مقاله

شکستن چرخه بیکاری - بخش سوم

عکس: بادران

نوشته شده: ایمی بل (Amy Bell) بخش سوم

  «کارآمدی در اثر آموزش»
شاید جذاب ترین جنبه بازاریابی شبکه‌ای این واقعیت باشد که این شرکت‌ها آموزش‌ و فرصت‌هایی جهت رشد و ارتقا توانایی‌های شخصی ارائه می‌کنند که یا هزینه‌ای بسیار کم در قبالشان پرداخت می‌شود و یا به طور کل رایگان هستند. در واقع اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای بسته‌های آموزشی فوری و گسترده‌ای را به عنوان بخشی از قرارداد ثبت شده بین آن‌ها و توزیع‌کنندگان، به آن‌ها ارائه می‌کنند.
برای مثال هزینه عضویت و گذراندن دوره‌های آموزشی جهت پیوستن به شرکت پریمریکا تنها 99 دلار است. به محض این‌که نماینده فروش هزینه مربوطه که تنها برای همین یک بار دریافت می‌گردد را پرداخت نمود، بلافاصله امکان دستیابی به مجموعه بی‌نظیر و گوناگون این شرکت را داشته و از مزایای بی همتای آن بهره‌مند می‌گردد. چه چیزی باعث می‌شود پکیج آموزشی شرکت پریمریکا تا بدین حد ارزشمند باشد؟ مهمتر از همه این‌که، نمایندگان فروش شرکت می‌توانند از گزینه بیمه عمر این شرکت به صورت تخفیف‌دار بهره‌مند گردند. و در ادامه اگر واجد شرایط تشخیص داده شدند، می‌توانند بی هیچ هزینه‌ی دیگری جواز فعالیت تجاری را هم دریافت کنند.
ویلیامز توضیح می‌دهد، «به این می‌گویند ارزش افزوده قابل توجه، چون بسته به شهر و ایالتی که در آن ساکن هستید، بیمه عمر می‌توانست صدها دلار برایتان هزینه در بر داشته باشد و اخذ مجوز فعالیت سرمایه‌گذاری هم چیزی در حدود 99 هزینه خواهد داشت. بنابراین نمایندگان ما هم از دانشی که یاد می‌گیرند بهره می‌برند و هم تجربه کافی برای اخذ مجوز را به دست آورده‌اند، بعلاوه خود مجوز را هم دریافت کرده‌اند که این مجوز چه در داخل شرکت و چه در بقیه‌ی مراکز سرمایه‌گذاری دارای ارزش و اعتبار بالایی است.»
همچنین خانم عاملی اشاره می‌کند که سهولت ورود به این شغل خود یک ارزش افزوده است و تازه این اولین گام در راه به دست آوردن امتیازات و مزایایی است که بعدها خواهد آمد. عاملی می‌گوید، «شما می‌توانید فقط با یک سرمایه‌گذاری ناچیز (70 دلار برای شرکت بلکورپ ایالات متحده آمریکا) به عضویت یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای درآیید که به راحتی و در مدتی کوتاه از زمان شروع به کسب و کار خودتان خواهید توانست این هزینه را جبران کنید.» او می‌افزاید، «شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای به طور معمول آموزش‌هایی سریعی در اختیار توزیع‌کنندگانشان قرار می‌دهند تا این افراد بتوانند به سرعت کسب و کارشان را گسترش داده و به شرکای تجاری موفقی تبدیل شوند. در بلکورپ ایالات متحده آمریکا، ما دوره‌های آموزشی‌مان برای مشاوران بهداشت و زیبایی را درست از همان روزی که وارد و عضو شرکت می‌شوید آغاز می‌کنیم.»
مورفی اشاره می‌کند که آموزش برای مشاوران شرکت آربون کاملا رایگان است. او می‌گوید، «در آربون ما معتقدیم آموزش نوعی سرمایه گذاری بر روی مشاوران‌مان است و نباید به فکر سودآوری این دوره‌ها باشیم. اگر ما مشاوران‌مان را به ابزار و دانش مناسب مجهز کنیم، این سرمایه گذاری و آموزش در موعد خود برای‌مان بازگشت سرمایه خواهد داشت.»

مبارزه با بیکاری با آموزش کارآفرینان
راین بلر، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران شرکت وی سیلوس که یک شرکت فروش مستقیم لوازم سلامتی و کنترل و مدیرت وزن است، اعتقاد زیادی به ارزش کارآفرینی و پیشرفت شخصی دارد و لذا وی آموزش را به بخش هسته‌ای شرکتش تبدیل کرده است. بلر اخیراً در یک سخنرانی گفت، «یکی از دلایلی که من به این صنعت اعتقاد راسخ دارم، به آن عشق می‌ورزم، نسبت به آن شور و اشتیاق دارم و تصمیم دارم بقیه عمرم را به این کار بپردازم این است که ما کارآفرین بودن را یاد می‌دهیم. این کار را در هیچ دانشکده و هیچ سیستم آموزشی یاد نمی‌دهند. ما برای کار در صنعت بازاریابی شبکه‌ای و فروش مستقیم خیلی بیشتر از دانشگاه‌ها یا هر موسسه دیگری انرژی و نیرو می‌گذاریم.»
او برای تایید گفته‌های خود به مهارت‌های کارآفرینی و دوره‌های آموزشی گوناگونی که از طریق آکادمی وی سیلوس ارائه می‌شود اشاره می‌کند. این آموزش‌ها شامل سایت آموزشی آنلاین، برگزاری همایش‌های منحصر به فرد و همچنین وبینار‌ها و دوره‌های آموزشی تلفنی است که به شرکت کنندگان در این آکادمی ارائه می‌شوند. تاکید این شرکت بر روی آموزش کارآفرینانی که برای اولین بار تحت این آموزش‌ها قرار می‌گیرند و توانمندسازی آنها از طریق آموزش قطعاً بازگشت سرمایه را در پی خواهد داشت. گزارش‌ها حاکی است روزانه تقریباً 3000 عضو جدید به آکادمی آموزشی این شرکت می‌پیوندند و منحنی رشد این صنعت را به طور روزانه بالا می‌برند.
بلر کار شرکتش را چنین توصیف می‌کند: «یک تلاش آموزشی». او می‌افزاید، «همه‌ی ما تنها به یک دلیل اینجا گرد یکدیگر آمده‌ایم. می‌خواهیم به دیگران کمک کنیم؛ هرچه بیشتر بهتر. پیشرفت شخصی در وی سیلوس کار ما نیست، بلکه فلسفه‌ی وجودی ماست.»

چرخ‌های آموزش
البته هر یک از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای دوره‌های آموزشی و پیشرفت فردی خاص خودشان را ارائه می‌دهند. با این حال، بسیاری از این شرکت‌ها با اصول اولیه شروع می‌کنند. این‌که چطور بفروشیم، چطور پرزنت کنیم، چطور لباس بپوشیم تا موفق شویم، چطور یک مهمانی را میزبانی کنیم، چطور اعضای جدید را جذب کنیم و دیگر اصول ارتباط جمعی و مهارت‌های سازمانی.
پگی دیویدسون، معاون بخش آموزش و ارتباطات نیروی فروش شرکت مری کی می‌گوید، «در ابتدای راه، آموزش اصول اولیه مهم‌ترین چیز است. یاد گرفتن نحوه مراقبت از پوست و رنگ کردن مو، فروش محصولات و در میان گذاشتن این فرصت با دیگران از عناصر حیاتی کسب و کار ما است. با این حال، ذات آموزش‌ها و مهارت‌هایی که یاد می‌دهیم خیلی ساده هستند، مانند ارتباطات، مدیریت زمان و ارائه خدمات به مشتریان. رهبری در پیشرفت مشاوران و نمایندگانی مستقل در زمینه زیبایی در طول مسیر حرفه‌‌ای ایشان نقش مهمی در موفقیت ایشان بازی کرده و جزء‌ پر اهمیتی در ایجاد یک کسب و کار قوی به حساب می‌آید.»
مورفی می‌گوید آربون نیز برنامه‌های آموزشی مشاوران را از یاد دادن اصول اولیه پیش از آموزش مهارت‌های پیشرفته به آن‌ها آغاز می‌کند. او می‌گوید، «ما همه چیز را از مهارت‌های اولیه مبتنی بر آموزش شروع می‌کنیم مثل چگونگی برنامه‌ریزی، نحوه فروش و نحوه حمایت که همگی اصول اولیه هر شرکت بازاریابی شبکه‌ای هستند، و سپس می‌رویم به سراغ تولید دانش به منظور پیشرفت شخصی و حرفه‌ای.  برنامه‌های آموزشی آربون از طریق دانسته‌ها و راهنمایی‌های رهبران شرکت تامین شده و از طریق سایت آنلاین در اختیار مشاوران شرکت قرار گرفته است. ما به خوبی می‌دانیم که در اینجا با لشگری از افراد داوطلب سر و کار داریم. در نتیجه، چطور می‌خواهید به افرادتان انگیزه داده و آن ها را وادارید هر روز فعل خواستن را صرف کرده و به آربون وفادار بمانند؟ این کار باید گام به گام صورت بگیرد: کاری کنید که ابتدا افراد راه بیفتند، یک فرایند نشان‌شان بدهید و به آن‌ها یاد بدهید چطور راه‌شان را پیدا کرده و به اهداف‌شان برسند.»
بدیهی است که فعالین حوزه بازاریابی شبکه‌ای و فروش مستقیم و کسانی که می‌خواهند در این کار حرفه‌ای شوند باید هر روز درباره محصولات یا خدماتی که ارایه می‌کنند مقدار زیادی دانش از بیرون جذب کنند. نمایندگان فروش در بازاریابی شبکه‌ای به عنوان بخشی از دانش و اطلاعاتی که باید درباره محصول یاد گرفته شوند آموزش می‌بینند که چطور از محصولشان استفاده کنند، آن را به دیگران نشان دهند یا محصولشان را به نمایش بگذارند؛ حال می‌خواهند لوازم آرایشی بفروشند یا لوازم دکوراسیون منزل، یا محصولات پیشرفته علمی درباره دانش سلامتی جسمانی، خدمات حقوقی و یا سیستم مدیریت بدهی.
آموزش درباره محصول بخش ویژه و مهمی در شرکت لایف ونتیج است چون این شرکت عرضه کننده محصولاتی است مبتنی بر علم شناخت مکمل‌های درمانی که برای کاهش علائم بالا رفتن سن در سطح سلولی طراحی و تولید شده‌اند. راین تامپسن، معاون ارشد فروش و بازاریابی لایف ونتیج می‌گوید، «برخی از مزایای مرتبط با محصول ما به نظر پیچیده هستند. به همین دلیل ما آموزش‌های زیادی به نمایندگان فروش می‌دهیم، چه در زمینه مزایای محصولات و چه درباره علم و دانش و تحقیقاتی که در پس تولید آن‌ها انجام گرفته‌اند.»

«ما می‌گوییم، کلر ویلیامز یک شرکت آموزشی و تربیتی است که بر حسب اتفاق در زمینه‌ی کسب و کار املاک و مستغلات فعالیت می‌کند.»
مارک ویلیس، مدیر عامل شرکت کلر ویلیامز


مک‌گری می‌افزاید، اگر چه این محصولات ممکن است به نظر پیچیده بیایند، اما لازم نیست نمایندگان شرکت لایف ونتیج در رشته زیست شناسی سلولی تحصیل کرده باشند. او می‌گوید، «نکته مهم در مورد شرکت ما این است که لازم نیست شما دانشمند یا فارغ‌التحصیل دانشگاهی باشید تا بتوانید مزایا و قابلیت‌های بهداشتی و پزشکی محصولات ما را درک کنید. ما آموزش‌های خودمان را در قالب مشاوره‌های شخصی ماهانه، به صورت تلفن‌های ماهانه با اعضای هیئت مشاوران، و از طریق چاپ فصلنامه علمی و ارائه مجلات و اطلاعات علمی موجود در زمینه محصولاتی که عرضه می‌کنیم ارائه می‌دهیم و نیز با برگزاری جلسات آموزشی فصلی شامل پیشرفت‌های علمی که محصولات ما را تایید می‌کنند، آن‌ها را تقویت می‌کنیم. این یک فرصت برای توزیع کنندگان ماست که با مرد پشت پرده اصلی علم و دانش تولید محصولات و نیز مدیر علمی و فنی شرکت ما، یعنی با دکتر جو مک‌کورد ملاقات کنند. مردی که نه تنها آموزش‌های ارائه شده در زمینه محصولات‌مان را فراهم می‌کند، بلکه چشم انداز خودش نسبت به آخرین پژوهش‌ها و پیشرفت‌های امروزی را به ما نشان می‌دهد.»
شرکت املاک و مستغلات کلر ویلیامز برنامه‌های آموزشی پیشرفته‌ای برای همکاران تدارک دیده است. از آن‌جایی که هر یک از شرکای شرکت، خود یکی از افراد دارای مجوز در زمینه مشاوره املاک است، شرکت برخی از دوره‌های رشد و پیشرفت فردی واقعاً‌ منحصر به فرد را در اختیار اعضای خود قرار داده است. مارک ویلیس، مدیر عامل شرکت کلر ویلیامز توضیح می‌دهد که، «ما می‌گوییم، کلر ویلیامز یک شرکت آموزشی و تربیتی است که بر حسب اتفاق در زمینه‌ی کسب و کار املاک و مستغلات فعالیت می‌کند.» او می‌گوید کلر ویلیامز نوعی رویکرد سیستماتیک به آموزش و تربیت نیرو داشته و آموزش در این شرکت بر نحوه فروش و چگونگی تبدیل شدن آن‌ها به صاحبان کسب و کار خود استوار است.

ویلیس می‌گوید، «ما بر این اعتقادیم که نمایندگان فروش ما سه دسته هستند: نماینده ارشد، نماینده و نماینده تازه‌کار. ما برنامه آموزشی و تربیتی‌مان را برای هر یک از این گروه‌های مختلف تنظیم می‌کنیم و آن‌ها را به نحوی هدایت می‌کنیم که در نهایت همگی تبدیل به نماینده ارشد شوند، البته اگر که جهت حرکتی، اهداف و چشم انداز حرفه‌ای خود این افراد رسیدن به آن نقطه باشد.» او اضافه می‌کند، «وقتی پای صحبت کمک به نماینده‌ها برای موفق شدن می‌آید، آموزش همواره قوی ترین دارایی کلر ویلیامز است. ما دانشگاه کلر ویلیامز (KWU) را داریم، بازوهای آموزشی و راهبردی و مرکز تخصصی تمرکز بر تکنولوژی‌مان را داریم و محصولاتی که برنده جایزه شده‌اند مثل راه‌کار‌های کسب و کار eEdge.»

ادامه دارد ...

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.