مقاله

تجارتی که زندگی خیلی‌ها را متحول کرد!

عکس: بادران

نوشته: سعیده ساجدی نیا

«اگر می‌خواهید متفاوت کار کنید و متفاوت زندگی کنید؛ اگر می‌خواهید کمکی به اقتصاد کشور و وضعیت اشتغال کنید؛ اگر می‌خواهیدریسک شغلی خود را پایین بیاورید؛ اگر می‌خواهید به آزادی مالی برسید؛ اگر می‌خواهید به رشد شخصیتی قابل توجهی دست یابید؛ اگر می‌خواهید ازمشاغل سنتی تکراری و روزمرگی‌ها کناره گیری کنید؛ اگر درآمد پشت میزنشینی و کارمندی دیگر جوابگوی هزینه‌های روتین ماهانه زندگی و همسر و فرزندانتان نیست؛ اگر می‌خواهید خودتان رئیس خودتان باشید و آقابالاسر نداشته باشید؛ اگر می‌خواهید با داشتن یک درآمد تمام وقت بدون دغدغه زندگی کنید و در نهایت اگر می‌خواهید یک زندگی هیجان انگیز را تجربه کنید و فرصت خوب زیستن را از دست ندهید، به بازاریابی شبکه‌ای آری بگویید!!»
اینها بخشی از عبارات تأکیدی است که در زمان آشنایی با اصول بازاریابی شبکه‌ای و در واقع در جریان پرزنت شدن و پس از آن ورود به بازار کار و رفتن به جلسات و همایش‌ها، زیاد شنیده و مطرح می‌شود تا جایی که با مطالعه و متوجه شدن زیر و بم کار، یا خودتان بطور کامل ایمان می‌آورید و یا برای همیشه با بزرگترین تجارت پول ساز زمانه ما خداحافظی می‌کنید!
امروزه مردم سراسر دنیا به داشتن «شغل خانگی» و این که صاحب کار و کارفرمای خودشان باشند، تمایل پیدا کرده‌اند و به این نکته پی برده‌اند که برای رسیدن به موفقیت در زندگی باید صاحب کار خودمان باشیم و به این ترتیب مواردی از جمله این که «کجا کار می‌کنید؟، با چه کسی کار می‌کنید؟ چطور و چگونه کار می‌کنید؟ و درآمدتان چقدر باشد؟» در کنترلمان است! بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تنها یک درصد از افراد دنیا، ثروتمند و ۷۴ درصد آنها صاحب شغل خودشان هستند و به باور کارشناسان اقتصادی، داشتن کاری که از آن خود فرد باشد تنها راهی است که فرد می‌تواند شرایط را به کنترل خویش دربیاورد تا بوسیله آن از لحاظ مالی به موفقیت برسد.
ریچارد کوک در کتاب «رموز موفقیت در بازاریابی شبکه‌ای»، بهترین روش ایجاد شغل خانگی را بازاریابی شبکه‌ای می‌داند؛ تجارتی که قدمت ۵۰ساله دارد و در ۱۲۵ کشور دنیا رواج دارد، بطوری که تنها در آمریکا، بیش از ۱۶میلیون نفر یعنی ۵ درصد جمعیت این کشور به آن مشغول هستند. به گفته ریچارد کوک که حاصل ۱۰ سال تجربه فعالیت مداوم در زمینه تجارت بازاریابی شبکه‌ای را به رشته تحریر در آورده تا از این طریق تجارب و دانشی که در این زمینه کسب کرده را به اشتراک بگذارد، هر هفته، ۱۵۰ هزار نفر در سراسر دنیا به این تجارت بی نظیر که زندگی بسیاری را متحول کرده است، روی می‌آورند!
آمار نرخ بیکاری در جمعیت جوان کشورنشان می‌دهد: ۵۷ درصد بیکاران در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قراردارند که بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را شامل می‌شوند و به این ترتیب نرخ بیکاری در این گروه سنی، از 3/23 درصد در سال ۹۴، به ۹/۲۵ درصد افزایش یافته است. طی چند سال اخیر به غیر از نیروی انباشته بیکار که در جست وجوی کار هستند، سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نیروی کار جدید به سن کار می‌رسند و به متقاضیان شغل اضافه می‌شوند و به این ترتیب در چنین شرایطی باید علاوه بر ایجاد ظرفیت‌های اشتغال برای نیروی انباشته بیکار از سال‌های گذشته، برای ورودی‌های جدید بازار کار نیز بدنبال اشتغال زایی بود! چه باید کرد و چه راهکار اقتصادی و فوری می‌توان اتخاذ کرد؟! این پرسش کلیدی و مهمی است که یافتن پاسخ منطقی و اصولی برای آن از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گفته یک مقام مسئول قانونمند شدن و ضابطه دار شدن فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و نظارت مستمر بر فعالیت آنها را می‌توان مهمترین مزیت بوجود آمده در مقایسه با گذشته بدانیم. احسان اصولی که همزمان دانشجوی مقطع دکتری مدیریت حرفه ای کسب و کار در دانشگاه فردوسی مشهد هست، کمک به اقتصاد ملی، جلوگیری از خروج ارز از کشور، حذف واسطه‌ها در فروش کالاها و حمایت از تولیدات داخلی را از جمله مزیت‌های ساماندهی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در قالب قانون نظام صنفی و آیین نامه مرتبط با آن عنوان می‌کند، اگرچه وی چالش‌ها و مشکلاتی نیز پیش روی فعالیت بازاریابی شبکه‌ای بر می‌شمارد که آنها را به دو بخش تقسیم کرده و می‌گوید: یک چالش متوجه خود سازمان شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای است که اگر نتوانند براساس هدف اصلی تشکیل این شرکت‌ها یعنی کمک به تولید ملی و حذف واسطه‌ها عمل و چارچوب‌های تعریف شده در قانون و آیین نامه‌ها را رعایت کنند، خیلی زود با مشکلاتی مواجه خواهند شد که کنترل و خروج از این مشکلات به آسانی نیست!
این کارشناس ارشد معتقد است: جذب تعداد زیادی بازاریاب با سودای کسب درآمدهای بالا در مدت زمانی کوتاه و با کمترین تلاش، سطحی از توقع را در افراد ایجاد می‌کند که پاسخ به آنها شاید در مقطعی از زمان امکان‌پذیر نباشد و این درحالیست که براساس آیین نامه نظارتی، هرگونه تبلیغات اغواگرایانه در این شرکت‌ها از مصادیق تخلف محسوب می‌شود! به باور کارشناسان اقتصادی، نوع دوم چالش‌ها مربوط به فعالیت این نوع شرکت‌ها برای جامعه و اقتصاد کشور و فعالان اقتصادی است که اگر در تبلیغ و ترویج این نوع فعالیت و کسب و کار افراط شود، شاهد بر هم خوردن توازن اقتصادی، بخصوص در حوزه تجارت داخلی و بطورمشخص، اصناف و کسبه خواهیم بود که منجر به نارضایتی بخش بزرگی از فعالان اقتصادی کشور می‌شود. بوجود آمدن احساس به مخاطره افتادن مشاغل سنتی یکی از چالش‌هایی است که فعالیت این شرکت‌ها می‌تواند بوجود بیاورد و بنظر می‌رسد برای جلوگیری از بروزمشکلات و چالش‌هایی از این دست می‌بایست در صدور مجوز فعالیت این نوع شرکت‌ها محدودیت‌هایی در نظر گرفت و حد توقفی برای صدور و حتی گسترش آن در داخل کشور در نظر گرفت و ازسوی دیگر زمینه حضور و فعالیت این شرکت‌ها را در کشورهای دیگر بویژه کشورهای همجوار فراهم آورد؛ این راهکاری است که این مقام مسئول به آن اشاره می‌کند! براساس آخرین آمارهای منتشرشده، در حال حاضر ۹۶ میلیون نفر در دنیا به حرفه بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک روی آورده‌اند که ۸۲ درصد آنها نسبت به این انتخاب و نتایج و اهداف بدست آمده ابراز رضایت کرده‌اند.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.