مقاله

شش نکته برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌ای

عکس: بادران

 احتمالاً تصویری که از بازاریابی شبکه‌ای (که با نام فروش مستقیم یا بازاریابی چند سطحی نیز شناخته می‌شود) در ذهن‌تان جا افتاده تصویری است شامل چند خانم خانه‌دار که دور یکدیگر نشسته‌اند و ضمن غیبت و خوردن ساندویچ‌های دست ساز، کیسه‌های نگهداری مواد غذایی خرید و فروش می‌کنند. یا فروشنده‌ای سمج که در تلاش است شما را متقاعد کند که تنها با مشارکت در شرکت آن‌ها و وارد کردن دوستان‌تان، دوستان دوستانتان و همین طور الی آخر، و با خرید و فروش ویتامین، براحتی و سریع خواهید توانست میلیونر شوید.
هیچ یک از این دو ذهنیت کمکی به درک واقعیت بازاریابی شبکه‌ای نمی‌کنند. این کار نه یک سرگرمی است و نه طرحی برای یک شبه پولدار و ثروتمند شدن؛ در واقع این نوع بازاریابی فرصتی برای کسب پول ضمن اداره کردن کسب و کار نیمه وقت یا تمام وقت به دست خودتان است.
حال چه چیز‌هایی برای موفقیت در این صنعت نیاز است؟ وینسنت جی. کلسی ، مدیر ارائه خدمات به اعضا در اتحادیه زنان فروش مستقیم است؛ این سازمان انواع منابع موجود در این صنعت را در اختیار زنان و مردان شاغل در صنعت فروش مستقیم قرار می‌دهد. کلسی نکات زیر را برایمان یادآوری می‌کند:

عاقلانه انتخاب کنید
 شش عنصر کلیدی است که همواره باید در انتخاب فرصت شغلی بدان‌ها توجه داشته باشید. شماره یک ثبات است. شرکت چند ساله است؟
شماره دو محصولات یا خدماتی است که مصرف کنندگان به استفاده از آن‌ها روی آورده‌اند و در آینده نیز به تعداد بیشتری نیاز خواهند داشت.
شماره سه طرح پرداخت است. توزیع حق‌العمل‌های کاری چگونه است؟ آیا همه پرداخت‌ها به طور کلی عادلانه و سخاواتمندانه هستند؟ این مسئله واقعاً اهمیت زیادی دارد زیرا این طرح پرداخت است که نشان می‌دهد پرداختی‌های شما دقیقاً به چه صورت انجام خواهد گرفت. در واقع تنها دو سوال است که  باید بپرسید: از هر ده ریال فروش چند ریال به توزیع کننده پرداخت خواهد شد و نحوه توزیع این مقدار ریال بین اعضای قدیمی و اعضای جدید چطور است؟
شماره چهار، یکپارچگی شرکت و مدیریت آن است. تا آنجا که ممکن است سر در بیاورید، [بررسی کنید] تجربه مدیر عامل شرکت در صنعت بازاریابی شبکه‌ای و سابقه شرکت در این زمینه چند سال است؟ آیا مدیران فوق در شرکت های دیگر در همین زمینه موفق بوده‌اند؟ آیا شهرت خوبی در این زمینه دارند؟
شماره پنج نیروی حرکتی و زمان است. ببینید شرکت در چه جایگاهی قرار دارد، در شرکت چه خبر است و آیا در حال رشد هست یا خیر.
شماره شش سیستم‌های پشتیبانی، آموزش و کسب و کار است. ممکن است شرکتی بزرگ با مدیریت عالی انتخاب کرده باشید که محصولاتی متفاوت و طرح پرداختی منحصر به فرد، عادلانه و بسیار سخاوتمندانه داشته و حرکت و ثبات نیز داشته باشد، اما اگر سیستمی کارآمد نداشته باشد، همه موارد بالا اهمیت خود را از دست می‌دهند. اکثر شرکت‌ها دارای یک سیستم آموزشی قابل انتقال هستند و در این‌جا جایی است که تربیت نیرو معنا پیدا می‌کند.

آنچه یاد داده می‌شود را تمرین کنید
برای موفقیت باید به گفته‌های مربی‌تان گوش داده و از وی بیاموزید. راه ساختار بخشیدن به این صنعت همان چیزی است که کهنه سربازان بازار‌یابی چند‌سطحی موجود در شرکت‌تان مشتاقند در اختیارتان قرار دهند تا موفق شوید. در نتیجه آن‌ها همواره آماده‌اند تا سیستم را به شما آموزش دهند. هر کاری که مربی‌تان برای موفقیت در این تجارت انجام داده، کاملاً تکثیر پذیر بوده و قابلیت همانند سازی دارد. اما ابتدا، شما باید گوشی برای شنیدن، دلی برای سپردن و علاقه‌مندی و اراده‌ای برای به کار بردن آموخته‌ها و پیروی از سیستم داشته باشید.

اعضای ارشد
می‌توان اسامی مختلفی بدان‌ها داد، اما نام معمول آن‌ها اصطلاحاً «بالاسری» بوده و به معنای افرادی است که در رده بالاتر از شما قرار دارند. این افراد چقدر حمایت کننده هستند؟ آیا به شما زنگ می‌زنند؟ آیا به شما در پیاده‌سازی طرح‌تان یاری می‌رسانند؟ آیا آنقدر که به موفقیت خودشان متعهد هستند به موفقیت شما هم متعهدند؟ شما باید بتوانید با افراد بالاسری خودتان ارتباط برقرار کنید و بتوانید هر موقع خواستید با آن ها تماس بگیرید و بگویید «به کمک نیاز دارم». این‌که از طرف افراد بالاسری خودتان چقدر مورد حمایت واقع می‌شوید از اهمیت بسزایی برخوردار است.

روند راهبری را به پایین دستی خودتان منتقل کنید
اصطلاحی در صنعت بازاریابی شبکه‌ای هست به نام «یتیم» که به کسانی اطلاق می‌شود که توسط فردی به داخل سیستم جذب شده‌اند اما جذب کننده آنقدر سرش گرم وارد کردن افراد دیگر است که فرصتی برای آموزش و تربیت افراد جدیدی که به سیستم جذب کرده را ندارد.  شما باید خودتان را آماده کنید تا حداقل 30 روز ابتدایی را صرف آموزش و کمک به فرد جدید وارد شده به صنعت کنید؛ صرف آموزش، حمایت و دستگیری از آن‌ها تا زمانی که آنقدر اعتماد بنفس پیدا کنند که بتوانند به تنهایی به فعالیت خودشان ادامه دهند. باید با جدیت از خودتان بپرسید آیا واقعاً تمایل و اراده انجام چنین کاری را دارید؟ آیا نیرو و توان انجام این کار را دارید؟ این همان بحث ساختن ارتباط بلند مدت است. این شغل تنها وارد کردن افراد داخل یک سیستم و حرکت رو به جلو این‌چنینی نیست. این شغل به معنی کار کردن با این افراد و کمک کردن به آن‌ها است برای توسعه روابط‌شان.

آنلاین بودن
مردم اغلب از اینترنت به عنوان ابزار اصلی بازاریابی خودشان استفاده می‌کنند. می‌توانید سایت خودتان را راه اندازی کنید که نوعی پاسخگوی خودکار داشته باشد تا زمانی که ارتباطی جدید برقرار ساختید، پاسخگوی خودکار بتواند کار پیگیری از آن شخص را انجام دهد. یکی از بزرگترین کلید‌های‌ موفقیت در این صنعت پیگیری است. ممکن است از خیلی از افراد بشنوید که فردی نسبت به این صنعت اظهار علاقه کرده یا خود فرد با کس یا کسانی تماس گرفته و نسبت به این شغل ابراز علاقه کرده باشد، اما احتمال دارد زمانی برای پیگیری این افراد اختصاص ندهید. اتوماسیون در اینترنت روشی است که امکان پیگیری با پشتکار و مداومت بیشتری را فراهم می‌سازد.
تنها اشکال کار با اینترنت افرادی هستند که از آن برای ارسال ایمیل‌های اسپم استفاده می‌کنند. اگر تنها بخواهم یک چیز در این باره به شما توصیه کنم همین نکته است که هرگز، هرگز از اینترنت به عنوان ابزار بازاریابی استفاده نکنید، زیرا این‌کار نوعی ارسال هرز نامه است و می‌تواند شهرت بدی برای خودتان یا شرکتی که با آن کار می‌کنید به بار بیاورد.

مراقبت از کسب و کار
این کار نوعی کسب و کار است و درست مثل وقتی که بخواهید یک کسب و کار فرانشیز (نمایندگی) و یا دفتر فروش را اداره کنید، باید یک حسابدار استخدام نمایید. در این کار هم باید از همان افراد آشنا به امور مالیاتی استفاده کنید که موقع اداره یک تجارت تمام وقت استخدام می‌کردید. پس لازم است که قبل از درگیر شدن در این صنعت و شروع به کسب درآمد از آن، همه نوع تحقیقاتی انجام داده و سرانجام با چشم باز وارد این کار شوید. ورود به این کار چه تاثیری روی شرایط مالیاتی شما خواهد داشت؟ مالیات‌های موضوعه پرداختی شما چه چیز‌هایی هستند و چه درصد‌هایی را در بر می‌گیرند؟ [مقاله مبداء برای بازاریابان آمریکایی نوشته شده است. در ایران مالیات‌های موضوعه از سوی شرکت محاسبه و موقع فروش کالا کسر می‌گردد. مترجم]
جمع کردن یک گروه پشتیبان پیرامون خودتان اهمیت زیادی دارد. من می‌خواهم پیشنهاد کنم به دنبال وکلایی باشید که در بازاریابی شبکه‌ای دارای تجربه باشند، زیرا داشتن روابط و آشنایی با قوانین موضوعه و چگونگی تاثیر گذاری آن‌ها بر شرایط مالیاتی کسب و کارتان اهمیت بسزایی دارد. همچنین حسابدارانی هستند که تخصصشان کسب و کار‌های خانگی و به طور خاص صنعت فروش مستقیم است.
تا این مرحله هنوز وقت آن نشده که شغل روزانه خودتان را ترک کنید. هیچ وقت از شغل تمام وقت خودتان استعفا نکنید تا زمانی که مطمئن شوید درآمدی که دارید در می‌آورید ثبات و استمرار خواهد داشت. مطمئن شوید که مدتی را با این شرکت گذرانده‌اید و می‌دانید شرکت فوق با ثبات است، و درآمدی که دارید کسب می‌کنید برابر یا بیشتر از درآمدی است که از شغل تمام وقت قبلی خودتان در می‌آوردید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.