مقاله

بهترین راه برای ایجاد انگیزه در تیم فروش

عکس: بادران

  همه می‌دانند که انگیزه چیز زودگذری است. ممکن است یک روز قبراق و آماده برای نیل به اهداف تجاری‌تان باشید و یک روز دیگر حتی حال و حوصله رفتن به آبدار خانه و ریختن یک قهوه برای خودتان را هم نداشته باشید. تازه اگر رهبر تیمی از توزیع‌کنندگان باشید، وظیفه و مسوولیت انگیزه بخشیدن به خودتان تنها را هم ندارید. یعنی وظیفه حصول اطمینان از این‌که تک تک افراد تیم فروش با لب خندان و روی گشاده آماده انجام وظایف و رسیدن به اهداف تعیین شده باشند هم به عهده شماست.
خوب، چطور می‌خواهید کاری کنید که کل تیم فروش قبراق و پر انگیزه بشوند؟ در اینجا چند استراتژی امتحان پس داده برایتان آورده‌ایم که به شما کمک خواهد کرد به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده، در تیم فروش تحت کنترل شما انگیزه ایجاد کنید.

تعیین اهدافی که باید بدان‌ها دست یافت
وقتی چیزی برای رسیدن و کاری برای انجام دادن داشته باشید، همیشه داشتن انگیزه راحت‌تر می‌شود. اگر تیم شما فاقد اهدافی به وضوح تعریف باشند، احساس بی‌ارزش بودن به آن دست داده و تصور خواهند کرد کارشان هیچ تاثیری بر روند روزمره ندارد. وقتی اهداف روزانه، هفتگی و ماهانه تعیین می‌کنید، ویترینی ایجاد می‌کنید از تاثیری که کار هر فرد می‌تواند روی تیم‌تان داشته باشد و همین مسئله باعث می‌شود چیزی داشته باشند که در آرزوی دستیابی به آن حرکت کنند.
بعلاوه، اهداف نباید صرفاً رسیدن به یک نقطه خاص باشند. بلکه بهتر است برای پایان کار پاداشی تعیین کنید. این کار می‌تواند مثل یک محرک قدرتمند عمل کرده و اعضای تیم را به سوی دستیابی به نتایج بهتر به حرکت وادارد. در واقع چنین نیز خواهد بود. به گزارش مجله وال استریت ژورنال، دلویت توشه توماتسو (Deloitte Touche Tohmatsu) و شرکت بین‌المللی ماشین‌های اداری (International Business Machines Corp.) او جزء شرکت‌هایی است که از عناصر بازی به عنوان ابزاری انگیزشی استفاده می‌کند. اگر کاری کنید که تک تک اعضای تیم به نوعی با یکدیگر در یک رقابت سالم و دوستانه شرکت کنند خواهید توانست جوی به وجود بیاورید که کل تیم عملکرد بهتری داشته باشد.
حالا این پاداش باید چه چیزی باشد؟ خوب واضح‌ترین راه ایجاد انگیزه در تیم با استفاده از پول است. یعنی مثلاً بگویید اگر یک تیم یا یکی از اعضای تیم به فلان جایگاه یا بهمان میزان فروش رسید، فلان مقدار پاداش اضافی دریافت خواهد کرد (در شرکت معظم شبکه بادران، مدیران کاردان انواع و اقسام چنین مشوق‌هایی را برای تیم‌ها و نمایندگان توزیع در نظر می‌گیرند، با این حال، هر یک از رهبران تیم‌ها هم می‌توانند از جانب خود پاداش‌هایی تعیین کنند.- مترجم). اما انگیزه‌های مالی تنها نوع پاداشی نیستند که باید از آن‌ها بهره بگیرید. پیشرفت‌های حرفه‌ای محرک قدرتمند دیگری هستند که می‌توان از آن بهره برد (هر چند در بازاریابی شبکه‌ای افراد کسب و کار مستقل خود را دارند و ارتقای شغلی و گرفتن پست و مقام در این شغل معنا ندارد، با این حال، رهبر تیم می‌تواند به عنوان تشویق، افراد را به عنوان معاون یا مشاور خود در توزیع کالا در میان مشتری‌‌های خود، یا به عنوان استاد و استادیار جهت آموزش اعضای تازه‌کار تیم استفاده کند. بعلاوه خود رهبران بزرگ می‌توانند ایده‌های ناب و روش‌های تازه‌ای برای استفاده از این نوع محرک انگیزه‌بخشی بیابند. - مترجم). فقط صحبت از ارتقای مقام و ترفیع شغلی نیست، بلکه با اعطای امتیاز شرکت در دوره‌های آموزشی رایگان، هدیه دادن کتاب‌های مرتبط با این صنعت و شرکت دادن اعضای تیم در سمینار‌ها و کمک به آن‌ها در یادگیری مهارت‌های جدید و پربار‌تر کردن رزومه کاری آن‌ها می‌توان ایجاد انگیزه نمود.

ایجاد اعتماد و روحیه تیمی
انگیزه فقط انگیزه فردی نیست. اگر آدم‌های دور و بر شما افراد پر انگیزه و الهام بخشی باشند و کسانی باشند که براحتی بتوانید به آن‌ها اعتماد و اطمینان کنید، ناخواسته خودتان هم احساس خواهید کرد با شدت و حدت بیشتری به جلو رانده می‌شوید و روحیه کار تیمی بیشتری دارید. یکی از مهم‌ترین راه‌های ایجاد انگیزه در تیم فروش ایجاد روحیه کار تیمی و ترتیب دادن شرایط به نحوی است که همه‌ی اعضا به یکدیگر اعتماد داشته باشند.
ایجاد اعتماد آسان نیست و تمام کار از برقراری ارتباط مناسب شروع می‌شود. اعضای تیم نیازمند آنند که براحتی بتوانند با یکدیگر صحبت کرده و نظرات‌شان را ابراز کنند، حتی اگر نظرات‌شان مخالف نظر دیگران باشد. وقتی کانال‌های ارتباطی خوبی ایجاد کرده باشید، اعتماد شروع می‌کند به شکل گرفتن، و افراد پی می‌برند که صدای مخالف‌شان رد نشده و کسی در پی ساکت کردن‌شان بر نخواهد آمد و در این تیم، بدون این‌که نظرات مختلف از دید همه مخفی شود، براحتی با همه‌ی اعضا در میان گذاشته می‌شود و می‌توان در مورد هر چیزی با دیگران صحبت کرد.
علاوه بر این، باید تمرین‌های تیم‌سازی را هم انتخاب کنید. این کارها را می‌توان در سکوت و راحتی دفتر کار هم انجام داد، با این حال، ممکن است حس کنید انجام این کار در محیط طبیعی و حین کار و فعالیت اصلی در خارج از دفتر می‌تواند مفید‌تر واقع گردد. همچنین سایت‌هایی مانند Groupon اقدام به برگزاری برخی از گردهمایی‌های شرکتی و اجرای فعالیت‌های تیم سازی می‌کنند که می‌تواند برای چند ساعتی ذهن افراد تیم را از کار فردی دور کرده و روحیه کار تیمی را در آن‌ها تقویت نماید. اگر از خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌های همچون HotUKSavings‌ استفاده کنید، گروه شما دیگر حتی نیازی به صرف وقت بیش از اندازه جهت انجام فعالیت‌های سودمند ندارد.

به اشتراک گذاری نتایج
در نهایت می‌توانید با ابراز صداقت در اعلام نتایج فعالیت تیم، به کسب اعتماد بیشتر و ایجاد انگیزه والاتر در تیم بپردازید. اگر تیم شما به خوبی از نتایج به دست آمده آگاه شود، از آن به بعد اعضا راحت‌تر خواهند توانست در مورد عملکرد خودشان تأمل و اندیشه کنند. این‌که بدانید چقدر خوب یا چقدر ضعیف عمل کرده‌اید می‌تواند به شما کمک کند انگیزه فوق‌العاده‌ای برای حرکت به جلو به دست آورید.
اگر چه ممکن است برخی از مواقع در میان گذاشتن همه‌ی اطلاعات با همه‌ی اعضای تیم غیر ممکن یا به صلاح تیم نباشد، با این حال تا جایی که می‌توانید و تا جایی که به نفع تیم است می‌توانید از به اشتراک گذاشتن اطلاعات با آن‌ها بهره‌مند ببرید. با ترسیم نمودار عملکردی تیم همراه با ارائه اطلاعات دقیق (زمان، چگونگی، چرایی، کیستی، چیستی و غیره) در مورد نتایج فعالیت فروش تیم، می‌توانید ابزار یا امکانی در اختیار اعضا تیم قرار دهید که به وسیله آن بتوانند عملکرد خودشان را از میان عملکرد کل تیم استخراج کنند. در این حال، تنها به آن‌ها تکلیف نکرده‌اید که چه کاری انجام دهند، بلکه دارید دلایل پیشرفت تیم را به آن‌ها نشان می‌دهید و به آن‌ها کمک می‌کنید خودشان تشخیص بدهند باید در چه بخش‌هایی عملکرد فردی و تیمی‌شان را ارتقا بخشیده و آن را تقویت کنند. اگر در پله‌ی اول ندانید چه چیزی را باید تقویت کنید، نه بهبود فردی و نه انگیزه داشتن اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین اگر تا بحال مقادیر و اعداد و ارقام فروش را محاسبه و نتایج را پیگیری نمی‌کردید، بهتر است از ابزار‌های همچون نرم افزار Accent Technologies استفاده کنید تا مطمئن شوید افراد تیم به خوبی می‌دانند عملکرد هر کدام‌شان به چه شکل بوده است.
انگیزه دادن به یک گروه بسیار سخت تر از آن است که صرفاً چند خط از نقل قول‌هایی الهام بخش از چرچیل یا لومباردی پیدا کنید و برایشان بفرستید. باید بتوانید با ارائه پاداش‌های ملموس، ایجاد روحیه خوب تیمی، و درک مناسب از نتایج به تیم انگیزه بدهید. اگر از استراتژی‌های بالا استفاده کردید، خواهید توانست عملکرد تیم را افزایش بدهید و انگیزه‌شان را در سطحی بالاتر حفظ کنید تا آن‌قدر سخت تر کار کنند که به همه‌ی اهداف فردی و تیم تان کل اعضا دست پیدا کنید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.