مقاله

آخر من پولش را ندارم که وارد کار بازاریابی شبکه‌ای بشوم؟

عکس: بادران

نوشته شده: تیم سیلز (Tim Sales)

  این روزها بیش از هر وقت دیگری داستان عمومی «پول است که پول می‌آورد» مصداق پیدا کرده و به عنوان یک حقیقت جهانی پذیرفته شده است. در حالی که مسایل اقتصادی جهان این روزها باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای میلیون‌ها نفر از مردم شده، با این حال هستند کسانی که از همین فرصت‌های به وجود آمده استفاده کرده و به سودهای کلانی دست یافته‌اند. حال این مسئله چه ارتباطی با بازاریابی شبکه‌ای پیدا می‌کند؟ چرا شما نباید بتوانید از این فرصت‌ها استفاده کنید؟ در هیچ برهه‌ای مثل این روز‌ها این امکان برای‌تان فراهم نبوده که کسب و کار MLM خود‌تان را رشد و ارتقا ببخشید، به توزیع کنندگان‌تان کمک کنید که رشد کرده و بتوانند مشتری‌های MLM جدیدی برای پیوستن به شما و تیم برنده‌تان دعوت کنند.
در عین حال، مسایل و مشکلات اقتصادی این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری باعث شده با این آبجکشن روبرو شوید که «من اصلا آنقدر پول ندارم که بتوانم کار بازاریابی شبکه‌ای را شروع کنم».
وقتی دیدید یک مشتری احتمالی جدید آبجکشن «پول کافی ندارم» را مطرح کرد، برای این کار او سه دلیل وجود دارد.

مشتری واقعاً پول کافی ندارد
همه‌ی آبجکشن‌ها در واقع پنهان کننده دلیل واقعی دیگری در پشت قضیه نیستند و ممکن است حقیقت داشته باشند، هر چند اغلب آبجکشن‌ها این خاصیت را دارند که در ادامه مبحث مفصل درباره آن‌ها صحبت خواهم کرد. مواقع زیادی وجود دارد که بی شک مشتری واقعاً دچار مشکلات مالی شده است. عده زیادی هستند که از این ماه تا آن ماه زندگی می‌کنند یا حتی بدتر از آن، ماه‌های پیش می‌اید که طرف هیچ درآمدی عایدش نمی‌شود. خود من در گذشته مدت‌ها با چنین وضعیتی روبرو بوده‌ام. شاید خود شما هم چنین تجربه‌ای را داشته باشید.
حالت دیگری که می‌توان برای این دلیل موجه آورد شرایطی است که یک مشتری MLM مدت‌هاست هر ماه دارد پولی کنار می‌گذارد که مثلاً خانه جدیدی بخرد یا ماشینش را عوض کند، و تا به اکنون مبلغ زیادی کنار گذاشته، لیکن این مبلغ را برای هزینه در کاری که در پیش رو دارد می‌خواه هزینه کند و نمی‌تواند از آن مورد برای وارد شدن در یک کسب و کار جدید چشم پوشی کند. از آن‌جایی که اغلب این افراد آدم های متعهدی هستند و به خود تعهد داده اند هر ماه فلان مبلغ پول را صرفه‌جویی کنند، به معنای واقعی کلمه نمی‌توانند از ان پول برای ورود به کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای استفاده نمایند.
می‌دانم و مطمئن شما هم می‌دانید که صنعت بازاریابی شبکه‌ای یکی از معدود فرصت‌هایی است که می‌تواند به چنین افرادی کمک کند. با این حال، و به همین دلیل خاص، در همان ابتدای صحبت‌تان به این افراد آبجکشن نداشتن پول کافی مطرح خواهد شد. حال این‌که شما چطور خواهید توانست پاسخ این آبجکشن را بدهید برمی‌گردد به توانایی‌ها و مهارت‌های ارتباطی شما و این‌که واقعاً چقدر در نهان خود علاقه دارید به چنین آدمی کمک کنید تا به چیزی که می‌خواهد برسد.

آبجکشنی که اظهار نمی‌شود
دومین دلیلی که باعث می‌شود با این آبجکشن روبرو شوید که «پول کافی برای این‌کار ندارم» وجود یک آبجکشن پنهانی و اظهار نشده است. در واقع آن‌ها این آبجکشن یا بهانه را تنها با آن هدف می‌آورند که مایل نیستند به کسب و کار MLM شما بپیوندند. بنابراین به جای گفتن دلیل واقعی عدم تمایل‌شان به پیوستن به کار شما، فقط می‌گویند پول ندارند. بزودی خواهید فهمید که این آبجکشن هم مثل دیگر آبجکشن معمول و اظهار نشده‌ای که سالهاست در برابر بازاریاب‌های شبکه‌ای بیان می‌شوند عمومیت دارد؛ یعنی آبجکشن «وقت کافی برای این‌کار ندارم».
آنها تنها به این دلیل از این بهانه استفاده می‌کنند که دیده‌اند و به خوبی می‌دانند که اغلب بازاریاب‌ها به محض شنیدن این آبجکشن آن را پذیرفته و راه خود را می‌کشند و دنبال کارشان می‌روند چون فکر می‌کنند این دلیل یک دلیل واقعی است. شما به عنوان یک بازاریاب شبکه‌ای حرفه‌ای احتمالاً به راحتی این مسئله را تشخیص داده و بدون توهین به فرد مقابل تنها اظهار تمایل خواهید کرد که به صحبت کردن با وی ادامه دهید و تنها هدف و مقصودتان از این کار کمک کردن به وی به هر نحو ممکن است. اگر دارند به شدت و با قاطعیت شما را پس می زنند احتمالاً هیچ تمایلی به روشن شدن دلیل واقعی عدم تمایل‌شان ندارند و فقط می‌خواهم خودشان را از دست تلفن شما خلاص کنند. در این صورت شما هم باید به خواسته‌های آن‌ها احترام گذاشته و تلفن را قطع کنید و به کار خودتان برسید.

بهانه می‌آورد
دو نمونه فوق دو دلیل واقعی بودند. دلیل سوم اما در واقع بهانه‌ای بیش نیست. متاسفانه این بهانه‌ای است که اغلب مردم برای این منظور از آن استفاده می‌کنند که نمی‌خواهند به دنبال خواسته‌هایشان بروند. بنابراین با این که دلیل برای این منظور آورده می‌شود که شما را از پیگیری حال و روز پیوستن آن‌ها به کسب و کارتان باز بدارد این دلیل در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در تلاشند خودشان را از رفتن به دنبال چیزی باز بدارند. و در چنین مواقعی ممکن است با خودتان بگویید، «خوب آخر به خاطر خدا، چرا باید کسی پیدا بشود که چنین کاری بکند؟»
خوب، باید گفت پاسخ این سوال خیلی سخت است چون همه‌ی آدم‌ها یکسان نیستند، اما معمولاً همه‌ی آدم‌ها یک مانع یا دیواری دارند که خودشان را به ان تکیه می‌دهند اما از آن عبور نمی‌کنند. حال این بهانه درست باشد یا خیر فرق زیادی نمی‌کند. در هر صورت این دلیل برای آن عده که از آن استفاده می‌کنند درست است و کارایی دارد.
خوب همانطور که خودتان شاهدید این سه دلیل کاملاً خاستگاه‌های متفاوتی دارند، اگر واقعاً دلتان می‌خواهد به طرف مقابل‌تان کمک کنید باید در وهله‌ی اول تشخیص دهید که دلیلی که می‌آورد در کدام‌یک از این سه دسته می‌گنجد، زیرا اگر احیاناً نتوانید درست تشخیص بدهید و از روش اشتباه برای رد دلیل آن‌ها استفاده کنید، مکن است خیلی زود و در همان مراحل ابتدایی گفتگوی‌تان طرف مقابل را از دست بدهید. بنابراین برای دانستن این موضوع بهتر است یکی دو سوال از او بپرسید.
   

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.