشتغال دارید، می‌توانید تصاویر قبل و بعد از مصرف محصولات را در شبکه‌های اجتماعی که انتشار تصاویر را ممکن می‌سازند منتظر نمایید. اگر محصولات آرایشی می‌فروشید، نحوه استفاده از محصول را می‌توانید در رسانه‌های انتشار فیلم به اشتراک بگذارید.

6. از افراد معرفی شده کمک بگیرید
درست مانند هر کسب و کار دیگری، استفاده از توان افراد معرفی شده روشی ارزان و راحت برای فروش محصول است. افرادی که از طریق معرفی توسط شخص ثالثی به سراغ شما آمده‌اند نشان می‌دهند که تمایل زیادی به دانستن اطلاعات بیشتر از شما دارند. خیلی از افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنید ممکن است علاقه‌ای به محصول شما نداشته باشند اما احتمال دارد کسی یا کسانی را بشناسند که این علاقه‌مندی در وجود آن‌ها باشد. در نتیجه، یک برنامه جذب افراد معرفی شده تدارک ببینید و از آن‌ها برای دعوت افراد و مشتری‌های جدید به سوی خودتان کمک بگیرید. برای مثال، می‌توانید به آن‌ها بابت هر مشتری جدیدی که به شما معرفی کنند در خرید بعدی‌شان 10% تخفیف بدهید.
گرفتن زیرمجموعه فقط اولین گام در این فرآیند است. در گام بعدی باید آن‌ها را ارزیابی کنید و ببینید مناسب این کار هستند یا نه. در صورتی که همه جوانب کار مثبت بود، آن‌گاه می‌توانید روال کار را برای ایشان توضیح داده و در نهایت ورودشان را پیگیری کنید. بسیاری از بازاریابان شبکه‌ای از فرآیند فروش خوششان نمی‌آید، اما دلیلی ندارد که این فرایند برای شما سخت یا ترسناک باشد، به خصوص اگر با زیرمجموعه‌هایی شروع کرده باشید که صرفاً به این دلیل سراغ شما آمده‌اند که ببینند چه چیزی برای عرضه بدان‌ها دارید.

وقتی توانستید در کار جذب زیرمجموعه‌ها موفق شده و روی آن‌ها کار کنید، دیگر دلیلی برای متوقف شدن‌تان وجود ندارد و براحتی می‌توانید در فرایند بازاریابی شبکه‌ای به موفقیت برسید.

3 اظهار نظر

  1. امیر عطارپور (22110915829)

    يكشنبه، 9 مهر ماه 1396

    بسیار عالی و آموزنده و کاربردی????????????????

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.