مقاله

15 عادت افراد سازنده و مولد - بخش سوم

عکس: بادران

نوشته: اسکات توسلی

 عادت 7: آنها برای افزایش انرژی ذهنی خودشان انجام حرکات ورزشی و خوردن غذاهای سالم را به یک روال تبدیل می‌کنند.
به عقیده برایان بالفور، کارآفرین و سرمایه گذار موفق، مغز هم نوعی عضله است:
«مغزتان را هم یک عضله حساب کنید. مغز شما مثل بازوها یا پاهای‌تان برای کار نیازمند داشتن سوخت است، برای قوی‌تر شدن به ورزش احتیاج دارد و باید استراحت کند تا خود را بازیابی نماید. به طور کلی آمادگی جسمانی پایه و اساس انرژی روانی است. اگر تغذیه‌تان بد است و دچار اضافه وزن هستید، چطور توقع دارید مغزتان درست کار کند؟ در مورد رژیم غذایی، برخی از مواد غذایی سالم هستند که سوخت و ساز بدن ما را تامین می‌کنند و برخی دیگر از مواد غذایی خاص باعث می‌شوند احساس ابری بودن و بی حالی کنید.»
تحقیقات نشان می‌دهند ورزش باعث می‌شود مغز ما هشیار و دقیق شده و بهتر بتواند تمرکز کند. این مواد غذایی و کلاً هر آن‌چه می‌خوریم سوخت و ساز مغز ما هستند. مثلاً، این دو وعده ناهار را مقایسه کنید:
اگر کباب و استیک میل کنید دچار کمای بعد از غذا خواهید شد. حالا سالاد را امتحان کنید. خواهید دید که بدن‌تان پر از مواد مغذی غنی شده و بیش از پیش برای‌تان تولید انرژی خواهد کرد.
ناهارهای ناسالم (مثل گوشت کبابی در باربکیو و سیب زمینی سرخ کرده) قند خون ما را بالا می‌برند که این مسئله موجب ترشح انسولین شده و باعث احساس مستی می‌گردد.
و همانطور که همه ما می‌دانیم تمرکز کردن در حالت کمای بعد از غذا غیر ممکن است.
مرحله عمل: نوعی «عادت‌های کوچک» سالم پیدا کنید
دکتر بی جی فاگ، روان‌شانس رفتاری دانشگاه استانفورد، افراد را تشویق به در پیش گرفتن «عادت‌های کوچک» می‌نماید. این عادت‌ها مجموعه کارهایی آسان و راحت هستند که در دراز مدت موجب تغییر رفتار فرد می‌شوند.
به بیشتر ورزش کردن: با دو دقیقه دویدن در روز شروع کنید. وقتی با این حرکت احساس راحتی کردید، کم کم زمان آن را به سه دقیقه افزایش دهید. سپس بروید سراغ چهار دقیقه دویدن. آنقدر این مدت زمان کوتاه را افزایش دهید (به تدریج) که دویدن به یک عادت در بدن شما تبدیل شود.
برای سالم‌تر غذا خوردن: روز‌های چهارشنبه [در مورد ما ایرانی‌ها که هفته‌ی کاری‌مان از روز شنبه شروع می‌شود، بهترین کار انتخاب روز دوشنبه است. - مترجم] برای وعده‌ی غذایی ناهار تنها سالاد بخورید. هر روز دیگری که خواستید غذای ناسالم بخورید، بخورید. هفته آینده خوردن سالاد را برای روز‌های چهارشنبه و جمعه انتخاب کنید [دوشنبه و چهارشنبه - مترجم]. هفته بعدی را با سه روز امتحان کنید، یعنی خوردن سالاد در وعده‌ی غذایی ناهار در روز‌های دوشنبه، چهارشنبه و جمعه. برای این که این‌کار به تدریج تبدیل به عادت شما بشود به مرور تعداد روز‌های خوردن غذای سالم را افزایش دهید تا روال معمول زندگی‌تان کم کم به آن عادت کند.


عادت 8: نرم‌افزار‌های سیستم رایانه‌ای‌شان را روزآمد کرده و سرعت آن را بهبود می‌بخشند.
افراد به شدت سازنده دارای رایانه‌هایی هستند که به سرعت برق و باد کار می‌کنند. در اینجا چند راه برای انجام این کار پیشنهاد می‌شود:
1.    سرعت ماوس‌شان را افزایش می‌دهند. ما هر روزه از موس خودمان استفاده می‌کنیم، پس چرا نباید کاری کرد که نحوه‌ی استفاده ما از رایانه سرعت بیشتری پیدا کند؟
2.    بعد از آن سعی کنید کلید‌های میانبر رایانه را یاد بگیرید. کلید‌های میانبر صفحه کلید برای گوگل کروم، اور نوتز، ایمیل، گوگل داکز، مک نویگیشن، ویندوز نویگیشن ... و این فهرست را می‌توان همین‌طور ادامه داد. استفاده از میانبر‌ها زمینه ساز بهینه سازی در سرعت کار با رایانه هستند.
3.     استفاده از نرم‌افزار‌های مختلف برای پیدا کردن سریع اپلیکیشن‌ها. یکی از نرم افزار‌های مورد علاقه کارآفرین مشهور، نوح کاگان، نرم افزاری است رایگان به نام Alfred (برای سیستم‌عامل‌های مک). این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند در اسرع وقت برنامه‌ای که نیاز داریم را پیدا کنیم.
4.    افزایش سرعت تیپ. تایپ سریع تر به معنی سریع‌تر انجام دادن کار است. اگر سرعت تایپ شما کمتر از 80 لغت در دقیقه است (مقدار متوسط کسانی که به طور معمول با رایانه کار می‌کنند)، روی افزایش سرعت‌تان تمرکز کنید.
5.    از دو مانیتور استفاده کنید. این کار می‌تواند بهره‌وری شما را تا 50% افزایش دهد. در این حالت دیگر مجبور نیستید بیش از اندازه بین متون مختلف و اسنادی که دارید تایپ می‌کنید عقب و جلو بروید.
اینها فقط چند روش ساده برای افزایش سرعت کار روزمره شما برای کار با رایانه است.
چطور سرعت رایانه‌تان را افزایش دهید
1.    سرعت ماوس‌تان را افزایش دهید.
2.    چند لحظه به برنامه‌هایی فکر کنید که با آن‌ها بیشتر سر و کار دارید و سعی کنید کلید‌های میانبر کار با آنها را یاد بگیرید.
3.    برنامه‌های Alfred (برای مک) و یا Launchy (برای ویندوز) را دانلود کنید تا دیگر مجبور نباشید به کلید‌های کنترلی اپلیکیشن‌ها یا به منوی شروع (استارت) دست بزنید.
4.    یک تست تایپ از خودتان بگیرید. اگر کندتر از 80 لغت در دقیقه تایپ می‌کنید، برای افزایش سرعت تایپ‌تان از کلاس‌های آموزشی موجود بهره ببرید تا به این سرعت حداقلی برسید.

عادت 9: آنها به شکست به چشم فرصت‌ی برای یادگیری نگاه می‌کنند.
به گفته کارول دوک، دکترای روانشناس، هر یک از ما انسان‌ها دو دسته باور در ذهن‌مان داریم:
1.    طرز فکر ثابت
2.    طرز فکر در حال رشد
طرز فکر ثابت ما تصور می‌کند مهارت‌ها، توانایی‌ها و شخصیت ما به ما عطا شده است.
همین طرز فکر است که باعث می‌گردد افراد بگویند، «من آدم اجتماعی و خوش مشربی نیستم.» یا، «من تا به حال آدمی نبوده ام که بتوانم از پس انجام کاری مشخص بر بیایم.» این گونه افراد چون توانایی‌های خود به عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌های از پیش تعیین شده- عطا شده نگاه می‌کنند ناخودآگاه شکست را می‌پذیرند. آنها به دنبال تایید دیگران بوده و شکست را به دیده شکست می‌نگرند.
از سوی دیگر، طرز فکر در حال رشد معتقد است که تمام مهارت‌ها و ویژگی‌ها آموختنی هستند.
اگر هنر نوشتن‌تان افتضاح است، می‌توانید نوشتن را یاد بگیرید و به یک نویسنده بهتر تبدیل شوید. اگر در کار فروش کارتان وحشتناک است، می‌توانید یاد بگیرید چطور کارتان را بهبود ببخشید. این گونه افراد سعی می‌کنند چالش‌ها را عاملی برای رشد خود کرده و به شکست به دیده فرصتی برای یادگیری نگاه می‌کنند.
در اینجا تصویری زیبا از نایجل هلمز در تفاوت بین طرز فکر ثابت و در حال رشد برایتان آورده‌ایم:
چند لحظه به افرادی فکر کنید که در زندگی‌تان و در دور و برتان هستند و دارای یکی از این دو طرز فکر هستند. کدام‌یک از آن‌ها براحتی شکست را پذیرا می‌شوند و به آن اعتراف می‌کنند؟ کدام یک از آن‌ها همواره تشنه یادگرفتن چیز‌های جدید هستند؟
مهمتر از همه این‌که، خودتان در کدام دسته جای می‌گیرید؟
مرحله عمل: زمان درون اندیشی
از خودتان بپرسید تاکنون شده به خودتان گفته باشید:
«هرگز نمی‌توانم در کار فروش رشد کنم. من آدم مردم‌داری نیستم.»
«من هیچ وقت نخواهم توانست در کار صحبت کردن جلوی جمع ماهر بشوم. من همیشه عصبی می‌شوم، شروع می‌کنم به عرق کردن و احساس ناراحتی به من دست می‌دهد.»
«من همیشه نویسنده مزخرفی بوده‌ام. من دیگر قبول کرده‌ام که همیشه در این کار بد بوده‌ام و هیچ وقت اوضاعم رو به راه نخواهد شد.»
اگر از این حرف‌ها به خودتان می‌زنید دارای طرز فکر ثابت هستید. به خودتان یادآوری کنید که همه چیز یاد گرفتنی است. هر مهارتی را می‌توان یاد گرفت، فارغ از این‌که الان چقدر در آن کار بد هستید.


عادت 10: کارهایی که نیاز به تفکر ندارد را برون سپاری می‌کنند.
افراد واقعاً مولد تنها روی کارهایی تمرکز می‌کنند که در آن‌ها تخصص دارند ... سپس بقیه کارها را برون سپاری می‌کنند.
آیا واقعاً مجبورید همه‌ی این کارهایی که در زیر فهرست کرده‌ایم را انجام دهید؟
•    بدون فکر و تامل داده‌هایی چند را در یک فایل صفحه گسترده (اکسل) قرار دهید. از سایت‌هایی همچون UpWork یا FancyHands یک دستیار مجازی برای انجام این کار استخدام کنید به ازای ساعتی بین 5 تا 10 دلار تا کمک‌تان کند.
•    لباس‌هایتان را خودتان بشویید، اتاق خوابتان را تمیز کنید، و کف حمام را طی بکشید. برای انجام این کار از سایت‌های خدمات رسانی همچون Handy استفاده کنید تا کارهای خانه را برون سپاری کنید.
•    از بقالی یا فروشگاه مواد غذایی بخرید. از سایت Instacart برای خرید و تحویل آن‌ها در منزل‌تان استفاده کنید.
افرادی که کارآمدی بالایی دارند به این فکر نمی‌کنند که، «هزینه انجام این کار‌ها زیاد است! بهتر است خودم این کارها را بکنم و پولم را صرفه‌جویی کنم.»
در عوض، آن‌ها به دستمزدی که به ازای هر ساعت دریافت می‌کنند فکر می‌نمایند. مثلاً اگر کسی ساعتی 40 دلار دریافت می‌کند و 6 ساعت باید به کارهای مشقت بار بپردازد:
•    در واقع دارد 240 دلار برای این کار‌ها می‌پردازد ( دلار40/ x 6 ساعت).
•    در حالی که اگر این کار‌ها را به شخص دیگری بپردازد تنها 90 دلار هزینه برایش در بر داشت ( دلار15/x 6 ساعت).
حال با برون سپاری آن کار‌های مشقت بار 6 ساعت وقت آزاد خواهد داشت که می‌تواند به جای تمیز کاری منزل این مدت را برای انجام کار تخصصی‌اش اختصاص دهد.
در این مدت زمان همان فرد می‌تواند 240 دلار کسب درآمد کند. با کم کردن 90 دلار هزینه برون سپاری از درآمد این فرد متوجه می‌شویم که این فرد می‌تواند با رسیدن به کار تخصصی خودش 150 دلار صرفه‌جویی کند.
نگاه کردن به انجام کارها با دید درآمد هر ساعت کار نه تنها باعث صرفه جویی در وقت می‌شود بلکه از هزینه‌های شما هم می‌کاهد.
مرحله عمل: کارهایی که می‌شود آن‌ها را برون سپاری کرد را شناسایی کنید
از این فرایند سه مرحله‌ای پیروی کنید:
مرحله 1: ببینید چه کارهای هست که از انجام آن‌ها متنفرید، اما انجام دادنشان ساده است. وارد کردن اطلاعات در فایل‌های صفحه گسترده؟ شستن لباس‌ها؟ خرید مواد غذایی؟
گام 2: وب سایت‌هایی که می‌توانید این کار‌ها را در آن‌ها برون سپاری کنید را پیدا کنید. از سایت‌های UpWork یا FancyHands به عنوان دستیاران مجازی بهره بگیرید. برای انجام کارهای پرزحمت منزل از سایت Handy استفاده کنید. سایت Instacartfor هم به درد تحویل مواد غذایی در منزل می‌خورد. Fiverr به ازای 5 دلار پروژه‌های تخصصی‌تر را برای‌تان انجام می‌دهد. برای پروژه‌های طراحی می‌توانید سایت 99Designs را امتحان کنید. ...
مرحله 3: ارائه دستورالعمل‌ها خود زمان بر است. ز قالب‌های ایمیل برای برون سپاری کار‌های خود استفاده کنید تا حدود 520 ساعت در سال در وقت‌تان صرفه‌جویی نمایید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.