مقاله

مواجهه با آدم‌های شکاک

عکس: بادران

نوشته: اریک وور (Eric Worre)

  متاسفانه تاکنون چه در کشور ما و در کشور‌های دیگر تبلیغات بدی درباره بازاریابی شبکه‌ای شده است. خیلی از کسانی که بیرون از این حرفه هستند فکر می‌کنند این شغل طرح هرمی، یک شبه پولدار شدن، یا فقط نوعی کلاهبرداری است. و این بدان معنی است که وقتی دارید در بازار دنبال جذب مشتری جدید می‌گردید، با برخی انتقادات مواجه می‌شوید.
این مسئله باعث ترس و وحشت خیلی از بازاریابان شبکه‌ای می‌شود. وقتی مشتری فکر می‌کند می‌خواهید از او کلاهبرداری کنید، می‌خواهید به او چه بگویید؟ وقتی درباره کسب و کار شما منفی فکر می‌کنند، وقتی فکر می‌کنند از قبل همه چیز را درباره شما و کسب و کارتان می‌دانند، چطور می‌خواهید در مقابل این مسئله واکنش نشان دهید؟
متاسفم که بگویم برای جلوگیری از ایجاد شک و تردید بدبختانه هیچ کاری نمی‌شود کرد. دیر و یا زود گیر یکی از این آدم‌های شکاک و منفی‌باف خواهید افتاد. اما این بدان معنا نیست که خودتان را آماده رویارویی با آن‌ها نکنید.
پس در اینجا دو نکته را به شما یادآوری می‌کنیم تا در مواجهه با منتقدین شکاک همواره به یاد داشته باشید.

رویکرد برخورد با افراد شکاک
اولین برخوردی که با افراد و منتقدان شکاک می‌کنید می‌تواند تفاوت بزرگی در نتیجه کار ایجاد کند. یادتان باشد که قرار نیست کسی را متقاعد کنیم که کاری را انجام دهد یا به چیزی ایمان بیاورد. کاری که قرار است ما بکنیم این است که از فرصت به دست آمده برای آموزش دادن به مردم استفاده کنیم، لذا آن‌ها خود پی خواهند برد که کاری که شما می‌کنید همین آموزش دادن است. پس، مشتری‌هایتان را مجبور به امضا کردن برگه ثبت‌نام نکنید، یا کاری نکنید که احساس ناراحتی و ناامنی کنند. شما صرفا افکار و عقاید توام با تردید را از وی دور می‌کنید و برخی دیدگاه‌های منفی آن‌ها نسبت به بازاریابی شبکه‌ای را هم تایید می‌نمایید.
بعلاوه، قرار نیست از منظر احساسی و عاطفی به نتیجه حاصله وابسته باشید. می‌دانم که وقتی تازه شروع به کار در این صنعت می‌کنید، سراغ مشتری‌هایی می‌روید و با جواب نه آن‌ها روبرو می‌شوید. طوری به نظر می‌رسد که انگار آن‌ها به خود شما نه گفته‌اند و همین باعث ناراحتی شما می‌شود و به روحیه‌تان لطمه می‌زند. اما باید یاد بگیرید که آن‌ها با گفتن نه تنها یک کلمه حرف به شما گفته‌اند. اصلاً مهم نیست و فرقی ندارد که مشتری شما به شما بگوید نه یا بله. به هیچ وجه اهمیتی ندارد. تنها چیزی که مهم است این است که بفهمند شما دارید چکار می‌کنید و درک کنند چیزی که دارید به آن‌ها پیشنهاد می‌کنید فرصتی است که دارد در اختیارشان گذاشته می‌شود.
بنابراین، به هیچ وجه با رویکرد مقابله‌جویانه یا با حالت و نگرش دفاعی با منتقدان شکاک روبرو نشوید. با آن‌ها مثل یک دوست، یک مشاور، یک مربی و معلم برخورد کنید. با این رویکرد با منتقدان شکاک برخورد کنید که می‌خواهید آموزششان بدهید. مطمئن باشید تعامل بهتری با آن‌ها پیدا خواهید کرد.

در مواجهه با منتقدان شکاک
خوب، پس وقتی با یک فرد شکاک مواجه شدید چکار باید بکنید؟
فقط با او گفتگو کنید. همین. هیچ فرمول جادویی برای عوض کردن یک آدم شکاک یا اثبات اشتباه فکر کردن‌شان وجود ندارد. تنها کاری که باید بکنید گفتگو کردن با آن‌هاست.
اغلب منتقدان شکاک به نوعی تجربه‌ای با کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای داشته‌اند. قطعاً آن‌ها کسی را می‌شناسند که در این کار وارد شده و موفق نشده است، یا حتی ممکن است خودشان وارد این کار شده باشند و هیچ پورسانتی دریافت نکرده باشند. یا شاید هم فقط داستان کس دیگر را شنیده باشند یا چند مقاله منفی خوانده باشند. به هر حال، هر نوع تجربه‌ای که تاکنون داشته‌اند، از آن‌ها بخواهید داستان‌شان را برایتان بازگو کنند. از آنها بخواهید به شما بگویند نگرانی واقعی‌شان چیست یا چه چیز بازاریابی شبکه‌ای ناراحت شان می‌کند.
و سپس در مورد آن موضوع و اتفاق با ایشان گفتگو کنید. اگر فکر می‌کنند این کسب و کار یک شبه پولدار شدن است، به ایشان بگویید که بسیار بعید است کسی در این شغل بتواند در مدتی کوتاه به ثروتی عظیم دست پیدا کند. اگر گفتند که به نظر ایشان در این شغل کار واقعی انجام نمی‌شود، به آنها بگویید که در این حرفه مجبورند سخت کار کنند تا به موفقیت برسند. واقعیت و حقیقت کار بازاریابی شبکه‌ای را برایشان بگویید. بگذارید انتظارات‌شان واقع بینانه بشود. حقایق ملموس مرتبط با شرکت، محصول و حرفه‌تان را با آن‌ها در میان بگذارید.
اصلاً لازم نیست از مواجهه با انسان‌های شکاک ترس به دل‌تان راه دهید. تنها کاری که باید بکنید این است که با آن‌ها حرف بزنید. اگر باز هم در مورد بازاریابی شبکه‌ای شک و شبهه‌ای داشتند، اشکالی ندارد. شما که نمی‌توانید کسی را مجبور کنید به کسب و کاری که با آن‌ آشنایی ندارد ایمان بیاورد. تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که به آن‌ها آموزش بدهید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.