مقاله

آیا خودتان از محصولاتی که در قالب بازاریابی شبکه‌ای می‌فروشید استفاده می‌کنید؟

عکس: بادران

نوشته: تیم سیلز (Tim Sales)

  خودم به شخصه گاهی حس می‌کردم که دلم می‌خواهد به مردم خدمت کنم. در واقع همین تمایل بود که مرا جذب بازاریابی شبکه‌ای کرده است.
در خودم این پتانسیل را دیدم که می‌توانم در عین نیل به پاداش‌های مالی، به دیگران کمک کنم در زندگی‌شان به موفقیت‌هایی که می‌خواهند دست یابند. از آن روز به این سو هرگز به عقب نگاه نکرده‌ام.
تا به امروز علیرغم میل شدیدی که برای دانستن این نکته داشته‌ام، اما هرگز نتوانسته‌ام بفهمم دقیقاً کدام جنبه و بخش صنعت بازاریابی شبکه‌ای بوده که همواره دلم خواسته جزئی از آن باشم و در عین حال با تلاش برای فروش محصولاتی که خود استفاده می‌کنم، به دانش و اعتبار دست یابم.

چرا استفاده کردن از محصولاتی که می‌فروشید تا بدین حد اهمیت دارد
حال اجازه دهید از شما سوال کنم، آیا خودتان از محصولاتی که در قالب بازاریابی شبکه‌ای اقدام به فروش آن‌ها می‌کنید استفاده می‌کنید یا خیر؟
دلایلی زیادی بابت تایید اهمیت این موضوع وجود دارد.
استفاده شخصی از محصول = اعتبار
یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع آن است که همواره در نظر افواه معتبر باقی خواهید ماند.
هر چه قدر هم که خوب از پس پاسخگویی به تلفن‌هایی که برای خرید محصول از سوی مشتریان احتمالی به شما می‌شود برآیید و هر چه قدر حرفه‌ای بتوانید مشتریان کنونی‌تان را فالو و پیگیری کنید، باز هم قطعاً موقعیت‌هایی پیش خواهد آمد که کسی از شما ایرادی بگیرد یا آبجکشن در مقابل‌تان مطرح کند. همه ما به طور قطع در چنین موقعیت‌هایی گیر کرده یا خواهیم کرد. برای مثال ممکن است یک مشتری بگوید:
•     این محصول خیلی گران است.
•     من می‌توانم یک محصول مشابه با این محصول را از فروشگاه‌های محلی ارزان‌تر از این قیمت تهیه کنم.
•     خودتان از این محصولات استفاده می‌کنید؟
•     چه نفعی از استفاده از این محصول می‌برید؟
•     من چیزهای خیلی بدی راجع به این محصولات از گوشه و کنار شنیده‌ام.
به جای آن بیشتر بر تئوری تبلیغ ارزش استفاده از محصولاتی که به فروش می‌رسانم (و در عین حال، حفظ اعتبار و آبرویم) تکیه کرده‌ام. بگذارید درباره زنجیره‌ای از محصولات بازاریابی شبکه‌ای برای‌تان بگویم که شخصاً‌ با آن‌ها آشنایی زیادی داشته و در فروش آن‌ها موفقیت زیادی کسب کرده‌ام؛ محصولات سلامتی و مکمل‌های غذایی. امیدوارم بتوانید متوجه بشوید که انتخاب این موضوع چقدر با تمایل و عشق و علاقه من به کمک به دیگران مرتبط است.
یکی از گفته‌های بسیار مشهوری که تازگی‌ها به نقل از یکی از توزیع‌کننده‌ها شنیده‌ام این بوده که «اخیراً بعد از مدت‌ها تحقیق و بررسی در مورد مکمل‌ها به این نتیجه رسیده‌ام که درک درستی از مکمل‌ها ندارم. کلاً همیشه نظرات متضادی درباره مکمل‌ها وجود داشته است. این می‌تواند باعث شود که آدم راحت نتواند مصرف مکمل‌ها را به دیگران توصیه کند.»
بنا به تجربه شخص خود من، بازار مکمل‌ها به شدت غیر عینی و فردی است و کاملاً وابسته به این است که کدام مکمل به درد فلان مشتری می‌خورد و به درد بهمان مشتری خیر. برخی از دلایل این افراد برای خوردن یا نخوردن آن مکمل‌ها به شدت مضحک است. بعلاوه حرف‌های ضد و نقیض و نامربوط زیادی در باره مکمل‌ها در رسانه‌های عمومی نوشته می‌شود. در نتیجه شما به عنوان توزیع کننده این محصول باید در معرفی آن چه پاسخی به سوالات یا آبجکشن‌هایی بدهید که تکرار آن شایعات و حرف‌های بی اساس است؟
به معنای واقعی کلمه، هزاران مکمل مختلف در بازار هست که شرکت MLM شما احتمالاً تنها چند تا از آن‌ها را عرضه می‌کند. در نتیجه چطور باید مشتریانی پیدا کرد که آن محصولات را بخواهند؟ و یک چیز دیگر این‌که، اگر شما اطلاعات ضروری درباره محصولی که شرکت‌تان ارائه می‌کند را نداشته باشید چه؟
به اعتقاد من دلیل این‌که مجلات و مقالات وب سایت‌ها پر هستند از نظرات ضد و نقیض در مورد مکمل‌ها این است افراد زیادی هدفشان از تعریف از این محصولات سودجویی خودشان است و در مقابل آنان عده‌ای هستند که در مورد هر چیزی صرفاً مخالفت می‌کنند و نظر منفی دارند.

خودتان از محصولی که عرضه می‌کنید استفاده کنید و ارزش افزوده ایجاد کنید
اما چیزی که هرگز دچار تضاد نمی‌شود حقایق موجود در مورد ارزش مکمل‌های با کیفیت است. مصرف این مکمل‌ها مزایای زیادی دارد. تست‌های عمومی زیادی هستند، مثل آزمایش ادرار رادیکال‌های آزاد، آزمون نمونه مو، آزمایش خون، برخی تکنولوژی‌های لیزری و ... و ... و ... راه‌های مختلفی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها مقدار جذب شدن یا نشدن مکمل‌ها در بدن را اندازه گیری کرده و میزان تاثیرگذاری آن ها بر بدن را بسنجید.
نکته مهم این است که شما بتوانید به شکل موثر و آبرومند به سوالات و اعتراضات مشتری‌های احتمالی MLM پاسخ بدهید وگرنه خطر از دست دادن مشتری‌ بسیار زیاد است. اگر می‌خواهید برای تمام موقعیت‌هایی که ممکن است پیش بیاید و برای همه‌ی اتفاقات احتمالی آمادگی برخورد و مقابله داشته باشید، باید آن دسته از تبلیغات که جز سودجویی هدف دیگری ندارند را نادیده بگیرید، خودتان درباره مزایا و کیفیت محصولات تحقیق کنید، و به شخصه خودتان مصرف کننده محصولی باشید که عرضه می‌کنید. من در مورد مکمل‌ها صحبت کردم که یکی از محصولات عمده بازاریابی شبکه‌ای هستند تا به صورت واقعی و ملموس شما را شرایط آشنا کنم، ولیکن خودتان می‌توانید همین اصول را درباره دیگر دسته‌جات محصولات نیز به کار ببرید.
در این میان، تنها استثنایی که ممکن است وجود داشته باشد مقایسه قیمت‌هاست. همانطور که قبلا گفتم، مردم به دلایل بسیار مختلفی به خرید مکمل‌ها یا هر محصول دیگری اقدام می‌کنند. برخی از محصولاتی که مردم می‌خرند ممکن است قیمت بسیار پایین‌تری داشته باشند حتی اگر کیفیت پایین‌تر از محصول شما داشته باشند.
بنابراین مجبورید مشتری‌های MLM را بشناسید و بدانید کدامیک مایل به خرید چه دسته محصولاتی هستند و کیفیت از منظر آن‌ها در چه سطحی است. خیلی مواقع هست که مشتری شما نمی‌تواند هزینه‌کرد این همه پول برای دریافت یک چنین محصولی را برای خودش توجیه کند.

از شنیدن کلمه نه واهمه نداشته باشید
در مورد این مسئله منطقی باشید و صرف این که کسی به شما جواب رد داده، عصبانی نشوید. این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد، اما اگر خودتان مصرف کننده محصولی باشید که می‌فروشید، و اگر بتوانید ارزش واقعی محصولی که می فروشید را به مشتری نشان دهید، اگر بتوانید واقعاً به مشتری نشان دهید که محصول شما حقیقتاً چه کمکی می‌تواند به وی بکند، در این صورت تعداد مواردی که ممکن است جواب نه بشنوید به حداقل ممکن می‌رسد.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.