مقاله

چرا مدیریت شهرت در برند شخصی حایز اهمیت فراوانی است؟

عکس: بادران

نوشته: جیم جوزف (Jim Joseph)، استاد بازاریابی، نویسنده، و وبلاگ نویس

 به لطف دنیای دیجیتال، هیچ‌گاه مثل امروز قادر نبوده‌ایم برند شخصی‌مان را ساخته، پرداخته و بازاریابی کنیم. با این حال، ما هم مثل برند‌های بزرگ دنیا، مجبوریم برند خودمان را چه به صورت آنلاین و چه آفلاین، مدیریت شهرت کنیم. این کاری است که من هر روزه آن را انجام می‌دهم.
دنیای دیجیتال نوعی تریبون برای هنر و صنعتم در اختیار من قرار داده است. هر روز رأس ساعت 5:00 صبح یک پست وبلاگی می‌نویسم و آن را در فضای شبکه‌های مجازی منتشر می‌کنم. در نتیجه، آدم‌هایی مرا دنبال می‌کنند (فالو) که در غیر این صورت هرگز نمی‌توانستم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم. بدون وجود دنیای دیجیتال هیچگاه نمی‌توانستم به چیزی دست پیدا کنم که امروزه ساخته‌ام یا نمی‌توانستم حتی بر آن تاثیری بگذارم.
اما این کار با نوعی خطر کردن (ریسک) همراه است. البته می‌دانم که همه مخاطبین با من هم رای و عقیده نخواهند بود. در دنیای کسب و کار همیشه همه چیز می‌تواند پلاریزه و قطب بندی شود.

ساخت برند شخصی تنها خودی نشان دادن، منتشر کردن آرا و عقاید، مورد توجه واقع شدن و «شناخته شده بودن» نیست. این‌کار اصلاً به معنی کیم کارداشیان بودن نیست (یکی از خواهران کارداشیان و بزرگترین آن‌ها، که صرف نظر از یک شوی تلویزیونی که به صورت خانوادگی اجرا می‌شد، تا این لحظه فاقد هیچ فعالیت هنری بوده ولی به لطف فعالیت افراطی در دنیای دیجیتال و شبکه‌های مجازی، به یکی از سلبریتی‌های مشهور تبدیل شده است- مترجم). برند سازی یعنی این‌که خودتان باشید و نحوه درک و دریافت مردم از خودتان را مدیریت کنید.

 می‌توانید با استفاده از دنیای دیجیتال برند خودتان را به دنیا نشان دهید و همیشه با دیگران در ارتباط باشید بدون این‌که در فکر شهرت یا ثروت بوده باشید. من رفتار‌های دو بچه‌ام را مدام زیر نظر می‌گیرم. هیچ کدام‌شان سعی در مشهور شدن ندارد. اما آن‌ها از رسانه‌های اجتماعی برای ابراز عقیده و بیان چیزهایی استفاده می‌کنند که برایشان دارای اهمیت است و به این وسیله با شبکه گسترده دوستانشان ارتباط برقرار می‌کنند.
دنیای دیجیتال فرصتی در اختیارمان قرار می‌دهد تا هرگاه اراده کردیم و در هر موقعیتی با دیگران در ارتباط باشیم. من در تمام طول روز از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف، چه شبکه‌های ارسال و دریافت متن و چه شبکه‌های به اشتراک‌گذاری فایل‌های صورتی و تصویری، با اطرافیانم در ارتباط مداوم هستم. با دوستان، همکاران و اعضای خانواده‌ام درباره همه جنبه‌های زندگی ارتباط برقرار می‌کنم، به معنای واقعی از مطالبی که در کلاس‌های درس می‌شنوم تا مسائل مبتلا به شغلی که دارم، و هر چیز دیگری که در این میانه نقطه عطفی برایم به حساب آید.
وقتی در زندگی واقعی با یکی از این افراد برخورد می‌کنم گویی هرگز از یکدیگر جدا نبوده‌ایم. این روز‌ها مهمانی‌های تجدید دیدار و صله رحم دیگر چندان کارایی گذشته را ندارند.
به انحاء ‌مختلف این دوستان برند شخصی من هستند، همانطور که شبکه افراد پیرامون هر کسی جزء برند شخصی وی به حساب می‌آیند. این‌ها آدم‌هایی هستند که تجربیات فردی‌مان را حول محور یکدیگر ساخته و با کمک هم خاطره پرداخته‌ایم. این آدم‌ها بخش بزرگی از برند شخصی ما بوده و در ساختن شهرت فردی ما کمک فراوانی نموده‌اند.

مجموعه‌ی همه فعالیت‌های شما در فضای رسانه‌های اجتماعی به واقع پژواکی است از برند جمعی شما؛ بنابراین باید با هدفمندی به فکر مدیریت آن باشید. رفتار شما در رسانه‌های اجتماعی به برند شما تبدیل شده و شهرت شما را می‌سازد. وقتی پلت‌فرمی که در اختیار دارید یک پلت فرم دیجیتالی است، از آن با دقت و مراقبت استفاده کنید زیرا مرز میان رفتار سازنده و رفتار مخرب به باریکی یک مو است.
وقتی رسانه‌های اجتماعی عاقلانه مورد استفاده قرار گیرند می‌توانند صحنه‌ای بی‌مانند برای نقش آفرینی شما باشند. در صورتی که استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند در کسری از ثانیه آسیب‌های جبران ناپذیری به چهره و برند شخصی شما وارد کند.
مراقب پست‌هایی که می‌گذارید باشید، در مورد عکس‌هایی که منتشر می‌نمایید احتیاط به خرج دهید، و در گزینش افرادی که آنان را در خیل دوستان و آشنایان و شبکه پیرامونی خود راه می‌دهید، هدفمندی به خرج دهید. هر تعاملی در این زمینه جزئی از برند شماست. بنابراین باید در تثبیت و رسمیت دادن به برند شخصی‌تان استوار و محکم باشید و در جمع کردن حلقه پیروان (فالورها) هم همینطور عمل نمایید.
ثبات قدم و قوام داشتن، درست مثل هر برند بزرگ دیگری، کلید مدیریت برند و شهرت‌تان است، بنابراین در تمام مرحله مسیر گزینش عاقلانه را فراموش نکنید.
حتی افرادی که شما آن‌ها را دنبال (فالو) می‌کنید می‌توانند بازتابی از برند شما باشند، در نتیجه آن‌ها را هم آگاهانه انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که این آثار و تاریخچه‌ها دائمی و پاک نشدنی هستند؛ حتی وقتی فرد دیگری مطالب شما را با دیگران به اشتراک می‌گذارد، آن مطلب، عکس یا فیلم در همه دنیا پخش می‌شود و دیگر نمی‌توان جلوی این سیل خروشان را گرفت.
این شهرت و برند شماست؛ در نتیجه به فکر مدیریت آن باشید؛ باز هم می‌گویم، مثل تمام برند‌های بزرگ دنیا.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.