مقاله

چرا و چگونه باید نسبت به ایجاد روابط قوی‌تر آنلاین همت گماشت؟

عکس: بادران

نوشته: اسکات آلن (Scott Allen)، استراتژیست بازاریابی، کارآفرینی و بازاریابی شبکه‌ای‌ حرفه‌ای

 اینطور که معلوم است هر یک از شما صدها نفر دنبال کننده (فالوور)، دوست یا ارتباط در صفحات شبکه‌های مختلف اجتماعی‌تان دارید. خوب، که چه؟
ضمناً، شاید تا بحال کسی به شما گفته، یا خودتان به این نتیجه رسیده‌اید که داشتن حضور قوی در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند راهی درست و صحیح برای رشد و تقویت کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای‌تان باشد. و در نتیجه حتماً تصور می‌کنید که حضور در این شبکه‌های به نوعی بازی با اعداد است؛ یعنی هر چه تعداد ارتباط بیشتری داشته باشید، بهتر است؟
لزوماً چنین نیست. هر چند هر چه در این شبکه‌ها ارتباطات بیشتری داشته باشید ایرادی ندارد، اما صرف اوقات با ارزش‌تان برای جذب دوست و دنبال کننده بیشتر بهترین و مفید‌ترین روش استفاده از وقت و فرصت محدود شما نیست. اگر وجود این روابط نتواند در عمل به روابط حقیقی بدل شود، دیگر چه ارزشی می‌توان برایشان قایل شد؟
تبدیل به عملی شدن یک رابطه بستگی تام به محتویاتی دارد که تولید می‌کنید. مثلاً ممکن است به آدم غریبه‌ای که در مقابل صندوق فروشگاه پول خرد کم آورده مقداری پول خرد بدهید، حتی در حد یک صد تومانی. می‌توانید برای دوستی که یادش رفته کیف پولش را همراه بیاورد پیشنهاد دهید که پول شامش را حساب خواهید کرد، اما احتمالاً هرگز چنینی کاری را برای افراد میز کناری‌تان انجام نخواهید داد. ممکن است بدون سوال و جواب به یکی از اعضای خانواده کمک مالی کنید تا کسب و کار جدیدی شروع کند، اما اگر همین آدم جزء آشنایان کمی دورتر شما باشد، قطعاً لازم خواهید دید قدری گفتگوی دو نفره با وی داشته باشید تا بهتر یکدیگر را بشناسید.
این مفهوم در منابع علمی با عنوان «آستانه عملی شدن» شناخته می‌شود و اگر می‌خواهید از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب و کار خودتان را رشد و توسعه دهید، درک این مفهوم پیش گفته ضرورت زیادی دارد.

این مثال را در نظر بگیرید: داشتن کدام‌یک ارزشمندتر است: یک) 10 رابطه داشته باشید که فعالانه روی تمام پست‌های شما نظر داده و آن‌ها را به اشتراک بگذارند، ب) 100 رابطه که گاه و بی گاه روی برخی از پست‌های ارسالی شما لایک کنند، یا ج) 1000 رابطه که به ندرت پست‌های شما را بخوانند یا اصلاً نخوانند؟
کدامیک از این سه دسته بیشتر تمایل خواهند داشت برای مشارکت در کسب و کار شما ثبت نام کنند؟ کسی که پست شما را که در کنار صدها پست مشابه دیگر که درباره کسب و کار شما در فضای رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود به صورت اتفاقی بگیرد و بخواند؟ یا یک دوست قدیمی که ممکن است فقط سالی یک یا دو بار با وی همکلام بشوید، اما هم او همه پست‌های شما را می‌خواند و براحتی متوجه می‌شود که شما در گذر زمان چقدر شادتر، سالم‌تر و موفق‌تر شده‌اید؟
نکته اینجاست که این افراد باید آنقدر شما را بشناسند که از میان صدها صدای مزاحم و اضافه‌ای که در فضای مجازی پراکنده است، صدای شما را شنیده و به آن گوش دهند. آنها باید آنقدر شما را بشناسند که بی حرف پیش اعتماد کنند که فرصتی که به آن‌ها معرفی شده فرصتی واقعی است، نه یک تبلیغات بازرگانی بی محتوا. آنها باید حس کنند که شما نگران حفظ سلامتی و رفاه آن‌ها هستید، نه نگران منافع خودتان.
خوب، حالا باید چطور روابط آنلاین قوی‌تری ایجاد کنید؟ چطور می‌شود یک آشنا را به یک دوست، و یک دوست را به شریک و متحد تبدیل کرد؟
درست است که تعامل چهره به چهره قطعاً می‌تواند به تقویت روابط متقابل کمک کند اما شرط لازم برای این روابط نیست. در واقع بسیاری از تاکتیک‌های تقویت روابط به صورت چهره به چهره قابل انجام است اما می‌توان همان تاکتیک‌ها را به همان اندازه موثر، و حتی گاهی اوقات موثرتر از حالت چهره به چهره، در شرایط آنلاین به انجام رساند.

همزاد‌هایتان را کشف کنید
حتماً متوجه می شوید وقتی تازه با کسی برای اولین بار دیدار کرده‌اید و کشف می‌کنید که بین شما و او یکی دو تا چیز مشترک وجود دارد چطور حس می‌کنید «چه دنیای کوچکی است!» اگر سه یا چهار مورد مشترک کشف کنید، آنوقت می‌شود «عجب تصادفی!» این عدد اگر به 10 برسد، شروع می‌کنید به تعریف کردن جک‌هایی درباره دوقلو‌هایی که تا بزرگسالی از وجود همدیگر خبر نداشته‌ و در دو خانواده مختلف بزرگ شده‌اند، مثل فیلم‌های هندی! به این می‌گویند داشتن همزاد، یا تعداد افرادی که با شما مشترکات زیادی دارند. رسانه‌های اجتماعی بهترین مکان ممکن برای کشف همزادها است. تنها کاری که باید بکنید این است که پروفایل‌های اجتماعی و چند پست آخر افراد دیگر را بخوانید و بی شک، یکی دو تا مخرج مشترک با ایشان پیدا خواهید کرد. برای این‌که دیگران نیز موضوعات و مخارج مشترکشان را با شما پیدا کنند، تا جایی که می‌توانید در مورد خودتان و اخلاقیات‌تان در پروفایل و پست‌هایتان مطلب بنویسید.

آسیب پذیر ظاهر شوید
مردم وقتی به کسی اعتماد می‌کنند که از دیگران اعتماد ببینند. خودتان را تمام و کمال در معرض دید بگذارید. دکمه‌های پالتوتان را باز کنید. چیزهایی را به اشتراک بگذارید که شما را فراتر از منطقه راحتی‌تان نشان دهد؛ بی دفاع و بدون گارد محافظ. وقتی در دلتان را بگشایید امکانی فراهم کرده‌اید که آن ها هم خودشان را به روی شما بگشایند، و همین باعث ایجاد یک تجربه دلچسب و ارتباط دهنده می‌شود.

خرده تعهدات را بدهید و به آن پایبند باشید
اگر می‌گویید می‌خواهید پستشان را لایک کنید، این کار را بکنید. به آنها می‌گویید می‌خواهید پست وبلاگشان را بخوانید و ذیل آن نظرتان را بنویسید؟ حتماً اینکار را بکنید. اگر می‌خواهید روی شبکه اجتماعی کسی را به آنها معرفی کنید، این کار را بموقع انجام دهید. با فردی که قرار می‌گذارید تا سر یک ساعت مشخص به وی زنگ بزنید، زنگ بزنید، آن هم سر همان ساعتی که قول داده‌اید. هر خرده وعده‌ای که عمل بشود به ایجاد اعتماد و تفاهم کمک می‌کند.

فعال باشید
منتظر آنها نمانید که کاری از شما بخواهند، خودتان پیش قدم بشوید و ابتکار عمل را دست بگیرید. آدم‌ها به واقع متوجه تعاملات رسانه‌های اجتماعی می‌شوند و آن‌ها را درک می‌کنند. لایک کردن خوب است؛ به اشتراک گذاشتن بهتر است؛ نظر دادن بهترین است. خودتان را به آدم‌ها مرتبط با روحیه و کسب و کار و جالب توجه معرفی کنید.

همکاری کنید
هیچ کاری و چیزی سازنده‌تر و بهتر از همکاری حرفه‌ای (و چه بسا دستیابی به یک هدف مشترک) نیست. چنین فرصت‌هایی در فضای مجازی کم نیستند: پتیشن‌ها، کمپین‌های جمع‌آوری کمک مالی، نشست‌های مجازی، سرمایه گذاری مشترک و غیره. دنبال چنین فرصت‌هایی بگردید و اگر چیزی پیدا نکردید خودتان یکی ایجاد کنید.

زمان بگذارید
ایجاد روابط قوی نیازمند زمان است. درست است، گاهی انسان‌ها بلافاصله و در مدت زمان کوتاه جلب یکدیگر می‌شوند چون روابط عاطفی قوی بین آن‌ها ایجاد می‌شود؛ مخصوصاً پس از وقوع یک سانحه. اما اگر می‌خواهید یک استراتژی ارادی داشته باشید، وقت و زمان بگذارید. شاید این کار نیازمند یک مکالمه خصوصی در فضای مجازی دونفره باشد، یا صرفاً خواندن و اظهار نظر در پست‌های وبلاگ طرف، و یا بازخورد دادن به چیزی که قبلاً ارسال کرده‌اند. شاید زمان به واقع کمیاب و طلا باشد، به همین خاطر است که همه می‌خواهند وقتی که صرف می‌کنند را عاقلانه انتخاب کنند، اما درست به همین دلیل است (وقت گذاشتن برای کسی) که انسانها قدردان یکدیگر می‌شوند.

باب برگ (Bob Burg)، نویسنده کتاب‌های مدیریتی، قانون طلایی نتورک را به این شکل توصیف می‌کند:
«وقتی همه چیز (در دو طرف معامله یا معادله) برابر شد، آدم‌ها تصمیم می‌گیرند کسب و کار کنند، به یکدیگر کار ارجاع دهند، به افرادی که می‌شناسند، دوستشان دارند و به آنها اعتماد می‌کنند.»
اگر می‌خواهید کسب و کارتان رشد کند، باید تمرکزتان را بگذارید روی افزایش تعداد افرادی که می‌شناسید، و کسانی که حاضرند به شما اعتماد کنند، نه کسانی که فقط حاضرند به خاطر شما روی یک دکمه کلیک کنند.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.