مقاله

چهار نکته بازاریابی شبکه‌ای برای افراد درونگرا

عکس: بادران

وقتی دوست ندارید با غریبه‌ها صحبت کنید چطور می‌خواهید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. نوشته: کرول راث (CAROL ROTH)، کارآفرین، مجری تلویزیونی و متخصص در امور کسب و کار

  من شخصیت پررنگی دارم و در شو‌های تلویزیونی هم مدام خودم را نشان می‌دهم. در نتیجه مردم باور نمی‌کنند که در درون خودم شخصیتی درونگرا دارم. شخصاً ترجیح می‌دهم به جای این‌که زیادی در اجتماع ظاهر شوم بیشتر در منزل بمانم. در حقیقت، بزرگترین کابوس من برگزاری یک همایش بزرگ است.
این را درک می‌کنم که کل مفهوم برقراری ارتباط با آدم‌های به کلی غریبه و تبدیل این ارتباطات به منابعی ارزشمند می‌تواند به غایت طاقت‌فرسا باشد. در عین حال من یک سخنران در مجامع عمومی هم هستم و خوب می‌دانم که داشتن یک شبکه قوی چقدر می‌تواند برای یک کارآفرین مهم باشد. در نتیجه نتورک کردن را باید بخش عمده‌ای از هر طرح کسب و کار نوین به حساب آورد.
بنابراین، وقتی به جای باز کردن سر صحبت با دیگران و گپ و گفت‌های کوتاه ترجیح می‌دهید در گوشه‌ای از سالن مهمانی خودتان را پنهان کنید چه کار باید کرد؟
وقتی از چیستی نتورک کردن درک درستی داشته باشید، همه آدم‌ها، از آن‌هایی که فقط برای مهمانی رفتن و مهمانی گرفتن زنده هستند گرفته تا آن‌هایی که مثل گل دیواری کم‌رو و خجالتی هستند، می‌توانند در کسب و کار نتورک موفق بشوند.
در اینجا چهار فقره از بهترین راهنمایی‌ام را آورده‌ام که افراد درونگرا می‌توانند با استفاده از آن‌ها به توسعه ارتباطات کاری ارزشمند و ضروری بپردازند که در کسب و کار نیازمند آن هستند.

1. برای تمام مراسم‌ها برنامه ریزی داشته باشید.
اگر شما هم مثل من کمرو باشید، حتی فکر کردن به این‌که قرار است با این همه آدم غریبه در یک جا جمع بشوید مثل این است که یک چنگال را در چشمتان فرو کنید. با این حال، کمی برنامه ریزی می‌تواند اوضاع را بهتر کند. وقتی مراسمی را سراغ دارید که فکر می‌کنید می‌تواند به دردتان بخورد و برای‌تان مفید باشد، حداقل چند روز قبل از آغاز آن به مدیر برگزار کننده مراسم زنگ بزنید. از او بپرسید آیا با توجه به زمینه کاری شما کسی در این مراسم شرکت خواهد کرد که آشنایی با وی می‌تواند برای‌تان مقید باشد. و اگر این چنین است، آیا او می‌تواند شما را پیش از برگزاری مراسم از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی به این شخصیت معرفی کند یا خیر.
بعد، در روز برگزاری مراسم، وقتی که وارد سالنی با صد‌ها نفر جمعیت می‌شوید، کاملاً آگاهید باید دنبال چه کسانی بگردید (و به چه دلیل می‌خواهید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید). این کار باعث می‌شود قدری از فشار و استرس معرفی‌های سرد و بی‌روح از روی دوش شما برداشته شود و براحتی خواهید توانست با کسانی که با آنها علایق مشترکی دارید صحبت‌های‌تان را در میان بگذارید.  

2. شبکه افراد کنونی‌تان را گلچین کنید.
اگر خانواده و دوستانی دارید، همین الان هم دارای یک نتورک هستید. اما احتمالاً خیلی به این موضوع اعتقاد ندارید که این افراد بتوانند شما را در کسب و کارتان و ایجاد ارتباط با افراد جدید یاری دهند. اگر برای حل مشکلی خاص یا پیدا کردن مشتریان جدید نیازمند کمک کسی هستید با کسانی که شما را دوست دارند و شما به آنها اعتماد و ایمان دارید صحبت کنید. به این ترتیب ارتباطاتی پیدا خواهید کرد که پیشتر نداشتید. یک معرفی ساده همه آن چیزی است که برای شروع یک نتورک بدان نیاز دارید.
به هیچ وجه ارزش شبکه‌ آشنایان افراد دیگر را دست کم نگیرید. یکی از با ارزش‌ترین ارتباطات من از طریق یکی از دوستانم که کسب و کار کاملاً‌ متفاوتی دارد شروع شد. من شخصا ً حتی یک در میلیون هم احتمال نمی‌دادم او بتواند در این زمینه به من کمک کند و مرا در صنعتی یاری برساند که نیازمند پیدا کردن افراد جدید در آن بودم. گاهی ارتباطات می‌توانند دوست یکی از افراد خانواده شما باشند. اگر نمی‌خواستم با افراد خانواده یا دوستانم در این باره صحبت کنم، و خودم تعیین می‌کردم چه کسانی ممکن است بتوانند به من در این زمینه کمک کنند، هرگز نمی‌توانستم ارتباطات حال حاضر خودم را پیدا کنم.
همچنین، هیچگاه به ارتباطات خیلی نزدیک خودتان بسنده نکنید. احتمالاً در طول روز با افراد زیادی برخورد می‌کنید و برخی از این افراد را آنقدر می‌شناسید که از آن‌ها تقاضا کنید اگر کسی را می‌شناسند به شما معرفی کنند. یکی از این افراد همان کسی بود که سالهاست با او در کنار هم و در باشگاه ورزش می‌کنم. او در یکی از جلسات ورزشی چند بروشور تبلیغاتی همراهش آورد و از میز پذیرش درخواست کرد که به وی اجازه دهند آن بروشور‌ها را در کنار سایر اقلام تبلیغاتی روی میز پذیرش قرار دهد. وقتی اجازه این کار به وی داده شد، توانست کسانی را پیدا کند که مدت‌ها بود به دنبال خدماتی بودند که ارائه می‌داد و بدون هیچ هزینه‌ای سیل تلفن‌ها به سویش سرازیر شد بدون این‌که مجبور باشد رنج معارفه‌های سرد و بیروح را به جان بخرد.

3. به جای کمیت، کیفیت را هدف بگیرید.
برای  بعضی از مردم نتورک کردن به معنای صرف جمع کردن بی نهایت کارت ویزیت متعلق به افراد مختلف است. این کار نه تنها می‌تواند برای یک آدم درونگرا نوعی کابوس باشد بلکه چندان بازدهی هم برایش در پی نخواهد داشت. این‌که با چند نفر معدود آشنا بشوید که برای یکدیگر منافع دو جانبه داشته باشید و بتوانید به یکدیگر در زمینه‌های مختلف کمک کنید خیلی بهتر از آن است که از صدها نفر کارت ویزیت جمع کنید بدون این‌که هرگز به یکی از آنها زنگ زده باشید. بنابراین حتی اگر در کنفرانسی بودید که هزاران شرکت کننده دارد تنها سعی کنید نتورک خودتان را به برقراری ارتباط موثر  با چند نفر معدود محدود کنید.
مثلاً همه آدم‌ها نیاز دارند غذا بخورند. از افرادی که در فاصله نزدیک با شما نشسته‌اند درخواست کنید اگر تمایل دارند در آخر جلسه ناهار را به اتفاق یکدیگر صرف کنید. به این ترتیب، فوراً گروهی درست کرده‌اید که علاقه مشترکی با یکدیگر دارند بدون این‌که بابت درخواست صرف غذا از یک نفر خاص خجالت زده شوید. ممکن است افرادی که دور یک میز دارید با آنها ناهار صرف می‌کنید به دوستان مادام العمر شما تبدیل نشوند، اما بدین ترتیب خواهید دانست که هر کارت ویزیت برای شما چه معنای خاصی دارد.

4. از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.
سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی توانسته‌اند خطوط میان روابط حقیقی و دنیای مجازی را از بین ببرند. اما این ابزار نیاز به ملاقات‌های رخ به رخ یا تماس‌های تلفنی به عنوان مقدمه‌ای برای برقراری تماس‌های کاری را از بین برده‌اند.
اگر به طور منظم به حساب‌های کاربری رسانه‌های اجتماعی خودتان سر بزنید اطلاعات زیادی در مورد دوستان جدید، فالوور‌ها و ارتباطات خود کسب خواهید کرد. در نتیجه وقتی کسی را پیدا کنید که با وی دارای منافع متقابل و علایق مشترک هستید در پی این باشید که گفتگوهایتان را قدری در فضای خصوصی‌تر دنبال کنید با این هدف که ببینید آیا می‌توانید در زمینه‌های کاری و شغلی به یکدیگر کمک کنید یا خیر.
خود من شخصاً تجربه خوبی در مطرح کردن مستقیم سوال در صفحات اجتماعی‌ام داشته‌ام و این مواقعی بوده که خودم یا شخص دیگری نیازمند کمک افراد دیگر بوده‌اند. تقریبا هر بار که دنبال فردی متخصص در شغلی خاص یا دارای مهارت‌های خاص بوده‌ام، افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی به دادم رسیده‌اند.
حتی افراد درونگرا نیازمند شبکه‌ای قوی از افراد هستند تا بتوانند احتمال موفقیت‌شان را افزایش دهند. امیدوارم نکات بالا سختی این روند را کمی برای شما آسان‌تر کرده باشد.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.