مقاله

«راستش امروز کمی وقتم فشرده است. لطفاً معرفی آسانسوری‌تان را برایم بگویید.»

عکس: بادران

«معرفی آسانسوری» نامی است که کارشناسان و حرفه‌ای‌های کار فروش به معرفی شصت ثانیه‌ای خودشان داده‌اند. در بسیاری از مواقع این مدت تمام وقتی است که می‌توانید توجه کسی را به مسئله‌ای که بیان می‌کنید جلب نمایید: مدت زمانی که طول می‌کشد یک آسانسور شما را به طبقات پایین یا بالا برساند.

  به این یکی موضوع فکر کنید: اخبار شبانگاهی تنها یک فضای (زمان) 12 دقیقه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد که با توجه به آگهی‌های بازرگانی پخش شده قبل و بعد از خبر و اعلام وضعیت جوی و هواشناسی، در مجموع به 30 دقیقه می‌رسد. افرادی که از شما زیباتر و در منظر عموم محبوب‌ترند فقط 12 دقیقه زمان دارند تا داستانی با موضوع هولوکاست هسته‌ای در جهان را بیان کنند!
به همین دلیل است که شما برای ارائه محصول خودتان تنها یک فرصت پرزنت شصت ثانیه‌ای در اختیار دارید. برخی مواقع این تنها و تنها زمانی است که در اختیارتان قرار می‌گیرد!
برای ارائه موثر یک «معرفی آسانسوری» در 60 ثانیه، کارمین گالو (Carmine Gallo)، لیدر بین‌المللی فروش می‌گوید فقط باید به چهار سوال پاسخ بدهید که پاسخ دادن به هر یک از این سوال‌ها هم نباید از 2 جمله تجاوز کند:

چه کار می‌کنید؟
این کار را به روشی انجام دهید که موقع نوشتن مطلب در برخی از شبکه‌های اجتماعی دارای محدودیت در تعداد کاراکترهای استفاده شده به انجام می‌رسانید: مثلاً در 140 کاراکتر. هر چقدر بتوانید در کوتاه‌تر کردن مجموع جملات موفق‌تر ظاهر شوید، به همان مقدار در توصیف کالا و خدمات‌تان هم موفق‌تر خواهید بود به نحوی که همگان بتوانند موضوع را درک کرده و آن را بفهمند.

چه مشکلی را حل می‌کنید؟
این باید تمام داستان شرکت شما باشد، حال می‌خواهد تعریف از یک محصول یا خدمت باشد، یا شرح فرصت‌هایی که در اختیار مشتری قرار می‌دهید. اما این کار را باید خیلی سریع انجام دهید!

محصول یا خدمات شما تفاوتی با دیگران دارد؟
رقبای خودتان را بشناسید و طوری داستان‌تان را مطرح کنید که مشابه با داستان رقیب نباشد. در بازار یک دوجین محصول مشابه وجود دارد، اما باید کاری کنید که نسبت به دیگران متفاوت و ویژه باشید؛ بنابراین از عبارات و توصیف‌های متفاوت استفاده کنید.

این موضوع چه ارتباطی به من پیدا می‌کند؟
برای این‌که مشتری بالقوه شما یا توزیع کننده‌ای که دارید کار را به وی ارائه می‌کنید به شنیدن توضیحات‌تان علاقمند باشد نباید بیش از 3 دلیل بیاورید و این 3 دلیل باید به او ثابت کند اگر به حرف‌های شما گوش نکند بیش از زمانی که در اختیار شما گذاشته ضرر خواهد کرد!
شما شرکت خودتان را می شناسید. محصولات خودتان را می‌شناسید. طرح درآمدی‌تان را می شناسید.
اما شناختن و دانستن این موضوعات به آن معنی نیست که می‌توانید همه این‌ها را در 60 ثانیه تعریف کنید!  وقتی این فرصت برای گفتن داستان‌تان در اختیار شما گذاشته می‌شود یا وقتی کسی در تلاش است شما را در چنین موقعیتی قرار دهد، اگر بتوانید همه این مسائل را در 60 ثانیه تعریف کنید، نه تنها باید این سه مطلب را بدانید، بلکه باید به طرف نشان دهید که این ها را می‌دانید!
به 4 سوال بالا جواب دهید، آنگاه آماده خواهید بود که این 60 ثانیه را به یک موفقیت تبدیل کنید!

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.