مقاله

MLM برای همه‌ی افراد مناسب است، اینطور نیست؟

عکس: بادران

نوشته شده: تیم سیلز (Tim Sales)

 تازگی‌ها صحبتی داشتم با یکی از توزیع‌کنندگان بازاریابی شبکه‌ای که ماحصل این گفتگو می‌تواند به شما کمک کند بفهمید کدام مشتری احتمالی می‌تواند برای کسب و کار MLM شما مناسب باشد.
محور اصلی بحث ما دو نفر این نگرانی توزیع‌کننده مزبور بود که فکر می‌کرد محصولات شرکتش به شدت گران است و بعضی از مشتریان خیلی‌ خوبش که با بحران مالی مواجهه هستند یا جزئی از طبقه متوسط جامعه به حساب می‌آیند فکر می‌کنند به دلیل گرانی محصولات، این شرکت برای همکاری ایشان مناسب نیست. این خانم به من می‌گفت، «قاعدتاً باید اعتقاد داشته باشم که MLM برای همه افراد مناسب و خوب است، اما با این حساب شما چه فکر می‌کنید؟»
من با تمام وجود باور دارم که بازاریابی چند سطحی برای همه مردم مناسب است. MLM یا بازاریابی شبکه‌ای صنعتی است بزرگ، بسیار سود آور و هیجان انگیز. اما همه محصولات مختلف و طیف گوناگون آن‌ها برای همه مناسب نیست.
بیایید نگاهی بیندازیم به دلایلی که درستی حرف مرا اثبات می‌کند.

گروه یا دسته بندی محصول
قطعاً بسیاری از شما اصطلاح بازاریابی نیچ (niche) یا محصولات نیچ را شنیده‌اید. [Niche Marketing ( بازاریابی جاویژه یا بازاریابی گوشه‌ای) یعنی متمرکز کردن فعالیت‌های بازاریابی روی بخشی کوچک، مشخص و به خوبی تعریف شده از بازار. البته در واقعیت چیزی به عنوان «نیچ» در بازار وجود ندارد. بازاریابان نیچ را با تشخیص نیازها و خواسته‌هایی که تا بحال توسط دیگر شرکت‌ها به خوبی و یا اصلا برآورده نشده، «خلق» می‌کنند. به طور کلی در نیچ مارکتینگ سعی می‌کنیم به شرکتی بزرگ در بازاری کوچک تبدیل شویم. از آنجایی‌که این واژه واژه‌ای تخصصی و تقریباً‌ غیر قابل ترجمه است، ترجیح این است که خواننده عزیز با عنصر اصلی واژه آشنا شود تا درک مطلب آسان‌تر گردد. مترجم]
اگر بخواهم مثالی برای این مورد بزنم، باید گفت تصور کنید شرکت بازاریابی شبکه‌ای شما مثلاً فروشنده لوازم آرایشی خانم‌ها هست و در این میان شما زیرمجموعه‌ای جذب کرده‌اید (مثلاً یک آقا) که تمام عمر خودش را مشغول کار مکانیکی خودرو بوده است. بسیار بعید است که این کار مناسب این مشتری باشد چون این فرد واقعاً نخواهد توانست به هیچ شکلی با محصولات جاویژه‌ای که شما می‌فروشید کنار آمده و با کارکرد آن‌ها آشنا شود. او اصلاً با فروش این محصولات احساس راحتی نخواهد کرد. تصور کنید این آقا بخواهد رنگ مناسب یک رژ لب را برای یک خانم توصیف کند یا درباره تاثیر کرم پودر صحبت کند [به همین دلیل فروشگاه‌های لوازم آرایشی از فروشنده‌های خانم برای اینکار استفاده می‌کنند. منظور نویسنده این است که در بازاریابی شبکه‌ای هم باید همین مسئله رعایت گردد - مترجم]. در نتیجه این گروه محصول محصولات جاویژه‌ای محسوب شده و کسب و کار شما تناسبی با آن مشتری خاص نخواهد داشت.

جاویژه‌های کیفیت محصول
کلمه کیفیت در واقع به معنی «مناسب برای هدف خاص» است. اگر بخواهیم باز هم رجوع کنیم به همان موضوع فروش لوازم آرایشی بانوان، باید گفت در همان زمینه هم هستند خانم‌هایی که دلشان می‌خواهد لوازم ارزان قیمت بخرند در حالیکه عده‌ای دیگر بر این باورند برای تهیه محصولات با کیفیت بالا، باید اقلام گران قیمت را از فروشگاه‌های گران قیمت خریداری کنند.
به همین ترتیب، در جایی که عده‌ای اصرار دارند برای به دست آوردن کیفیت خوب حتماً باید «بی ام و» یا «مرسدس بنز» خریداری کرد، دیگرانی هم هستند که با رضایت هر چه تمام‌تر یک «فورد» می‌خرند و سوارش می‌شوند، چون فکر می‌کنند به هدفی که دارند دست یافته‌اند.
پس جاویژه‌ای که محصول خاص شما دارد گروهی از افراد است که حاضر به خرید محصولات شما هستند و نیز در این میان، عده‌ای خاص هستند که با فروش آن محصول خاص به دلیل قیمت گران یا ارزان آن احساس رضایت می‌کنند. برخی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای تمام تاکید و توجه خود را بر این نکته می‌گذارند که نمونه‌های ارزان‌تر یا محصولی ارزان‌تر عرضه کنند. پس جاویژه‌ای که باید افراد دیگر را به آن جایگاه دعوت و جذب کنید آن دسته از افرادی است که همیشه دنبال ارزان‌ترین قیمت یا قیمت‌های مقرون به صرفه هستند.
به همین ترتیب، اگر فروشنده لوازم آرایشی بسیار گران قیمت باشید افرادی پیدا می‌شوند که عاشقانه تمایل به پرداخت قیمت‌های بالای محصول شما داشته باشند زیرا کیفیت را در محصول گران‌قیمت‌تر می‌جویند. در نتیجه بله، در عین حالی که باور دارم بازاریابی شبکه‌ای یا بازاریابی چند سطحی برای همه‌ی افراد مناسب است، همچنین بر این باورم که برخی از محصولات خاص مناسب همه‌ی افراد نیست.

1 اظهار نظر

  1. حسین مظاهری تهرانی (23311327377)

    پنجشنبه، 9 آذر ماه 1396

    باسلام بنظرمن اقلیم و مناطق هم روی این موضوع موثر استبرخی مناطق مانند مناطق ازاد وقتی محصولات با قیمت خیلی پایین تر را میتوانند تهیه کنند تمایل کمتری ب بازاریابی شبکه ای نشان میدهند

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.