مقاله

آیا بیش از حد جسارت به خرج می‌دهید؟

عکس: بادران

نوشته: تیم سیلز

 با وضعیتی که اقتصاد جهان با آن مواجه است به هیچ وجه تعجب نمی‌کنم چرا هر روزه شاهد رویکرد عده‌ی بیشتری به فعالیت در کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای هستم. در عین حال، تعجبی هم ندارد که چرا عده‌ی زیادی از این افراد که مایل به فعالیت در این زمینه هستند می‌گویند پول شروع این کار را ندارند.
من وقتی با مشتری‌های MLM‌ام صحبت می‌کنم جز راستی و صداقت از حربه دیگری استفاده نمی‌کنم. اما بین «رک گویی» و «صراحت» تفاوتی اساسی وجود دارد.
«صریح بودن» به این معنا است که هر آن‌چه دارد اتفاق می‌افتد را با مشتری در میان بگذارید. مطلقاً نباید چیزی از وی پوشیده و پنهان نگه دارید و تنها هدفتان باید این باشد که به وی کمک کنید رو به صراحت گام برداشته و به هر آن چه می‌خواهد برسد.
«رک گویی» با مشتری بدان معنی است که بیش از حد با مشتری با جسارت برخورد کنید. زیرا برخورد به این شکل و چیزی که به این روش به مشتری گفته می‌شود موجب می‌گردد او قدم پیش نگذاشته و دچار تردید شود. البته فحوای کلام شما و چیزی که به او گفته‌اید مشکلی ندارد و شما حقیقت را گفته‌اید امام نحوه گفتن شماست که مشکل آفرین می‌شود.
وقتی دارید به منافع مشتری‌تان فکر می‌کنید و وقتی این واقعیت را می‌دانید که درباره نداشتن پول اولیه کافی برای ورود به این شغل قدری نگران است، حتماً باید با آنها «صریح» باشید.

وقتی بخواهم با یک مشتری MLM صحبت کنم و بخواهم برایش توضیح دهم برای شروع کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای چه هزینه‌ای باید کنار بگذارد چیزی شبیه به این را خواهم گفت:
تیم: «تا جایی که فهمیدم به چیزی که به شما گفتم علاقه دارید. درست است؟»
مشتری:  «بله، علاقه دارم.»
تیم: «خیلی عالی است، خوب دوست دارید آموزش ببینید؟»
آن عده از شما که مرا به خوبی می‌شناسند می‌دانند که همیشه برای شروع صحبت از این جمله استفاده می‌کنم. «آماده‌اید آموزش ببینید؟»  هیچ وقت نمی‌گویم، «حاضرید محصولی بخرید؟»  به جایش می‌گویم، «آماده‌اید آموزش ببینید؟»
تأکید کاملاً روی کمک رسانی به آنهاست نه روی کسب درآمد برای خودم. چرا؟ چون اگر موفق بشوم و لیدر این مشتری MLM بشوم خود بخود درآمد هم به دست خواهم آورد. از نظر من به این می‌گویند یک موقعیت برد-برد!

وقتی که برای آموزش اعلام آمادگی کردند، بعد از آن می‌توانید به همان شیوه و با همان سطح از صراحت برایشان توضیح دهید چرا برای ورود به این کار انجام سرمایه‌گذاری مالی و خرید محصول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اول از همه در زمان مناسب از آموزش مناسب بهره‌مند می‌شوند. آن‌ها یاد خواهند گرفت چطور به افراد کمک کنند تا با خرید محصول دلخواه‌شان به نتیجه ای که در نظر دارند برسند. سپس یاد خواهند گرفت چطور به دیگران کمک کنند تا در عین دستیابی به نتایج دلخواه، کسب و کار خودشان را هم راه اندازی کنند.

ثانیاً، می‌توانید از آن‌ها بخواهید راستی و درست‌کاری شما به چالش بکشند. از آنها بپرسید اگر از آن‌ها بخواهید محصولی را بخرند که خود شما تا بحال آن را خریداری نکرده‌اید و از آن‌ها بخواهید روی خرید چنان محصولی سرمایه‌گذاری کنند، چقدر به شما اعتماد خواهند کرد. با همان صراحت از آن‌ها بپرسید فکر می‌کنند اگر خودشان فلان محصول را نخریده باشند، مشتری که با وی برخورد خواهند کرد چه واکنشی از خود نشان می‌دهد.

با گفتن این حرف‌ها به روشنی در موقعیتی قرار گرفته‌اید که می‌توانید با صراحت به وی توضیح دهید که گروهی از محصولات به صورت یک کیت کمک آموزشی در اختیارشان قرار داده خواهد شد (همان محصولی که خرید می‌کنند) که وقتی شروع به آموزش در مورد نحوه کمک به مردم برای دستیابی به نتایج دلخواه‌شان از مصرف محصولات فوق می‌کنند، خودشان هم می‌توانند آن محصولات را استفاده کنند تا موقع توضیح و تفسیر برای مشتری کاملاً بتوانند حس کنند دارند در مورد چه چیزی و چه نتایج حاصله‌ای حرف می‌زنند چون خودشان هم در حال استفاده از همان محصول هستند. به این ترتیب می‌توانید به روشنی برایشان توضیح دهید کل سرمایه‌گذاری روی این کار چقدر است و از ایشان سوال کنید آیا توان پرداخت آن مبلغ را دارند یا خیر.
بدین ترتیب و با این شیوه خود من شخصاً مشتری‌های بازاریابی شبکه‌ای‌ام را با شرایطی که در آن قرار خواهند گرفت آشنا کرده و با چنین صراحتی با آن‌ها برخورد می‌کنم.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.