مقاله

15 عادت افراد سازنده و مولد - بخش اول

عکس: بادران

نوشته: اسکات توسلی

  هیچ کس دلش نمی‌خواهد دفع الوقت کند. هیچ کس دلش نمی‌خواهد احساس تحت فشار بودن داشته باشد. هیچ کس دلش نمی‌خواهد هر روز و هر روز دچار حواس پرتی شود.
با این حال همه دچار این مسایل می‌شوند. از جمله خود من.
اما موفق‌ترین افراد دنیا چطور؟
آن‌ها چطور می‌توانند سلامت عقلی‌شان را حفظ کنند؟ مطمئناً آنها هم هر روز باید با حواس‌پرتی دست و پنجه نرم کنند. چه عادت‌هایی باعث می‌شود بتوانند تمرکزشان را حفظ کنند؟ این دقیقاً همان سوالی است که به دنبال یافتن پاسخش هستیم.

عادات افراد مولد و سازنده
اگر در عمق ذهن افراد بسیار موفق تفحص و جستجو کنیم، در خواهیم یافت که:
•    این افراد چطور می‌توانند تمرکزشان را حفظ کرده و از پس عوامل از بین بردن کارآمدی بر آیند؟
•    این افراد چطور می‌توانند بدون این‌که بیش از اندازه بر قدرت کافئین تکیه کنند، این همه انرژی که در طول روز از خودشان نشان می‌دهند را در خود حفظ کرده و بروز و ظهور آن را تداوم بخشند؟
•    چگونه می‌توانند خودشان را از مشکلات دفع الوقت و مزاحمت‌های چالش برانگیز ذهنی دور نگه دارند؟
پس از ساعت‌ها و ساعت‌ها تحقیق، به 15 عادت جذاب رسیدیم.

عادت 1: برخی از ساعت‌های روز را به استراحت می‌پردازند.
من هم باید بخشی از روز را استراحت کنم؟
کاملاً! یک استراحت کوتاه در میان روز می‌تواند به شدت بر روی بهبود تمرکز، بهره‌وری و خلاقیت تاثیرگذار باشد. برنامه‌ریزی و چرخه‌ی زمانی روزانه و کوتاه مدت خودتان بررسی کرده و پتانسیل واقعی خودتان را آزاد کنید و قدری به ذهنتان استراحت بدهید.
تحقیقات موید این نکته هستند که (اینجا و اینجا) که یک استراحت کوتاه مدت و دوری از انجام وظایف روزمره به طور چشمگیر باعث بهبود تمرکز و بهره‌وری می‌گردد. چرا؟
خوب ساعت بیولوژیکی ما به دو شکل کار می‌کند:
•    ریتم شبانه روزی
•    ریتم کوتاه مدت
ریتم شبانه روزی‌مان (که دارای دوره‌ای 24 ساعت است) دوره‌ی ترشح طبیعی ملاتونین در بدن ما است و این آزاد شدن ملاتونین به ما چنین تلقین می‌نماید که انرژی‌مان تمام شده و خسته هستیم. برای توضیح بهتر این روند می‌توان چنین گفت:
ریتم کوتاه مدت ما که مدت زمانی بالغ بر 90 دقیقه را شامل می‌شود، جزر و مد جریان انرژی در طول روز است.
مثلاً می‌توانیم 90 دقیقه را «در منطقه عملیاتی» وظیفه محول شده به ما بگذرانیم، اما پس از آن احساس کمی خستگی کرده و نیاز به شارژ مجدد پیدا می‌کنیم. این مسئله در واقع تحریک طبیعی ریتم کوتاه مدت بدن ما است که مثل:
افراد بسیار سازنده درک کنند که مدیریت انرژی‌شان درست به اندازه مدیریت زمان اهمیت دارد.
و «روش پومودورو» (Pomodoro Technique) یکی از راه‌های موثر برای شروع امتحان کردن این کار است.
مرحله عمل: تکنیک پومودورو را امتحان کنید
برای حفظ انرژی در طول روز تکنیک پومودورو را امتحان کنید. در فواصل 25 دقیقه‌ای کار کرده و پس از هر بازه‌ی پیش گفته، 5 دقیقه استراحت کنید.


عادت 2: آنها از آینده به سوی عقب کار می‌کنند.
یک بار استیو جابز گفت:
اگر امروز آخرین روز زندگی من باشد، آیا باز هم دلم می‌خواهد کاری که در دست انجام دارم را انجام بدهم؟
استیو جابز

اگر او مدام در روزهای مختلف زندگی‌اش به این سوال پاسخ «نه» می‌داد قطعاً سعی می‌کرد شیوه زندگی‌اش را جوری تنظیم کند که در نهایت به پاسخ «بله» برسد (سبک زندگی‌ای که سرانجام به ایجاد یک شرکت 702 میلیارد دلاری منتهی شد). همین سوال و جواب استیو را مجبور کرد برای خودش اهداف بلند مدت تعریف کرده و همواره با انگیزه بماند.
آدم‌های سازنده مدام به پایان زندگی‌شان فکر می‌کنند. آن‌ها آن‌چنان خودشان را تعریف می‌کنند که دوست دارند در یاد‌ها و در خاطر مردم باقی بمانند. درست مثل میراثی که می‌خواهند از خود به جای بگذارند. یا درست مثل تعریفی که افراد شرکت کننده در مراسم تدفین و ترحیم‌شان درباره آن‌ها می‌گویند.
سپس شروع می‌کنند رو به سوی عقب کار کردن تا به اهدافی که می‌خواهند دست پیدا کنند.
این مسئله در نظریه‌ها و مدل‌های انگیزشی روانشناسی مورد بحث و مطالعه قرار می‌گیرد. اگر هدفی ما را به جلو براند، احتمالاً بسیار بسیار سخت‌تر کار خواهیم کرد. سیمون سینک، نویسنده برنده جایزه‌های مختلف، می‌گوید:
افراد به کاری که شما انجام می‌دهید اهمیت قایل نمی‌شوند، اهمیتی که آن‌ها می دهند به چرایی کاری است که انجام می‌دهید و به دلیل و هدفی که در پشت آن کار خوابیده است.
سیمون سینک


منشور وظایف فردی چیست؟
آدم‌های بسیار سازنده با تعریف هدف و یا ارائه «منشور وظایف فردی»شان شروع می‌کنند. تعریف وظایف باعث مشخص شدن اهداف بلند مدت آن‌ها می‌گردد. اهداف بلند مدت اهداف کوچک‌تر را ایجاد می‌کنند. اهداف کوچکتر لیست وظایف انجام شدنی را درست می‌کنند.
در نتیجه، همه چیز از همان تعیین اهداف شروع می‌شود. اهداف شما چیست؟
مرحله عمل: منشور وظایف فردی‌تان را تعیین کنید
نوشتن یک منشور وظایف فردی نیازمند درون گرایی است. از خود بپرسید:
•    به واقع عاشق چه چیزی هستم؟ (هشدار: برای پیدا کردن چیزی که عاشقش هستید و نسبت به آن احساس شور و علاقه می‌کنید، از خودتان بپرسید «اگر پرداختی همه‌ی مشاغل یکی باشد، کدام شغل را برای خودم انتخاب می‌کنم؟»)
•    کدام کار را بهتر از هر کس دیگری می‌توانم انجام دهم، یا انجام کدام کار از کارهای دیگر برایم آسان‌تر است؟
•    دلم می‌خواهد مردم در مراسم تشییع جنازه‌ام درباره من چه بگویند؟ [در غرب رسم بر این است که دوستان و اعضای فامیل متوفی در مراسمی که در کلیسا و در حضور جنازه متوفی برگزار می‌گردد، برای شرکت کنندگان دیگر چند دقیقه‌ای درباره جنبه‌های فردی متوفی صحبت می کنند. اشاره نویسنده به این مطلب است - مترجم]


عادت 3: از شب قبل جلوی آیتم‌های فهرست انجام کارشان مهلت تعیین می‌کنند.
«مهم ترین وظایف» امروزتان کدام است؟
افراد بسیار سازنده همگی دارای یک صفت یکسان هستند: آن‌ها همگی به دقت تمام تمرکزشان را روی مهم‌ترین وظایف‌شان می‌گذارند.
برای این‌کار دو روش موثر وجود دارد: 1. نوشتن یک لیست انجام کارها شب قبل از انجام آن‌ها و 2. قرار دادن مهلت‌های فرعی برای مهم‌ترین وظایف.
مثلاً فرض کنیم مهم‌ترین کار انجام و نهایی کردن یک پرزنت حاوی نمایش 10 اسلايد است. یک فرد سازنده و کارآمد ایتدا شب قبل برای آن وشیفه یک مهلت انجام فرعی تعیین می‌کند، که چیزی شبیه به این می‌شود:
•    9:00 - 10:00 ق. ظ: ارائه رئوس مطالب پرزنت
•    10:00 - 11:30 ق. ظ: نوشتن یک نسخه از پرزنتی که باید ارائه شود
•    11:30 - 12:30 ب. ظ: تهیه تصاویر برای پرزنت
•    12:30 ب. ظ: خوردن ناهار در رستوران فلان
بر اساس قانون پارکینسون، قرار دادن مهلت‌های فرعی برای انجام کار‌ها او را ملزم به رعایت تک تک آیتم‌ها می‌کند. این اساساً بدان معنی است که اگر قرار است کاری در آخرین لحظه انجام شود، تنها برای انجامش یک فرصت یک دقیقه‌ای کافی است.
مرحله عمل: نوشتن لیست انجام کار‌ها در شب
از شب قبل تمام برنامه‌های خود را مکتوب کنید.
مرحله 1: مهم ترین وظیفه را تعیین کنید.
گام 2: این وظیفه را به  وظایف فرعی کوچکتر تقسیم کنید.
مرحله 3: برای هر یک از وظایف فرعی مهلتی تعیین کنید.
این کار باعث می‌شود سفت و سخت تر به مهلت‌ها پایبند بوده و نسبت به کار‌هایی که از عهده انجامش بر می‌آیید واقع بین‌تر باشید.

1 اظهار نظر

  1. محمد صفری پورنجات طلب (22110068030)

    يكشنبه، 19 فروردين ماه 1397

    عالی بود

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.