مقاله

تفکر کارآفرینی

عکس: بادران

در دانش بازاریابی، یکی از مشاغلی که یک کسب و کار مستقل شناخته می‌شود کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای است. همچنین کسی که در این زمینه موفق به ایجاد و اداره یک گروه شده و خود در مقام رهبری آن گروه بر می‌آید به عنوان یک کارآفرین شناخته می‌شود - مترجم. نوشته: جاناتان آر. آسپیتر (Jonathan R. Aspatore)

 هیچ موقعیتی به خوبی موقعیت حال حاضر نبوده که امکان شروع کسب و کار خودتان برای شما فراهم شده باشد. هنوز شرکت‌های بزرگ دارند در بسیاری از صنایع سوله‌های بزرگ نصب می‌کنند تا پایه کسب و کار‌های جدید را بنیان نهند. پیشرفت‌های به عمل آمده در تکنولوژی و اینترنت به کل صنایع جدیدی برای کسب و کار و محصولات و خدمات نوینی ایجاد کرده‌اند که هنوز هم نسبتاً بکر هستند. حتی شرکت‌های خودروسازی و صنعت بیمه هم در حال پیدا کردن راه‌هایی هستند که بتوانند به کمک وب سرمایه گذاری در این بخش در حال رشد را تسریع نمایند. این تحولات نشان دهنده تغییراتی پویا در زمینه کسب و کارهای مختلف در صنایع گوناگون بوده فرصت‌هایی مناسب برای شما ایجاد کرده تا شغل مورد نظر خودتان را در زمینه مورد علاقه‌ و تخصص‌تان ایجاد کرده و به سودآوری برسانید.
تفکر کارآفرینی به معنای شناختن فرصت‌های موجود در بازار و درک چگونگی سرمایه‌گذاری در آن‌ها و زمان مناسب این کار است. تبدیل شدن به یک کارآفرین لزوماً یک صفت ذاتی نیست. زمان زیادی لازم است تا بتوانید از استعدادها و تجربه خودتان بهره برده و فرصت‌هایی را بیابید که دیگران توان دیدن آن‌ها را ندارند. هر فردی دارای دیدگاه‌های مختلفی درباره محصولات و خدماتی است که از منظر وی می‌توانند مفید واقع شده و مزایای متفاوتی برای مردم داشته باشند. حتی می‌توان یک کسب و کار موجود را به طریقی رشد و بهبود بخشید که سودآوری بالاتری داشته باشد. مزیت این کار این است که شما می‌توانید ضمن یادگیری از اشتباهات شرکت‌ها و تیم‌های رقیب، همچنان از جنبه‌های مثبت کاری آن‌ها برای کار خودتان وام بگیرید و نکات مثبت کارشان را تقویت و در کسب خودتان به کار ببندید. چه یک کسب و کار کاملاً جدید را بنیان بگذارید و چه کسب و کاری موجود و از پیش شناخته شده را پی بگیرید، در هر حال کلید موفقیت‌تان این است که بینش خاص خودتان را داشته باشید و به عرضه محصول یا ارائه خدماتی بپردازید که برای مشتریان بالقوه ارزش افزوده زیادی داشته باشد.
هیچ کس در گذشته نمی‌توانست حتی حدس بزند اینترنت خواهد توانست چه تاثیری بر اقتصاد جهانی داشته باشد. بسیاری از صنایع جدید در چند سال گذشته چنان توسعه یافته و پیشرفت کرده‌اند که بتوانند از قابلیت‌های ارتباطی پیشرفته این رسانه جدید بهره برده و آن را پشتیبانی نمایند. تا به حال بسیاری از کارآفرینانی که توان پیش بینی و مهارت‌های لازم برای سرمایه گذاری بر روی این فرصت‌ها را داشته‌اند تقریباً یک شبه میلیونر شدند. در واقع اینترنت چنان رسانه پویایی است که هر روزه از قِبَل آن و به واسطه شرکت‌های نوظهور ثروت‌های شگفت‌انگیز تولید می‌شود و این روند هیچ نشانی از رکود در آینده نزدیک ندارد. توسعه پویای محصولات و خدمات جدید در هر صنعتی طبیعتاً نیازمند کسب و کارهای ستودنی است. شما می‌توانید با یادگرفتن طرز فکر یک کارآفرین، خودتان را در موقعیتی قرار دهید که هر زمان با چنین فرصت‌هایی برخورد کردید به سرعت در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.
یادگیری تفکر کارآفرینی نسبتاً ساده است. برای یادگیری این طرز فکر کافی است با دیدی دیگر و نگاهی نو به محصولات و خدمات قابل عرضه بنگرید و درک کنید که چه زمانی باید به سراغ فلان محصول و بهمان خدمات رفته و به توسعه آن‌ها و در نتیجه عرضه آن ها بپردازید. اگر شرکتی را می‌شناسید که دست به کار کسب و کار مورد علاقه شماست، اگر شما جای آن شرکت بودید دلتان می‌خواست کجای کار را تغییر داده و به نحو متفاوتی آن کار را انجام دهید؟ آیا محصولات و خدمات جانبی وجود دارند که بخواهید در کنار آن محصول و خدمات عرضه‌شان کنید که برای همان بازار هدف ارزش افزوده داشته باشد؟ همواره خودتان را طوری آموزش دهید که بتوانید نحوه ارزیابی انواع مختلف کسب و کار‌ها را یاد بگیرید. به این ترتیب خواهید توانست ایده خودتان را درباره کسب و کارها پرورش دهید و دید خودتان را نسبت به آن صنعت‌ها داشته باشید. درک و دانش خود را به نحوی درباره کسب و کارهای موجود به کار گیرید که بتوانید اگر در آینده و ادامه مسیر کالا یا خدماتی در بازار مورد نیاز خواهد بود را از همین حالا تشخیص داده و روی عرضه آن‌ها تمرکز کنید. بازار هر صنعتی به طور مداوم در حال تغییر است و کسانی که قدرت پیش بینی بازار، نبوغ و تمایل کافی برای این‌کار را داشته باشند امکان بالقوه سرمایه گذاری بر روی فرصت‌هایی که ایجاد می‌شوند را نیز خواهند داشت.
اگر چه شروع یک کسب و کار هرگز نمی‌تواند موفقیت و رفاه آتی شما را تضمین کند ولی تفکر کارآفرینی به شما می‌آموزد تا درباره فرصت‌های سرمایه گذاری موجود در شغل فعلی‌تان و دیگر زمینه‌های کاری دور و برتان به خوبی اندیشیده و از آن‌ها بهره‌مند بشوید. هیچ یک از این گفته به معنای آن نیست که همین امروز شغل فعلی‌تان را رها کنید. تنها به شما گفته می‌شود که شروع کنید به پاشیدن بذر کسب و کار‌هایی که مد نظرتان قرار دارند. در چه کاری دارای تجربه هستید و به آن عشق می‌ورزید؟ چه خواسته‌هایی در حال حاضر در بازار برآورده نشده‌اند؟ چرا شرکت‌های موجود تا بحال سراغ این زمینه نرفته‌اند؟ بازار پر است از فرصت‌ها و کسانی که این چالش را انتخاب می‌کنند، خودشان را در موقعیتی قرار می‌دهند که از فرصت به دست آمده برای ایجاد ثروت، شادی و امنیت استفاده کنند؛ کاری که تنها با کسب و کار متعلق به خودتان به دست می‌آید.
شرکت‌هایی مانند یاهو، آمازون و ای بِی تنها همین چند سال پیش تاسیس شدند و در همین مدت کوتاه توانستند به موفقیت‌های عظیمی در صنعت خودشان نایل شوند و صد البته این اتفاق تنها با ارائه محصولات و خدمات دارای ارزش افزوده برای مشتریان امکان پذیر شد. این شرکت‌ها و بسیاری از شرکت‌های مشابه اغلب از زیرزمین‌ها، پارکینگ‌ها یا خوابگاه دانشجویی آغاز به کار کردند. کارآفرین بودن ارتباطی با سن، جنسیت، نژاد یا آموزشی که دیده‌اید ندارد. هر کس باید از جایی شروع کند و کسانی که انگیزه و بلند‌پروازی کافی برای تبدیل کردن ایده‌شان به واقعیت را دارند، موقعیت و فرصتی بی نظیر برای موفقیت خودشان می‌آفرینند.
شروع یک کسب و کار جدید چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. هر چند احتمالاً به آن سختی که شما فکر می‌کنید هم نیست. اینترنت ثروت صنعت اطلاعات را زیر نوک انگشتان شما آورده؛ کافی است بدانید کجا باید دنبال این ثروت بگردید. می‌توانید تقریباً در مورد هر موضوعی که بدان علاقه دارید اطلاعاتی راجع به کارآفرینی در آن زمینه به دست آورید و این کار به لطف موتورهای جستجوی قوی و گوناگون به سادگی قابل انجام است. همچنین می‌توانید با کسان دیگی که کسب و کار خودشان را آغاز کرده‌اند هم صحبت کنید و از آنان بیاموزید. این افراد می‌تواند دیدگاه‌های ارزشمندی در اختیارتان قرار داده و شما را با افراد مفیدی آشنا سازند.
فکر کردن به آغاز یک کسب و کار جدید برای خودتان هیچگاه زود نیست. این اندیشیدن تنها شما را تشویق می‌کند خودتان را به عنوان یک کارآفرین بنگرید و به شما کمک می‌کند چشمان‌تان را به روی فرصت‌هایی که دور و بر شما وجود دارد بگشایید؛ فرصت‌هایی که شاید هیچگاه از وجودشان خبر نداشتید. کلید موفقیت در این امر خودباوری، ایمان داشتن به ایده‌تان و داشتن شور و اشتیاق برای به واقعیت تبدیل کردن آن است.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.