مقاله

وقتی رقیب شما رقیب واقعی به حساب نمی‌آید

عکس: بادران

نوشته شده: تیم سیلز (Tim Sales)

 لازم نیست آدم یک دانشمند فیزیک هوا و فضا باشد تا بداند و متوجه بشود که افرادی که توانسته‌اند یک کسب و کار MLM موفق را راه اندازی و پیاده کنند تنها به دلیل تمایل واقعی ایشان به کمک به دیگران و تمایل ایشان به یادگیری و دیدن آموزش‌های درست در زمان درست است. همین تمایل و رغبت شدید است که بهترین بازاریابان شبکه‌ای را وا می‌دارد همواره به دنبال تجهیز خودشان با نگرش درست باشند تا بتوانند به شکلی موثر و کارآمد در صنعت بازاریابی شبکه‌ای در مقابل آبجکشن‌ها و ایرادات ایستاده و به آن‌ها پاسخ دهند.

سوالی که باید پاسخ داده شود
بعضی اوقات دلیل واقعی که پس پرده سوال یا آبجکشن خوابیده این است که ببینیم و پیدا کنیم چه چیزی باعث شده تا مشتری نتواند درک کند واقعاً به چه چیزی احتیاج دارد یا نیاز واقعی‌اش چیست؟ وقتی به جای تمرکز بر نیاز‌های خودتان بر نیازهای مشتری تمرکز کنید، معمولاً می‌توانید بفهمید چه چیزی مانع درک آن‌ها از چیزی شده که آن را می‌خواهند و به آن نیاز دارند.
تصمیم یا نتیجه‌ای که هر دو شما و مشتری MLM‌ای‌تان در تلاش برای پاسخگویی به این سوال بدان دست می‌یابید شاید در ظاهر طوری نباشد که به نفع شما تمام شود؛ با این حال مطمئن باشید به طور غیر مستقیم این تصمیمات همیشه به نفع شما تمام خواهند شد.
در چنین شرایطی اگر شما باشید چکار می‌کنید؟
دارید با یکی از مشتری‌های احتمالی‌تان صحبت می‌کنید و اوضاع به نظر روبراه می‌آید. در این مرحله آن‌ها را مشتاق کرده‌اید تا به کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای بپیوندند و به این تشخیص رسیده‌اند که در این مسیر راه درستی را برگزیده‌اند. حالا تمام آنچه باید بکنید این است که معامله را نهایی کنید.
اما ناگهان در همین مرحله مشتری شما را با این جملات می‌نوازد که، «من همزمان با شرکت شما داشتم در مورد یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای دیگر هم فکر و تحقیق می‌کردم و نمی‌دانم کدام یکی برای من بهتر است.»
در چنین موقعیتی اگر واقعاً بیشتر تمرکز شما روی این باشد که به آن‌ها کمک کنید، اگر بیش از این‌که به فکر منافع خودتان باشید به منافع آن‌ها فکر کنید، در این مرحله هرگز دچار این اشتباه نمی‌شوید که فوراً بروید سراغ ردیف کردن همه دلیل‌ها و برهان‌هایی که ثابت می‌کند چرا شرکت بازاریابی شبکه‌ای شما بهترین شرکتی است که آن‌ها می‌توانند به آن بپیوندند.

رها کردن مشتری
اولین چیزی که باید انجام دهید این است که به آن‌ها بابت این که بالاخره کار بازاریابی شبکه‌ای را انتخاب کرده‌اند تبریک بگویید. هر چند آن‌ها تعهد خودشان را به شرکت شما حفظ نکرده‌اند اما به هر حال بازاریابی شبکه‌ای را انتخاب کرده‌اند. حالا می‌توانید ببینید از پیوستن به شرکت MLM دنبال چه چیزی می‌گردند.
این کار می‌تواند گاهی براحتی مشخص کند چیزی که آن‌ها به دنبال آنند در یک شرکتی دیگر به جز شرکتی که مشتری انتخاب کرده خیلی سهل‌تر و آسان‌تر و کارآمدتر به دست خواهد آمد. به این دلیل که شما طرز فکری صحیح را دنبال کرده و نیت‌تان خیر است و از آن‌جایی که متوجه می‌شوید آن مشتری به درد گروه، تیم و کار شما نمی‌خورد براحتی می‌توانید کار با این مشتری را قطع کرده و به آن‌ها بگویید بهتر است به همان شرکت دیگر بپیوندند. در این مقطع شما کاملاً سربلندید چون به هدفی که داشته‌اید دست یافته‌اید؛ یعنی به این مطلب که به آن‌ها کمک کنید حرکت رو به جلو داشته باشند.
افراد دیگری که طرز فکری اشتباه دارند ممکن است این کار را به منزله‌ی باختن مشتری احتمالی به رقیب ارزیابی کنند. آیا واقعا چنین است؟ شما به موفقیت دست یافته‌اید چون آن‌ها را به انجام کار درست رهنمون شده‌اید و باعث شده‌اید انتخاب مناسبی داشته باشند.
اگر آنها «مناسب» شرکت بازاریابی شبکه‌ای شما نباشند، و اگر علیرغم این موضوع به شرکت شما بپیوندند، بالاخره در جایی از مسیر حرکت این عدم تناسبشان آشکار خواهد شد. اگر چنین اتفاقی روی دهد لاجرم می‌تواند منجر به سرخوردگی و ناامیدی در پایان کار شود. نکته مثبت ماجرا اینجاست که شما به آن‌ها کمک کرده‌اید در کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای بمانند و دنبال سایر روش‌های کسب و کار که رقیب واقعی شما هستند، نروند.
واقعاً چقدر دلتان می‌خواهید مشتری داشته باشید که مناسب کار شما نباشد؟
در این شرایط تنها راه نهایی کردن موثر کار این است که به آنها بابت انتخاب بازاریابی شبکه‌ای تبریک بگویید و برایشان آرزو کنید در هر جایی که فعال بودند موفق شوند و در آخر، رهایشان کنید بروند.
وقتی شما یک توزیع‌کننده جدید را به سراغ یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای دیگر می‌فرستید، یک اتفاق جالب و شگفت انگیز روی می‌دهد. به این ترتیب متوجه می‌شوید این شما نیستید که «به آنها نیاز دارید.» و می‌دانید چه اتفاقی می‌افتد؟ به چند دلیل و از چند جهت این اتفاق خیلی بهتر از چیزی است که عکس آن می‌افتاد.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.