مقاله

مایه‌ی اتلاف پهنای باند دیگران نباشید

عکس: بادران

نوشته: چارلز روبین (Charles Rubin)

   «انبوهی از اطلاعات، و زمان کم»، این است عذابی که شهروندان دنیای دیجیتال از آن در رنجند. همه ما با پهنای باند Net مشکل داریم چرا که سعی می‌کنیم روزانه صدها بیت اطلاعات دریافت کنیم در حالی‌که مجرای ورودی‌مان تنها یک لوله باریک با قطر کم است. خود همین موضوع به قدر کافی افسرده کننده است که سعی کنید ارتباطات مفید را حفظ کنید و بدون این‌که مجبور باشید زمان ارزشمند آنلاین‌ بودن‌تان را صرف جستجوهای بیهوده و دریافت اطلاعاتی بکنید (که به هیچ دردی نمی‌خورند) به اطلاعات مفید دست پیدا کنید. وقتی به دنبال دریافت اطلاعات هستیم، همین الان آن را لازم داریم و دلمان می‌خواهد آشنایان اینترنتی جدید‌مان را با ارسال اطلاعات و محتوای ارائه شده مناسب خوشحال کنیم. اطلاعات خوب که به شکل منطقی و مختصر ارائه شده باشند نشان دهنده رویکردی حرفه‌ای به کسب و کارند. اطلاعات بد نیز نشان دهنده چیزی هستند کاملاً عکس مورد بالا. در نتیجه این امر مستلزم آن است که یک بازاریاب چریکی دانا در همه حال اولین گام خود را به بهترین نحو ممکن بردارد. برای این‌که کمی بیشتر بدانیم، در ادامه مطلب توضیحات بیشتری خواهم داد:

- به امضاهای‌تان دقت زیادی بکنید. مسلماً همه دلشان می‌خواهد که نام و نام خانوادگی، نام شرکت و اطلاعات تماس خودشان را در ایمیل یا ذیل بحث‌های گروهی بگنجانند، اما به شدت از ارائه اطلاعاتی که بیهوده و بی‌جهت فضا اشغال می‌کنند (و غالبا غیر قابل کشف هستند)، مثل اشکال گرافیکی، نقل قول‌های افراد مشهور، بیانیه‌های اهداف و رویکرد‌ها یا عبارات فلسفی بپرهیزید. اکثر افراد حاضر در فهرست‌های ارسال ایمیل‌های اطلاعاتی و پست‌های گروهی در گروه‌ها، فروم‌ها و گروه‌های بحث به محض دیدن امضاهایی که بیشتر از چهار خط را اشغال می‌کنند روی درهم می‌کشند؛ حتی برخی از فهرست‌ها به تازگی امضا‌های بیش از چهار خط را از فهرست افراد ارسال کننده اطلاعات حذف می‌کنند. ضمن این‌که احترام و حرمتی که برای امثال گاندی و شریعتی قایلید را در پست‌های ارسالی‌تان نشان دهید باعث نخواهد شد در زمینه کاری برنده شوید.

- بیهوده گویی نکنید. اگر نمی‌توانید در یکی دو صفحه قابل نمایش منظورتان را به مخاطبین برسانید، حتماً یک جای کار ایراد دارد و باید روی مهارت‌های نوشتن‌تان بیشتر کار کنید، یا این‌که بیش از حد شیفته آرا و عقاید خودتان هستید و دلتان می‌خواهد در شرح آن‌ها قلم فرسایی کنید، یا نمی‌توانید روی یک موضوع خاص تمرکز و تکیه کنید و مدام از این شاخه با آن شاخه می‌پرید. من قبلاً در برخی از گروه‌های تخصصی و کاری عضویت داشتم اما دیگر سعی می‌کنم نوشته‌هایی برخی از اعضای این گروه‌ها را نخوانم. علت این مسئله این نیست که آن تعداد معدود حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند بلکه مشکل از آن‌جا شروع می‌شود که برای درک و فهمیدن منظور این عده بیش از اندازه‌ای که باید و شاید می‌باید وقت صرف خواندن نوشته‌هایشان کنید.

- مقاله‌های طولانی پست نکنید. اگر یک منبع اطلاعاتی پیدا کردید که مطالبش برای بحث در گروه یا لیست ایمیلی‌تان مناسب و مفید است، با ارسال یک پست کوتاه حاوی شرحی مختصر درباره موضوع مورد نظر، لینک مطلب را برای مخاطبین‌تان قرار دهید تا برای خواندن باقی مطلب خودشان به محل مورد نظر رجوع کنند. در غیر این صورت دارید وقت‌تان را برای کسانی هدر می‌دهید که علاقه‌ای به خواندن مطلب شما ندارند. دانلود مطلب زیاد طول می‌کشد، خواندن آن مطلب زمان زیادی می‌خواهد و حتی مطالعه سرسری آن و سپس نادیده گرفتنش زمان زیادی از مخاطب خواهد گرفت. اگر در یک فروم موجود در یک سایت آنلاین مشارکت دارید، مقاله را روی بخش کتابخانه فروم آپلود کنید و نشانی آن را روی برد پیام‌های عمومی قرار دهید.

- از یک جمله خوب برای عنوان مطلب استفاده کنید. برای شرح و توصیف مطلبی که ارسال کرده‌اید از یک خط عنوان (تیتر) خوب و موثر استفاده کنید. هیچ چیز به آن اندازه باعث سردرد من نمی‌شود که مطلبی را باز کنم که فاقد موضوع باشد یا موضوع آن آنقدر گنگ و نامفهوم باشد که مجبورم برای این‌که بفهمم موضوع به درد من می‌خورد یا نه، حتماً باید وقت زیادی را صرف مراجعه به اصل مقاله کنم. اگر فکر می‌کنید مطلب‌تان مفید است و ارزش ارسال و پست کردن را دارد، پس نباید از انتخاب یک تیتر خوب برای شرح آن بترسید.

- از ارسال عکس حیوانات خانگی و بچه‌ها پرهیز کنید. صفحات وب شخصی هر روزه دارند مثل علف از زیر خاک سبز می‌شوند، اما به هیچ وجه به حرفه‌ای‌گری کسی که هر روز عکس حیوان خانگی یا بچه‌های فامیل را روی پست عمومی می‌گذارد باور ندارم. شاید مشتریان شما خوشحال بشوند از این‌که ببینند همزمان به جنبه‌های مختلفی در زندگی‌تان می‌رسید و هوای همه چیز و همه کس را دارید، اما اگر قرار باشد مردم را مجبور کنید وقتی به صفحه وب‌سایت شخصی شما وارد می‌شوند یک فایل GIF با حجم 50K حاوی تصاویر خاراندن سر مبارک گربه‌تان را دانلود کنند، نه نفر از هر ده نفر ترجیح خواهند داد هیچ وقت به یکی از مشتریان شما تبدیل نشوند. برای وقت مشتریان موجود و مشتریان بالقوه‌تان احترام قایل شوید؛ آنگاه خواهید دید آن‌ها هم در مقابل، پاداش این توجه شما را به روش خودشان خواهند داد.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.