مقاله

در مکالمه تلفنی با مشتری شادمان باشید

عکس: بادران

نوشته: تیم سیلز

 اولین راهنمایی من برای مکالمه تلفنی با مشتری شادمان بودن است. حال باید پرسید شادمان بودن یعنی چه؟ کلمه شادمان بودن به معنای خوشحال و شاد بودن است.

خوشحال و شاد بودن
کنش و کردار شما، تن صدای‌تان، موضوعی که درباره‌اش صحبت می‌کنید و نحوه پاسخگویی‌تان به سوالات و نظرات مشتری باید مملو از خوشحالی یا سرور باشد.
چرا باید در مقابل مشتری‌تان شاد و خوشحال باشید؟ چرا نمی‌شود منفی و غمگین بود؟ چون آدم‌ها (مشتری شما) از صحبت کردن و معاشرت با افراد (شما) شاد و خوشحال لذت می‌برند.

با این حال هرگز در این کار زیاده‌روی نکنید
حالا بگذارید در مورد اشتباهی رایج به شما هشدار بدهم. هرگز بیش از حد خوشحال و شاد نباشید. قبل از این‌که راجع به این موضوع توضیح دهم لطفاً به یاد داشته باشید که من این قانون ابداع نکرده‌ام بلکه تنها دریافته‌ام چنین قانونی وجود دارد! وقتی با من تماس می‌گیرید یا در دفتر من حضور پیدا می‌کنید اصرار دارم تا جایی که می‌توانید شاد باشید!
اما اگر بیش از اندازه نسبت به کسی که دارید با او صحبت می‌کنید شاد و خوشحال باشید سطح شادی و خوش‌بینی شما و ایشان در دو سطح مختلف قرار خواهد گرفت و این باعث می‌شود ارتباط شما دو نفر بیش از پیش مشکل بشود.
تصور کنید که به تازگی برنده قرعه کشی شده‌اید و دارید از خوشحالی بالا و پایین می‌پرید و از شادی جیغ می‌زنید. حالا تصور کنید کنار کسی ایستاده‌اید که همین چند دقیقه پیش از کار اخراج شده است. حوصله و مشرب شما دو نفر در دو سطح مختلف قرار دارد. شما تنها و تنها باعث آزار این بی‌چاره‌ی بی‌کار خواهید شد. خوب، پس مقدار و اندازه مناسب سرور و شادی در مورد هر مشتری چقدر است؟

مقدار مناسب شادی و سرور؟
فقط کمی از مشتری که دارید با وی صحبت می‌کنید خوش مشرب‌تر و شاد‌تر باشید.
از کجا بدانید دارید بیش از اندازه خوشحالی و شادی می‌کنید؟ مثل همیشه، باید مدام مراقب احوالات آدمی که دارید با او صحبت می‌کنید باشید. به یاد داشته باشید که به طرف‌های مقابل و واکنشی که به شما نشان می‌دهند علاقه مندید.
 از مقدار مناسبی از ابراز وجود استفاده کنید. حواستان باشد زبان بدن شما حواس مشتری را پرت نکند و در همان سطح درک و فهم مشتری با وی ارتباط برقرار کنید. در حقیقت این مسئله چندین ظرافت را به طور همزمان می‌طلبد زیرا یکی از اصول اولیه برقراری ارتباط و صحبت کردن با مشتری است.
حال به شما یاد خواهم چطور می‌توانید وقتی حتی احساس خوشحالی نمی‌کنید، ظاهری شاد داشته باشید! همچنین توضیح خواهم داد چطور می‌توانید بفهمید بیش از اندازه خوشحالید یا به قدر کافی خوشحال نیستید.
به علاوه قصد دارم به بسیاری از سوالات و درخواست‌هایی که برای کمک از من شده پاسخ دهم؛ حتی به تلفن‌هایی که در همین رابطه به دفترم شده است:
•    رویکرد من در برخورد با افراد مختلف و نحوه صحبت کردنم در مورد فرصت تجاری موجود یا محصولات شرکت چطور است؟ مسلماً از برقراری اولین تماس واهمه دارم.
•    چگونه یک فرد می‌تواند انگیزه و شور و شوق لازم برای جلوگیری از تعلل کردن و امروز و فردا کردن کاری که باید انجام شود را در خودش ایجاد نماید و خودش را با اهداف و کردار‌هایی که به دستیابی به نتایج می‌انجامد مشغول کند؟
•    به عنوان یک رهبر، اولین کار و مهم‌ترین کاری که باید که در برخورد با مشتری بالقوه و یک توزیع کننده‌ای که می‌خواهد در شرکت شما ثبت نام کند انجام دهید چیست؟
•    روش‌ها و رویکرد‌های مختلفی برای انجام بازاریابی شبکه‌ای وجود دارد آنقدر که گاهی باعث می‌شود آدم در مورد روشی که باید انتخاب کند گیج شود. مراحل دقیقی که خودتان برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌ای پیمودید چه بودند؟
•    خودم شخصاً‌مردد هستم وقتی می‌خواهم محصولم را بفروشم یا در مورد کسب و کارم با کسانی صحبت کنم که آن‌ها را می‌شناسم یا زمانی که می‌خواهم به یک مشتری غریبه زنگ بزنم زیرا هرگز دلم نمی‌خواهم فکر کنند من آدم سمجی هستم که فقط می‌خواهم کالایم را به آن‌ها قالب کنم. چطور می‌توانم از پس این احساس برآیم؟
•    وقتی دارید با یک مشتری صحبت می‌کنید چطور می‌توانید بفهمید صلاحیت لازم را دارد و چطور می‌شود صلاحیت کسی را تشخیص داد؟
•    من تمام منابع بازارم را از دست داده ام و دیگر نمی‌دانم با کدام مشتری بالقوه می‌توانم تماس بگیرم. از کجا می‌توانم چند تا مشتری خوب به دست آورم و چطور باید آن‌ها را جذب کنم؟
•    چطور می‌توانم از کسی دعوت کنم تا مشتری دائمی من شود؟
خیلی خوشحال می‌شوم که شما هم سوال‌هایتان را از ما بپرسید. کاش می‌توانستیم همه سوال‌ها را به صورت یکجا پاسخ دهیم اما این کار به نوعی گول زدن دیگران است چون خیلی‌ها پاسخ این سوالات را می‌دانند و وقت آن‌ها با ارزش است. مسلماً برای پاسخ دادن به تک‌تک سوالات شما وقت کافی خواهیم گذاشت. تمام منابع موجود را به دنبال پاسخ صحیح به سوال شما جستجو خواهیم کرد.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.