مقاله

نمی‌توانید از بخشی از وقت‌تان برای نتورک بگذرید؟ این‌کار به نفع‌تان تمام خواهد شد؟

عکس: بادران

  گاهی می‌شنوم بعضی از افراد می‌گویند تعهداتی که به خانه و خانواده دارند مانع از این می‌شود که برای جلسه‌های کاری وقت بگذارند و در آن‌ها شرکت کنند. وقتی که در بحث بررسی مسائل جنسیتی در نتورک دست به تحقیقی در ابعاد گسترده زدم، انتظارم این بود که در این زمینه بین مردان و زنان از منظر تعهدات خانوادگی و زمان اختصاص داده شده از سوی آن‌ها برای کار‌های نتورک تفاوت چشمگیری را شاهد باشم. در عوض آنچه دیدم مرا شگفت زده کرد.
خانم‌های زیادی از سالهای پیش به من گفته بودند که شرکت در جلسات کاری که در ساعت‌های صبح برگزار می‌شوند برای آن‌ها مشکل است. این موضوع قابل درک است چون علیرغم این‌که این روزها جوامع مختلف از منظر تساوی حقوق زنان و مردان ظاهراً در جایگاه رفیع‌تری نسبت به گذشته قرار دارند، با این حال خانم‌های زیادی به من می‌گفتند که انجام سهمیه شیرمرد خانه و خانواده از کار‌های خانه هنوز هم برعهده خانم‌هاست و آن‌ها هستند که باید وظیفه سازماندهی کارهای خانه و رساندن بچه‌ها به مدرسه را بر عهده بگیرند.
با این حال در تحقیقی که ما انجام دادیم تفاوت میان برنامه ریزی کاری بین زنان و مردان عدد ناچیزی نشان می‌داد. خانم‌ها (3/9 درصد) تنها چند درصد بیشتر از آقایان (4/8 درصد) با شرکت در جلسات صبحگاهی مشکل داشتند. تقریبا 22 درصد از مردان در مقایسه با حدود 19 درصد از زنان اعتقاد داشتند که حضور در کارهای نتورک در ساعت‌های صبح برایشان بهتر است. اگر چه زنانی که در نظر سنجی ما شرکت کرده بودند کمتر از مردان به راحت‌تر و مناسب‌تر بودن جلسات برگزار شده در ساعت‌های صبح اعتقاد داشتند اما تفاوت میان این دو به هیچ وجه عدد بزرگ و معنی‌داری نبود.
در واقع چنان که از ظواهر امر بر می‌آید حقیقت موضوع چیز دیگری است: مزایای نتورک کردن خیلی بیشتر از سختی‌هایی است که در کار برنامه‌ریزی‌های زمانی پیش می‌آید.
هم زنان و هم مردان هر دو این مفهوم را درک می‌کنند، لذا همین مسئله بهترین دلیل برای تساوی نتایج آماری بین مردان و زنان در این بررسی علمی است.
ابتدا، اجازه دهید نگاهی بیندازیم به منافع و مزایای مالی. همانطور که می‌دانید، در هر کسب و کاری دو مفهوم وجود دارند که باید مد نظر قرار بگیرند: هزینه‌های پولی سخت و هزینه‌های پولی نرم. «پول سخت» همان پولی است که مستقیماً از داخل جیبتان در می‌آورید و دربرگیرنده کارت‌های اعتباری، پول نقد، چک و دیگر اموالی است که دارای ارزش پولی هستند.
 اصطلاح «پول نرم» برای تعیین ارزش خدمات و یا وقت سرمایه گذاری شده به کار می‌رود؛ که اگر سرمایه‌گذاری نشوند تحت عنوان هزینه‌های جاریه دسته‌بندی می‌شوند. ممکن است این موضوع موجب شگفتی شما را فراهم آورد اما ثروت‌مندان بیش از آن‌که از سرمایه‌گذاری پول سخت به مال و ثروت دست یابند از سرمایه‌گذاری وقت و زمان به منال و مکنت می‌رسند. شما هم از سرمایه‌گذاری پول نرم خودتان ارزش بیشتری برداشت می‌کنید تا چیزی که به زعم شما برابر با دلار واقعی است.
اگر مجبور می‌شدید پول نرم خودتان را بر روی چیزهایی همچون کار، نتورک کردن، برقراری ارتباطات و ایجاد روابط جدید سرمایه‌گذاری‌ کنید شاید تعجب می‌کردید اگر می‌دیدید ارزش مالی که به کسب و کارتان داده‌اید چقدر هنگفت است.

بیایید نگاهی یبندازیم به آرایه‌ای از آثار مثبت ثروتی که نتورک کردن برای‌تان به ارمغان می‌‌آورد؛ چیزی بسیار فراتر از صرف تعداد کالاها یا خدماتی که به فروش رسانده‌اید.

•    حجم افزوده فروش
•    تعداد متوسط معامله بیشتر در هر فروش
•    نسبت نهایی شدن معامله‌های بیشتر
•    زیرمجموعه‌هایی که بیش از پیش واجد شرایط حرفه‌ای شدن هستند
•    تعداد بیشتر جذب زیرمجموعه‌های مستقیم و با واسطه
•    تعداد انجام معاملات تکراری بیشتر
•    تعداد مزایای بازاریابی زبانی مثبت بیشتر
•    وفاداری مشتری بیشتر
•    شناخت جامعه قوی تر
•    ارزش ادراک شده بیشتر

هر چقدر رابطه مستحکم‌تری ایجاد کنید به همان اندازه معتبرتر خواهید شد. هر چقدر اعتبار بیشتری به دست آورید، افراد بیشتری به استخدام شما روی خواهند آورد و شما را به دیگران معرفی خواهند نمود.

حتی از آن مهم‌تر این‌که: تصویر ایجاد شده از این کیفیت در نتیجه نتورک کردن به دست آمده است.
تصویر ذهنی از کیفیت یک فرد بسیار تصویر قدرتمندی است. این تصویر به قدری شناخته شده و معروف است که مصرف کنندگان حتی حاضرند بابت محصولات و خدمات کسی که تصویر بهتری دارد هزینه بیشتری پرداخت کنند؛ محصولات و خدماتی که به زعم آن مصرف کنندگان، هم از منظر اخلاقی و هم از منظر ارزش کالایی در رده بالاتری نسبت به دیگر محصولات و خدمات قرار دارند. از یک تولید کننده محلی محصولات ارگانیک و غذاهای سالم گرفته تا تجار منصف و تولید کنندگان قهوه‌ای که بخشی از درآمد حاصل از کسب و کارش را در کارهای عام‌المنفعه و بشر دوستانه سرمایه‌گذاری می‌کند، تا مصرف کنندگان دارای حق انتخاب، همگی دارند به بازار (در مفهوم کلی و علمی آن) نشان می‌دهند که به دنبال اخلاق خوب و محصول با کیفیت هستند.
 
چه راهی برای انتقال یک تصویر با کیفیت از کسب و کارتان به دیگران بهتر از این  که رای اعتماد کسانی را داشته باشید که به شما باور دارند آن قدر که نمی‌توانند از صحبت کردن و تبلیغ مداوم شما دست بردارند؟
با داشتن اعتبار نزد بسیاری از مردم و مورد تایید آن‌ها قرار گرفتن، نام شما بارها و بارها و هر بار با بسامد و اعتماد به نفس بیشتر نزد افواه مردم برده می‌شود. پس از اینکه بارها و بارها کیفیت خودتان را اثبات کردید، دیگر چنان مردم به شما مراجعه کرده و شما را به دیگران معرفی می‌کند که تا ابدالدهر نه رتبه‌تان در میان صاحبان کسب و کار مشابه مورد تهدید واقع می‌شود و نه درجه کیفیت‌تان زیر سوال می‌رود. این منافع بسیار فراتر از تفاوت‌های جنسیتی است.

پس دست از بهانه آوردن بردارید و وقت بیشتری برای نتورک بگذارید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.