مقاله

آیا در کسب و کارتان با مانعی مواجه شده‌اید؟

عکس: بادران

نوشته: تیم سیلز (Tim Sales)

  تازگی‌ها سوالی برایم فرستاده شد که معمولاً از این نوع سوال‌ها کم پیدا شده یا به ندرت پرسیده می‌شود؛ اما سوال بسیار مهمی بود مبنی بر این‌که، «چگونه از پس آبجکشن‌های MLM برآییم؟» وقتی این سوال را می‌خوانید تصور نکنید که اصلاً به شما مربوط نمی‌شود، بلکه این سوال در واقع به همه افراد مرتبط است.
این سوال را بانویی فوق‌العاده از من پرسید که در یکی از رویداد‌های شبکه‌ای آنلاین با او ملاقات کرده بودم. سوال او طولانی و با توضیحات مفصل بود، بنابراین من آن را برای‌تان خلاصه می‌کنم:
 
جناب تیم، نیازمند کمک‌تان هستم. یادم می‌آید که در آن رویداد شبکه‌ای گفتید که شرکت‌تان از سوی رسانه‌ها مورد حمله واقع شد اما موفق شدید همه چیز را به جای اولش برگردانید و از پس همه مسایل برآمدید. چطور از پس این کار بر آمدید؟

پیش از آن‌که از ابتدای روز جمعه رسانه‌ها شروع کنند به حمله به شرکت من، بودند مشتری‌هایی که حتی حاضر نشدند نگاهی به طرح کسب و کارم بیندازند و نیز هستند کسانی که  در همان ابتدای مراحل آموزشی شروع کردند به پس زدن و عقبگرد کردن از تصمیم‌هایی که برای ادامه راه گرفته بودند. واقعاً زبانم بند آمده و نمی‌دانستم باید چطور جواب بدهم. تصمیم گرفتم همه مراحل جذب نیروی جدید را مدتی به تعویق بیندازم تا درست و حسابی مسئله را حل کنم.

شما وقتی دوباره شروع کردید به بازسازی سازمان‌تان، چطور توانستید بر تبلیغات منفی علیه شرکت‌تان غلبه کنید؟
دلیل این که می‌گویم این سوال به همه ربط پیدا می‌کند این است که در خلال حملاتی که رسانه‌ها به من و شرکتم کردند یک فکر و ایده اساسی یاد گرفتم.

قانون جاذبه
ببینید، اگر ماشینی شروع کند به پایین رفتن از سراشیبی یک تپه و جایی از مسیر بر روی شیب تپه متوقف شود، چه ناگهانی و چه به تدریج، قطعاً چیزی بوده که آن ماشین را متوقف کرده است. بر اساس قوانین جهان (جاذبه) باید آن ماشین همین طور به پایین رفتن ادامه دهد، اما این اتفاق نمی‌افتد. بنابراین شما می‌فهمید که چیزی یا کسی باید آن را متوقف کرده باشد.
اگر بخواهیم به بحث خودمان برگردیم، این عامل حالا هر چه می‌خواهد باشد، یا به هر کسی که ارتباط داشته باشد، بیایید نامش را «عامل بازدارنده» بگذاریم. کلمه بازداشتن به معنی این است: انجام یا اقدام به وارد کردن نیروی مخالفت؛ مقابله و ستیز.
بنابراین ماشین به ته دره نمی‌رود به دلیل «عامل بازدارنده». این عامل چه چیزی می‌تواند باشد؟ می‌تواند چند سنگ باشد که کنار جاده افتاده است. می‌تواند درختی باشد که در مسیر افتاده یا دروازه یک راه باریکه باشد. گاهی هم می‌تواند یک تابلوی ایست باشد. به این معنی که در این میان کسی با گفتن «ایست» با زبان یا بوسیله نوشتن آن روی یک تابلو سعی کرده شما را از رفتن باز دارد و در نتیجه راننده ماشین را متوقف کرده است.

یک نمونه از زندگی واقعی
حالا بیاید همین را از تئوری ببریم به قالب زندگی واقعی.
یک فرد یا گروهی کوچک یک مانع بازدارنده در رسانه‌ها قرار می‌دهد تا از پیشروی شرکت شما جلوگیری کند. تنها حالتی که او می‌تواند در این هدفش موفق شود این است که شما به اندازه کافی برای مقابله با آن تلاش نکنید.
ببینید، شما دارید در جاده راحت و آسان پیش می‌روید و در این میان گاهی سنگریزه‌هایی زیر چرخ ماشین شما می‌رود یا با تپه‌ای روبرو می‌شوید و باید از سربالایی آن بالا بروید. برای بالا رفتن از آن سراشیبی باید تلاش‌تان را بیشتر کنید، یعنی باید کمی بیشتر روی پدال گاز فشار بیاورید تا علیرغم وجود سربالایی در مسیر، همچنان به پیشروی در مسیر با همان سرعت قبلی ادامه بدهید. نکته اینجاست که همواره در مسیر، ناملایمات و عوامل بازدارنده‌ای پیدا می‌شوند. کافی است تلاش خودتان را قدری بیشتر کنید تا از آن مانع عبور نمایید.
وقتی ناگهان با یک سری عوامل بازدارنده‌ای روبرو می شوید که قبلاً هرگز مانند آن‌ها را ندیده بودید، اگر قوانین کار کردن را بلد نباشید همین باعث خواهد شد در هم بشکنید. بدترین چیزی که ممکن است انجام دهید این است که دست از تلاش بردارید و اصطلاحاً شل کنید! برای جبران افزایش تعداد موانع باید تلاشتان را بیشتر کنید؛ در غیر این صورت موانع و گرفتاری‌ها بر شما مسلط می‌شوند.
اگر دارید رودخانه‌ای را خلاف جهت آب شنا می‌کنید، باید آن قدر بر تلاش‌تان بیفزایید که فشار حرکتی آب در جهت خلاف حرکت خودتان را خنثی کنید. شنا بر خلاف جهت حرکت آب در رودخانه نوعی مانع و بازدارنده ثابت و یکنواخت است. اما اگر در ساحل اقیانوس به شنا بپردازید، انواع و اقسام موج‌های بازدارنده به شما برخورد خواهند کرد که ناشی از حرکت امواجی هستند که از سمت اقیانوس به سوی شما می‌آیند. حال چطور باید بر این نیروی مخالف غلبه و آن را خنثی کنید؟ سرتان را پایین می آورید و مستقیماً به زیر موج غوطه می‌خورید! یعنی اگر بخواهید بر گرفتاری‌ها و موانع پیروز شوید باید تلاش بیشتری به خرج بدهید. این تنها راهی است که می شود از میان امواج مخالف عبور کرد.

افزایش تلاش‌ها در مواجهه با موانع
بنابراین اگر قبل از رویارویی با موانع و مشکلات از هر 10 مشتری فقط حامی و لیدر یک نفر شده‌اید، دیگر می‌دانید که باید این بار با بیست نفر صحبت کنید. این امر شبیه به فشار دادن پدال گاز در ماشینی است که به یک سربالایی رسیده است. مثل وقتی که در مواجهه با جریان مخالف آب سرعت دست و پا زدن در شنا کردن را بیشتر می‌کنید. اگر سوار یک دوچرخه بودید، در مواجهه با سربالایی سعی می‌کردید روی رکاب‌ها بایستید تا بر شیب مسیر پیروز شوید! جالب اینجاست که وقتی داشتم این مطلب را می‌نوشتم نگاهم از پنجره بیرون افتاد و کودکی را دیدم سوار بر سه چرخه که برای پیروز شدن بر شیب کمی که در خیابان هست روی رکاب‌ها ایستاد و ایستاده پا زد تا بر سربالایی شیب پیروز شود.
اگر بر تلاشتان نیفزایید مانع بر شما غلبه خواهد کرد. به همین سادگی.

بنابراین برای این‌که به این سوال جوابی سرراست و رک داده باشم گفتم:
بانوی گرامی و فوق‌العاده
برای پیروز شدن بر موج‌های منفی رسانه‌ای فقط تلاشم را بیشتر کردم تا بر موانع ایجاد شده غلبه کنم. البته می‌دانستم چیزهایی که درباره شرکت من در رسانه‌ها می‌نوشتند و می‌گفتند یک مشت دروغ است. همین طور تحقیقاً مطمئنم چیزهایی که دارند درباره شرکت شما می‌گویند هم همه‌اش دروغ است. در این باره قبلاً تحقیق کرده‌ام.
یک وقت نکند جذب مشتری را کم کنی، اتفاقاً سرعت جذب مشتری‌ات را بیشتر کن.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.