مقاله

وفور خلاقیت

عکس: بادران

نوشته: گابریل برنشتاین (Gabrielle Bernstein)، سخنران و نویسنده

 وقتی که در گفتگوهای روزمره به جای صحبت درباره از دست دادن شغل به گفتگو درباره درآمد منفعلانه روی آوردم، از همان موقع فهمیدم که اتفاق خوبی برای دوستانم افتاده است. این تغییر زمانی رخ داد که این دوستان کم‌کم داشتند می‌رفتند سراغ ساز و کار بازاریابی شبکه‌ای. چیزی که زمانی تصور می‌شد نوعی طرح هرمی است داشت به تدریج تبدیل می‌شد به کسب و کاری که می‌توانست برای همیشه ریشه رکود اقتصادی را بخشکاند. بازاریابی شبکه‌ای ساختاری است طراحی شده توسط شرکت‌های بزرگ برای این‌که میزان وفاداری به برند را در میان توزیع کنندگان تقویت نماید. این مدل هوشمندانه کسب و کار یک ماشین پول‌سازی به تمام معنا است برای فعال کردن افرادی که به دنبال بازیابی پس انداز خود هستند یا کارآفرینانی که به صورت حق‌العمل‌کاری (پورسانتی) کار می‌کنند.
با توجه به تعداد زیاد افراد مشهور و سلبریتی‌هایی که به تازگی وارد کار بازاریابی شبکه‌ای شده‌اند، به نوعی این کار به روش مد روز برای پول درآوردن تبدیل شده است. این روزها سلبریتی‌هایی همچون دانا کارن، کریستی ترلینگتن، رادنی یی، دکتر و کریستین نورتراپ جزو توزیع کنندگان شرکت‌هایی به حساب می‌آیند که خود مصرف کننده محصولاتشان هستند.

از همه مهم‌تر و جالب‌تر این‌که این روزها بیشترین تعداد توزیع کنندگان شرکت‌ها را خانم‌هایی جوانی تشکیل می‌دهند که وارد ساز و کار بازاریابی شبکه‌ای شده‌اند. بنابراین بهتر است وفور نعمت را به دستان پر توان همین خانم‌ها بسپاریم! لوران برایزندین (Louann Brizendine)، متخصص زیست عصب‌شناسی چنین استدلال می‌کند که خانمها روزانه بیش از 20000 واژه تکلم می‌کنند (چه نویسنده و چه کسی که از وی نقل قول شده، هر دو خانم هستند و بنابراین در این نوشته قصد اهانت یا تمسخر خانم‌ها در میان نیست.- مترجم). واقعاً اگر کسی هست که زمان زیادی را صرف صحبت کردن می‌کند، همان بهتر که لااقل یک چیزی بفروشد. و این همان کاری است که ما داریم می‌کنیم! خانم‌های شهر نیویورک سیتی که جزو بهترین کارآفرینان و بنیان‌گذاران شرکت‌ها هستند، هر بار که مشغول صحبت می‌شوند، در واقع دارند چرخ‌های اقتصادی این شهر را به حرکت در می‌آورند.
به ویژه سه تن از دوستانم را زیر نظر داشته‌ام؛ افرادی که توانسته‌اند گام‌هایی محکم و بزرگ در کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای بردارند. مطمئنم با اعتماد به نفسی که این افراد دارند داستان‌ زندگی‌شان به شما کمک خواهد کرد تا بیش از بیش به مزایای این روش خلاقانه کسب و درآمد آگاه شوید.

 بیانکا بلدینی (Bianca Beldini)، سوزن درمانگرا، ورزش درمانگر، روغن درمانگر تایید شده و کسی که عاشق سلامتی است، در طول پنج سال گذشته هم خود مصرف کننده محصولات شرکت یانگ لیوینگ بوده هم آن‌ها را برای مشتریانش تجویز می‌کرده است. او از ژانویه سال 2009 دست از خرده فروشی این محصولات برداشت و تبدیل به یک توزیع‌کننده عمده فروش شد. او این الهام را در اثر صحبت با مشاور و مربی‌اش گرفت و متوجه شد اگر این کار را انجام دهد خواهد توانست امکاناتی همچون کسب درآمد دائمی و ماهانه داشته باشد. بلدینی می‌گوید: «اولین هدفم این بود که مصرف ماهانه‌ام را به صورت یکجا و عمده از شرکت بخرم. یکی از انگیزه‌های من در این کار این بود که یک کارآفرین هستم. به عنوان یک متخصص طب سوزنی و بر خلاف بازاریابان شرکت‌های بزرگ، برای کسب و کار داشتم هزینه پرداخت می‌کردم و اگر نمی‌توانستم سر کارم بروم، اگر مریض می‌شدم یا به تعطیلات می‌رفتم هیچ پورسانتی دریافت نمی‌کردم. با استفاده از این مدل فرصتی برایم فراهم شد که به صورت ماهانه چکی بابت پوررسانت‌هایم برایم ایمیل بشود و بتوانم بر آن تکیه کنم. شروع کردم به لذت بردن از این کار و تشویق کردن همکارانم در سازمان و به مزیت‌های محصولاتی که عرضه می‌کردم ایمان آوردم و یک کانال درآمدی جانبی برای خودم ایجاد کردم. بهترین بخش همه این اتفاقات این بود که توانستم تک‌تک اعضای زیرمجموعه‌ام را آنقدر توانمند کنم که هر کدام بتوانند در سازمانم به سه ضلع خوشبختی دست پیدا کنند: سلامتی جسم، رفاه و ثروت انبوه!».

هر چند این دختر ممکن است خیلی جوان باشد، با این حال در عرصه‌ی بازاریابی شبکه‌ای به هیچ وجه تازه‌کار به حساب نمی‌آید. کیت نورتراپ مولر (Kate Northrup Moller)، از شرکای موسس شرکت تیم نورتراپ، همه همّ و غمّ خود را بر روی مدل کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای شرکت مکمل‌های غذایی یوسانا گذاشته است. کیت زمانی که از اتاق نشیمن مادرش شروع به کار کرد تنها 18 سال سن داشت. از آن زمان تا بحال به یکی از شرکای مادرش، دکتر کریستین نورتراپ تبدیل شده و این دو به کمک هم توانسته‌اند یک سازمان هزار نفره قوی بسازند که در هفت کشور فعالیت می‌کند. کیت می‌گوید: «برای من شروع به کار در صنعت بازاریابی شبکه‌ای به معنی آزادی بوده است. من تقریباً بیست و خورده‌ای سالم است. کیست که یکی دو سال باشد که از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده و فکر پیدا کردن یک کار برای خودش نیفتاده باشد. من به این دلیل به توسعه شرکت تیم نورتراپ ادامه می‌دهم که عاشق کارم هستم و واقعیت این است که برای گذران زندگی نه تنها ثبات مالی دارم، بلکه آزادی انتخاب هم دارم تا کاری را انجام دهم که دوستش دارم و این مسئله برایم یک رحمت الهی است.»

دوستم کلی لین آدامز (Kelly Lynn Adams) از بازاریابی چند سطحی به عنوان سکوی پرتابی به سوی کارآفرینی‌های آینده‌اش استفاده کرده است. پنج سال پیش کلی به دنبال عصاره‌های گیاهی و محصولاتی گیاهی برای مراقبت از پوست بود تا به وی در حل مشکل پوستش کمک کند. همان موقع بود که محصولات آربن اینترنشنال به وی معرفی شد. او خیلی زود فهمید محصولات آربن نه تنها محصولی است که داشته دنبالش می‌گشته بلکه وسیله‌ای است که می‌تواند مانع از سگ دو زدن‌های او از ساعت 9 صبح تا 5 عصر شود. کلی می‌گوید: «من عاشق‌ چک‌های دریافتی‌ ماهانه‌ام از شرکت آربن و ساختن تیمم هستم و این درحالی است که کار تمام وقت قبلی‌ام را هم ترک نکرده‌ام. چه چیزی بهتر از این که خودت انتخاب کنی با چه کسی کار می‌کنی، در مورد محصولی صحبت کنی که عاشقش هستی و مجبور نباشی برای چندرغاز پول صبح تا شب کار کنی!؟  من که بالاخره کار مورد علاقه‌ام را پیدا کرده‌ام! گذشته از همه عاشق این هستم که می‌توانم به دیگران کمک کنم، الهام و انگیزه ببخشم و تیمم را توانمند کنم تا به چیزی که دلشان در زندگی می‌خواهد برسند.»

علاوه بر این، محصولاتی که این خانم‌ها در حال فروش آنند کاملا منطبق با محصولاتی هستند که طبق تئوری رکود، باید در یک حالت کسادی اقتصادی بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کرد. وقتی اوضاع برای همه مان سخت و غیر قابل تحمل می‌شود می‌رویم و یک رژ لب می‌خریم! تئوری رژ لب می‌گوید در طول دوران رکود اقتصادی زنان به ولخرجی کردن برای خرید محصولات ارزان قیمت مثل رژ لب روی می‌آورند. این نظریه نشان می‌دهد که ما حتی وقتی نتوانیم ولخرجی کنیم و دست و دلباز باشیم، باز هم دلمان می‌خواهد به خودمان برسیم. بعلاوه محصولات ویتامینه و درمان‌های غیر دارویی مانند روغن‌های ضروری در دوران رکود اقتصادی موجب رشد اقتصاد خواهند شد. هزاران نفری که فاقد بیمه تکمیلی درمان هستند جرئت نمی‌کنند مریض بشوند. در نتیجه برای این‌که ایمنی بدنشان را حفظ کنند رو به ویتامین‌ها می‌آورند.
رکود اقتصادی فرصت‌های زیادی فراهم می‌آورد تا خارج از چارچوب‌های معمول فکر کنید و به دنبال شور و اشتیاق خودتان بروید. بازاریابی شبکه‌ای را به خاطر بسپارید و این شور و اشتیاق را به کسب درآمد تبدیل کنید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.