مقاله

شکستن چرخه بیکاری - بخش دوم

عکس: بادران

نوشته شده: ایمی بل (Amy Bell) بخش دوم

 یک راه حل درخشان
صنعت بازاریابی شبکه‌ای برای افراد حرفه‌ای زیادی ایستگاهی در چرخه‌ی بیکاری‌شان ایجاد کرده است. در واقع، شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای از معدود سازمان‌هایی هستند که، یا به صورت رایگان و یا در مقابل هزینه‌ای بسیار ناچیز، برای افرادی که به شدت بدان نیازمندند دوره‌ی آموزشی برگزار می‌کنند؛ کسانی که در حال حاضر با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند.
جان مک‌گری، معاون رئیس بخش فروش شرکت لایف ونتیج در همین رابطه و با شور و شوق فراوان می‌گوید، آموزشی که در «صنعت بازاریابی شبکه‌ای به افراد داده می‌شود راه حل این مشکل رو به رشد است، و یکی از دلایل عشق فراوان من به این صنعت همین نکته است.» او ادامه می‌دهد، «بازاریابی شبکه‌ای موج آینده است. تنها به یک دلیل این صنعت دارد به جریان اصلی بازار تبدیل می‌شود و آن این است که این مدل تنها مدلی از کسب و کار است که در حال حاضر کارایی دارد.»

«بازاریابی شبکه‌ای؛ صرف نظر از سن، نژاد، جنسیت یا سطح تحصیلات افراد، فرصتی برای یادگیری مهارت‌های جدید و ایجاد درآمد بیشتر فراهم می‌کند.»
-تونی پت‌ریل، معاون رئيس بخش فروش شرکت لیگال شیلد


رابرت کیوساکی، نویسنده کتاب‌های پرفروش درباره اداره امور مالی شخصی در تمام دوران‌ها، مثل کتاب پدر، پولدار، پدر بی پول، حرف‌های زیادی برای گفتن در مورد ارزش بازاریابی شبکه‌ای دارد. او در یکی از کتاب‌هایش به نام کسب و کار قرن 21 که با همکاری جان فلمینگ، ناشر سایت اخبار بازاریابی شبکه‌ای منتشر کرده می‌نویسد «بازاریابی شبکه‌ای مدل کسب و کار آینده است. چرا؟ چون جهان در نهایت چشم‌هایش را رو به این واقعیت خواهد گشود که عصر صنعتی شدن سپری شده است.» این گفته تاکیدی است بر اظهارات پیلزر مبنی بر این‌که مشاغل از دست رفته در آینده دیگر باز نخواهند گشت. کیوساکی در ادامه می‌گوید، «بازاریابی شبکه‌ای به میلیون‌ها نفر از مردم سراسر جهان فرصتی برای به دست گرفتن کنترل زندگی حال حاضر و آینده مالی خود می‌دهد.»
گلن ویلیامز، رئیس شرکت پریمریکا که یک شرکت ارائه خدمات بازرگانی مالی است، در موافقت با این گفته می‌گوید که معتقد است بازاریابی شبکه‌ای راه حلی ایده آل برای کارگران و کارمندان بیکاری است که همزمان به دنبال کسب درآمد و رشد و توسعه مجانی مهارت‌هایشان هستند. او می‌گوید، «ما همیشه گفته‌ایم که آموزش‌هایی که با پیوستن به شرکت پریمریکا تجربه می‌کنید، چه در این شرکت و چه در خارج از آن، ارزش زیادی دارد. ما در کسب و کار منحصر به فردمان به مردم آموزش‌های مالی می‌دهیم تا بتوانند با استفاده از آن آموخته‌ها وارد بازار کار شده، به فروش کالا پرداخته و تجارت خودشان را راه بیندازند. اما بدیهی است که آموزش‌های فوق برای خود و خانواده‌شان هم کارایی زیادی دارد. حتی کسانی که شرکت پریمریکا را به عنوان یک کسب و کار یا حرفه انتخاب نمی‌کنند، آموزش‌هایی که دریافت می‌کنند شخصاً برایشان مفید است و نیز می‌توانند این آموزش‌ها را به دیگران هم منتقل کنند و دانسته‌هایشان را با خودشان به شغل‌هایی که در آینده در آن‌ها مشغول می‌شوند به ارمغان ببرند.»
در اوضاع اقتصادی دشوار این روز‌ها، به دست آوردن فرصتی برای دریافت آموزش‌هایی رایگان یا در مقابل ثمنی بخس، موهبتی به حساب می‌آید که در هیچ کجا نمی‌تواند یافت. تونی پت‌ریل، معاون رئيس بخش فروش شرکت لیگال شیلد، که یک شرکت ارائه کننده خدمات مشاوره‌ای حقوقی برای اعضا است می‌گوید، «بازاریابی شبکه‌ای، صرف نظر از سن، نژاد، جنسیت یا سطح تحصیلات افراد، فرصتی برای یادگیری مهارت‌های جدید و ایجاد درآمد بیشتر فراهم می‌کند.»

بخشهای دریافت کننده خدمات صنعت بازاریابی شبکه‌ای
شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای انواع زیادی از محصولات و خدمات را به مصرف کنندگان ارائه می‌کنند از جمله:

محصولات
مراقبت‌های بهداشتی فردی
زیبایی، آرایشی و بهداشتی و عطر
تغذیه، سلامتی و کنترل وزن
مواد غذایی
قهوه و چای
طلا و جواهر
کیف‌های دستی و لوازم جانبی
لباس و کفش
دکوراسیون خانه و خوش‌بو کننده منزل
لوازم آشپزخانه و کارد و چنگال
لوازم خانگی
لوازم بهداشتی جهت تمیزکاری
لوازم نگهداری از حیوان خانگی
هنر و صنایع دستی
سفر

خدمات
ارتباطات از راه دور
برق و گاز
لوازم ایمنی منزل
پشتیبانی کامپیوتر
برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری
بیمه
نمایندگی حقوقی
املاک و مستغلات
از بین بردن اختلاف و شکاف طبقاتی

به هیچ وجه جای تعجب نیست که صنعت بازاریابی شبکه‌ای می‌تواند به از بین بردن شکاف مهارتی عظیم افراد حرفه‌ای که فعلاً بیکار هستند کمک کند. قبل از این‌که اقتصاد وارد دوران سقوط خود شود، شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای بابت ارائه آموزش‌ها فردی درجه یک و فرصت‌هایی برای رشد و توسعه شخصی شهرت بسیاری به دست آورده‌اند. نواه وسترلند، معاون رئيس بازاریابی شرکت ایجل می‌گوید، « تا به امروز، بازاریابی شبکه‌ای به عنوان یک صنعت به شدت درگیر آموزش و ایجاد انگیزه و کمک به مردم به منظور توسعه مهارت‌های فردی افرادی بوده که از داشتن آن مهارت‌ها در خود بی خبر بوده‌اند. اگر نگاهی کلی به این صنعت بیندازید خواهید دید که فرآیندهای بازآموزی/ آموزشی که ما به توزیع‌کنندگان‌مان می‌دهیم به میلیون‌ها نفر از مردم سراسر جهان کمک کرده زندگی راحتی برای خود و خانواده‌شان فراهم کنند.»
یکی دیگر از دلایلی که کارکنان بیکار دسته دسته به سوی شرکت‌های فعال در زمینه بازاریابی شبکه‌ای روی می‌آورند این است که برای ورود به این شرکت ها لازم نیست فهرستی طولانی از مدارک و مهارت‌های اولیه داشته باشید. جینا م. مورفی، معاون رئیس بخش فروش آربون می‌گوید، «ما برای شروع به کار در بازاریابی شبکه‌ای نیازی به داشتن فلان مدرک و بهمان سال تجربه نداریم. ما فرصت‌های زیادی برای کسانی داریم که می‌خواهند چیزهای بیشتری در زندگی‌شان به دست آورند؛ این خواسته می‌تواند درآمد بیشتر، آزادی، انعطاف پذیری و به رسمیت شناخته شدن یا هر چیز دیگری باشد که فکرش را بکنید. احساس می‌کنم آموزش و پیشرفتی که در این صنعت به اعضا ارائه می‌کنیم مثل خامه روی کیک است.»

«آن‌چه بازاریابی شبکه‌ای را شاخص‌تر از دیگر مشاغل می‌کند این است که ما علاقه شدید به در میان گذاشتن دانسته‌هایمان با یکدیگر داریم.»
جینا م. مورفی، معاون رئيس بخش فروش شرکت آربون


مونا عاملی مدیر عامل از شرکت ال اند بل/بلکورپ ایالات متحده آمریکا هم با این نظر هم عقیده است. او توضیح می‌دهد، «یکی از ساده ترین و جذاب ترین فرصت‌ها برای کسانی که به صنعت بازاریابی شبکه‌ای می‌پیوندند این است که بر خلاف شرکت‌های بزرگ، موقع عضویت به عنوان یک توزیع کننده مستقل در یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای لازم نیست هیچ مدرک تحصیلی، مدرک دوره‌های آموزشی و تجربه قبلی داشته باشید.» زیرا وقتی فردی به یک شرکت‌ بازاریابی شبکه‌ای می‌پیوندد به آموزش و فرصت‌های رشد فردی دسترسی خواهد داشت.
و به دلیل این‌که رهبران بازاریابی شبکه‌ای هرگز از به اشتراک گذاشتن دانسته‌ها، ایده‌ها، راهنمایی‌ها و داستان‌های موفقیت دیگران با اعضای تیم خود دریغ نمی‌ورزند، مورفی معتقد است این صنعت برخی از بهترین امکانات رشد و پیشرفت حرفه‌ای موجود در دنیای کسب و کار را در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد. او توضیح می‌دهد، «خوبی بازاریابی شبکه‌ای این است که ما با علاقه هر آن‌چه می‌دانیم را با یکدیگر در میان می‌گذاریم. محیط این‌جا مثل شرکت‌های بزرگ آمریکایی نیست که هر کسی اسرار خودش را داشته باشد؛ در عوض محیطی است بسیار باز که همین موضوع آن را خاص و ویژه کرده است.»

ادامه دارد...

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.