مقاله

سرعت بیشترنیاز بخش فروش مستقیم به مثابه روشی برای خرده‌فروشی در هند؛‌

عکس: بادران

   قدمت و تاریخچه گذشته بازاریابی مستقیم احتمالاً به روز‌هایی بر می‌گردد که برای خرید سبزی و سیب‌زمینی و پیاز برای پخت غذای روزانه خانواده از دست فرو‌شانی که با گاری به محله می‌آمدند خرید می‌کردیم. به تدریج این روش به عنوان یک روش و وسیله فروش مورد تایید قرار گرفت. با این حال، این بخش در واقع نتوانسته جایگاه مناسب خود را در سطح صنعت تولید و فروش محصول در کشور هند برای خود دست و پا کند. نگاه دقیق‌تر به ماجرا، ابعاد آن را روشن‌تر خواهد ساخت!
فروش مستقیم بازاری سراسری در جهان است که در حال حاضر در میان بیش از یکصد ملت رواج داشته و ابعاد بازار آن به 167 میلیارد دلار است. این نوع فروش کالا به معنای فروش محصولات و خدمات به مشتریان فارغ از داشتن دغدغه‌های معمول پرداختن به اداره فروشگاه‌های خرده فروشی در محل زندگی، محیط کار و غیره، از طریق ارائه شرح و توصیف و ارائه نمونه محصولات به فروشندگان مستقیم است.
ایالات متحده آمریکا، ژاپن و چین بازارهای کلیدی این صنعت هستند. در هند، تخمینی که برای بازار این صنعت زده می‌شود در حدود 7200 کرور روپیه است که بر اساس گزارش‌های FICCI-KPMG، در قیاس با دیگر کشور‌ها، درصد بسیار کوچکی است.
راوی ساکسنا ، مدیر اجرایی واندر شف  در اظهار نظری مشابه گفت: «صنعت فروش مستقیم با نرخ 15-20 درصد در ماه رشد خواهد کرد که عامل تسریع این رشد افزایش مصرف و سرمایه گذاری توسط شرکت‌های فروش مستقیم خواهد بود.»

گرایش حال حاضر
پیش از این، صنعت فروش مستقیم از روش فروش درب به درب استفاده می‌کرد، اما در حال حاضر صنعت فوق از رسانه‌های تبلیغاتی برای ترویج برند‌های خود بهره می‌برد.
ساکسنا افزود: «تبلیغات برای ایجاد اعتبار و آگاهی در مشتری ایجاد شده اند. ساز و کار فروش نیز همچنان همین هدف را دنبال می‌کند.»
به عنوان مثال، شرکت‌هایی مانند اموی  و اوریف لیم  با فروش محصولات خود را از طریق رسانه‌های فروش مستقیم جای پای خود را در کشور هند گشوده‌اند، و پس از آن این شرکت‌ها به دنبال روش استفاده از تبلیغات و رسانه‌های مشارکتی حرکت کردند. اموی یکی از اولین شرکت‌های فروش مستقیم جهانی بود که در سال وارد  بازار هند 1995 شد و شرکت‌های نظیر آون ، اوریف لیم و توپر ور  در سال 1996 راه آن را دنبال کردند. در حال حاضر همین بازیگران همچنان بر بازار فروش مستقیم هند تسلط دارند.
ویلیام س. پینکنی ، پزشک و مدیر عامل گروه صنعتی اموی ایندیا ، گفت: «اموی ایندیا در سال 1995 تاسیس گردیده و گردش مالی معادل 2046 کرور روپیه را در سال مالی 14-2013 به ثبت رساند. این شرکت 30 درصد محصولاتش را در خود هند تولید می‌کند.»
چالش‌ها
راه‌اندازی و استقرار امکانات تولید، دست و پنجه نرم کردن با عوارض گمرکی واردات، عدم شفافیت نظارتی و غیره برخی از چالش‌های دلهره آوری است که مانع رشد صنعت فروش مستقیم در هند هستند. با توجه به این موضوع اغلب، شرکت‌های فروش مستقیم با طرح‌های هرم شیادانه یا ترفند‌های پانزی اشتباه گرفته می‌شوند.
کشاف دزیراجو ، وزیر امور مصرف‌کنندگان، با ابراز نظر درباره سوء تعبیر در مقررات فروش مستقیم ، گفت: «وزارت‌خانه متبوع من در حال کار بر روی ایجاد چارچوبی قانونی برای صنایع در حال ظهور مانند تجارت الکترونیک و فروش مستقیم تحت دستور کار داخلی اصلاحات تجاری‌مان است که از طریق آن خواهیم توانست به ایجاد تمایز بین بازیگران واقعی و جعلی بازار این صنعت کمک کنیم زیرا توجه عمده ما معطوف به صیانت از منافع مصرف کنندگان است.»
وی در ادامه افزود، « امیدواریم که تغییرات پیشنهادی به قانون حمایت از مصرف کنندگان موجبات افزایش رفاه حال مصرف کنندگان را فراهم کند. همچنین نیازمند تمییز بین فروش مستقیم از دیگر طرح‌های جعلی هستیم که با تغییر ظاهر خود در بازار به جعل عنوان فروش مستقیم می‌پردازند. با قرار گرفتن تجارت داخلی تحت پوشش وزارت امور مصرف کنندگان جهت اعطای مجوز کسب و کار، وزارت به دنبال ایفای نقشی مهم در قاعده‌مند ساختن فعالیت‌هایی است که بر مصرف کنندگان تاثیر مستقیم دارد. صنعت نیاز ارگانی رگولاتوری است جهت اداره قوی‌تر مسائل مربوطه و حل و فصل مشکلات مبتلا به است.»
در بسیاری از موارد، به دلیل عدم وجود شفافیت، نمایندگان شرکت‌های فروش مستقیم توسط پلیس محلی و دولت‌های ایالتی مورد آزار و اذیت و تهدید قرار گرفته‌اند. بروز چنین مسائلی مانع از رشد صنعت گردیده و می‌تواند اثر سوئی بر اعتماد مصرف کنندگان داشته باشد.
با رشد و توسعه صنعت با کمک شبکه‌های توزیع قوی متعلق به شرکت‌های بین‌المللی فروش مستقیم، به ویژه در شهر‌های رده دوم و سوم، عدم وجود قوانین مناسب و چارچوب قانونی جهت قانون‌مندی و قاعده‌مندی فروش مستقیم این امکان را به شرکت‌هایی معدود داده است تا با جلب نظر افراد و از طریق جعل عنوان و روش‌های کاری شرکت‌های قانونی فروش مستقیم، اقدام به کلاهبرداری از عده‌ی زیادی از مصرف کنندگان نمایند.
اگرچه فروش مستقیم در سال 2013 شاهد رشدی قوی بوده است، جریان مداوم کلاهبرداری‌های صورت گرفته توسط شرکت‌های فروش مستقیم دغل‌باز و کلاهبردار منجر به خجالت‌زدگی و تردید و تعلل بسیاری از مصرف‌کنندگان از کار و فعالیت در محیطهای فروش مستقیم شده است.
راه‌کار برون رفت
انجمن فروش مستقیم هند  همچنان خواستار توسعه چارچوب قانونی مناسبی برای قانون‌مند ساختن این صنعت بوده است، اگر چه تاکنون هیچ کار عینی و واقعی در این راستا انجام نگرفته است.
از راجات واهی ، از سهامداران شرکت KPMG، گفت: «صنعت فروش مستقیم در تعدد افرادی که مستقیماً درگیر آن هستند منحصر به فرد است. هیچ صنعت دیگری به اندازه فروش مستقیم قادر به کنترل چنین حج عظیمی از نیروی انسانی نبوده و نمی‌تواند چنین نزدیکی و قرابتی با مشتریانش داشته باشد. مزایای این صنعت در سطح جهان شناخته شده و در کشور هندوستان نیز دارای پتانسیل بالایی است. ما همگی نیازمند ایجاد محیطی مساعد جهت رشد این صنعت هستیم.»
ساکسنا در اظهارات خود چنین ابراز کرد: «شرکت‌ها و دولت باید دستورالعمل‌هایی روشن تدوین و فرموله کنند تا شرکت‌های واقعی قربانی نشوند و نیز فروشندگان غیر واقعی هم قادر به سوء استفاده از اعتماد مشتریان نباشند.»
آشکار است که حوزه فروش مستقیم به عنوان روشی برای خرده فروشی در هند هنوز به حرکت در نیامده و فاقد شتاب لازمه است.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.