مقاله

شکستن چرخه بیکاری - بخش چهارم (پایانی)

عکس: بادران

نوشته شده: ایمی بل (Amy Bell) بخش چهارم

 خارج از کلاس درس، در میان خیابان‌ها
فارغ از نوع برنامه آموزشی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای، وجود یک چیز قطعی است: نمایندگان تا حد زیادی درس‌های مهم کار را یاد می‌گیرند. ویلیامز از شرکت پریمریکا می‌گوید، «وقتی اکثر مردم به آموزش می‌اندیشند اغلب تصور می‌کنند این فرایند در یک کلاس درس اتفاق می‌افتد. اما با ارزش‌ترین آموزش‌ها، به خصوص در کسب و کاری مثل مال ما، آموزش حین کار است؛ یعنی مشاهده یک فرد موفق در عمل در حال انجام کسب و کار، ارائه راه‌حل‌های کارآمد به طور مستقیم به مشتری، مشاهده و شرکت در فرایندی تقریبا شبیه به حالت استاد و شاگردی به نحوی که فرد بتواند در کار فروش و نهایی کردن معامله به مهارت دست یابد.»

آموزش
در هر حال، هیچ کس به شما در کلاس «نه» نخواهد گفت. ویلیامز توضیح می‌دهد، «بخش بزرگی از یادگیری این کسب و کار، به خصوص یادگیری فروش و جذب افراد جدید به کسب و کار این است که شما یاد بگیرید چطور افراد را برای گفتن «بله» متقاعد کنید یا چطور وقتی می‌گویند «نه»، رای آن‌ها را برگردانید تا گفته شما را بپذیرند. و این کار را هرگز نمی‌توان در یک کلاس درس انجام داد.»
ویلیامز می‌گوید، با این‌که شرکت پریمریکا هم همان رویکرد آموزشی دیگر شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای را در پیش گرفته، اما این شرکت هنوز یک کسب و کار فروش محصول به حساب می‌آید. او می‌افزاید، «ما یک رویکرد و یک روند آموزشی کم فشار داریم، اما در آخر کار اگر مردم به شما نگویند «بله، باشد» و چیزی از شما نخرند، در واقع دیگر کسب و کاری باقی نمی‌ماند. شما که موسسه آموزشی غیر انتفاعی افتتاح نکرده‌اید!»

هدیه ای که دست شما را در بخشیدن باز می‌گذارد
شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در مقایسه با دیگر مدل‌های کسب و کار عملاً آموزش‌ها و امکانات رشد و پیشرفت فردی بی نظیری در اختیار علاقمندان به خود قرار می‌دهد. افراد خوش شانسی که به این صنعت می‌پیوندند دسترسی گسترده‌ای به مخزن آموزشی شرکت‌ها پیدا می‌کنند و با استفاده از این امکانات شروع می‌کنند به درو کردن منافع حال حاضر و آینده.
پت‌ریل توضیح می‌گوید، «آموزش حرفه‌ای که شرکت لیگال شیلد ارائه می‌کند، به همه‌ی همکاران ما کمک خواهد کرد در ایجاد روابط بهتر، گوش دادن بهتر به نگرانی‌های دیگران و حل مسئله آن‌ها قدرتمند‌تر عمل کنند. این مهارت و بسیاری دیگر از مهارت‌های آموخته شده از طریق بازاریابی شبکه‌ای می‌توانند به همکاران ما در سال‌هایی که در پیش دارند کمک کنند؛ چه در کسب و کار و چه در زندگی شخصی این افراد.»
مهم‌تر از همه این‌که مهارت‌های بی بدیل و فوق ارزشمندی که حرفه‌ای‌های بازاریابی شبکه‌ای و فروش مستقیم یاد می‌گیرند را به راحتی می‌توان به سایر جنبه‌های زندگی فردی نیز انتقال داد. مک‌گری از شرکت لایف ونتیج می‌گوید، «در هر کسب و کاری نیازمند آن هستید که بدانید چطور روابط ایجاد کنید، چگونه مردم را دعوت به تغییر کنید، چطور کار‌ها را پیگیری کنید و چگونه کسب و کارتان را توسعه بدهید. مهارت‌هایی که ما تدریس می‌کنیم در زندگی روزمره و در هر کسب و کاری قابل استفاده هستند.»
ویلیامز از شرکت پریمریکا با این گفته موافق است که مهارت‌های حرفه‌ای که بازاریابان از صنعت بازاریابی شبکه‌ای به ارمغان می‌برند در‌های جدیدی در زندگی پیش رو برای‌شان می‌گشایند. او می‌گوید، «هدف ما این است که تنها افراد را برای ادامه کسب و کار آموزش ندهیم، بلکه ارزشی به آن‌ها بدهیم که با خود برای همیشه به همراه داشته باشند، حالا اصلاً اهمیت ندارد شما با تجربه‌ای که در پریمریکا کسب کرده‌اید، به کجا و دنبال چه شغل دیگری خواهید رفت.» وی می‌افزاید، «مجوزی که نمایندگان پریمریکا به دست می‌آورند فوق‌العاده ارزشمند است. ما به طور تمام وقت داریم کالا می‌فروشیم، و همیشه در کسب و کار متقاعد کردن دیگران برای دیدن چیز‌ها به طریقی هستیم که خودمان می‌بینیم. همه این مهارت‌های جهانی نه تنها در کسب و کار بلکه در تمام زندگی قابل اجرا و پیاده کردن هستند.»

«در هر کسب و کاری لازم است بدانید چطور روابط ایجاد کنید، چگونه مردم را دعوت به تغییر کنید، چطور کار‌ها را پیگیری کنید و چگونه کسب و کارتان را توسعه بدهید.»
جان مک‌گری، معاون رئیس بخش فروش لایف ونتیج


وسترلند می‌گوید مهارت‌های رشد شخصی که اعضای تیم در ایجل یاد می‌گیرند در تمام زمینه‌های زندگی به درد آن‌ها می‌خورد. او می‌گوید، «یکی از موارد مورد علاقه من یکی از مشتریان‌مان بود که در ایالت اوهایو یک کسب و کار کاملاً بی ارتباط با شرکت ایجل تاسیس کرد، اما او علاقه فراوانی به محصولات ما و آموزش نحوه رشد و پیشرفت شخصی که از شرکت ما دریافت کرده دارد. او صاحب کسب و کار خود در خارج از ایجل بود با این حال مشاهده کرد که کسب و کارش نسبت به پیش از برقراری ارتباط با شرکت ما سه یا چهار برابر بهتر از قبل شد. او این اتفاق را به آموزش‌های مدیریت زمان، مهارت‌های پرزنت کردن و به طور کلی رشد و پیشرفت شخصی که از ایجل دریافت کرده مربوط می‌داند. وقتی کسی با ما یا در زندگی خود و خارج از مجموعه ایجل موفق می‌شود و دلیل آن آموزش‌هایی است که از ما دریافت کرده، بسیار برایمان لذت بخش است و به ما روحیه می‌دهد که در این صنعت راه‌مان را ادامه دهیم.»
دقیقاً به همین دلیل است که اقتصاددانانی مانند پیلزر بر این باورند که بازاریابی شبکه‌ای می‌تواند جهانی از فرصت را به روی افراد حرفه‌ای بگشاید که در دام و دور باطل بیکاری افتاده‌اند. پیلزر می‌گوید، «من عاشق بازاریابی شبکه‌ای هستم چون کسب و کاری است که فرصتی برای رشد شخصی به انسان می‌دهد. اگر می‌خواهید امروز به کسی صدقه بدهید، یک فرصت شغلی به او بدهید. به او ماهی ندهید؛ ماهیگیری یادش بدهید.»

پایان

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.