مقاله

پنج کلید برای موفقیت در استفاده از آگهی‌های طبقه‌بندی شده

عکس: بادران

نوشته: چارلز روبین (Charles Rubin)

 تبلیغات طبقه‌بندی شده یکی از روش‌های ساده و در عین حال موثر برای معرفی محصولات یا خدمات در فضای مجازی هستند و در نتیجه، باید این نوع تبلیغات را به عنوان بخشی از برنامه ریزی بازاریابی آنلاین‌تان در نظر بگیرید. اما وقتی یک آگهی طبقه‌بندی شده ارسال می‌کنید، دارید با ده ها تبلیغ دیگر رقابت می‌کنید. در این نوشته نگاهی خواهیم داشت به پنج نکته چریکی که می‌توانند در بهره‌برداری هرچه بهتر شما از تبلیغات طبقه‌بندی شده در بازاریابی آنلاین کمک حال‌تان باشند. ادامه این فهرست را در مقاله‌ای دیگر پی خواهیم گرفت.

1. برای تمام مراحل فروش برنامه‌ریزی کنید
هرگز با آمادگی نصفه و نیمه به صحنه نبرد تبلیغات پای نگذارید. مجموعه‌ی کل فرایند را از زمانی که به یکی از تبلیغات شما پاسخ مثبت داده می‌شود در نظر بگیرید و راجع به آن فکر کنید. حتماً کاری کنید که آمادگی پاسخگویی به این نتایج را داشته باشید. اگر به طور مثال، در تبلیغ اعلام کرده‌اید که بسته یا کیت رایگان اطلاعاتی در اختیار مشتریان احتمالی قرار خواهید داد، حتاً قبل از آن که متن خود آگهی را آماده کرده باشید مطمئن شوید که آن کیت اطلاعاتی را آماده کرده‌اید. اگر از طریق ارسال و دریافت ایمیل یا پست عادی سفارش گرفته و محصولات را به دست مشتریان می‌رسانید، از قبل یک فرم سفارش، فرم تایید سفارش و باقی اسناد و مدارک را تهیه کنید و به محض این‌که مشتری سفارش خود را برای‌تان ارسال نمود، فرم تایید سفارش را برایش بفرستید تا به وی چنین القا نمایید که سفارشش فوراً‌ در حال پیگیری و اقدام است.

2. مراقب رقبایتان باشید
قبل از ارسال آگهی در هر جایی، یکی دو هفته را برای بررسی و مطالعه آگهی‌های مشابه در حوزه کاری‌ مربوطه و هدفی که برایش برنامه‌ریزی کرده‌اید صرف کنید. به آگهی‌هایی که محصولات یا خدمات مشابه را تبلیغ می‌کنند نگاه کنید و به این نکته بیندیشید که تبلیغ شما قرار است چه نکته مازاد یا ارزش افزوده‌ای را طرح کند و چه مزیت رقابتی ارائه خواهد داد.

3. از یک عنوان قدرتمند استفاده کنید
آگهی طبقه‌بندی شما تا زمانی که کسی آگهی شما را باز نکرده و نخوانده، چیزی نیست جز یک تیتر و عنوان خشک و خالی در میان انبوهی از تیتر‌های دیگر. این وظیفه نهاده شده بر عهده تیتر است که خواننده و مخاطب را جذب آگهی کرده و او را وادار کند با باز کردن تبلیغ از محتویات آن باخبر شود. بنابراین تنها با استفاده از حدود 40 کاراکتر یا کمتر، بگویید تبلیغ شما در چه موردی است. آگهی‌هایی که عناوینی طولانی‌تر از این مقدار دارند ممکن است به طور کامل در صفحه نمایش نشان داده نشوند. من هر روزه شاهد تبلیغات زیادی با تیتر‌های مبهم هستم، مثل این نمونه‌ها: «درآمد بیشتر، همین الان!» یا «کیت اطلاعاتی رایگان.» عناوینی مانند «کسب 500 دلار در هفته با مطالعه» یا «راهنمای رایگان محصولات با چربی کمتر» بهتر است.
از قدرت کلمات استفاده کنید. هر تبلیغ کننده حرفه‌ای می‌داند که کلماتی مانند «رایگان»، «راز»، «پول»، «تضمین»، «کسب درآمد» و «صرفه‌جویی» شاخک‌های ذهنی مردم را فعال کرده و آن‌ها وادار می‌نماید که به خواندن ادامه آگهی تمایل پیدا کنند. سعی کنید نحوه انتخاب عنوان مناسب برای آگهی را از تیتر‌های تبلیغات چاپی بیاموزید و در این مسیر تلاش کنید از قدرت کلمات در تیتر آگهی خودتان استفاده نمایید.
فریاد نزنید. تیتر آگهی‌هایی که همگی با حروف درشت نوشته شده‌اند [در مورد زبان‌هایی با رسم‌الخط لاتین کاربرد دارد – مترجم]، یا عناوینی که حاوی تعداد زیادی ستاره، علامت تعجب، علامت دلار، یا هر سمبل دیگری در اطراف کلمات معمول هستند پرهیز کنید چون این عناوین در عالم مجاز، مثل فریاد زدن در عالم واقع هستند. این عناوین به مخاطبان می‌گویند که شما به قدر کافی هوشمند نبوده‌اید که تیتری موثر و کارآمد برای آگهی‌تان انتخاب کنید، در نتیجه، برای جبران این مسئله سعی کرده‌اید با فریاد زدن توجه‌شان را جلب کنید.

4. پیام‌تان را کامل اما مختصر بیان کنید
صبر و شکیبایی خواننده هم حدی داشته و بالاخره سر می‌آید. در نتیجه پیام آگهی‌تان را به نحوی کوتاه کنید که موارد زیر را شرح دهد:
الف) دارید چه چیزی عرضه می‌کنید
ب) چرا مخاطب شما باید خواهان خرید آن باشد، و
ج) برای بدست آوردن آن باید چه بکند.
ترفند کار این است که برای قسمت‌های الف و ب آنقدر اطلاعات بدهید که خواننده انگیزه پیدا کند و بخش ج را بخواند. مطمئن شوید که خواننده به وضوح درک خواهد کرد که شما دارید چه کالایی به وی می‌فروشید و در واقع، مزیت نهفته در این محصول چیست (از جمله به مقایسه و یا اثبات مزایای محصول خودتان بپردازید)، اما از شرح و تفصیل طولانی، آوردن نتایج مطالعات موردی یا داستان مصرف کنندگان قبلی و غیره بپرهیزید. برای مثال اگر دارید چیزی می‌فروشید که مزیتش قیمت پایین آن است، فهرستی درست کنید از قیمتی که رقبای شما برای محصولات مشابه ارائه کرده‌اند، به طوری که مخاطب براحتی بتواند قیمت شما را با آن‌ها مقایسه کند. اگر دارید خدمات می‌فروشید، مزایایی که مخاطب در صورت خرید آن خدمات می‌تواند از آن‌ها بهره‌مند بشود را به طور کامل توضیح دهید. به جای گفتن «ارائه دهنده خدمات بیمه بهداشت و درمان به صاحبان کسب و کارهای کوچک» بگویید «ما می‌توانیم هزینه‌های بیمه بهداشت و درمان شرکت شما را تا 30 درصد یا بیشتر پایین بیاوریم.»

5. از لحن گفتگوی عادی مردم استفاده کنید
در نوشتن آگهی‌تان از لحن محاوره‌ای استفاده کنید، انگار دارید مستقیماً با کسی که آگهی را می‌خواند صحبت می‌کنید. از به کار بردن زبان مفعولی مثل «خدمات ما طراحی شده است برای ....» به شدت پرهیز کنید. به جای آن از زبان فاعلی استفاده کنید، مثلاً «ما خدمات را طوری طراحی کرده‌ایم که ....» در جمله دوم گویی در حال صحبت کردن با یک فرد هستید.

تبلیغات طبقه‌بندی شده بسیار محبوبند چون کارآمدی بالایی دارند. اما چریک‌ها یاد می‌گیرند در مبارزه خود مثل هر ابزار و سلاح بازاریابی دیگری، بیشترین بهره را از این آگهی‌ها ببرند. در ساخت و ارسال تبلیغات‌تان این استراتژی‌ها را دنبال کنید تا از رقبایتان جلو بیفتید. پیگیر قسمت بعدی مقاله ما باشید تا راهنمایی‌های بیشتری در زمینه ساخت تبلیغات طبقه‌بندی شده برایتان بیان کنیم.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.